Kontrast:

Styczeń

03

Koncert kameralny – Noël, Noël, Noël

Styczeń 03, 2025

19:00
sala koncertowa Filharmonii

Kwintet La Sensible w składzie:
Helena Bregar – śpiew, gitara renesansowa, taniec
Klaudyna Żołnierek – lutnia, teorba
Maria Wilgos – gitara barokowa, śpiew
Anna Cierpisz – wiolonczela barokowa, viola da gamba
Raphaël Mas – perkusjonalia, śpiew

Witold Paprocki – prowadzenie

Koncert noworoczno-bożonarodzeniowy łączący muzykę średniowieczną, renesansową i barokową z angielskimi oraz słowiańskimi utworami tradycyjnymi we współczesnych aranżacjach.
Dynamizm i pulsujący rytm spektaklu oddaje radość i uroczysty ton opowieści o nowym początku.

 

 

Kwintet La Sensible

„Wrażliwa” – tak przetłumaczyć można francuską nazwę grupy. „La Sensible” określa także zjawisko znane w muzyce jako „dźwięk prowadzący” skupiający w sobie napięcie i oczekiwanie.
Koncepcja zespołu narodziła się pod wpływem wieloletniej współpracy artystów na różnych płaszczyznach i w rozmaitych konfiguracjach.
Elementem łączącym te przedsięwzięcia był zwykle repertuar wykonywany na instrumentach historycznych.
Trzonem La Sensible jest  kwintet w składzie: Helena Bregar, Klaudyna Żołnierek, Maria Wilgos, Anna Cierpisz, Raphaël Mas. Dla każdego z nich fascynacja muzyką dawną mogła mieć nieco inne korzenie – od potrzeby zrozumienia i odszyfrowania ukrytych w historycznych źródłach tajemnic, poprzez poszukiwanie autentyczności muzycznej i osobistej, aż po swobodę i kreatywność, wyzwoloną dzięki improwizacji. Każdy z artystów, mając odmienną osobowość i własną historię do opowiedzenia, wnosi oryginalny pierwiastek do muzycznej tkanki zespołu.
W zależności od programu grupa występuje w zmiennym składzie: duecie, tercecie, kwartecie, kwintecie oraz w towarzystwie zaproszonych gości. Programy koncertowe La Sensible bazują przeważnie na kompozycjach renesansowych i barokowych. Przeplatają się w nich również utwory z innych epok i stylów, a także elementy tańca i teatru. Tym samym, historyczny repertuar staje się pretekstem do stworzenia nowoczesnego spektaklu, w którym tradycja ożywa dzięki twórczej pomysłowości młodych artystów.

 

Helena Bregar – śpiew, gitara renesansowa, taniec

Sopran liryczny pochodzenia polsko-słoweńskiego. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego AMFN w Bydgoszczy w klasie śpiewu Małgorzaty Greli oraz Pôle Supérieur Paris Boulogne-Billancourt w klasie śpiewu barokowego Isabelle Poulenard oraz Elsy Maurus Studia na paryskiej Sorbonie zaowocowały otrzymaniem stopnia Licancjata z muzykologii. Studiowała dyrygenturę chóralną pod kierunkiem Valérie Fayet w Konserwatorium Nantejskim oraz grę na lutni i gitarze renesansowej w konserwatorium w Tours w klasie Miguela Henry oraz Michela Gendre, a także l’art de ménétrier – sztukę akompaniowania do tańców renesansowych u Robina Joly. Jest laureatką i finalistką licznych konkursów, m.in. Międzynarodowego Konkursu Śpiewu Barokowego w Froville oraz Hanseatic Ensemble w Lübeck. Jej repertuar obejmuje kompozycje z okresów od średniowiecza aż po współczesność, w tym wiele ról scenicznych. Na stałe współpracuje w roli solistki i chórzystki z licznymi zespołami: Flores Myrtae Anny Žakowej (muzyka średniowieczna i współczesna), chórem kameralnym Le Nocturnal (muzyka romantyczna i współczesna), Ensemble Les Métaboles, Compagnie La Tempête, Ensemble Vox Cantoris oraz Les Musiciens de Saint- Julien. Od 2011 roku szkoli warsztat tańca renesansowego oraz barokowego pod kierunkiem Robina Joly oraz Any Yepes. Jest solistką bydgoskiej Kapeli OldNova, wykonującej folk progresywny. Powierzono jej liczne prawykonania utworów współczesnych wykorzystujących technikę krzyko-śpiewu, m. in.: Etnos; L’Inferno; Hodie scietis qua veniet Domine (zarejestrowany przez wytwórnię płytową DUX) Szymona Godziemby-Trytka. Od 2020 roku prowadzi warsztaty krzyko-śpiewu oraz słowiańskich pieśni tradycyjnych.

 

Klaudyna Żołnierek – lutnia, teorba

Absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie gitary Krzysztofa Pełecha oraz w klasie lutni Antona Biruli. Ukończyła z wyróżnieniem naukę w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen, gdzie studiowała kameralistykę na instrumentach historycznych w klasie prof. Rolfa Lislevanda. Jako lutnistka koncertuje solo, w duecie AbsoLutes z Marią Wilgos, w La Sensible z sopranistką Heleną Bregar oraz z wieloma innymi zespołami kameralnymi i orkiestrami. Współpracowała m. in. z Intemperatą, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Royal Baroque Ensemble, Polską Operą Królewską oraz Capellą 1547. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych jako solistka i kameralistka. Od wielu lat prowadzi również działalność pedagogiczną. Brała udział w nagraniach kilku albumów z muzyką dawną, m.in. z zespołami Intemperata czy Cappella dell’Ospedale della Pieta. W 2023 roku wydała solową płytę „Dialogue”, z kompozycjami na lutnię barokową i teorbę m.in. Roberta de Visée, Jacquesa Gallota i Charlesa Moutona.

 

Maria Wilgos – gitara barokowa, śpiew

Niezwykle wrażliwa, pogodna instrumentalistka grająca na lutni renesansowej, lutni barokowej, gitarze barokowej, gitarze klasycznej oraz teorbie. W codziennej pracy z zespołami żałuje, iż nie może przynieść na jeden koncert wszystkich swoich instrumentów i na każdym z nich zagrać, abyście mogli Państwo skorzystać z jej zamiłowania do multiinstrumentalistyki. W wieku 11 lat rozpoczęła edukację muzyczną. Uczęszczała do szkoły muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w klasie gitary. Studiowała lutnię w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Jerzego Żaka oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Antona Biruli i Anny Kowalskiej. W latach 2012- 2015 otrzymywała Stypendium Rektora Akademii Muzycznej za wybitne osiągnięcia artystyczne. W 2022 roku została laureatką kursów Hanseatic Ensemble w Lübeck (Niemcy). Dodatkowo, w tym roku zagra dyplom z gitary klasycznej.
Od 13 lat jest aktywną zawodowo solistką, kameralistką oraz członkinią większych zespołów orkiestrowych. Koncertowała w wielu miastach na terenie całej Polski, a ponadto w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii (Johann Sebastian Bach – Pasja wg. Św. Jana w Musikverein), Bułgarii, Holandii, Niemczech (Hamburg, Berlin, Görlitz, Zittau, Bauzen, Stadtstheater w Cottbus, Akademia Muzyczna w Trossingen), Włoszech, Macedonii i Słowacji. Miała możliwość grania z wieloma znanymi zespołami muzyki dawnej takimi jak Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie (pod batutą Jana Willema de Vrienta), Arte Dei Suonatori, {oh!} orkiestra historyczna!, MACV (Warszawska Opera Kameralna), Il giardino d’Amore Baroque Chamber Orchestra, La Tempesta, Intemperata (Bydgoszcz), Capella Regia Polona (Polska Opera Królewska), ALTA kapela zamkowa, Diletto (Białystok). Brała udział w nagraniu kilkunastu płyt CD. Zagrała na 21. Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Kromer Festiwal Biecz, Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, Bydgoska Scena Barokowa, Festiwal Strefa Ciszy w Łazienkach Królewskich, Czarnoleski Festiwal Sztuk, Muzyka Mistrzów Baroku i wielu innych. Zagrała już wiele wielkich dzieł barokowych takich jak Lully – Armide, Händel – Rodelinda, Izrael w Egipcie, Purcell – Dydona i Eneasz, Fairy Queen, Hail! Bright Cecillia, Monteverdi – Orfeusz, Koronacja Poppei, Jan Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie, Pasja wg. św. Jana, Vivaldi – koncerty skrzypcowe, Corelli – Concerti Grossi, Leanardo da Vinci – rebusy muzyczne. W solowym repertuarze ma utwory Johna Dowlanda, Silviusa Leopolda Weissa, Roberta de Visèe, Gaspara Sanza, Jana Sebastiana Bacha, Augustina Barriosa-Mangore, Rolanda Dyensa i wielu innych
Muzykę kameralną wykonuje w duecie lutniowym AbsoLutes z Klaudyną Żołnierek (także lutnistką, teorbistką i gitarzystką), kwartecie wokalnym Ribaldi oraz w trio z sopranistką Heleną Bregar i lutnistą Witoldem Wilgosem. W tym roku rozpoczęła współpracę z Danielem Kurzem na terenie Niemiec.
Prywatnie jest mamą dwójki przedszkolaków i mieszka w Warszawie. W muzyce najbardziej ceni wyzwania sceniczne, a także wolność wyrażania emocji, radość z tworzenia przyjaznej atmosfery i wspomnień. W przyszłości chciałaby pomagać jak największej liczbie osób z następnych pokoleń rozwijać kreatywność.

 

Anna Cierpisz – wiolonczela barokowa, viola da gamba

To pochodząca z Katowic wiolonczelistka, ceniona w środowisku muzycznym za wrażliwość oraz temperament.
Ukończyła ZPSM im. W Kilara w Katowicach w klasie wiolonczeli dra Marka Szopy. W 2019 roku z wyróżnieniem ukończyła studia na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie wiolonczeli prof. Stanisława Firleja oraz wiolonczeli barokowej dra Jakuba Kościukiewicza. Obecnie rozwija swoje umiejętności u wybitnego wiolonczelisty Gaetano Nasillo w Conservatorio Guido Cantelli w Novarze we Włoszech.
Zanim zajęła się wykonawstwem historycznie poinformowanym, zdobywała nagrody na wielu konkursach solowych i kameralnych, m. in. I nagrody na IV Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy. Poza tym została laureatką plebiscytu na ulubieńca publiczności podczas XXIV Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych, organizowanym przez Instytut Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” oraz Poznański Davey Prize. Jako wiolonczelistka barokowa wygrała staż podczas Arte Dei Suonatori Masterclass, a także wraz zespołem Barque Ensemble Bursztynową Harfę Eola na Festiwalu Schola Cantorum w Kaliszu. Ponadto jako kameralistka była finalistką konkursów Biagio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem oraz Rheinsberger Hofkapelle.
Pięciokrotnie otrzymała nagrodę Prezydenta miasta Katowice oraz Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi, dwukrotnie była stypendystką Fundacji ProCello oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Wielokrotnie koncertowała w kraju i zagranicą m. in. w Niemczech, Norwegii, Francji, Japonii, na Litwie i na Węgrzech. Występowała na takich festiwalach jak: Misteria Paschalis, Actus Humanus, Silbermann Festival, Chopin i jego Europa, Barokowe Eksploracje, Festival (ensemble) im. K. Daisy na Zamku w Książu, Festiwal Emanacje czy Tydzień Talentów w Kąśnej Dolnej.
Na jej wrażliwość muzyczną niewątpliwie wpłynął szereg współprac z wybitnymi znawcami muzyki dawnej jak Paul McCreesh, Alfredo Bernardini, Jörg Andreas Bötticher, Sirkka Liisa Kaakinen Pilch, Dirk Vermeulen, Benjamin Bayl, Andreas Staier, Olivia Centurioni, Peter Van Heyghen, Joanna Huszcza, Martyna Pastuszka czy Aureliusz Goliński.
Jest stałym członkiem Musicae Antiquae Collegium Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej, Altberg Ensemble oraz Barque Ensemble. Współpracowała z większością znaczących zespołów muzyki dawnej w Polsce takich jak: Arte Dei Suinatori, Capella Cracoviensis, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {OH!} Orkiestra Historyczna, Royal Baroque Ensemble, Cornu Copiae, Senza Battuta czy Capella Ospedale della Pieta.
Pomimo koncentrowania się na wykonawstwie historycznie poinformowanym, wciąż aktywnie koncertuje na wiolonczeli współczesnej jako lider sekcji basowej w Primuz Chamber Orchestra – młodej prężnie rozwijającej się łódzkiej orkiestry kameralnej pod batutą Łukasza Błaszczyka.
Wielokrotnie nagrywała dla wytwórni DUX.
Ponadto jest jedną z niewielu wiolonczelistów barokowych w Polsce, grających na takich odmianach wiolonczeli jak basse de violon czy wiolonczela pięciostrunowa. Na co dzień gra na wiolonczeli Marco Ternoveca z 2004 roku oraz niemieckim anonimie z XIX w.
Kocha samotne wycieczki po Beskidach, kuchnię roślinną oraz gry planszowe.

 

 

Raphaël Mas – kontratenor, perkusista, kompozytor

Urodzony w Paryżu, od dziecka śpiewa jako solista w Maîtrise de Notre-Dame de Paris, w której kontynuuje edukację muzyczną aż do zdobycia dyplomu wyższych studiów muzycznych, uzupełnionych następnie w Conservatoire National Supérieur Musique et Danse w Lyonie (Francja).

Bierze udział w licznych koncertach, nagraniach płytowych, trasach koncertowych, zarówno jako śpiewak, jak i perkusista z zespołami takimi jak: Alla Francesca, la Kamerata d’Athènes, l’Ensemble vocal de Notre-Dame de Paris, A Sei Voci, Pygmalion, Correspondances, Le Poème Harmonique, Les Solistes de Lyon, l’Ensemble vocal de Nantes, l’Orchestre symphonique de Thessalonique, Les Cris de Paris, l’ensemble William Byrd, Vox Cantoris, le Concert de l’Hostel-Dieu, l’ensemble Benjamin Britten, Le Concert Spirituel, Le choeur de chambre de Namur …

Zafascynowany kompozycją muzyczną oraz sztuką audiowizualną, napisał muzykę do kilku filmów krótkometrażowych, jak również kilka niezależnych utworów, takich jak: Veni creator, na zespół ośmiu solistów na dwa głosy (SA), kornet i fidel (kreacja zespołu l’Ensemble vocal de Notre-Dame de Paris – N.D. de Paris w 2011 roku, zamówienie festiwalu Festival de l’Abbaye de Pontigny), Sept dernières paroles du Christ, zamówienie Musique sacrée à Notre-Dame de Paris – kreacja w Notre-Dame de Paris, dla męskiego zespołu wokalnego, klarnetu basowego oraz klarnetu w stroju B, Exode(s), na trzy głosy żeńskie i wiolę (koncerty i nagrania zespołu Lunaris, 2013 r.), Old song (2016 r.), na kwartet wokalny, do wiersza Hart Crane, Duo pour violoncelle seul (2019 r.), na wiolonczelę solo i alt, do wiersza Anny de Noailles, À travers temps (2020 r.), dwuczęściowy utwór na osiem głosów a capella, do paryskiej antyfony Regina Mundi, jak również Regina Caeli zamówiona przez zespół 6 voix dans la nuit (2024 r.).

W 2020 roku wraz z Sylvainem Dieudonné współzałożył Ensemble Pérotin le Grand, z którym to przygotowuje pierwsze nagranie zespołu, poświęcone historii muzyki w Notre-Dame w Paryżu.

Wraz z Stanley’em Smithem bierze udział w tworzeniu koncepcji spektaklu muzycznego Radio-Batailles, w którym to gra na instrumentach perkusyjnych oraz dla którego stworzył ścieżkę dźwiękową (2020 r.).  Aktualnie, wraz z tym ostatnim, pracuje nad pierwszym albumem zespołu Smoky House, interpretującym muzykę irlandzką, dla którego to wykonuje kompozycje muzyczne, aranżacje oraz gra na instrumentach perkusyjnych.