Maj
Koncert symfoniczny
Maj 09, 2025
Maj
Maj 09, 2025
Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna Filharmonii – Witold Paprocki
Joanna Natalia Ślusarczyk – dyrygent
Michał Marcol – skrzypce
Monika Kruk – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Program:
Andrzej Panufnik – Suita staropolska na orkiestrę smyczkową
Felix Mendelssohn Bartholdy – Koncert d-moll MWV O 4 na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową
Karol Szymanowski – II Symfonia B-dur op. 19
Joanna Natalia Ślusarczyk – dyrygent
Polska dyrygentka, laureatka nagród na Międzynarodowych Konkursach Dyrygenckich. W marcu 2022 roku zdobyła II Miejsce na „La Maestra Competition” w Paryżu. Podczas konkursu otrzymała także dwie Nagrody Specjalne: Nagrodę Główną Stowarzyszenia Orkiestr Europejskich „Echo Prize” oraz Nagrodę Główną Orkiestr i Filharmonii Francuskich „French Concert Halls and Orchestras Commitee Prize.”
Joanna Natalia Ślusarczyk jest także laureatką II Miejsca na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Jeunesses Musicales” w Bukareszcie (2018) oraz III Miejsca na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „First European Union International Conducting Competition” w Sofii (2018). W kwietniu 2018 roku zdobyła I Miejsce na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „London Classical Soloists Conducting Competition” w Londynie. Otrzymała również Specjalne Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie „The BMW International Conducting Masterclass and Competition” w Esposende (2018, Portugalia).
W listopadzie 2023 roku zdobyła nagrodę dla „Najlepszgeo Polskiego Dyrygenta” podczas „XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga” w Katowicach.
W sierpniu 2019 roku została Laureatką Nagrody Głównej „Rotary Club Siena” przyznanej przez maestro Daniele Gattiego w ramach Festiwalu „Accademia Musicale Chigiana” we
Włoszech. Jest także zwyciężczynią międzynarodowych przesłuchań dyrygenckich w Budapeszcie, podczas których dostała się do Programu Mentorskiego Petera Eötvösa na sezon 2020/2021. W marcu 2022 została wybrana do kolejnych dwóch programów mentorskich: „Taki Alsop Conducting Fellowship Mentoring Program” i „La Maestra Academy 2022-2024”.
Absolwentka Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka (dyplom z
wyróżnieniem). Jest również absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem).
Poza licznymi koncertami w kraju, dyrygowała również w Stanach Zjednoczonych (Illinois, Ohio), Izraelu, Norwegii, Szwecji, Islandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Francji, Niemczech, we Włoszech, Rosji, Bułgarii, Rumunii, na Węgrzech i na Ukrainie.
Poprowadziła koncerty między innymi z takimi orkiestrami jak: Orchestre de Paris w Filharmonii Paryskiej, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orquestra Gulbenkian w Portugalii, Orchestre Pasdeloup, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orchestre National de Metz, Orchestre National de Cannes, Orchestre National de Lille, Paris Mozart Orchestra, Pannon Philharmonic, Bucharest Symphony Orchestra, Danubia Orchestra Óbuda, Moldova Philharmonic Iasi, Chorakademie i Orchesterakademie WDR w Kolonii, Operaens Sinfonietta, London Classical Soloists Orchestra, Orquestra Clássica do Sul, Orquestra da Costa Atlantica, Pazardjik Symphony Orchestra, Orchestra Giovanile Italiana, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Śląskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Toruńska Orkiestra Symfoniczna.
Na początku 2023 roku zadebiutowała w Opéra de Tours Grand Théâtre, gdzie jako kierownik muzyczny przygotowała i poprowadziła premierę opery G. Donizettiego „Lucie de Lammermoor” w wersji francuskiej.
W latach 2009-2019 była kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą odbyła kilka zagranicznych tras koncertowych. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach dyrygenckich – zarówno w Polsce jak i za granicą – w klasie mistrzowskiej maestro Daniele Gattiego we Włoszech, Colina Mettersa w Londynie, Achima Holuba – również w Londynie, Luisa M. Clementiego w Portugalii, Jonathana Bretta w Budapeszcie. W latach 2012-2014 była finalistką trzech edycji Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez maestro Tadeusza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka.
Uhonorowana została między innymi „Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”, „Stypendium Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa”, „Stypendium Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso”, a także „Nagrodą Główną Powiatu Krakowskiego” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.
Michał Marcol – skrzypce
Urodził się w 1988 roku w Rybniku. W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną im. Karola i Antoniego Szafranków w rodzinnym mieście. Edukację kontynuował pod kierunkiem dra hab. Adama Mokrusa oraz prof. Beaty Warykiewicz-Siwy w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2015 roku rozpoczął studia podyplomowe w Royal College of Music w Londynie w klasie skrzypiec prof. Leonida Kerbela, które ukończył w 2017 roku. W 2020 roku, po ukończeniu studiów doktoranckich na katowickiej uczelni, uzyskał tytuł doktora sztuki. Warsztat skrzypcowy doskonalił między innymi pod okiem Maxima Vengerova, Ivry Gitlisa, Bartłomieja Nizioła i Piotra Pławnera.
W latach 2008-2012 pięciokrotnie został laureatem I nagrody Uczelnianego Konkursu Skrzypcowego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2013 roku uczestniczył w półfinale XX Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. J. Brahmsa w Pörtschach, otrzymał także wyróżnienie w VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej. W październiku 2011 roku – w wyniku kwalifikacji przeprowadzonych przez Maxima Vengerova – wziął udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
W 2012 roku wystąpił jako solista na koncercie wyróżnionych dyplomantów Akademii Muzycznej z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej prowadzoną przez Piotra Sułkowskiego. Ponadto jako solista występował m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Rybnickiej im. Braci Szafranków, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. W. Kilara w Słupsku, Orkiestrą Symfoniczną Szkoły Szafranków w Rybniku, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie pod batutą m.in. Piotra Sułkowskiego, Mirosława Jacka Błaszczyka, Massimiliano Caldiego, Gudni Emilssona (Islandia), Ewy Strusińskiej i Sławomira Chrzanowskiego. Współpracował w charakterze solisty lub koncertmistrza z wieloma renomowanymi orkiestrami w kraju i za granicą. W 2015 roku poprowadził jako koncertmistrz cykl koncertów podczas tournée w Korei (2015), wystąpił jako solista wykonując m.in. koncert podwójny J.S. Bacha w New Delhi (Indie, 2016), jako koncertmistrz poprowadził Orkiestrę Teatro Regio w Turynie w projekcie Porgy and Bess G. Gershwina (2019). W sezonie artystycznym 2018/2019 pełnił funkcję koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej w Katowicach, a także koncertmistrza Orkiestry Filharmonii Rybnickiej.
W latach 2012–2020 zdobywał doświadczenie pedagogiczne jako wykładowca skrzypiec w Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach. Angażował się w wiele projektów artystycznych, od udziału w Festiwalach (m.in. Warszawska Jesień), przez nagrania CD, udział w realizacji nagrań na potrzeby przewodów doktorskich, aż po produkcje filmowe i telewizyjne.
Od 2012 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie.
(Fot. Adam Radek)
Monika Kruk – fortepian
Ukończyła studia pianistyczne poszerzone o profil coachingu wokalnego na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 2012 roku uzyskała dyplom w zakresie gry na fortepianie w klasie dra hab. Michała Szczepańskiego i w klasie kameralistyki prof. dr hab. Magdaleny Blum. Jest także absolwentką Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni w Warszawie. W 2019 obroniła pracę doktorską w macierzystej uczelni.
Jest laureatką wielu nagród zarówno w kameralnych konkursach ogólnopolskich jak i międzynarodowych. Otrzymała nagrodę „Chopin 2010” dla najlepszego pianisty-kameralisty podczas II Letniej Akademii Śpiewu w Sopocie oraz dyplomy za wyróżniający się akompaniament podczas wielu konkursów wokalnych i fletowych (m.in. IV Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Drezdenku, XVII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, I Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Prof. Haliny Słonickiej w Suwałkach, podczas IX i XI Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. L Różyckiego w Gliwicach, XIII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Franciszki Platówny we Wrocławiu, Międzynarodowego Konkursu „Stonavská Barborka” w Czechach, VI Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Krystyny Jamroz w Kielcach, Międzynarodowego Konkursu Pisňová soutěž B. Martinů w Pradze) oraz podczas przesłuchań regionalnych i makroregionalnych Szkół Muzycznych II stopnia. Jest także laureatką wielu solowych konkursów pianistycznych. Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w kursach interpretacji muzyki instrumentalnej, wokalnej oraz kameralnej w kraju i za granicą pod kierunkiem wybitnych profesorów m.in. Jerzego Marchwińskiego, Tomasza Herbuta, Macieja Pikulskiego, Olgi Pasiecznik, Jadwigi Rappe, Stephena Drury’ego, Esther de Bros czy Ronana O’Hory.
Obecnie Monika Kruk pracuje jako pianista – korepetytor na Wydziale Wokalnym w Państwowej Szkole Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz w macierzystej uczelni w klasie fletu oraz w klasach śpiewu. Pianistka zapraszana jest w charakterze korepetytora oraz kameralisty na Zimowe Kursy Wokalne w Dusznikach-Zdroju czy Festiwal Wratislavia Cantans. Przez kilka lat współpracowała z Narodowym Forum Muzyki w ramach projektu Polski Narodowy Chór Młodzieżowy. Występowała w najważniejszych salach koncertowych Polski: Filharmonii Narodowej, Narodowego Forum Muzyki, Filharmonii Łódzkiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej oraz innych ważnych instytucjach kulturalnych. W 2021 roku przy współudziale Aleksandry Kubas-Kruk (sopran) oraz Anny Bernackiej (mezzosopran) dokonała światowej premiery pieśni Mieczysława Wajnberga do wierszy Juliana Tuwima oraz Adama Mickiewicza. Współpracowała z czołowymi europejskimi flecistami m.in. Aldo Baertenem (Belgia), Mario Carollim (Freiburg), Paolo Taballione (Salzburg) czy Carlo Jansem (Luksemburg). Pianistka jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów oraz wiceprezesem Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych „Mosty Kultury”.
(biografia pochodzi ze strony https://amuz.wroc.pl/dr-monika-kruk-7390)
Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyk – rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Instytucje kultury Warmii i Mazur
Partnerzy artystyczni
Mecenas i sponsorzy