aktualności

Praca kasy biletowej

Informujemy, że w dniu 4.06.2021 kasa biletowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej będzie nieczynna. Za utrudnienia przepraszamy.

Casting do udziału w ARENA FESTIVAL film & music

Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie ogłasza castingdo udziału w koncercie w ramach V edycji Arena Festival film & music 2021 –MUSICALOWO I FILMOWOZapraszamy wszystkich chętnych, niezależnie od wieku, do wykonania piosenki z musicalu „Warmińska opowieść wigilijna – Pora jeziora” z udziałem solistów oraz Orkiestry symfonicznej Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii pod batutą Piotra Sułkowskiego – dyrektora Naczelnego […]

Odeszła Anna Wasilewska

Trudno mówić o tak nagle przerwanej serdecznej przyjaźni. 6 kwietnia odeszła Anna Wasilewska, posłanka i samorządowiec, ambasadorka kultury na Warmii i Mazurach, a dla nas przede wszystkim oddana i życzliwa melomanka, dobry duch Filharmonii. Jej ciepły uśmiech pozostanie w naszej pamięci.

Wystawa w Filharmonii – Waldemar Świerzy i jego poczet władców Polski

Zapraszamy Państwa do foyer Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej na wystawę pt.”Nowy poczet władców Polski”. Na ekspozycję składa się 49 portretów namalowanych w latach 2003-2013 przez profesora Waldemara Świerzego. Kolekcja portretów została po raz pierwszy publicznie zaprezentowana w 2015 roku na wystawie pt. „NOWY POCZET WŁADCÓW POLSKI. ŚWIERZY KONTRA MATEJKO” na Zamku Królewskim w Warszawie.
Mecenasem powstania i kolekcji  „nowego pocztu” jest PKO Bank Polski. W celu jak najszerszej promocji  „pocztu” prof. Waldemara Świerzego PKO Bank Polski przygotował  wersję mobilną wystawy, którą mamy przyjemność  gościć  w Olsztynie. Wystawa będzie prezentowana  w Filharmonii do połowy stycznia 2017 roku. Dziękujemy Sponsorowi Filharmonii – PKO Bankowi Polskiemu za umożliwienie ekspozycji tej interesującej wystawy.

Wspomina Andrzej Pągowski – uczeń i przyjaciel prof. Waldemara Świerzego

Na pomysł namalowania Nowego Pocztu Władców Polski wpadłem przypadkiem. Był rok 2004, Polska wchodziła do Unii Europejskiej. W programie telewizyjnym usłyszałem słowa młodego chłopaka: …kiedy Matejko malował Poczet Królów…  Jak to, malował? – pomyślałem. Przecież Jan Matejko stworzył cykl ołówkowych rysunków w niewielkim formacie i były one czarno-białe. W ogóle ich nie malował!

Zacząłem odpytywać znajomych. Zdecydowana większość była zdania, że Matejko namalował kolorowe portrety. Niektórzy wiedzieli, że były czarno-białe rysunki, ale kojarzono je raczej ze szkicami wstępnymi, na podstawie których mistrz stworzył kolorowe portrety, niż z finalnym dziełem. W Internecie też można znaleźć kolorowe portrety przypisywane Matejce. Owszem, Matejko marzył o namalowaniu pocztu farbami olejnymi, ale niestety nie udało się mu zrealizować tych planów. Według jego rysunków, w latach późniejszych, kolorowe portrety namalowali inni artyści.
Wtedy pojawiła się myśl, że Polacy zasługują na pełny, kolorowy, autorski poczet swoich władców. Zasługują na galerię namalowaną współcześnie, bardziej nowoczesną w swojej formie plastycznej. Myślałem, że tworzenie, a następnie wydanie takiego pocztu mogłoby być narodową lekcją historii.  Jeśli chodzi o mnie, to do takiego projektu wchodziło w grę tylko jedno nazwisko. Waldemar Świerzy. Mój profesor i przyjaciel. Współtwórca polskiej szkoły plakatu, wspaniały grafik, malarz i wykładowca (…)

Waldemar Świerzy zmarł 27 listopada 2013 r. Wiem, że bardzo się cieszył z zakończenia tej pracy. Opowiadał mi z detalami jak stawiał końcowe kreski na portrecie Poniatowskiego. To była jego ostatnia praca. Umarł kilka dni po zakończeniu trwającego 10 lat projektu, po namalowaniu 49., ostatniego portretu władcy Polski. W ten sposób radość z ukończenia dzieła zbiegła się ze smutkiem z powodu odejścia wspaniałego człowieka i artysty (…)

(…) Waldku, jeżeli gdzieś tam jesteś i malujesz kolejne portrety – dziękuję. Mam nadzieję, że Twoja praca nie pójdzie na marne, i że wizerunki stworzone przez Ciebie zawładną wyobraźnią młodych Polaków, Europejczyków, obywateli świata – pisał Andrzej Pągowski.

Waldemar Świerzy plakacista, grafik, ilustrator książek, profesor projektowania plakatu w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i Warszawie. Urodził się 9 września 1931 roku w Katowicach, zmarł 27 listopada 2013 roku w Warszawie. Studia w latach 1947-1952 w ASP w Krakowie (Wydział Grafiki w Katowicach). Wielokrotnie nagradzany. W 1959 roku otrzymał Grand Prixim. Toulouse-Lautreca na 1. Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Wersalu za plakat Czerwona Oberża, zaś w 1962 roku na tej samej wystawie zdobył trzecią nagrodę za plakat Dwa piętra szczęścia. W 1970 roku otrzymał pierwszą nagrodę na 10. Biennale de São Paulo. W 1975 i 1985 roku zdobył pierwszą nagrodę na konkursie plakatów filmowych tygodnika Hollywood Reporter w Los Angeles (Ziemia obiecana i Psy wojny), a w 1971 roku złoty medal na Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach. Kilka razy  przyznano mu srebrny medal. Rok 1976  to złoty medal na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, a rok 1977 – I nagroda na Biennale Plakatu w Lahti.

W 1997 roku Świerzy otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był członkiem prestiżowej Aliance Graphique Internationale (AGI).

Waldemar Świerzy należy do ścisłego grona najwybitniejszych europejskich plakacistów, był jednym z twórców „polskiej szkoły plakatu” z lat 60. i 70. XX wieku. Świerzy jest autorem ponad tysiąca plakatów, głównie o tematyce kulturalnej (teatralne, filmowe, cyrkowe i muzyczne), ale w jego dorobku nie brakuje prac o wymowie społecznej czy propagujących sport.

Autor obwolut do znakomitej serii Państwowego Instytutu Wydawniczego Współczesna proza światowa. Projektował okładki do płyt, kalendarze i znaczki pocztowe.

W 1970 roku furorę zrobił jego plakat cyrkowy, na którym przyciąga uwagę czerwona twarz klowna w niebieskim meloniku. Od tej pory postać ludzka i portret zdominowały na wiele lat twórczość plakatową Świerzego. Międzynarodową sławę przyniosły artyście plakaty z portretami muzyków (słynny cykl Wielkich ludzi jazzu). Jego plakat z wizerunkiem Jimmiego Hendrixa całe lata traktowany był przez młodzież jako kultowy. Świerzy sportretował ponad 250 postaci ze świata.

Portret stał się dla Świerzego niewyczerpanym źródłem możliwości. Artysta nie skupia się na głębi psychologicznej modela, wydobywa z niego zaledwie kilka, charakterystycznych rysów i za pomocą metafory opisuje jego zawód czy charakterystykę twórczości.  Tworząc wizerunki polskich władców zapowiadał, że nie będą one idealizowane, jak w Poczcie Matejki, lecz będą stanowić rodzaj studiów psychologicznych ukazujących ich jako ludzi z krwi i kości, namiętnych i nierzadko okrutnych. Matejkowski poczet tak się przyjął, że dziś nie wyobrażamy sobie innego. A ja postanowiłem go sobie wyobrazić. Chciałem mieć na obrazach prawdziwych ludzi – mówił.

Serdecznie zapraszamy Państwa do obejrzenia w Filharmonii wystawy ”Nowy poczet władców Polski”.

PS Dziękujemy Panu Andrzejowi Pągowskiemu – „Kreacja Pro” za udostępnienie informacji o wystawie.

 

bez-nazwy-2

Bolesław II Szczodry, Jadwiga Andegaweńska, Wacław II

Wystawa we foyer Filharmonii eksponowana jest na I i II piętrze

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij