Kontrast:

Czerwiec

28

8. Arena Festival film & music

Czerwiec 28, 2024

19:00
Hala Urania, Olsztyn

Musical „Kopernik”

 

Wykonawcy:
Piotr Sułkowski – dyrygent

Mikołaj Kopernik Marcin Jajkiewicz
Andrzej Kopernik / Wydawca 3 Wojciech Daniel
Łukasz Watzenrode / Wydawca 1 Paweł Tucholski
Jan Dantyszek Paweł Erdman
Anna Schilling Anastazja Simińska
Aleksander Sculteti Jeremiasz Gzyl
Jerzy Joachim Von Lauchen (Retyk) Michał Dudkowski
Andreas Osiander Jacek Wróbel
Krystyna Stulpawitz Kamila Najduk
Kasper Stulpawitz / Wydawca 2 Maciej Tomaszewski
Stańczyk/Kopernik-Lalka Krzysztof Prystupa

Chór i Balet Opery Krakowskiej

Orkiestra Symfoniczna Warmińsko- Mazurskiej Filharmonii

Janusz Ciepliński – prowadzenie

 

Reportaż o musicalu „Kopernik” 

 

„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię…” – choć Mikołaj Kopernik uważany jest za największego i najsłynniejszego polskiego uczonego, jego życiorys, pełny obraz dokonań i godna człowieka renesansu wszechstronność nie są dziś powszechnie znane. 550 lat po urodzeniu astronoma zaproszeni do współpracy twórcy i realizatorzy przywrócili jego historię polskiej popkulturze, przekładając ją na język musicalu.

Libretto odwołuje się do najważniejszych wydarzeń z życia Kopernika – od studiów w Krakowie, Padwie i Bolonii przez powrót do Fromborka, posługę kanoniczą, praktykę lekarską i badania astronomiczne, uczestnictwo w koronacji Zygmunta Starego i Hołdzie Pruskim, wreszcie powstanie i publikację pięcioksięgu „De revolutionibus”. Nie zabraknie też miejsca dla wątku intelektualnej i emocjonalnej relacji uczonego z Anną Schilling. Autorzy spektaklu pokazują publiczności Mikołaja Kopernika – wybitnego astronoma, wielkiego Polaka, ale także, po prostu – człowieka, otwartego i pełnego naukowej pasji. „Nie chcemy zdejmować Kopernika z cokołu. Ale pozwolimy mu odłożyć na chwilę astrolabium i przemówić do nas językiem, który trafia do umysłów i do serc”, tłumaczą twórcy.

Libretto musicalu wyszło spod ręki popularnej pisarki (a także lekarza neurologa) Ałbeny Grabowskiej, autorki m.in. historycznej sagi „Stulecie Winnych” zekranizowanej przez Telewizję Polską. Teksty piosenek napisał Daniel Wyszogrodzki – tłumacz i autor teatralny, specjalista od polskiej i światowej sceny musicalowej, wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie. Autorem muzyki jest Tomasz Szymuś – kompozytor i aranżer, wykładowca w Instytucie Muzyki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Choreografię spektaklu opracowali Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka. Scenografię oraz światło stworzył Grzegorz Policiński, zaś spektakle wyreżyserował Jakub Szydłowski. Kierownictwo muzyczne nad produkcją obejmuje Tomasz Szymuś.
(Fot. Andrii Kotelnikov)

 

 

 

Prof. Piotr Sułkowski – dyrygent

Dyrektor Opery Krakowskiej. Doświadczenie operowe, zdobył w czasie wieloletniej pracy w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier i prawykonań np. nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69, a zrealizowany w 2004 r. Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. W 2010 r. przygotował z Orquesta Sinfonica de Navarra premierę Carmen G.Bizeta. Zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio-ofiarom holokaustu L.v. Beethovena. W 2019 r. z Warszawską Operą Kameralną przygotował „Wesele Figara” W. A. Mozarta, z którą odbył tournée po Japonii.

Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie (2011– 2022), zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia (2008–2009), kierownik muzyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009-2011), gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra (2008-2014) Tulsa, USA. Dyrygent orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie (1993-2016), z którą realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży. Zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy (2010). Zrealizował nagranie z muzyką B. Chajdeckiego do serialu historycznego Czas Honoru. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus.

Dyrektor „Copernicus Open. Festiwal Nauki i Sztuki” we Fromborku. Pomysłodawca i współorganizator festiwalu muzyki filmowej „Arena Festival film&music” w Ostródzie oraz musicalu, opartego na legendach Warmii i Mazur „Pora Jeziora. Warmińska Opowieść Wigilijna”, który znalazł się na 6 miejscu „złotej dziesiątki” Wirtualnej Polski najlepszych spektakli musicalowych 2021 roku.

Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2016 r. odbył tournee ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, zakończone koncertem z M. Vengerovem w St. Petersburgu. W 2018 r. poprowadził koncert muzyki polskiej z Buffalo Philharmonic Orchestra, a także jeden z koncertów Festiwalu K. Pendereckiego z okazji jego 85. urodzin. Propaguje twórczość F. Nowowiejskiego m.in. w 2016 r. wykonał koncerty oraz pierwsze, studyjne nagranie oratorium Quo Vadis, z A. Kurzak, A. Rucińskim oraz R. Siwkiem. Płyta oratorium F. Nowowiejskiego Powrót syna marnotrawnego z A. Rehlis, A. Rutkowskim oraz Ł. Koniecznym w partiach solowych została nominowana do nagrody Fryderyk (2021).

Zajmuje się pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 2020 roku kierownik Katedry Dyrygentury bydgoskiej uczelni. W Hiszpanii prowadzi warsztaty dla dyrygentów. Członek polskich i międzynarodowych komisji konkursów muzycznych.

Vice przewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich (2014-2022). Członek Rady Programowej Radia Olsztyn (2012-2016). Uczestnik i panelista konferencji dot. kultury i nowoczesnego modelu orkiestry. Laureat wielu nagród m.in. Statuetka św. Jakuba (2012), Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), statuetka Pegaz (2015), Srebrny Krzyż Zasługi (2016), Nagroda im. F. Nowowiejskiego (2017), Nagroda Specjalna Marszałka Województwa Warmińsko–Mazurskiego (2021), Złoty Krzyż Zasługi (2021).