• 20 pazdzierniika 2017 slajder

    WIECZÓR Z SERENADĄ Jakub Haufa – skrzypce, dyrygent / 20.10. 2017, godz.19.00

  • 28 pazdziernika 2017 slajder

    CAFE DE PARIS – piosenki francuskie i muzyka filmowa28.10.2017

  • 5 listopada 2017 slajder

    W KRÓLESTWIE TRĄBKI / MONARCA DELLA TROMBA Koncert rodzinny – 05.11.2017, godz. 11.00

  • 10 listopada 2017 slajder
  • 24 listopada 2017 slajder

    Yeon-Min Park (Korea) – fortepian 24.11.2017, godz. 19.00MISTRZOWSKI RECITAL FORTEPIANOWY

aktualności

20 października br.,o godz.18.00 Spotkanie Kameralnie o koncercie – sala kameralna II p.

Kolejne spotkanie z cyklu Kameralnie o koncercie poprowadzi Piotr Matwiejczuk – muzykolog, skrzypek, dziennikarz radiowy, krytyk muzyczny, absolwent Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1991–2000 współpracował z Polskim Radiem Olsztyn, od 2002 do 2016 roku był dziennikarzem Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia, obecnie jest jej współpracownikiem. W 2006 roku otrzymał nagrodę im. Witolda Hulewicza […]

Koncert w 100 – lecie fatimskiego objawienia.

13 października 2017 roku, o godz.19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zostanie zaprezentowana Symfonia Misterium –  Fatima kompozycja Henryka Jana Botora. Utwór został zamówiony przez Stowarzyszenie Artystyczne Cantores Varmienses z okazji przypadającej w tym roku 100. Rocznicy Objawień w Fatimie i po raz pierwszy został wykonany  w dniu 14 maja 2017 roku w Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej […]

„Podróż przez organową Europę” – rozmowa z Markiem Stefańskim. Organista będzie solistą piątkowego koncerty symfonicznego

Na początku chciałabym zapytać o twórczość Feliksa Nowowiejskiego, patrona olsztyńskiej filharmonii, w której będzie Pan wkrótce występował. Czy znajduje Pan jako wykonawca w jego twórczości coś interesującego? Czy nie jest to kompozytor teraz nieco „zakurzony”? Feliks Nowowiejski to czołowa postać w polskiej muzyce organowej. Jeżeli mówimy o takowej, to przede wszystkim organistom, muzykologom czy też tym, […]

Nowowiejski w nowym wydaniu. Recenzja płyty „Quo Vadis” – MEAKULTURA

nowowiejski-w-nowym-wydaniu-recenzja-plyty-quo-vadis
Feliks Nowowiejski został patronem 2016 roku. Wtedy to – dokładnie 18 stycznia – przypadała 70. rocznica jego śmierci. Z tej okazji odbyło się wiele wydarzeń kulturalnych, a ich ukoronowaniem był Koncert Nadzwyczajny, który miał miejsce 20 listopada 2016 w sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Zaprezentowano wówczas oratorium Quo Vadis w wykonaniu wybitnych polskich artystów: Aleksandry Kurzak (sopran – Ligia), Rafała Siwka (bas – Przywódca Pretorianów), Sebastiana Szumskiego (baryton – Kantor), Artura Rucińskiego (baryton – Apostoł Piotr), Arkadiusza Bialica (organy), a także Górecki Chamber Choir oraz Orkiestry Symfonicznej Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie. Ci sami muzycy nagrali też studyjną wersję utworu. Płyta wydana nakładem wytwórni DUX ukazała się 7 lutego 2017 roku, w 150. rocznicę urodzin twórcy.

Quo Vadis Feliksa Nowowiejskiego powstało w 1907 roku, a więc kompozytor mógł już korzystać z doświadczeń Ryszarda Straussa na polu instrumentacji – Niemiec stworzył wszystkie swoje poematy symfoniczne przed tą datą. Warto też wspomnieć, że Nowowiejski studiował w Berlinie u Maxa Brucha. Utwór nie zaskakuje więc nowatorstwem – obsada orkiestry jest zgodna z manierą neoromantyczną: powiększony skład instrumentów dętych blaszanych (4 waltornie, 4 trąbki, 3 puzony, tuba), duża ilość instrumentów perkusyjnych, organy. Mimo tego Quo Vadis zasługuje na uwagę – to pierwsze polskie oratorium czy, jak je określił Nowowiejski, „sceny dramatyczne”, które zyskało międzynarodową sławę. Zostało wykonane nawet w nowojorskiej Carnegie Hall pod dyrekcją samego kompozytora. Niewątpliwie do sukcesu utworu przyczyniło się libretto autorstwa Antonie Jüngst oparte na powieści Henryka Sienkiewicza o tym samym tytule, popularnej już wtedy w całej Europie. Niemiecka pisarka pominęła dwa istotne wątki: Petroniusza oraz miłości Ligii i Marka Winicjusza, pozostawiając jedynie motyw walki dobra ze złem (chrześcijanie kontra poganie). Całość składa się z pięciu scen:

I Pożar Rzymu

II Forum Romanum

III Katakumby

IV Na Via Appia

V Ruiny Colosseum

Mimo pewnej szablonowości i operowania środkami wyrazu muzycznego nasuwającymi jednoznaczną interpretację nawet bez wglądu w libretto, Quo Vadis nastręcza wielu trudności wykonawczych. W całym utworze istotną funkcję pełni chór, który, w zależności od sceny, reprezentuje Rzymian lub chrześcijan. Taka rola wymaga od muzyków dużej wytrzymałości i umiejętności przedstawienia skrajnych emocji. To samo dotyczy orkiestry – jej zadaniem jest nie tylko towarzyszenie wokalistom, ale czasem też ilustracja jakiegoś wydarzenia (chociażby w Marszu pretorianów).

Quo Vadis Nowowiejskiego być może nie należy do klasyki oratoriów. Wydaje mi się jednak, że dzięki nagraniu pod batutą Piotra Sułkowskiego, utwór ma szansę trafić do szerszej publiczności. Muzycy, podejmujący się nagrania oratorium, wykazali się niezwykłą wyobraźnią. Libretto bazujące na prostym porównaniu dobra ze złem soliści wzbogacili dużą dozą ekspresji. Szczególnie podobała mi się rola apostoła Piotra w wykonaniu Artura Rucińskiego. W swojej partii wokalista był bardzo sugestywny, co ujawniło się zwłaszcza w scenie IV, we fragmencie Ich geh’ nach Rom. Słuchając Rucińskiego, można sobie dokładnie wyobrazić moment podjęcia decyzji przez apostoła Piotra opisany w powieści. W tym momencie na wyobraźnię oddziałuje dodatkowo solo organów znakomicie zagrane przez Arkadiusza Bialica. Interesująca jest także partia Ligii w wykonaniu Aleksandry Kurzak. Wokalistka doskonale wczuła się w rolę przedstawicielki pierwszych chrześcijan – prześladowanych, ale mimo to pełnych wiary. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że Kurzak to pierwsza polska śpiewaczka, która podpisała kontrakt z wytwórnią DECCA.

Rzetelne przygotowanie chóru i orkiestry to kolejna zaleta nagrania. Jak już wcześniej wspomniałam, od obu zespołów wykonanie „scen dramatycznych” wymaga dużego wysiłku. Górecki Chamber Choir oraz Orkiestra Symfoniczna Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego podołały zadaniu wyznaczonemu przez kompozytora.

Zachęcam do zapoznania się z Quo Vadis. Może nie jako pozycją kandydującą do miana ulubionej, ale raczej ciekawostki. Na rynku nie istnieje zbyt wiele płyt z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, szczególnie opisanego wcześniej oratorium – to pierwszy jego studyjny zapis. Wysiłek muzyków został doceniony przez jury Fryderyków – nagranie otrzymało nominacje w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Myślę, że każdy, kto wysłucha Quo Vadis, wzbogaci się o nowe doświadczenie i pozna fragment historii polskiej muzyki.

Tekst: Aleksandra Szyguła

źródło: www.meakultura.pl

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij