O Katarzynie Brochockiej
Kompozytorka, librecistka, pianistka, autorka utworów symfonicznych, kameralnych i solowych, specjalizująca się w muzyce wokalnej i scenicznej. Jest absolwentką klasy kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, oraz klasy kompozycji Edwarda Knighta w Wanda L. Bass School of Music Oklahoma City University (USA). Studiowała także u Doiny Rotaru, w ramach programu stypendialnego „Sokrates Erasmus” na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie.
Otrzymała nagrody na wielu międzynarodowych konkursach, w tym nagrodę publiczności w kategorii „najlepszy spektakl muzyczny i opera” na Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013), nagrodę dyrektora artystycznego festiwalu Opera Vista (Houston, 2010), Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB/David Walter Composition Competition (USA, 2008) oraz wyróżnienie w Nancy Van de Vate International Composition Prize for Opera (Wiedeń, 2008). Znalazła się także w gronie finalistów takich konkursów, jak Flourish Opera Competition (Londyn, 2012), Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz I.C.A. Composition Competition (2010).
Była stypendystką Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010).
Jej utwory były wielokrotnie wykonywane w Polsce (m.in. na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej oraz przez orkiestry Filharmonii Kaliskiej, Sudeckiej, Warmińsko-Mazurskiej a także przez Wrocławską Orkiestrę Kameralną Leopoldinum) i za granicą (m.in. w OperaUpClose, Londyn; Microscopic Opera, Pittsburgh; Opera Vista, Houston; Opera in the Ozarks, Arkansas), podczas licznych festiwali, takich jak Audio Stage 2013 (Warszawa), 2013 Artscape Festival (Baltimore), 2013 Capital Fringe Festival (Waszyngton), 2009 Society of Composers, Inc. Conference (Oklahoma), International Society of Bassist Conventions (Pensylwania, 2009; Oklahoma, 2007) 2006 Musik Unsere Zeit (Münster, Niemcy). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych, realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce.
fot. Marcin Niewirowicz
O utworze Constellatio Allenstenium kompozytorka mówi co następuje:
„Constellatio Allenstenium” to utwór napisany na zamówienie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej z okazji jubileuszu jej 70-lecia. Ideą kompozycji jest odtworzenie historii olsztyńskiej orkiestry od grupy jedenastu muzyków, którzy w roku 1946 dali pierwszy koncert, do obecnego składu orkiestry symfonicznej. Rozwój zespołu ukazany jest poprzez skojarzenie obiektów astronomicznych (gwiazd tworzących gwiazdozbiory niezachodzące nieba północnego, widocznych nad Warmią przez cały rok) z symbolicznymi gwiazdami (artystami muzykami). Utwór ma formę swoistego concerto grosso, z solowymi partiami instrumentów, o które przez lata powiększał się zespół. W kolejnych częściach, odpowiadających konstelacjom (Mała Niedźwiedzica, Smok, Cefeusz, Kasjopeia, Żyrafa, Wieka Niedźwiedzica) grupy concertino (symbolizujące dołączających do zespołu muzyków, a liczebnością odpowiadające ilości głównych gwiazd w danym gwiazdozbiorze) konfrontowane są z grupą ripieno (składającą się z instrumentalistów dotychczas tworzących orkiestrę). Całość stanowi podróż od zmierzchu do świtu: utwór rozpoczyna się zachodem słońca i pojawieniem się pierwszych gwiazd, a wieńczy go wschód słońca.