Kontrast:

Marzec

14

Koncert symfoniczny

Marzec 14, 2025

19:00
sala koncertowa Filharmonii

Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna Filharmonii – Piotr Matwiejczuk

Przemysław Fiugajski – dyrygent
Mariusz Klimsiak – fortepian
Orkiestra symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Program:
Jean-Philippe Rameau – Uwertura do baletu Zaïs
Maurice Ravel – Koncert fortepianowy G-dur
Maurice Ravel – Suita orkiestrowa Moja matka Gęś (wersja baletowa)

 

Przemysław Fiugajski – dyrygent

Dyrektor artystyczny Filharmonii Gorzowskiej. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę w klasie prof. Tomasza Bugaja oraz klawesyn w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Dysponuje rozległym repertuarem symfonicznym i operowym ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XVIII oraz XX i XXI wieku. Występował z większością polskich orkiestr. Poprowadził wiele prawykonań, występując na międzynarodowych festiwalach: Write & Play, Aksamitna Kurtyna, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Audio Art, Warszawska Jesień, Muzyka na szczytach, Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk. W listopadzie 2007 roku nagrał dla Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego Ładnienie Pawła Mykietyna (z Jerzym Artyszem jako solistą; płyta zawierająca to nagranie zdobyła dwie nagrody Fryderyk 2009). Jego płyta z muzyką symfoniczną Wojciecha Ziemowita Zycha nagrana z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku dla wytwórni Dux zdobyła w 2010 roku wyróżnienie Supersonic, przyznawane przez wychodzące w Luksemburgu pismo „Pizzicato”. Także dla wytwórni Dux nagrał ze Śląską Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą i Chórem Filharmonii Śląskiej w Katowicach utwory na płyty monograficzne kompozytorów Michała Dobrzyńskiego (2012) i Agnieszki Stulgińskiej (2013).

Od 2003 do 2017 roku pracował jako etatowy dyrygent w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie uczestniczył w realizacjach kilkunastu oper, odnosząc wiele sukcesów i współpracując z plejadą wybitnych polskich wokalistów. Prowadził przedstawienia w Polskiej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Wrocławskiej, Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie oraz Operze na Zamku w Szczecinie. W latach 2016–2018 był członkiem rady artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W sezonie 2017/2018 kierował działającą w ramach Filharmonii Lubelskiej orkiestrą barokową Konfraternia Caper Lublinensis, osiągając z nią w krótkim czasie wysoki poziom artystyczny i prezentując lubelskim melomanom arcydzieła baroku i klasycyzmu. W latach 2018–2022 pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Lublinie, w którym przygotował m.in. znakomicie przyjęte przez publiczność i krytykę premiery rewii Czy można w taką noc… zakochać się?, operetki Kraina uśmiechu F. Lehára oraz musicalu Hallo Szpicbródka wg filmowego scenariusza L. Starskiego.

 

 

Mariusz Klimsiak – fortepian

Laureat  III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz zdobywca Złotego Parnasa Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego w Sanoku. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Odbył studia podyplomowe u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego, Viery Nossiny oraz Dang Thai Sona.

Występował w wielu salach koncertowych w Polsce (m. in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Wrocławskiej) i prezentował się podczas licznych festiwali muzycznych: Łańcuch IV (Warszawa), Forum Musicum (Wrocław), Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwal Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowy Festiwal Bachowski (Świdnica). Koncertował również za granicą, m. in. we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech.

Zróżnicowany stylistycznie repertuar artysty zawiera zarówno utwory barokowe, jak i współcześnie powstające kompozycje. Wykonywał koncerty Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, po klasykę XX wieku (III Koncert Rachmaninowa, III Koncert Prokofiewa, koncerty Stawińskiego, Szostakowicza, Lutosławskiego). Do jego repertuaru solowego zaliczają się oprócz kluczowych dzieł literatury fortepianowej (Sonata op. 106, op. 111 Beethovena, Sonata h-moll Liszta, Sonata h-moll Chopina, Sonata f-moll Brahmsa) również rzadziej grywane kompozycje (III Sonata Hindemitha, Sonata Berga).

Pianista chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m. in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów ze skrzypkiem Pawłem Radzińskim), komplet sonat Brahmsa, Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Artysta występuje z Mariuszem Patyrą. Wśród utworów wykonywanych z wiolonczelą znalazły się sonaty Beethovena, Brahmsa, Debussy’ego, Rachmaninowa, Szostakowicza.

Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również Pierrot lunaire Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, Koncert D-dur Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy) czy Continuum Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne). Pianista występował z Kwartetem Śląskim.

Ważnym elementem zainteresowań artysty jest wykonawstwo na instrumentach z epoki. Początkowo zainteresowania te związane były głównie z instrumentarium doby romantyzmu (m. in. wykonania koncertów Chopina i Schumanna z Capellą Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa). Obecnie pianista chętnie sięga po instrumenty z epoki Schuberta, Beethovena i Mozarta (m. in. kopie instrumentów Steina i Waltera) wykonując zarówno muzykę solową, jak i kameralną. W listopadzie 2017 r. ukazała się płyta artysty z Koncertem f-moll Chopina nagranym na kopii Pleyela z 1830 r. – było to pierwsze nagranie tego koncertu dokonane przez polską orkiestrę na instrumentach historycznych. W roku 2018 w dwusetną rocznicę powstania sonaty Hammerklavier wykonał ten utwór na oryginalnym instrumencie Broadwooda w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej. W 2019 roku ukazały się jego kolejne płyty – pierwsza z utworami Schumanna i Noskowskiego, druga z sonatą Hammerklavier Beethovena oraz sonatą op. 1 Berga. Najnowsza jego płyta to utwory na fortepian i saksofon zarejestrowane w duecie z saksofonistą Włodzimierze Spodymkiem.

Artysta współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim, prof. E. Pobłocką oraz prof. J. Godziszewskim. Obecnie jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych, prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a od 2022 r. jest również kierownikiem Katedry Fortepianu.

(biografia pochodzi ze strony internetowej artysty)

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyk – rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego