Kontrast:

Czerwiec

29

8. Arena Festival film & music

Czerwiec 29, 2024

19:00
Hala Urania, Olsztyn

Muzyka z filmu „Chłopi”

 

Niezwykła muzyka skomponowana przez L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra do malowanej ekranizacji „Chłopów” – polskiego kandydata do Oscara

Łukasz L.U.C. Rostkowski – gość specjalny

 

Wykonawcy:

REBEL BABEL FILM ORCHESTRA w składzie:
Aleksandra Kauf-Tyrała – suka, fidel płocka
Weronika Mońka-Chwała – skrzypce, śpiew
Anna Wandtke – skrzypce, śpiew
Karolina Skrzyńska – lira korbowa, skrzypce, śpiew
Piotr Kopietz – akordeon
Daniel Peszko – gitara
Adam Caturian – klarnet
Piotr Hałaj – tuba
Bartosz Niebielecki – instrumenty perkusyjne
Sebastian Wypych – kontrabas

Piotr Sułkowski – dyrygent

Orkiestra symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Magdalena Miśka-Jackowska – prowadzenie

 

Muzykę do filmu „Chłopi” tworzy Łukasz L.U.C. Rostkowski, młody kompozytor i producent, zdobywca wielu nagród. Jego projekty, łączące muzykę z historią, zyskały uznanie, realizując się m.in. we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego, ECS, IPN, Instytutem Pileckiego oraz wieloma innymi instytucjami w Polsce i na świecie. Rostkowski kreuje nową formę multimedialnych lekcji historycznych, łącząc sztukę z edukacją, muzykę z komiksem i animacjami.

Ścieżka dźwiękowa do filmu „Chłopi” opiera się na tradycyjnych polskich brzmieniach i autentycznych ludowych instrumentach. Podobnie jak Reymont użył prostego chłopskiego języka do stworzenia barwnej słownej katedry baroku, tak Rostkowski dąży do stworzenia pięknej muzyki filmowej opartej na autentycznych brzmieniach ludowych instrumentów, kompozycji i tradycyjnych tematach. Nowoczesność przejawia się jedynie w myśleniu o formach i aranżacjach. Najważniejsze jednak, że projekt ten stanowi unikatowe kompendium najciekawszych zjawisk muzyki ludowej, angażując do współpracy wielu oddanych tradycji muzyków, takich jak Maria Pomianowska, Laboratorium Pieśni, Sutari, Dagadana, Tęgie Chłopy, itp.

Projekt obejmuje również udział muzyków z Ukrainy, Litwy i Białorusi, tworząc międzynarodową orkiestrę Rebel Babel Film Orchestra, założoną przez L.U.C. w 2016 roku. Ta nieograniczona orkiestra orkiestr zjednoczyła już ponad 11 000 muzyków z 20 krajów. Wraz z premierą filmu, została zaplanowana seria koncertów, gdzie specjalnie stworzone ensemble z muzykami ludowymi połączy się z wybitnymi orkiestrami symfonicznymi na całym świecie, a także z lokalnymi zespołami pieśni i tańca. RB Film Orchestra, podróżując, angażuje lokalne społeczności i regionalne zespoły. Oprócz koncertów w elitarnych salach planowana jest także trasa koncertowa po wsiach i małych miejscowościach, mająca na celu dotarcie do tych sfer, które często są wykluczone z uczestnictwa w kulturze.

Zaaranżowane na orkiestry kompozycje ludowe i filmowe zostaną połączone z malowidłami, animacjami i filmami, przedstawiającymi kilkuletnią pracę nad tym wyjątkowym projektem. Całość ma stanowić niezapomniane widowisko, bliskie naturze, podobnie jak kultowa i nagrodzona Noblem powieść Władysława Reymonta.

 

 

Łukasz L.U.C. Rostkowski – kompozytor, gość festiwalu

Nagradzany kompozytor, producent muzyczny, autor spektakli multimedialnych oraz kompozytor muzyki do programów telewizyjnych, seriali i filmów.

Rostkowski jest autorem ścieżki dźwiękowej do najnowszego filmu twórców „Loving Vincent” DK i Hugh Welchman. „Chłopi” są polskim kandydatem do Oscara 2024 w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, Najlepsza Animacja i Najlepsza Muzyka Oryginalna.

Autor wielu albumów i projektów koncepcyjnych, wielokrotny zdobywca najważniejszych rodzimych nagród, założyciel międzynarodowych orkiestr REBEL BABEL ENSEMBLE oraz REBEL BABEL FILM ORCHESTRA, których został liderem.

Ten charyzmatyczny twórca jest doceniany za zakres i odwagę jego produkcji, eklektyzm, oryginalne występy i niekonwencjonalne rozwiązania muzyczne. W swoich kompozycjach celowo przekracza liczne gatunki, tworząc na pograniczu nu jazzu, trip-hopu, hip-hopu, reggae, folku, elektroniki i muzyki klasycznej. Jego największą pasją jest połączenie muzyki z obrazami i słowami. Skomponował i nagrał muzykę z wieloma wybitnymi instrumentalistami i wokalistami, w tym z Katie Melua, Krzysztofem Pendereckim, Urszulą Dudziak, Mum, Leszkiem Możdżerem, Promoe, Rapsusklei oraz współpracował z najlepszymi na świecie artystami sceny DJ’ską, takimi jak DJ Qbert czy DJ Eprom, a także z prestiżowymi orkiestrami i orkiestrami dętymi, w tym z laureatami Grammy Hot 8 Brass Band. Wspierał na żywo m.in.: TRICKY, THE PRODIGY, TALIB KWELI, COLDCUT, MASSIVE ATTACK i wielu innych artystów światowej klasy. (Fot. Norman Wong)

 

 

Prof. Piotr Sułkowski – dyrygent

Dyrektor Opery Krakowskiej. Doświadczenie operowe, zdobył w czasie wieloletniej pracy w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier i prawykonań np. nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69, a zrealizowany w 2004 r. Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. W 2010 r. przygotował z Orquesta Sinfonica de Navarra premierę Carmen G.Bizeta. Zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio-ofiarom holokaustu L.v. Beethovena. W 2019 r. z Warszawską Operą Kameralną przygotował „Wesele Figara” W. A. Mozarta, z którą odbył tournée po Japonii.

Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie (2011– 2022), zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia (2008–2009), kierownik muzyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009-2011), gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra (2008-2014) Tulsa, USA. Dyrygent orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie (1993-2016), z którą realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży. Zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy (2010). Zrealizował nagranie z muzyką B. Chajdeckiego do serialu historycznego Czas Honoru. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus.

Dyrektor „Copernicus Open. Festiwal Nauki i Sztuki” we Fromborku. Pomysłodawca i współorganizator festiwalu muzyki filmowej „Arena Festival film&music” w Ostródzie oraz musicalu, opartego na legendach Warmii i Mazur „Pora Jeziora. Warmińska Opowieść Wigilijna”, który znalazł się na 6 miejscu „złotej dziesiątki” Wirtualnej Polski najlepszych spektakli musicalowych 2021 roku.

Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2016 r. odbył tournee ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, zakończone koncertem z M. Vengerovem w St. Petersburgu. W 2018 r. poprowadził koncert muzyki polskiej z Buffalo Philharmonic Orchestra, a także jeden z koncertów Festiwalu K. Pendereckiego z okazji jego 85. urodzin. Propaguje twórczość F. Nowowiejskiego m.in. w 2016 r. wykonał koncerty oraz pierwsze, studyjne nagranie oratorium Quo Vadis, z A. Kurzak, A. Rucińskim oraz R. Siwkiem. Płyta oratorium F. Nowowiejskiego Powrót syna marnotrawnego z A. Rehlis, A. Rutkowskim oraz Ł. Koniecznym w partiach solowych została nominowana do nagrody Fryderyk (2021).

Zajmuje się pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 2020 roku kierownik Katedry Dyrygentury bydgoskiej uczelni. W Hiszpanii prowadzi warsztaty dla dyrygentów. Członek polskich i międzynarodowych komisji konkursów muzycznych.

Vice przewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich (2014-2022). Członek Rady Programowej Radia Olsztyn (2012-2016). Uczestnik i panelista konferencji dot. kultury i nowoczesnego modelu orkiestry. Laureat wielu nagród m.in. Statuetka św. Jakuba (2012), Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), statuetka Pegaz (2015), Srebrny Krzyż Zasługi (2016), Nagroda im. F. Nowowiejskiego (2017), Nagroda Specjalna Marszałka Województwa Warmińsko–Mazurskiego (2021), Złoty Krzyż Zasługi (2021).

 

Magda Miśka-Jackowska – prowadzenie koncertu

Dziennikarka, radiowiec, pedagog, przez 15 lat w zespole radia RMF Classic. Ceniony konferansjer. Należy do wąskiego europejskiego grona profesjonalnych dziennikarzy, zajmujących się muzyką filmową.

Autorka licznych programów radiowych, zrealizowanych dla RMF Classic, poświęconych kinu i muzyce filmowej, m.in. dokumentalnych cykli „Mistrzowie drugiego planu” o nieznanych zawodach filmowych czy „Cały ten film”, który pokazywał kolejne etapy produkcji filmu od pomysłu do premiery. Gospodyni filmowego magazynu „Moje kino”, za który w 2010 roku dostała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii najlepszy program radiowy lub tv o tematyce filmowej. Była autorką i gospodynią jedynej w polskiej radiofonii Listy Przebojów Muzyki Filmowej, prezentowanej co tydzień w RMF Classic.

Magda Miśka-Jackowska przeprowadziła setki wywiadów radiowych i telewizyjnych z największymi osobowościami świata muzyki, kina, a w szczególności muzyki filmowej. Autorka dwupłytowej kompilacji „Złota kolekcja – Ale filmy!”, wielu artykułów i tekstów, poświęconych X muzie.

Absolwentka Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, dziś związana z Wydziałem Artystycznym tej uczelni, gdzie prowadzi zajęcia ze studentami kompozycji filmowej. Jako pedagog związana również z Akademią Muzyczną w Łodzi.