aktualności

Zakup instrumentów i wyposażenia scenicznego

Infrastruktura kultury ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zakup instrumentów i wyposażenia scenicznego na potrzeby kulturalne Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie w okresie od 2022-01-03 do 2022-12-31 określonego w umowie nr 07512/22FPK/DEK, zawartej w dniu 2022-06-27, wraz z aneksem z dnia 2022-09-12Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego Całkowity przewidywany koszt realizacji zadania: […]

Nowy Dyrektor Filharmonii

Dyrektorem Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej od 1 stycznia będzie Janusz Ciepliński. Zastąpi prof. Piotra Sułkowskiego, który objął stanowisko dyrektora Opery Krakowskiej. Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zdecydował, iż konkursu na stanowisko Dyrektora Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie nie będzie. „Organizator powołał nowego Dyrektora w trybie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o […]

Płyta i książka „Pora jeziora”

Właśnie wydana została książka „Pora jeziora” autorstwa Ałbeny Grabowskiej i Daniela Wyszogrodzkiego, z rysunkami Joanny Martyniuk i fotografiami Adama Radka. Do tego nagrana płyta CD z musicalowymi piosenkami skomponowanymi przez Tomasza Szymusia do słów Daniela Wyszogrodzkiego. Oba wydawnictwa dostępne od dziś w kasie biletowej naszej Filharmonii. Również możliwa jest sprzedaż wysyłkowa. Wydawnictwa powstały przy wsparciu […]

Prawykonanie „Constellatio Allenstenium” Katarzyny Brochockiej w Filharmonii – 10,11,12 marca 2016

O Katarzynie Brochockiej

Kompozytorka, librecistka, pianistka, autorka utworów symfonicznych, kameralnych i solowych, specjalizująca się w muzyce wokalnej i scenicznej. Jest absolwentką klasy kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, oraz klasy kompozycji Edwarda Knighta w Wanda L. Bass School of Music Oklahoma City University (USA). Studiowała także u Doiny Rotaru, w ramach programu stypendialnego „Sokrates Erasmus” na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie.
Otrzymała nagrody na wielu międzynarodowych konkursach, w tym nagrodę publiczności w kategorii „najlepszy spektakl muzyczny i opera” na Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013), nagrodę dyrektora artystycznego festiwalu Opera Vista (Houston, 2010), Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB/David Walter Composition Competition (USA, 2008) oraz wyróżnienie w Nancy Van de Vate International Composition Prize for Opera (Wiedeń, 2008). Znalazła się także w gronie finalistów takich konkursów, jak Flourish Opera Competition (Londyn, 2012), Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz I.C.A. Composition Competition (2010).

fot. Marcin Niewirowicz

Była stypendystką Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010).
Jej utwory były wielokrotnie wykonywane w Polsce (m.in. na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej oraz przez orkiestry Filharmonii Kaliskiej, Sudeckiej, Warmińsko-Mazurskiej a także przez Wrocławską Orkiestrę Kameralną Leopoldinum) i za granicą (m.in. w OperaUpClose, Londyn; Microscopic Opera, Pittsburgh; Opera Vista, Houston; Opera in the Ozarks, Arkansas), podczas licznych festiwali, takich jak Audio Stage 2013 (Warszawa), 2013 Artscape Festival (Baltimore), 2013 Capital Fringe Festival (Waszyngton), 2009 Society of Composers, Inc. Conference (Oklahoma), International Society of Bassist Conventions (Pensylwania, 2009; Oklahoma, 2007) 2006 Musik Unsere Zeit (Münster, Niemcy). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych, realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce.

 

fot. Marcin Niewirowicz

 

O utworze Constellatio Allenstenium kompozytorka mówi co następuje:

„Constellatio Allenstenium” to utwór napisany na zamówienie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej z okazji jubileuszu jej 70-lecia. Ideą kompozycji jest odtworzenie historii olsztyńskiej orkiestry od grupy jedenastu muzyków, którzy w roku 1946 dali pierwszy koncert, do obecnego składu orkiestry symfonicznej. Rozwój zespołu ukazany jest poprzez skojarzenie obiektów astronomicznych (gwiazd tworzących gwiazdozbiory niezachodzące nieba północnego, widocznych nad Warmią przez cały rok) z symbolicznymi gwiazdami (artystami muzykami). Utwór ma formę swoistego concerto grosso, z solowymi partiami instrumentów, o które przez lata powiększał się zespół. W kolejnych częściach, odpowiadających konstelacjom (Mała Niedźwiedzica, Smok, Cefeusz, Kasjopeia, Żyrafa, Wieka Niedźwiedzica) grupy concertino (symbolizujące dołączających do zespołu muzyków, a liczebnością odpowiadające ilości głównych gwiazd w danym gwiazdozbiorze) konfrontowane są z grupą ripieno (składającą się z instrumentalistów dotychczas tworzących orkiestrę). Całość stanowi podróż od zmierzchu do świtu: utwór rozpoczyna się zachodem słońca i pojawieniem się pierwszych gwiazd, a wieńczy go wschód słońca.

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij