Kontrast:

Październik

20

Jazz w Filharmonii – Jerzy Małek IQ Project

Październik 20, 2024

18:00
sala koncertowa Filharmonii

Jerzy Małek – trąbka, flugelhorn
Andy Middleton – saksofony
Danny Grissett – fortepian
Doug Weiss – bas
Alan Jones – perkusja

 

Pragnę zaprezentować Państwu zespół „extraordinaire” z którym pracuję nad nowym autorskim projektem muzycznym który realizować będę zarówno w formie nagrań jak i koncertów począwszy od jesieni 2024.

Projekt zawiera 9 kompozycji napisanych i zaaranżowanych przeze mnie specjalnie dla tego składu instrumentalnego i osobowego. Idiom muzyczny w którym wypowiadam się jako twórca nowego projektu jest swego rodzaju formą muzycznego „credo”. Traktować to można jako daleko idącą alegorię dążenia w kierunku spraw absolutnych w sztuce.

Wydaje się że droga ta jest mym udziałem już od pewnego czasu dlatego  koncertuję grając autorskie kompozycje z moich poprzednich płyt „Gravity”, „Stalgia”, „Black Sheep”, „Air” oraz „Gravity”. Nierzadko na życzenie fanów gram także utwory ze starszych płyt oraz standardy jazzu nowoczesnego i ta formuła koncertowa jest niejako bazą mojej wypowiedzi muzycznej.
Muzyka, którą wykonuję, to fuzja wielu gatunków muzycznych i jazzu połączonych ze sobą niczym nieposkromioną jazzową improwizacją. Styl muzyczny, w którym wypowiadam się zarówno jako kompozytor, jak i instrumentalista można postrzegać wielopoziomowo.

Począwszy od warstwy harmonicznej usłyszymy rozbudowane modernistyczne połączenia akordów tworzących wspólną narrację, której wyróżnikiem jest impresjonistyczne rozbudowywanie formy. Ta cecha pozwala łączyć elementy jazzu nowoczesnego z innymi gatunkami muzycznymi lub też ich składnikami, które wprawne ucho rozpozna po chwili.

Warstwa melodyczna to frazy muzyczne podkreślające sonorystykę harmonii kompozycji, które można powtórzyć już po pierwszym przesłuchaniu, co powoduje, że muzyka, pomimo swego wysublimowania, staje się komunikatywna nawet dla niewyrobionego odbiorcy.

I wreszcie warstwa rytmiczna, bardzo bogata, spajająca cały projekt, tworząc wraz z resztą elementów swoistą kwintesencję tego stylu muzycznego.

Idiom w którym poruszamy się podczas improwizacji można zakwalifikować do szeroko pojętego modernistycznego jazzu zatem usłyszeć można echa muzyki  mistrzów Miles’a Davis’a, John’a Coltrane’a, Wayne Shorter’a, Freddie’go Hubbard’a, Woody Shaw’a, Joe Henderson’a, Herbie Hancock’a, Kenny Wheeler’a, Keith’a Jarretta, Brad’a Mehldau’a i wielu innych.

Nade wszystko najistotniejszą cechą mojej twórczości jest chęć odzwierciedlenia rzeczywistości poprzez dźwięki. Język jazzu jest jakby stworzony do snucia różnego typu opowieści. W każdym utworze poprzez barwę harmonii i jej następstw można wychwycić intencję przekazu, narracji, historii która wyłania się i poprzez improwizację nabiera pełni.

Improwizacja, w przypadku mojej twórczości odzwierciedla istotę snutych opowieści. Czasem smutnych, czasem wesołych, różnych w swej odmienności i odcieniach… jak w życiu.

Skład międzynarodowego kwintetu to absolutna czołówka jazzu światowego. Saksofonista Andy Middleton z którym współpracuję już stosunkowo długo w różnych projektach jest dosyć znany polskiej publiczności, ale zawsze warto podkreślić jego współpracę z takimi sławami jak Dave Holland, Ralph Towner czy Maria Schneider. Pianista Danny  Grissett współpracował na stałe w zespołach Nicholasa Pytona  oraz Toma Harrella.Basista Doug Weiss to podpora kwartetu legendy perkusji jazzowej Ala’a Fostera. I wreszcie perkusista i  kompozytor Alan Jones który w swoim dorobku może poszczycić się współpracą z legendami jazzu Jimem Pepper’em, Kenny Wheeler’em, Seamusem Blakem i wieloma innymi.