Kontrast:

Październik

04

Koncert symfoniczny

Październik 04, 2024

19:00
sala koncertowa Filharmonii

Koncert w ramach programu „Weekend Seniora z kulturą” (cena biletów dla seniorów wynosi 30 zł)

 

Wprowadzenie do koncertu godz. 18.00, sala kameralna Filharmonii – Witold Paprocki

Alexandr Iradyan – dyrygent
Anastasia Rizikov – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Witold Paprocki – prowadzenie koncertu

Program:
Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Krzysztof Penderecki – III Symfonia

 

Program koncertu zaznajomi publiczność z dwoma momentami w historii muzyki polskiej, poczynając od delikatnego, niewinnego wręcz Koncertu fortepianowego f-moll op. 21 Fryderyka Chopina na monumentalnej, dojrzałej III Symfonii Krzysztofa Pendereckiego kończąc.

Wieczór rozpocznie się wykonaniem Koncertu fortepianowego f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Trzyczęściowe, klasyczne w formie i odpowiadające ówczesnym trendom kompozytorskim, ale już zdradzające – nie bójmy użyć się tego słowa – geniusz 19-letniego wówczas polskiego kompozytora dzieło to piękny poemat muzyczny młodzieńca szarganego uczuciami. Na szczególną uwagę zasługuje niezwykle liryczna, po prostu zachwycająca część II – Larghetto, która – jak możemy się domyślać z korespondencji młodego Chopina – jest wyrazem jego zauroczenia pewną panną, śpiewaczką Konstancją Gładkowską. W liście do Tytusa Wojciechowskiego, który był powiernikiem najgłębszych przeżyć i tajemnic poety fortepianu, czytamy: „Bo ja już – może na szczęście – mam mój ideał, któremu wiernie, nie mówiąc z nim, już pół roku służę, który mi się śni, na którego pamiątkę stanęło adagio do mojego Koncertu”.

III Symfonia Krzysztofa Pendereckiego to zgoła inny świat, inna muzyczna galaktyka. Przywodzi ona na myśl mroczne obrazy Zdzisława Beksińskiego. Pisana w latach 1988-95, stanowi osobisty hołd złożony przez kompozytora twórcom symfoniki niemieckiej z przełomu XIX i XX wieku. Muzyczny ukłon w ich stronę zawarty w tym dziele jest subtelny, choć wyczuwalny, pomimo tego, że jego treść obfituje w dysonanse, nietypową fakturę, rozbudowaną sekcję perkusyjną czy nieregularność formalną. W zasadzie III Symfonia stanowi odejście  od awangardy, której Penderecki był prowodyrem. Jeden z powodów, dla których twórca Trenu ofiarom Hiroszimy zmienił kierunek twórczy, wyraził w słowach: „(…) jest to dla mnie okazja, aby złagodzić dysonans pomiędzy publicznością a artystą”.

Anastasia Rizikov – fortepian

Urodzona w Toronto w 1998 roku ukraińsko-kanadyjska pianistka oszołomiła międzynarodową publikę w wieku zaledwie 7. lat, kiedy to zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie im. Vladimira Horowitza. Po tym wydarzeniu debiutowała ona z Orkiestrą Filharmonii w Kijowie. Oczarowała zarówno publiczność, jak i jury, konkurując z pianistami co najmniej dwakroć od niej starszymi. Wiek artystki nie przeszkodził jej w otrzymaniu głównych nagród w sześciu międzynarodowych konkursach. Kiedy miała 16 lat, Anastasia Rizikov została najmłodsza zwyciężczynią 57. edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Premio Jaén w Hiszpanii. Następnie w 2016 roku nagrała swój pierwszy album w wytwórni Naxos z utworami Edvarda Griega, Ludwiga van Beethovena,  Isaaca Albeniza i  Juana Cruz-Guevary.
Po przyjeździe do Francji w 2017 roku, Anastasia uzyskała dyplom sztuk muzycznych na École normale de musique  w Paryżu. Naukę kontynuowała w Paryskim Konserwatorium w klasie Franka Braleya. Od czerwca 2022 artystkę wspierają Fondation Banque Populaire oraz Fundacja Gautiera Capuçona. Pianistka wraz z wiolonczelistką Lisą Strauss założyła duet SHUM, aby kultywować i przybliżać szerszej publiczności repertuar Europy Wschodniej i Bałkanów.

W ostatnim czasie Anastasia koncertowała po raz pierwszy w  the National Centre for the Performing Arts w Szanghaju z Gautierem Capuçonem (Chiny, grudzień 2023), na  Festiwalu Muzyki Nowego Roku w Gstaad (styczeń 2024) i na Festiwalu d’Auvers-sur-Oise z Lisą Strauss (Francja, czerwiec 2024).
Od czasu wybuchu wojny na Ukrainie młoda artystka zaangażowała się w organizację koncertów dobroczynnych, wspomagających organizację pomocy humanitarnej, ale także zapoznających publiczność z bogactwem twórczości kompozytorów ukraińskich. Przez ostatnie miesiące pianistka przekazała ponad 40 000 euro na wsparcie Ukraińców, grając koncerty we Francji i poza jej granicami.
Anastasia posiada w swoim repertuarze ponad 25 koncertów, co potwierdza wszechstronność artystki. Z kolei jej repertuar solowy, w którym dominują dzieła XIX- i XX-wieczne, zawiera także utwory ze słowiańskiego kręgu kulturowego. Artystka miała okazję występować już nie raz na wielu estradach, w tym na Festiwalu w Verbier, Festiwalu Chopin i jego Europa w Warszawie  oraz Festiwalu Chopinowskim w Nohant.
„Anastasia Rizikov jest wszechstronną wirtuozką o niezwykle bogatej technice, lecz nie tylko to ją wyróżnia. Przede wszystkim jest dojrzałą artystką, która urodziła się po to, aby grać, kochać sztukę i akt tworzenia muzyki…”(Beat Magazine)

 

Alexandr Iradyan – dyrygent

Dyrygent, kompozytor i pianista urodzony w 1990 roku w Erewaniu, występował w ponad piętnastu krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji, Belgii, Niemczech, na Białorusi, w Uzbekistanie, Gruzji, Stanach Zjednoczonych.

Karierę rozpoczął w wieku 16 lat, kiedy wraz z Narodową Orkiestrą Filharmonii Armeńskiej wykonał własny koncert fortepianowy. Jest zwycięzcą wielu ważnych konkursów, takich jak: Międzynarodowy Konkurs im. Arama Chaczaturiana (I nagroda) i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Jekaterynburgu (grand prix). Muzyka Alexandra Iradyana wykonywana była w Carnegie Hall w Nowym Jorku, BOZAR w Brukseli i innych prestiżowych salach. W 2014 roku balet Iradyana Memos of Suicide wystawiony był na deskach Narodowego Teatru Opery i Baletu w Erewaniu.

Artysta ukończył studia kompozytorskie w Państwowym Konserwatorium w Erewaniu w 2014 roku, zaś dyrygenturę studiował w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. W 2016 roku przeprowadził się do Berlina, by studiować z Międzynarodowej Akademii Dyrygentury przy Universität der Künste u Stevena Sloane’a. Od ukończenia studiów w 2019 roku mieszka i pracuje w Berlinie, gdzie jest wykładowcą swojej uczelni, a także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Sonoris Orchestra Berlin. Pełni także funkcję dyrygenta gościnnego Narodowej Orkiestry Kameralnej Armenii. Współpracuje z licznymi orkiestrami na całym świecie, z którymi wykonuje zarówno repertuar klasyczny, jak i współczesny. W czerwcu 2020 roku Alexandr Iradyan zdobył nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Arama Chaczaturiana, co dało mu możliwość wystąpienia w Olsztynie z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Artysta ma koncie współpracę z tak znakomitymi muzykami i zespołami, jak: Mischa Maisky, Maxim Vengerov, George Pehlivanian, Belgijska Orkiestra Narodowa, Orkiestra Symfoniczna Radia i TV w Słowenii. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, które prowadzili Robin Ticciati (Deutsches Symphonie Orchester), Sir Roger Norrington, Grzegorz Nowak (Royal Philharmonic Orchestra of London). Dyrygował takimi orkiestrami, jak: Brandenburger Symphoniker, Hochschulorchester der UdK, Staatstheater Cottbus, Bochumer Symphoniker, Kammerorchester Prenzlau, Naubrandenburger Symphoniker.

 

 

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyk – rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego