Kontrast:

Luty

21

Koncert symfoniczny

Luty 21, 2025

19:00
sala koncertowa Filharmonii

Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna Filharmonii – Janusz Ciepliński

Paweł Przytocki – dyrygent
Hyuk Lee – fortepian
Orkiestra symfoniczna W-M Filharmonii

Program:
Antonín Dvořák – Nokturn na orkiestrę smyczkową op. 40
Ludwig van Beethoven – IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Antonín Dvořák – Tańce słowiańskie

 

Hyuk Lee – fortepian

„Hyuk Lee, świetlisty pianista, który zachwyca olśniewającym opanowaniem instrumentu
i wrodzonym wyczuciem dramaturgii”
CLASSICA, 2022 Paryż

Urodził się w Seulu w 2000 roku i zaczął grać na fortepianie i skrzypcach jednocześnie w wieku trzech lat. Zadebiutował z orkiestrą w wieku dziewięciu lat, wykonując koncert fortepianowy F-dur Mozarta, KV 413 z Orkiestrą Kameralną Mirabell w Pałacu Mirabell w Salzburgu. Od tego czasu Hyuk regularnie występuje z orkiestrami na całym świecie w prestiżowych miejscach koncertowych, takich jak Théâtre du Châtelet, Filharmonia Narodowa, Filharmonia Łódzka, Bałtycka, Krakowska, UAM w Poznaniu, Rudolfinum, Sala Smetany, Wielka Sala Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie, Tokyo Kioi Hall, Teatro Colón, aby wymienić tylko niektóre. Pianista zdobył Grand Prix na prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Long-Thibaud w Paryżu w 2022 roku z jego znakomitą interpretacją II koncertu fortepianowego Sergiusza Prokofiewa. Od tego czasu Hyuk Lee odciska silne piętno w świecie muzyki klasycznej jako muzyk solowy, artysta o bogatym repertuarze koncertowym i kameralista.
W sezonie 2023-2024 Hyuk Lee wykonał szeroki wachlarz repertuaru z licznymi orkiestrami. Najważniejsze wydarzenia obejmują trasę po Japonii z NHK Symphony Orchestra (Koncert  fortepianowy Griega), Orchestre de l’Opéra Royal de Versailles (V Koncert fortepianowy Beethovena), Baden-Baden Philharmonic Orchestra (V Koncert fortepianowy Saint-Saënsa), Orkiestrą  Filharmonii Śląskiej w Katowicach (IV Koncert fortepianowy Beethovena). W Korei występował z KBS Symphony Orchestra i Korean National Symphony Orchestra. Występował również na prestiżowych festiwalach, takich jak Dnia Bastylii odbywającym się pod Wieżą Eiffla z udziałem 300 000 widzów i transmisją telewizyjną, Festiwalu Radia France w Montpellier, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Festiwalu w Nohant, Le Touquet Les Piano Foiles, Gstaad New Year Festival, Festival Les Nuits du Piano d’Erbalunga, Gdańskiej Jesieni Pianistycznej, cyklu recitali pod pomnikiem Chopina w Łazienkach, koncert sylwestrowy w Seoul Arts Center. W ramach paryskich Igrzysk Olimpijskich Kulturalnych poprzedzających Igrzyska Olimpijskie 2024, Hyuk dał specjalny recital z programem wyłącznie chopinowskim w Palais Royal, który został nagrany przez francuską telewizję i transmitowany w całej Europie. Tego samego dnia wykonał Koncert fortepianowy e-moll Chopina z Orchestre de la Garde républicaine w Katedrze Les Invalides w Paryżu.
W sezonie 2024-2025 Hyuk Lee występuje w prestiżowych miejscach na całym świecie, m.in. w Teatro Colón w Buenos Aires, Théâtre des Champs-Elysées, Rudolfinum, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej z Sinfonią Varsovią pd. Jacka Kaspszyka w ramach La Folle Journée oraz z kilkoma renomowanymi orkiestrami, takimi jak Filharmonią w Buenos-Aires, Praską Filharmonią, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS. Ponowi także występy z Orchestre de la Garde républicaine, Orchestre de l’Opéra Royal de Versailles i innymi.
Hyuk, pasjonat muzyki kameralnej, regularnie występuje w recitalach duetów fortepianowych ze swoim bratem, Hyo Lee. W sezonie 2023-2024 bracia Lee zagrali wspólne recitale na 2 fortepiany m.in. w Filharmonii Narodowej, filharmoniach Łódzkiej, Bałtyckiej, Salle Cortot w Paryżu. Ich program recitalu, który zawiera dzieła Astora
Piazzolli, Dariusa Milhauda, ​​ George’a Gershwina, Camille’a Saint Saënsa i Nikołaja Kapustina, spotkał się z wielkim uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków. Z okazji 200. rocznicy prawykonania  kultowej IX Symfonii Beethovena bracia Lee odbyli trasę po Polsce z programem obejmującym opracowanie IX Symfonii Beethovena na dwa fortepiany autorstwa F. Liszta, „La Valse” Ravela (w aranżacji na dwa fortepiany dokonanej przez samego kompozytora) oraz „Six Caribbean Pieces” na dwa fortepiany australijskiego kompozytora Arthura Benjamina.
Hyuk studiował w Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie pod kierunkiem profesora Władimira Owczynnikowa, a później uzyskał dyplom magisterski w École Normale de Musique w Paryżu, jednocześnie otrzymując prestiżową nagrodę Prix Cortot dla najlepszego pianisty roku. Podczas studiów zdobył wiele medali na ważnych konkursach pianistycznych m.in. I nagrodę na Konkursie Paderewskiego w Bydgoszczy w 2016 r., zapisując się w historii jako najmłodszy zwycięzca tego konkursu, III nagrodę w Konkursie Hamamatsu w Japonii w 2018 r., był też finalistą Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 2021 roku.
Oprócz fortepianu, Hyuk Lee pasjonuje się również grą na skrzypcach oraz szachami. Bierze udział w międzynarodowych turniejach szachowych i posiada międzynarodowy ranking FIDE.

 

Paweł Przytocki – dyrygent

Urodził się w Krośnie. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w 1985 roku w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Swoje umiejętności doskonalił na kursach dyrygenckich u Petera Eötvösa. W latach 1986–1987 był również stypendystą Bachakademie Stuttgart, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prof. Helmutha Rillinga.
Od 1988 do 1991 roku był dyrygentem, a także dyrektorem artystycznym Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W roku 1990 debiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1995–1997 był dyrektorem artystycznym Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi. Od roku 2005 do 2009 Przytocki był dyrygentem Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W sezonie 2005/2006 przygotował premierę Spartakusa Chaczaturiana oraz prowadził spektakle: Oniegin Czajkowskiego, Traviatę Verdiego, La Boheme Pucciniego. W sezonie 2006/2007 dyrygował premierą baletu Oniegin w choreografii Johna Cranko. W latach 2008-2012 Paweł Przytocki był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.
Przytocki współpracuje z większością orkiestr filharmonicznych w Polsce, a także z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi za granicą, m.in. z Budapest Concert Orchestra, Orchestra Sinfonika de Xalapa, Real Filharmonia de Galicia, Capella Istropolitana w Bratysławie, Neue Philharmonie Westfalen, Philharmonisches Staatsorchester Halle, Bilkent Symphony Orchestra w Ankarze, Filharmonią im. Janáčka w Ostrawie, Filharmonią Słowacką w Bratysławie, Narodową Orkiestrą Symfoniaczną Ukrainy w Kijowie, Filharmonią Narodową w Santiago, Filharmonią Narodową w Zagrzebiu, New Haifa Symphony Orchestra, Buffalo Philharmonic Orchestra, Orquesta Filarmonica de Bogota, Jerusalem Symphony Orchestra, Staatsorchester Rheinische Philharmonie Koblenz, Jenaer Philharmonie. Przytocki występował z polskimi orkiestrami wielokrotnie w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Francji i Hiszpanii. Uczestniczy regularnie w międzynarodowych festiwalach muzycznych: Athens Festival (1987), Musikfest Stuttgart (1988), Flanders Festival (1989), La Chaise-Dieu Festival (1996), Kissinger Sommer (1998), Bratislava Musik Festival (1999), Augsburger Mozartsommer (2000), Praska Wiosna (2001), Wratislavia Cantans (2005). Artysta występował również w wielu prestiżowych ośrodkach muzycznych Europy, takich jak: Wiedeń (Musikverein), Berlin (Konzerthaus), Bruksela (Palais des Beaux-Arts), Santiago (Teatro Municipal), Paryż (Théâtre du Châtelet), Hamburg (Musikhalle) oraz Bonn (Beethovenhalle).
Dokonał nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji oraz nagrań płytowych dla wytwórni Dux, Aurophon i Point Classics. Jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La folia” (obok takich kreacji, jak V Symfonia Beethovena pod batutą Carlosa Kleibera oraz „Appasionata” Światosława Richtera) jako przykład rzadko spotykanej intensywności i zaangażowania w muzyce.
Od roku 2008 Paweł Przytocki jest związany z Katedrą Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi swoją klasę dyrygentury.
We wrześniu 2017 roku objął funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w Łodzi.