Kontrast:

Maj

16

Koncert symfoniczny

Maj 16, 2024

19:00
sala koncertowa Filharmonii

Koncert symfoniczny we współpracy z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy

 

Dyplomanci Wydziału Dyrygentury AM w Bydgoszczy:
Magdalena Cichoń (z klasy Prof. dr hab. Henryka Wierzchonia)
Emilia Jankowska (z klasy Prof. dr hab. Piotra Sułkowskiego)
Jakub Unolt (z klasy Prof. dr Wojciecha Michniewskiego)
Tomas Quevedo – fortepian

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Magdalena Bujewicz-Mydlak – prowadzenie koncertu

 

Program:
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Włoszka w Algierze /Emilia Jankowska/
Fryderyk Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 /Magdalena Cichoń/
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Cyrulik sewilski /Jakub Unolt/
Georges Bizet – Suita nr 1 z opery Carmen /Emilia Jankowska/
Georges Bizet – Suita nr 2 z opery Carmen /Jakub Unolt/

Opera Włoszka w Algierze Gioachino Rossiniego to tak zwane dramma giocoso – czyli gatunek, który łączy w sobie elementy opery buffa (komicznej) oraz seria (poważnej). Jest to muzyczna opowieść o poszukującym rozrywek pozamałżeńskich władcy Algieru, Mustafie, który próbuje spławić swą żonę, Elwirę, a nawiązać bliższą znajomość z Izabelą, Włoszką, której statek rozbił się u wybrzeży tego kraju. W intrygę miłosną zaplątane są jeszcze inne postaci: ukochany Izabeli, Lindor, a także zakochany w niej Taddeo. Z dostępnych nam źródeł historycznych wiemy, że opera powstała w zaledwie 4 tygodnie. Całkiem słusznym przypuszczeniem wydaje się, że jej kanwą jest prawdziwa historia z czasów Rossiniego: Latem 1805 roku głośnym wydarzeniem stało się uprowadzenie przez korsarzy włoskiego okrętu żeglującego po morzu Tyreńskim pomiędzy Sycylią i Sardynią. W Algierze pasażerowie, wśród których znajdowała się piętnastoletnia hrabianka Antonietta Frapolli Suini z Mediolanu, zostali sprzedani. Obdarzona wyjątkową urodą Włoszka trafiła do haremu beja [władcy Algieru].  Włoskie władze napoleońskie we podjęły energiczną interwencję w tej sprawie i w trzy lata później wszyscy jeńcy włoscy, wraz z piękną Antoniettą wrócili do kraju. Główna bohaterka dożyła w Mediolanie sędziwego wieku.

Kolejnym akcentem operowym tego wieczoru będą dwie Suity z jednej z najsłynniejszych oper w repertuarze światowym – Carmen Georgesa Bizeta. Dzieło poświęcone tragicznym losom pięknej Cyganki to nie tylko poruszająca historia, ale też – a może przede wszystkim – wspaniała, niedająca się zapomnieć muzyka. Po śmierci kompozytora jego przyjaciel Ernest Guiraud, sam nigdy nie zyskując sławy w tej profesji, sprawił piękny prezent muzykom kolejnych pokoleń, układając najbardziej charakterystyczne i znane fragmenty Carmen w dwie spójne suity. Zawierają one opracowane części instrumentalne i wokalne opery. Nie mogło zabraknąć oczywiście słynnej Habanery – jest to drugie ogniwo drugiej Suity.

Wisienką na torcie repertuaru tego wydarzenia będzie Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Trzyczęściowe, klasyczne w formie i odpowiadające ówczesnym trendom kompozytorskim, ale już zdradzające – nie bójmy użyć się tego słowa – geniusz 20-letniego wówczas polskiego kompozytora dzieło to piękny poemat młodzieńca szarganego uczuciami. Na przykład o drugiej części, zwanej Romanzą, sam kompozytor pisał tak: Adagio od nowego koncertu jest E-dur. Nie ma to być mocne, jest ono więcej romansowe, spokojne, melancholiczne, powinno czynić wrażenie miłego spojrzenia w miejsce, gdzie stawa tysiąc lubych przypomnień na myśli. Jest to jakieś dumanie w piękny czas wiosenny, ale przy księżycu”.

 

Magdalena Cichoń – dyrygentka

W 2023 roku ukończyła studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy na kierunku dyrygentura chóralna w klasie prof. dr hab. Janusza Staneckiego, a obecnie kontynuuje swoją pasję jako studentka II roku dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie uczy się pod kierunkiem prof. dr hab. Henryka Wierzchonia. Studia licencjackie z tego kierunku ukończyła w klasie dra hab. Michała Dworzyńskiego.

Swoje umiejętności doskonaliła podczas licznych kursów i konkursów zarówno w kraju, jak i za granicą. Była uczestniczką renomowanych międzynarodowych kursów dyrygenckich prowadzonych przez m.in: Wernera Pfaffa, Vytautasa Miškinisa, Yuvala Weinberga, Johannesa Knechta, Dawida Bera, Triin Koch, Toomasa Kaptena, Josepa Stuligrossa i Luisa Gorelika.
W maju 2021 roku zdobyła II Nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Dyrygentury Chóralnej w Słowacji, oraz w 2022 roku została laureatką III Nagrody w XIV Wydziałowym Konkursie dla Dyrygentów Chóralnych w AMFN, a później była uczestniczką XVIII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych im. prof. Stanisława Kulczyńskiego w Poznaniu.

Jako dyrygentka prowadziła wiele inspirujących projektów muzycznych, w tym autorski koncert-wernisaż „Sztuka jest kobietą”, promujący twórczość kobiet w sztuce i muzyce, przy współpracy ze studentami Akademii Sztuk Pięknych i Akademii Muzycznych w Polsce. Śpiewała w estońskich chórach pod dyrekcją wybitnych dyrygentów: Hirvo Surva i Toomas Kapten. W 2023 roku zadyrygowała podczas koncertu „Koncert Młodych Dyrygentów” Słupską Orkiestrą Sinfonietta w Filharmonii Bałtyckiej im. Wojciecha Kilara Sinfonia Baltica.
Jest także założycielką zespołu Ensemble 622, gdzie przez dwa lata pełniła funkcję dyrygenta, współtworząc liczne światowe prawykonania kompozycji.
Obecnie aktywnie angażuje się w działalność społeczno-kulturalną, prowadząc warsztaty umuzykalniające i chóralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
(Fot. Adam Kujawski)

 

Emilia Jankowska – dyrygentka

W 2020 roku ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na kierunku dyrygentura chóralna w klasie dra Tomasza Hynka, a obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy: kierunek dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. dra hab. Piotra Sułkowskiego. W 2022 roku ukończyła również studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku Administracja.

W marcu 2023 roku była uczestniczką IV Ogólnopolskiego Konkursu Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu, a we wrześniu Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Mediolanie ,,Citta di Milano”.

Doskonaliła swoje umiejętności pod okiem wielu wybitnych dyrygentów, m.in: Patrick Fourniller, Luisa Gorelika, czy Jacka Błaszczyka. W 2021 roku zadyrygowała podczas koncertu kameralnego ,,Muzyka+Teatr=Żyrafa” w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej w Filharmonii Gorzowskiej. W tym samym roku uczestniczyła w międzynarodowym kursie Music.Multimedia.Management. skierowanym do młodych dyrygentów i osób odpowiadających za organizację prac artystycznych, który organizowany był przez Filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Była stypendystką Rektora UMFC w roku akademickim 2019/20 dla najlepszych studentów na kierunku Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej specjalność dyrygentura chóralna studiów II stopnia. W roku akademicki 2018/19 studiowała w Conservatorio di Musica Santa Cecilia w Rzymie w ramach programu Erasmus+.

Obecnie prowadzi chór w zespole Heroes Orchestra oraz od września 2023 roku pracuje w Państwowej Szkole Muzycznej I st. nr 3 im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie na stanowisku nauczyciela – dyrygenta chóru.

Jakub Unolt – dyrygent

Ukończył studia w zakresie kompozycji pod kierunkiem prof. Zbigniewa Bargielskiego (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy) i prof. Zbigniewa Kozuba (Akademia Muzyczna w Poznaniu), których zwieńczeniem było prawykonanie kompozycji dyplomowej „Respite” przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej w 2018 r. Obecnie jest magistrantem dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Wojciecha Michniewskiego.

W trakcie studiów organizował i brał udział w wielu studenckich projektach i koncertach, dyrygował orkiestrą studencką, współpracował ze Słupską Sinfoniettą, a także z poznańskim Chórem i Orkiestrą Jordan. Brał udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich prowadzonych przez Luisa Gorelika, ukończył także kurs Film Scoring Summer Program w Warnie. Na co dzień pracuje w Państwowej Szkole Muzycznej II st. w Koninie, gdzie naucza przedmiotów teoretyczno-muzycznych. Prowadzi także Szkolną Orkiestrę Symfoniczną, z którą wykonuje zarówno klasyczny repertuar symfoniczny, jak i rozrywkowy a także tworzy realizacje musicalowe, animując życie muzyczne Konina.

 

Tomas Quevedo – fortepian

Urodził się w 1996 roku w Santiago, Chile. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 8 lat w swoim rodzinnym mieście. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Obecnie kontynuuje naukę u Avedisa Kouyoumdjiana na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.

Jest laureatem wielu konkursów, takich jak Konkurs Claudio Arrau w Chillán, Konkurs Pianistyczny Radio Beethoven w Santiago, Międzynarodowy Konkurs Euregio Piano Award w Geillenkirchen oraz Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. J. Zarębskiego w Łomiankach. Dwukrotnie otrzymał stypendium chilijskiego Ministerstwa Kultury. Został wyróżniony stypendium rektora dla najlepszych studentów w bydgoskiej Akademii Muzycznej.

Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach pianistycznych, między innymi pod kierunkiem Alexisa Golovina, Uty Weyand, Fumiko Eguchi i Tamasa Ungara.

(Fot.  Foppe Schut)

 

 

 

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” (zniżka 50% od ceny biletu normalnego), programem  „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY” oraz programem „KARTA DUŻEJ RODZINY” (Pakiet rodzinny w cenach: Rodzic – 30 zł, Dziecko – 15 zł). Bilety w cenach specjalnych do nabycia tylko w kasie Filharmonii za okazaniem Kart.