Kwiecień
Koncert we współpracy z XII Ogólnopolskim Konkursem Wokalnym w Mławie
Kwiecień 05, 2024
Kwiecień
Kwiecień 05, 2024
Kuba Wnuk – dyrygent
soliści: finaliści Konkursu Wokalnego Mława 2024
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
W programie arie z największych dzieł muzyki operowej
Kuba Wnuk – dyrygent
W latach 2019-2024 związany z Warszawską Operą Kameralną. Za sprawą dorocznego Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, posiada w swoim repertuarze większość dzieł scenicznych W.A. Mozarta, które wielokrotnie dyrygował w teatrze WOK, a także m.in. w Japonii podczas tournée warszawskich kameralistów w roku 2019. Poza znanymi tytułami operowymi, prezentował on stołecznej publiczności dzieła mniej popularne – m.in. w roku 2021 sprawował kierownictwo muzyczne polskiej premiery oper G. Donizettiego „Nocny dzwoneczek” i „Tłusty czwartek”, natomiast w roku 2023 pod jego batutą wybrzmiała premiera dwóch oper G.C. Menottiego – „Telefon” i „Medium”.
Współpracował m.in. z Orkiestrą Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Orkiestrą Opery Krakowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa, Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą Opery na Zamku w Szczecinie, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Opery Wrocławskiej, Orkiestrą Camerata Stargard, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, Orchester der Staatskapelle Schwerin, Orchester des Theaters Vorpommern, Brandenburger Sinfoniker, Nürnberger Symphoniker i in.
Ukończył studia w zakresie dyrygentury orkiestrowej i korepetycji operowej w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku (klasa dyrygowania prof. Chr. Göckeritza, klasa korepetycji prof. Chr. Hammera) oraz muzyki kościelnej i dyrygentury chóralnej w Akademii Sztuki w Szczecinie (dyplom celujący z wyróżnieniem; klasa organów prof. B. Narlocha, klasa dyrygowania prof. R. Handke i prof. Cz. Grabowskiego). Obecnie ma otwarty przewód doktorski na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. K. Kusiela-Moroza. Praca doktorska w dyscyplinie artystycznej „dyrygentura” dotyczy toposu włoskiego bel canto w kontekście wykonawstwa na instrumentach historycznych.
W 2014 roku został wyróżniony Nagrodą Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za najlepszy koncert dyplomowy. W latach 2015-2017 był stypendystą programu „Live Music Now” Stowarzyszenia Yehudiego Menuhina, a w roku 2019 został finalistą pierwszej edycji ogólnoniemieckiego konkursu dyrygenckiego CAMPUS Dirigieren I (Drezno/Norymberga 2018/2019). W latach 2017-2019 był dyrygentem i kierownikiem artystycznym orkiestry Freies StudentenOrchester Rostock e.V. W latach 2013-2018 był czynny jako korepetytor w Szkole Operowej Wydziału Wokalnego HMT Rostock. Asystował dyrygentom takim jak: D. Vermeulen, B. Bayl, T. Kozłowski, G. Berg, P. Sułkowski, V. Kiradjiev, H. Reyne, M. Sompoliński czy J. Wołosiuk. Umiejętności doskonalił pod okiem H. Eschenburga, D. Hupperta oraz podczas mistrzowskich kursów dyrygenckich pod kierunkiem B. Haitinka, V. Christopoulosa, E. Klemma, H. Curtisa, A. Rumpfa, F. Ludwiga, M. Braußa, G.J. Rumstadta, F. Brochhagena i V. Kiradjieva, jak również na kursach improwizacji organowej u T. Nowaka, P. Planyavsky’ego, M. Toporowskiego, T. Lennartza, czy M. Baumanna.
Z powodzeniem wykonuje on również muzykę współczesną. Podczas Festiwalu „Neue Musik – Karlheinz Stockhausen 2016” dokonał (m.in. z Minguet Quartet) prawykonania dzieła Jung-A Lim pt. „Vier Sätze über die Unfreiheit”, natomiast w 2024 dyrygował prawykonaniem utworu Marka Nowakowskiego „Siedem ostatnich słów Chrystusa”, skomponowanego specjalnie dla Orkiestry Camerata Stargard, z którą regularnie współpracuje od roku 2019.
Podczas pandemii koronawirusa pozostawał aktywny artystycznie, m.in. współtworząc pionierski cykl WOK „Opera OK”. Od roku 2021 sprawuje kierownictwo muzyczne Festiwalu Mozart Junior.
Niejednokrotnie współpracował z Telewizją Polską, która wyemitowała dyrygowane przez niego wydarzenia, takie jak m.in. koncert papieski „Cywilizacja życia” (2023), otwarcie koncertu Andrei Bocellego „Cud życia” (2021) czy „Requiem” W.A. Mozarta w ramach 29. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie (2019). Na zakończenie jubileuszowej, trzydziestej edycji tego festiwalu, Kuba Wnuk dyrygował uroczystą Galą Finałową, której główną gwiazdą była światowej sławy sopranistka Simone Kermes.
Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” (zniżka 50% od ceny biletu normalnego), programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY” oraz programem „KARTA DUŻEJ RODZINY” (Pakiet rodzinny w cenach: Rodzic – 30 zł, Dziecko – 15 zł). Bilety w cenach specjalnych do nabycia tylko w kasie Filharmonii za okazaniem Kart.
Instytucje kultury Warmii i Mazur
Partnerzy artystyczni
Mecenas i sponsorzy