Kontrast:

Listopad

14

Jazz w Filharmonii – Salentin & BigBand

Listopad 14, 2024

19:00
sala koncertowa Filharmonii

Koncert dofinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej

Hans Peter Salentin – trąbka
Orkiestra Jazzowa Filharmonii pod kierunkiem Bartosza Smorągiewicza
Janusz Ciepliński – prowadzenie

W programie koncertu znajdą się kompozycje prof. Hansa Petera, które zostały
zaaranżowane na orkiestrę jazzową (Big Band) przez saksofonistę i kompozytora Bartosza Smorągiewicza

 

Prof. Hans Peter Salentin – trąbka
(Hochschule für Musik rzburg)

Hans Peter Salentin zaczął grać na trąbce w wieku jedenastu lat. Studiował muzykę na Uniwersytecie Muzycznym w Kolonii w latach 1981–1986. Jego nauczycielem był m.in. Jon Eardley.
Grał między innymi z Jamesem Carterem, Chickiem Coreą, Bobem Mintzerem, Johnem Scofieldem, Mirouslavem Vitousem i Charliem Mariano. Pracował także przy produkcjach Phillipa Boa, Reinharda Fendricha, Fritza Brause, Purple Schulz, Senty Berger i wielu innych, a przez prawie 20 lat występował w zespole Harald Schmidt Show. Bill Dobbins opisał go jako „jednego z najlepszych trębaczy współczesnej europejskiej sceny”. Jazz Podium (2008): „wyrósł na ważnego trębacza europejskiej sceny jazzowej”. Amerykański magazyn internetowy „All About Jazz” porównał jego styl gry do Milesa Davisa, Nilsa Pettera Molvaera i Markusa Stockhausena. W „Jazz-Podium” czytamy, że „HPS wyrósł na czołowego europejskiego trębacza”, a w „The American Jazzmagazine” można znaleźć następującą recenzję: ,,Salentin wykorzystuje ponadto wszelkie dostępne dziś elektroniczne możliwości, aby jego trąbka tworzyła dźwięki wcześniej niesłyszane, nie rezygnując z dźwięków tradycyjnych. Jego gra i improwizacja są doskonałe, z kilkoma odniesieniami do Milesa, a także Nilsa Pettera-Molvaera i Markusa Stockhausena”. Bill Dobbins (Rochester New York, były lider Big Bandu WDR), uważa, że Salentin „to jeden z najlepszych europejskich trębaczy”. Do chwili obecnej Hans Peter Salentin wydał 30 własnych płyt CD dostępnych na następujących platformach streamingowych: Amazon, iTunes, CD Baby, Spotify, muzyka Apple (jego kompozycja „Landscape”  osiągnęła milion słuchaczy, co jest liczbą imponującą dla muzyka jazzowego).
Spektrum muzyczne jego twórczości jest bardzo szerokie. Porusza się pomiędzy mainstreamem, swobodnymi improwizacjami i Wave Music. Był artystą Yamaha Rec. (2003–2010). Salentin jest artystą Adamsa od lipca 2010 roku i gra wyłącznie na instrumentach tej firmy.
Współpracował między innymi z chórem żeńskim Gavoi z Sardynii pod kierunkiem Mauro Lisei czy z Julią Sawicką-Pro Musica-Poland (m.in. „Music of Sting” z orkiestrą), a ostatnio realizował „International Jazz Project” na Ukrainie z Laurą i Kristiną Marti oraz Jazz w Kijowie, z którymi Salentin koncertował we Lwowie, Kijowie i Odessie oraz projekt „Kazhargan’s World”, który połączył muzyków z całego świata (Nowy Jork, Rosja, Niemcy, Francja). W ramach projektu ukazały się 3 CD.
W 2022 roku Salentin dał koncert w Izraelu na zaproszenie Instytutu Goethego. Ehud Ettunowi udało się zaprosić Salentina do Mitzpe Ramon, gdzie odbyły się koncerty, warsztaty itp. w Tel Awiwie i Jerozolimie. „The Jerusalem Post”, uważana za największą anglojęzyczną gazetę Izraela na świecie, poświęciła wizycie artysty całą stronę.
Kolejnym obszarem jego działalności jest współpraca z producentem Hansem Jörgiem Schefflerem. Obecnie ukazało się ponad 10 płyt CD z serii „Salentin & Scheffler”, a styl tego duo oscyluje pomiędzy Trans-World-Groove a Urban Music.
Ostatnia wydana produkcja Salentina powstała w 2023 roku w środku rosyjskiej inwazji na Ukrainę z udziałem muzyków z Kijowa. W realizacji pomogli pianista i producent Rodion Ivanow (Kijów), Igor Zakus (bas), Eugene Uvarov (gitara) i Sergey Yuzvik (perkusja). Ukraińsko-niemiecki projekt w środku wojny, który dzięki kompozycjom Salentina stał się płytą CD jest  wypowiedzią na temat aktualnej sytuacji na Ukrainie. Salentin pracuje obecnie nad nową płytą CD inspirowaną zespołem tańca współczesnego Komokodance. W przygotowaniu jest 13 nowych utworów.

W 2003 roku został profesorem Hochschule für Musik Würzburg. Oprócz działalności dydaktycznej na uniwersytecie i koncertowania pracuje jako kompozytor (obecnie ponad 30 płyt pod jego nazwiskiem, partytury filmowe, muzyka na kwartety smyczkowe) i producent (m.in. muzyki rozrywkowej i książek dla dzieci, z muzyką i tekstem). Od 2010 roku Salentin prowadzi wytwórnię i wydawnictwo www.Dewey Records.com Wiele jego kompozycji jest także aranżowanych na big band, a od 2015 roku jest dyrektorem artystycznym Westphalien Big Band.

Dzięki swojemu długiemu doświadczeniu z szeroką gamą technik improwizacji Salentin opracował własną koncepcję. Jego szkoła trąbki otrzymała nagrodę German Music Editions Prize (AMA-Verlag), a na stronie głównej Salentina można znaleźć szkołę improwizacji do bezpłatnego pobrania.

Kursy mistrzowskie Salentina są bardzo imponującym doświadczeniem, ponieważ na swoich lekcjach wdraża on zasadę pytania i odpowiedzi, którą możne wdrożyć każdy nawet bez większego przygotowania instrumentalnego. Koncepcja ta rozwinęła się m.in. w Polsce – Cho Jazz – w Lesznie, w międzynarodowych Warsztatach Jazzowych, w Mitzpe Ramon w Izraelu, a także w Lwowie na Ukrainie i od lat stanowi ważną część warsztatów jazzowych.

 

Orkiestra Jazzowa Filharmonii

Orkiestra Jazzowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej powstała z inicjatywy Dyrektora Janusza Cieplińskiego, który po objęciu stanowiska zaprosił Bartosza Smorągiewicza do prowadzenia zespołu. Trzon grupy stanowią muzycy Filharmonii, wsparci w sekcji rytmicznej i saksofonach przez czołowych polskich instrumentalistów jazzowych.
Koncerty orkiestry jazzowej są wyprzedawane i kończą się owacją na stojąco. Zespół współpracował ze znakomitymi wokalistami jazzowymi:  Patrycją Kunert oraz Wojciechem Myrczkiem, wieloletnim zdobywcą 1 miejsca ankiety Jazz Top, magazynu Jazz Forum. Oprócz koncertów w ramach programu Filharmonii, zespół występował m.in. Na Gali Mistrzów Sportu, czy Gali Biznesu. Pomimo krótkiego stażu zespół charakteryzuje się najwyższym europejskim poziomem wykonawczym.