Kontrast:

Luty

09

Koncert kameralny

Luty 09, 2024

19:00
sala koncertowa Filharmonii

Kwintet dęty Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej:
Daria Falkiewicz – flet
Agnieszka Zwolska – obój
Dominik Grędziński – klarnet
Sergio Mondejar Alarcon – waltornia
Jacek Płóciennik – fagot

Liliana Przyborowska – fortepian

Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie koncertu

 

W programie:
Paul Taffanel – Kwintet g-moll na instrumenty dęte
Béla Bartók – Tańce rumuńskie
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwintet KV 452 na obój, klarnet, fagot, waltornię i fortepian
Vincent d’Indy – Menuet i Sarabanda op. 72 na kwintet dęty i fortepian

 

 

Kameralny zespół dęty to „dziecko” klasycyzmu – właśnie w drugiej połowie XVIII wieku niewielkie (a czasami całkiem spore) zespoły instrumentów dętych w rozmaitych konfiguracjach cieszyły się największą popularnością. Wiele utworów, i to znakomitych, na grupy dęte pisali najwięksi kompozytorzy. Upodobanie do lekkich i zwiewnych brzmień aerofonów powracało i później, szczególnie u twórców, którzy inspirowali się muzyką dawniejszą, jak Vincent d’Indy. Był on uczniem Césara Francka i bodaj pierwszym z najważniejszych francuskich neoklasyków. Pod koniec XIX wieku założył w Paryżu słynną Schola Cantorum – szkołę, która propagowała twórczość dawnych mistrzów jako podstawę kształcenia muzycznego. Trudno więc dziwić się, że wśród dokonań kompozytorskich d’Indy’ego znajduje się urocza stylizacja barokowych tańców – Menuet i sarabanda op. 72 na kwintet dęty i fortepian.

W kontekście kameralistyki na instrumenty dęte wyjątkowo często pojawiają się nazwiska francuskie, bowiem to właśnie we Francji instrumenty dęte cieszyły się od wieków szczególną estymą (zupełnie jak instrumenty smyczkowe w Italii). Popularnym w XIX wieku twórcą repertuaru dętego był flecista Paul Taffanel. Jego Kwintet g-moll należy do nielicznych utworów na taki skład, powstałych w połowie stulecia romantyzmu. Jest w dodatku wyjątkowo udany – łączy klasycystyczną klarowność brzmienia i kapitalną inwencję melodyczną z oryginalną, romantyczną harmonią, ciekawymi brzmieniami i efektowną wirtuozerią. W nurt ten wpisuje się również opracowanie popularnych Tańców rumuńskich Beli Bartóka.

Dziełem najwybitniejszym w programie dzisiejszego koncertu jest z pewnością Kwintet Es-dur KV 452 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jego niezwykłość wynika z głębokiego zrozumienia i genialnego wykorzystania możliwości brzmieniowych i charakteru każdego z instrumentów dętych i fortepianu. Podczas słuchania utworu warto pamiętać, że instrumenty dęte związane były ściśle z obrządkiem wolnomularskim, zaś tonacja Es-dur (z trzema bemolami) miała wymiar symboliczny. W Kwintecie żaden z instrumentów dętych nie wysuwa się na pierwszy plan, nawet klarnet, żaden też nie jest mniej ważny od pozostałych – partie wszystkich iście po bratersku splatają się ze sobą, co niewątpliwie również uznać trzeba za odzwierciedlenie idei masońskich, które w ostatnich latach życia Mozarta były dla niego tak ważne. Warto także pamiętać, że to właśnie ten utwór Wolfgang Amadeus uważał za – jak pisał w liście do ojca – „najlepszą rzecz, jaką dotychczas skomponował”. Czy potrzeba lepszej rekomendacji?

 

 

Kwintet Dęty Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Zespół rozpoczął swoją działalność w 2021 roku. Tworzą go muzycy związani z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie. Łączy ich miłość i pasja do muzyki kameralnej. Chociaż każdy z muzyków ma odmienny charakter, w zespole dopełniają się tworząc niepowtarzalną mieszankę stylu i wdzięku. Kwintet ma na swoim koncie kilka koncertów w Olsztynie i regionie Warmii i Mazur, występował również podczas Festiwalu Organowego w Świętej Lipce.

Daria Falkiewicz – flet
Pochodzi z Radomia, ukończyła studia na wydziale instrumentalnym UMFC w Warszawie. Jest laureatką wielu konkursów instrumentalnych, a także uczestniczką kursów fletowych pod kierunkiem m.in. Łukasza Długosza i Jánosa Bálinta. Obecnie jest flecistką Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie i pedagogiem Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach.

Agnieszka Zwolska – obój
Jest absolwentką białostockiej Filii Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Uczestniczyła w międzynarodowych kursach muzycznych Jeunesses Musicales oraz Ogólnopolskim Seminarium Instrumentów Dętych Drewnianych. Jest dwukrotną laureatką pierwszego miejsca na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie. Otrzymała stypendium Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Obecnie jest pierwszą oboistką w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i pedagogiem Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach

Dominik Grędziński – klarnet
Pochodzi z Elbląga, ukończył studia w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie zdobył też tytuł naukowy doktora sztuk muzycznych. Laureat wielu konkursów jako solista i kameralista. Uczestnik kursów mistrzowskich w klasach m.in. Andrzeja Janickiego, Olli Lepaniemi, Nicolasa Baldreyrou. Kilkakrotnie występował z orkiestrami jako solista, wykonując utwory Kurpińskiego, Ponchiellego i Bozzy. W latach 2012–2015 był członkiem Baltic Youth Philharmonic i I’Culture Orchestra, z którymi odbył łącznie pięć tras koncertowych po Europie. Współpracuje stale z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie, jest nauczycielem Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach

Jacek Płóciennik – fagot
Ukończył Akademię Muzyczną w Poznaniu, studiował też w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich. Obecnie pracuje jako pierwszy fagocista w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie oraz w Filharmonii Kaliskiej.

Sergio Mondejar Alarcon – waltornia
Studiował w Akademii Muzycznej im. Joaquina Rodriga w Walencji oraz w Casena we Włoszech. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich i warsztatach, prowadzonych przez takich muzyków, jak: Luca Benucci, Eduardo Sanz, Salvador Navarro. Występował z orkiestrami w Hiszpanii, Włoszech i Polsce, obecnie jest pierwszym waltornistą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie.

Liliana Przyborowska – fortepian
Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku na wydziale instrumentalnym, uzyskując dyplomy w dwóch specjalizacjach – gry na waltorni oraz gry na fortepianie. Jako waltornistka brała udział w licznych projektach orkiestrowych Filharmonii Bałtyckiej, Płockiej Orkiestry Symfonicznej, Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, zespołu Capella Gedanensis oraz Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Jako pianistka specjalizuje się w akompaniamencie, współpracując z wieloma instrumentalistami. W 2020 roku została stypendystką programu „Kultura w sieci” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizując projekt „Domowe duety”, który stworzyła z mężem trębaczem. Pracuje jako pedagog w Państwowej Szkole Muzycznej, gdzie prowadzi klasy waltorni i fortepianu oraz akompaniuje w różnych sekcjach instrumentalnych, od 2021 roku współpracuje z Instytutem Muzyki UWM jako pianistka i akompaniatorka.