Czerwiec
Koncert w ramach XIV Festiwalu Gitarowego im. Joaquina Rodrigo
Czerwiec 29, 2025
Czerwiec
Czerwiec 29, 2025
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii
Karolina Jaroszewska-Rajewska – wiolonczela
Mateusz Kowalski – gitara
Sebastian Zinca – dyrygent
Program:
Karolina Jaroszewska-Rajewska – wiolonczela
Jednym z ważniejszych wydarzeń artystycznych dla Karoliny Jaroszewskiej ostatnich lat był recital w Weill Recital Hall w Carnegie Hall, poprzedzony recitalem w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Nowojorski koncert spotkał się z ogromnym uznaniem publiczności oraz krytyków:„Jaroszewska gra intuicyjnie, jest też w stanie zaoferować słuchaczom masywne, otwarte i aksamitne brzmienie…. Pewność, z jaką grała, zdradzała wielką biegłość techniczną…. wykazała się subtelną dynamiką i zastosowaniem różnych barw….” (David La Marche dla New York Concert Review).
Karolina Jaroszewska koncertuje ze znakomitymi artystami i orkiestrami w Polsce i za granicą: Agnieszką Duczmal i Anną Duczmal-Mróz, Orkiestrą Kameralną Amadeus, Jerzym Maksymiukiem, Gary Karrem, Jakubem Jakowieczem, Georgijsem Ossokinsem, Klaudiuszem Baranem, Julią Samojło, Savannah Symphony Orchestra, La Crosse Symphony i Amy Mills, Maciejem Tomasiewiczem i Filharmonią Narodową w Warszawie, z która jest również związana jako prowadząca grupę wiolonczel.
Artystka brała udział w festiwalu muzycznym Europalia w Belgii, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach z okazji 60-tej jego edycji, Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 80. urodzin kompozytora, a jeszcze będąc nastolatką w Aspen Music Festival and School.
Karolina Jaroszewska jest wychowanką jednej z najznakomitszych sław wiolonczelistyki – Zary Nelsovej. Na jej zaproszenie Karolina Jaroszewska rozpoczęła naukę w Nowym Jorku, najpierw pobierając lekcje prywatne u znakomitej Nelsovej, a następnie otrzymując stypendium w słynnej Juilliard School. Studia ukończyła z dyplomami Bachelor i Master of Music. Karolina Jaroszewska uczyła się także u Jürgena-Friedricha Sellheima, Igora Czilipika, Stanisława Firleja i Mischy Maisky’ego. Podczas studiów wygrała konkurs na im. Grigorija Piatigorskiego w Los Angeles (USA).
Artystka dokonuje wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej solo i z Orkiestrą Kameralną Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Nagrała też płyty dla firmy DUX. Za krążek „Rhythm Games” z utworami Mikołaja Majkusiaka na wiolonczelę i akordeon soloi orkiestrę (z Klaudiuszem Baranem oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kameralnej w Łomży pod dyr. Jana Miłosza Zarzyckiego) otrzymała nagrodę Srebrny Dyplom Muzyczne Orły 2024.
Kunszt artystyczny Karoliny Jaroszewskiej doceniąją także instytucje pozamuzyczne. Artystka otrzymała stypendium Miasta Poznania, medal „Młodego Pozytywisty” Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu oraz Brązowy Medal Gloria Artis przyznawanym wybitnym przedstawicielom kultury i sztuki przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Mateusz Kowalski jest jednym z najwybitniejszych gitarzystów, według Classical Guitar Magazine muzykiem „spektakularnym”, który rozległy repertuar od renesansu do współczesności wykonuje z niezwykłym znawstwem i wyczuciem stylu oraz z wielką kulturą muzyczną. Występował w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie, w tym w Musikverein w Wiedniu oraz Shanghai Grand Theatre, zachwycając publiczność w miastach takich jak Nowy Jork, Los Angeles, Paryż, Londyn. Można go było usłyszeć już w ponad 20 krajach. Kowalski zasłynął pierwszym w historii wykonaniem na żywo Koncertu fortepianowego f-moll Fryderyka Chopina w aranżacji na gitarę i orkiestrę. Do pierwszego wykonania z {Oh!} Orkiestrą pod dyrekcją Martyny Pastuszki doszło podczas festiwalu „Chopin i Jego Europa” w 2023 roku. Jest zwycięzcą prestiżowych konkursów, w tym 2nd EuroStrings International Competition w Londynie – konkurs, którego uczestnikami mogą zostać wyłącznie zwycięzcy najważniejszych europejskich konkursów gitarowych. Kowalski ma w swoim dorobku już kilka albumów, zarówno jako solista, jak i kameralista. Najważniejsza z nich – „Polish Romantic Guitar” miała swoją premierę w 2021 roku. Nagrania są efektem współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Projekt ten miał duży wkład w spopularyzowanie twórczości Bobrowicza, Horeckiego, Szczepanowskiego i Sokołowskiego, której Kowalski jest zagorzałym propagatorem.
Artysta współpracuje z wieloma wybitnymi muzykami jak Martyna Pastuszka, Vaclav Luks, David Garrett i Marek Pasieczny, Tomasz Radziszewski.
Mateusz Kowalski urodził się w 1995 roku w Koszalinie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 7 lat i przez kolejnych 12 lat uczył się pod kierunkiem Dariusza Schmidta w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Następnie ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Ryszarda Bałauszko otrzymując medal Magna cum Laude. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych muzyków takich jak Sergio Assad, Oscar Ghiglia, Alvaro Pierri. Jednym z najważniejszych pozostaje Konzertexamen w Darmstadt u Tilmana Hoppstocka.
Artysta równolegle do kariery solistycznej rozwija także działalność pedagogiczną, udzielając lekcji mistrzowskich na festiwalach na całym świecie. Od października 2019 jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Artysta koncertuje na instrumentach tradycyjnych, jak i nowoczesnych, m. in. Jorge Godoy (Martinez) i Philip Woodfi eld-Oliver Moore. Gra na strunach marki Augustine.
Sebastian Zinca – dyrygent
Ostatnie i nadchodzące debiuty dyrygenckie Sebastiana Zinca obejmują Orchestre National Capitole Toulouse, Lucerne Festival Contemporary Orchestra w KKL Lucerne oraz Jungekammerphilharmonie Berlin w Filharmonii Berlińskiej. Obecnie jest asystentem dyrygenta Real Filharmonía de Galicia, gdzie poprowadził dwadzieścia trzy koncerty od początku swojej pracy w styczniu 2024 roku. Asystował Markowi Wigglesworthowi w Teatro Real Madrid (wystawienie opery „Nos” Dymitra Szostakowicza) i Nicholasowi Collonowi z Orkiestrą Radia Fińskiego (wykonanie utworu Das Lied von der Erde Gustawa Mahlera). Sebastian otrzymał srebrny medal na Trzecim Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Antala Dorátiego w Budapeszcie oraz stypendium Joan W. Harris na Aspen Music Festival.
Artysta wykonał utwór żyjącego kompozytora w prawie każdym ze swoich programów w ciągu ostatnich dwóch sezonów. Zasługi Sebastiana jako dyrygenta i orędownika muzyki współczesnej zostały docenione przez Festiwal w Lucernie, który po jego udziale w Akademii Festiwalowej w 2023 roku ponownie zaprosił go do poprowadzenia warsztatów i koncertu z Lucerne Festival Contemporary Orchestra latem 2024 i 2025 roku.
Zinca jest pasjonatą dyrygentury operowej: prowadził trzy produkcje z wydziałem operowym Akademii Sibeliusa i jedną z wydziałem operowym Universität der Künste Berlin. Dyrygował koncertową wersją IV aktu Cyganerii Pucciniego z Orquesta Filarmònica de Gran Canaria, a w Europejskiej Akademii Muzycznej w Teplicach otrzymał Nagrodę Prezydenta za pracę nad Così fan tutte.
Sebastian ukończył studia dyrygenckie w Akademii Sibeliusa jako uczeń Sakari Oramo, a także dyplom studiów zaawansowanych na Universität der Künste Berlin jako uczeń Harry’ego Curtisa. W Akademii Sibeliusa otrzymał dodatkowe instrukcje od Jormy Panuli, Johannesa Schlaefli, Nicholása Pasqueta, Susanny Mälkki, Hannu Lintu i Pétera Eötvösa. Podczas studiów dyrygował orkiestrą Komische Oper, Kammerakademie Potsdam, Orkiestrą Symfoniczną Radia Fińskiego, Helsinki Philharmonic, Tapiola Sinfonietta, Staatstheater Cottbus, Lahti Symphony, Magdeburgische Philharmonie, Oulu Symphony Orchestra i Ostrobothnian Chamber Orchestra.
Instytucje kultury Warmii i Mazur
Partnerzy artystyczni
Mecenas i sponsorzy