Kontrast:

Marzec

28

Koncert kameralny

Marzec 28, 2025

19:00
sala koncertowa Filharmonii

Wykonawcy:

Paweł Gusnar – saksofon
Alina Ratkowska – klawesyn

Program:

Weronika Ratusińska-Zamuszko (*1977) – Reflections na saksofon sopranowy i klawesyn
Emile Lukas alias Nicolas Prost (*1971) – Chantilly na saksofon sopranowy i klawesyn (2023)*
Marcin Tadeusz Łukaszewski (*1972) – …love as bread, life as death… na saksofon sopranowy i klawesyn (2017)*
Mikołaj Hertel (*1948) – Obsesja na saksofon sopranowy i klawesyn (2021)*
Anna Ignatowicz-Glińska (*1968) – Po trzykroć… na saksofon sopranowy i klawesyn (2017)
Paweł Łukaszewski (*1968) – LukaSonata na saksofon altowy i klawesyn (2021/2022)*
Bartosz Kowalski (*1977) – Strumienie III na klawesyn, saksofon sopranowy, altowy i elektronikę (2023)*
Leszek Możdżer (*1971) – Improvigoria na saksofon sopranowy i klawesyn (2023)*
Weronika Ratusińska-Zamuszko (*1977) – Nimfy na saksofon sopranowy i klawesyn (2006)

Repertuar z nagrodzonej Fryderykiem 2024 płyty Aliny Ratkowskiej i Pawła Gusnara – Le Clavecin Moderne plus Saxophone to wyjątkowa mieszanka kompozycji napisanych na klawesyn i saksofon przez m. in. Weronikę Ratusińską, Marcina Łukaszewskiego, Nicolasa Prosta, Mikołaja Hertla, Annę Ignatowicz-Glińską, Leszka Możdżera czy Pawła Łukaszewskiego, dedykowana wyśmienitym artystom – Alinie Ratkowskiej i Pawłowi Gusnarowi. Ich artystyczna jakość, nieprzeciętne osobowości i wyróżniające interpretacje stawiają tych wykonawców w gronie najlepszych instrumentalistów swoich specjalności. Poza LukaSonatą Pawła Łukaszewskiego na saksofon altowy i klawesyn oraz trzecią odsłoną Strumieni Bartosza Kowalskiego na klawesyn, saksofony sopranowy, altowy i elektronikę pozostałe utwory autorstwa Anny Ignatowicz-Glińskiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Mikołaja Hertla, Marcina Łukaszewskiego, Leszka Możdżera i Nicolasa Prosta powstały na sopranową odmianę saksofonu i klawesyn. Wybrany repertuar – barwny i różnorodny, a jednocześnie harmonijny i spójny – potwierdza doskonałą korelację brzmienia tych pozornie odległych instrumentów. To również zapis radości ze wspólnego muzykowania przyjaciół, którzy w prowadzeniu muzycznej narracji potwierdzają swój wysoki kunszt.

 

Paweł Gusnar – saksofon

Saksofonista, solista i kameralista, pedagog, profesor doktor habilitowany sztuk muzycznych. Pracuje w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (w latach 2016-2024 prorektor Uczelni) oraz w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest także profesorem gościnnym w Zhejiang Conservatory of Music w Hangzhou w Chinach. Jest członkiem Rady Doskonałości Naukowej (Kadencja 2024-2027).
Jest artystą wszechstronnym, otwartym na różne style i formy ekspresji. Z jednakowym znawstwem łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej, jest propagatorem muzyki współczesnej, inspiratorem i pierwszym wykonawcą wielu dzieł polskich kompozytorów (napisano dla niego ponad osiemdziesiąt utworów, w tym szesnaście na saksofon z orkiestrą). Od 2015 roku nakładem Ars Musica i Chopin University Press ukazują się serie nut sygnowane jego nazwiskiem. Jest również autorem Studiów orkiestrowych na saksofon (2018). Koncertuje na estradach prestiżowych sal koncertowych – filharmonicznych i kameralnych, w Polsce i za granicą, również w ramach znaczących festiwali. Jako solista występował z niemal wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce, a także z Sinfonią Varsovią, NOSPR w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą „Amadeus”, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus i in. Współpracuje z najlepszymi polskimi big bandami, między innymi Adama Sztaby, Tomasza Szymusia, Krzysztofa Herdzina i Kukla Band. Występuje też jako muzyk sesyjny (liczne produkcje telewizyjne i nagrania radiowe). Zasiada w jury konkursów i prowadzi kursy mistrzowskie w najlepszych ośrodkach muzycznych świata – od Korei Południowej i Chin, przez liczne kraje europejskie, po Zjednoczone Emiraty Arabskie i USA. W dorobku ma ponad siedemdziesiąt płyt CD, w tym ponad dwadzieścia autorskich i współautorskich. Jest zdobywcą sześciu Fryderyków (2014, 2015, 2016, 2019, 2023, 2024), Armatki Kultury 2019, Pizzicato Supersonic Award (2009). Był nominowany między innymi do tytułu Koryfeusza Muzyki Polskiej (2014, 2015, 2017) i International Classical Music Awards 2020. Jest założycielem i dyrygentem Warsaw Saxophone Orchestra, z którą koncertuje w Polsce i za granicą. Angażuje się w działania popularyzujące naukę, kulturę i sztukę.

Alina Ratkowska – klawesyn

Klawesynistka, dyrygentka, dyrektor naczelna i artystyczna Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku, pomysłodawczyni Festiwalu Goldbergowskiego, laureatka nagrody Konkursu Klawesynowego w Bolonii, III nagrody Konkursu Muzyki Dawnej w Brugii. Uhonorowana Fryderykiem, nagrodą Splendor Gedanensis i wieloma innymi wyróżnieniami.
W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą „Sztorm Roku”. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton, MDG). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych m. in. Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego, Mikołaja Hertla, Leszka Możdżera. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej były m.in. płyta Le Clavecin Moderne, Le Clavecin Moderne plus Percussion, Le Clavecin Moderne plus Saxophone nominowane kolejno do nagród Fryderyk 2017 i 2022. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody "Opus Klassik" 2019.  W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce.