aktualności

Przesłuchania – II skrzypce

Szanowni Państwo, Z przyjemnością informujemy iż Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie ogłasza konkurs na stanowisko muzyka orkiestrowego tutti – SKRZYPCE II. Zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na zastępstwo, na okres 24 miesięcy z możliwością przedłużenia. Stosowne podanie wraz z życiorysem artystycznym oraz klauzulą RODO należy złożyć do dnia 28 kwietnia 2023 r. […]

Zakup instrumentów i wyposażenia scenicznego

Infrastruktura kultury ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zakup instrumentów i wyposażenia scenicznego na potrzeby kulturalne Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie w okresie od 2022-01-03 do 2022-12-31 określonego w umowie nr 07512/22FPK/DEK, zawartej w dniu 2022-06-27, wraz z aneksem z dnia 2022-09-12Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego Całkowity przewidywany koszt realizacji zadania: […]

Nowy Dyrektor Filharmonii

Dyrektorem Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej od 1 stycznia będzie Janusz Ciepliński. Zastąpi prof. Piotra Sułkowskiego, który objął stanowisko dyrektora Opery Krakowskiej. Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zdecydował, iż konkursu na stanowisko Dyrektora Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie nie będzie. „Organizator powołał nowego Dyrektora w trybie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o […]

„Dwie perspektywy” – Piotr Tarcholik

Piotr TarcholikPiotr Tarcholik wykona w dniu 24 września br. solową partię skrzypiec w Koncercie podwójnym Brahmsa.

Udaje się Panu godzić na co dzień dwie, do niedawna całkiem odrębne sfery: pracę koncertmistrza w stałej orkiestrze filharmonicznej, obecnie w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach – oraz wysoko cenioną, solową działalność koncertową. Kiedyś to były role niemal nie do pogodzenia, bo albo się siedziało na miejscu i pracowało w orkiestrze, albo się podróżowało…

Rzeczywiście, kiedyś to wyglądało inaczej. Koncertujący muzycy – na przykład skrzypkowie czy pianiści – specjalizowali się w pewnym repertuarze, i osiągali w wybranej dziedzinie znakomity poziom wykonań i wirtuozerii, ale za to ów repertuar miewali ograniczony. Ponadto same podróże – pociągiem czy statkiem – zajmowały wtedy wiele czasu. Rubinstein płynął do Ameryki na koncerty dwa tygodnie. A dzisiaj można się przemieszczać szybko, w przeciągu krótkiego czasu można znaleźć się w wielu miejscach, co pozwala podejmować się wielu bardzo rozmaitych zadań.

W kręgu Pana zainteresowań jest jeszcze kameralistyka, do tego całoroczna działalność pedagogiczna, zarówno w Akademii Muzycznej w Krakowie, jak i na kursach letnich…

Nauczanie zajmuje mi dużo czasu. Uwielbiam moich studentów, uczyć ich i spędzać z nimi czas. Podjąłem rówież stałą współpracę z ArtEZ Institute of Music w Holandii.

Obecnie – rozmawiamy w połowie sierpnia – prowadzi Pan zajęcia na letnich warsztatach skrzypcowych w Beskidach…

…w Rycerce Górnej. Trwają tutaj doroczne warsztaty, jest to miejsce spotkań muzycznych z jedenastoletnią już tradycją. W zajęciach uczestniczy kilkudziesięciu uczestników i piątka pedagogów, w programie mamy dużo pozycji repertuaru solowego. Jest ze mną także wiolonczelista Adam Krzeszowiec, z którym niedługo będziemy grali w Olsztynie Brahmsa Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę z orkiestrą. Kilka dni temu graliśmy tu wspólny recital.

Czy doświadczenie pracy w orkiestrze pomaga później znaleźć się w roli solisty – przed orkiestrą?

Bardzo duże znaczenia ma takie poznawanie utworu od strony partytury, głosów orkiestrowych; wydaje się, że mogę wtedy lepiej zrozumieć kompozytora.

Czy i ten koncert Brahmsa poznał Pan już podobnie praktycznie, z dwóch perspektyw? Grał go już Pan jako solista?

Sam jeszcze nie grałem go z orkiestrą jako solista. Znam go właśnie od strony partytury i pracy w orkiestrze, bo uczestniczyłem w jego wykonaniach jako koncertmistrz orkiestry. Zagrałem też wielokrotnie komplet symfonii Brahmsa, inne utwory orkiestrowe i kameralne. Kilka razy pracowałem nad tym dziełem ze studentami. Ale dopiero teraz w Olsztynie zagram partię solową.

Naszą olsztyńską orkiestrę już Pan poznał w ubiegłym roku. Wtedy grał Pan Koncert skrzypcowy Barbera, błyskotliwy, bardzo wirtuozowski.

Bardzo miło mi się grało w Olsztynie. Wspominam jak najlepiej doskonałą współpracę i porozumienie z orkiestrą, a z dyrektorem Piotrem Sułkowskim jestem od dawna zaprzyjaźniony, więc cieszę się z góry na kolejny przyjazd.

/sierpień 2015r./

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij