aktualności

Praca kasy biletowej

Informujemy, że w dniu 21 stycznia 2022 kasa biletowa będzie czynna od godz. 12-tej. Za utrudnienia przepraszamy.

Konkurs plastyczny „Pora Jeziora – plastyczne wspomnienia ze spektaklu”

Szanowni Państwo,Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza do wzięcia udziału w konkursie plastycznym „Pora jeziora – plastyczne wspomnienia ze spektaklu”. Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, którzy obejrzeli spektakl musicalowy „Pora Jeziora. Warmińska opowieść wigilijna” w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Jako nagrody przewidziane są bilety rodzinne na koncerty edukacyjne i rodzinne, w tym zaproszenie na Arena Festival film & music […]

Konkurs na logo Roku Mikołaja Kopernika

W 2023 r. będziemy obchodzić 550. rocznicę urodzin oraz 480. rocznicę śmierci Mikołaja Kopernika. W związku z przygotowaniami do tego wydarzenia archidiecezja warmińska oraz samorząd województwa warmińsko-mazurskiego ogłosiły konkurs na opracowanie projektu logo Roku Mikołaja Kopernika. Hasłem roku będą słowa „Kopernika cztery dziewięciolecia”. Regulamin konkursu i kartę zgłoszenia można pobrać z poniższego linka https://muzeum.olsztyn.pl/6182,coppernici-novennia-quattuor.html

„Dwie perspektywy” – Piotr Tarcholik

Piotr TarcholikPiotr Tarcholik wykona w dniu 24 września br. solową partię skrzypiec w Koncercie podwójnym Brahmsa.

Udaje się Panu godzić na co dzień dwie, do niedawna całkiem odrębne sfery: pracę koncertmistrza w stałej orkiestrze filharmonicznej, obecnie w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach – oraz wysoko cenioną, solową działalność koncertową. Kiedyś to były role niemal nie do pogodzenia, bo albo się siedziało na miejscu i pracowało w orkiestrze, albo się podróżowało…

Rzeczywiście, kiedyś to wyglądało inaczej. Koncertujący muzycy – na przykład skrzypkowie czy pianiści – specjalizowali się w pewnym repertuarze, i osiągali w wybranej dziedzinie znakomity poziom wykonań i wirtuozerii, ale za to ów repertuar miewali ograniczony. Ponadto same podróże – pociągiem czy statkiem – zajmowały wtedy wiele czasu. Rubinstein płynął do Ameryki na koncerty dwa tygodnie. A dzisiaj można się przemieszczać szybko, w przeciągu krótkiego czasu można znaleźć się w wielu miejscach, co pozwala podejmować się wielu bardzo rozmaitych zadań.

W kręgu Pana zainteresowań jest jeszcze kameralistyka, do tego całoroczna działalność pedagogiczna, zarówno w Akademii Muzycznej w Krakowie, jak i na kursach letnich…

Nauczanie zajmuje mi dużo czasu. Uwielbiam moich studentów, uczyć ich i spędzać z nimi czas. Podjąłem rówież stałą współpracę z ArtEZ Institute of Music w Holandii.

Obecnie – rozmawiamy w połowie sierpnia – prowadzi Pan zajęcia na letnich warsztatach skrzypcowych w Beskidach…

…w Rycerce Górnej. Trwają tutaj doroczne warsztaty, jest to miejsce spotkań muzycznych z jedenastoletnią już tradycją. W zajęciach uczestniczy kilkudziesięciu uczestników i piątka pedagogów, w programie mamy dużo pozycji repertuaru solowego. Jest ze mną także wiolonczelista Adam Krzeszowiec, z którym niedługo będziemy grali w Olsztynie Brahmsa Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę z orkiestrą. Kilka dni temu graliśmy tu wspólny recital.

Czy doświadczenie pracy w orkiestrze pomaga później znaleźć się w roli solisty – przed orkiestrą?

Bardzo duże znaczenia ma takie poznawanie utworu od strony partytury, głosów orkiestrowych; wydaje się, że mogę wtedy lepiej zrozumieć kompozytora.

Czy i ten koncert Brahmsa poznał Pan już podobnie praktycznie, z dwóch perspektyw? Grał go już Pan jako solista?

Sam jeszcze nie grałem go z orkiestrą jako solista. Znam go właśnie od strony partytury i pracy w orkiestrze, bo uczestniczyłem w jego wykonaniach jako koncertmistrz orkiestry. Zagrałem też wielokrotnie komplet symfonii Brahmsa, inne utwory orkiestrowe i kameralne. Kilka razy pracowałem nad tym dziełem ze studentami. Ale dopiero teraz w Olsztynie zagram partię solową.

Naszą olsztyńską orkiestrę już Pan poznał w ubiegłym roku. Wtedy grał Pan Koncert skrzypcowy Barbera, błyskotliwy, bardzo wirtuozowski.

Bardzo miło mi się grało w Olsztynie. Wspominam jak najlepiej doskonałą współpracę i porozumienie z orkiestrą, a z dyrektorem Piotrem Sułkowskim jestem od dawna zaprzyjaźniony, więc cieszę się z góry na kolejny przyjazd.

/sierpień 2015r./

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij