Październik
Sonikalia
Październik 05, 2024
Październik
Październik 05, 2024
Wydarzenie jest częścią festiwalu SONIKALIA
SONIKALIA. Orkiestra im. Bagna i Strumienia
Festiwal dźwięku dla dzieci
Koncert partycypacyjny
Muzyka: Jarek Kordaczuk
Słowa: Anna Szawiel
Wykonawcy:
Hashtag Ensemble
Marta Piórkowska – skrzypce
Agnieszka Guz-Tarnowska – skrzypce
Bartosz Paradowski – altówka
Robert Dacko – wiolonczela
Albert Myczkowski – kontrabas
Izabela Kościesza – performer
Wiosna, lato, jesień, zima – ta uspokajająca cykliczność występuje ostatnio coraz częściej w baśniach niż w rzeczywistości. Grzybiarze chodzą po lasach w grudniu, żurawie przestają zimować w ciepłych krajach, a winorośle emigrują na północ ze strachu przed upałami. „Orkiestra im. Bagna i Strumienia” to cykl miniatur Jarka Kordaczuka poruszających temat zmian klimatu i troski o środowisko, napisany z czułą myślą o najmłodszych przedstawicielach homo sapiens.
Zbliżając się do idei dzieła muzycznego jako ekosystemu, przyjrzymy się jego kolejnym warstwom. Porzucając na chwilę antropocentryczną perspektywę oddamy głos roślinom, zwierzętom i zjawiskom, wsłuchamy się we współczesne opowieści rzeki, lasu i bagna. Współbrzmienia kwintetu smyczkowego i słowa wejdą w dialog z elektroniką. Interaktywne czujniki rozmieszczone w przestrzeni koncertowej oddajemy w ręce naszej publiczności. Jesteśmy ciekawi jak zabrzmi taka orkiestra sensorów. Pewne jest, że jej skład, zaangażowanie, nastrój nadadzą wykonaniu unikatowy charakter i będą inspiracją dla improwizowanych partii granych przez zespół.
Utwór został skomponowany na zamówienie Hashtag Ensemble.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
HASHTAG ENSEMBLE
Opowiadać muzyką o współczesności oraz aktywnie uczestniczyć w dyskusji o kierunkach, w jakich zmierza świat, realizując przemyślane i spójnie zaprogramowane koncerty, spektakle i warsztaty – to jeden z naszych głównych celów.
Jako założona przez Anię Karpowicz w 2013 roku kooperatywa muzyczna składamy się 19 osób, a nasze prace koordynuje grupa kreatywna. Specjalizujemy się w muzyce współczesnej, improwizacji i edukacji artystycznej. Nasz zespół regularnie występuje na polskich i zagranicznych festiwalach muzyki nowej. Na swoim koncie mamy kilkadziesiąt koncertów repertuarowych i improwizacyjnych, opery kameralne i 7 wydanych albumów. Nasze zaangażowanie w edukację kulturalną i artystyczną zaowocowało realizacją kilkudziesięciu autorskich projektów dla dzieci i młodzieży oraz kursów mistrzowskich dla kompozytorów i artystów-wykonawców. Regularnie prawykonujemy utwory uznanych i młodych kompozytorów, często popularyzując przy tym artystyczne dokonania kobiet.
W 2023 roku otworzyliśmy pierwszą i jedyną w Polsce stałą scenę dla muzyki nowej – Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab. W modernistycznej willi przy Barskiej 29 w Warszawie odbywają się m.in. koncerty, warsztaty, zajęcia dla najmłodszych, programy edukacyjne i wystawy. Hashtag Lab jest także miejscem spotkań artystów i kompozytorów, przestrzenią dla debat, seminariów i konferencji.
Od lat wspieramy pogłębianie relacji w środowisku muzyki współczesnej. Pragnąc współtworzyć i wyznaczać standardy w prowadzeniu zespołów i instytucji kultury na zasadach demokratycznych, nawiązujemy partnerskie współprace z zespołami muzyki nowej w Polsce i Europie, uczestniczą w panelach dyskusyjnych i akcjach społecznych.
Jarek Kordaczuk
W swojej twórczości chętnie łączy akustyczny i elektroakustyczny aparat wykonawczy. W szczególności kreowanie dźwięku „na żywo” zdaje się pozostawać najbliżej centrum jego upodobań kompozytorskich w tym aspekcie. Sam uczestniczy często w wykonywaniu swoich utworów czy to jako dyrygent, czy jako wykonawca np. partii monoctone – oryginalnego instrumentu elektroakustycznego, którego jest konstruktorem. Jest niewątpliwie jednym z najprężniej działających polskich kompozytorów w domenie twórczości dla dzieci. Autor pokaźnej liczby kompozycji wprowadzających dzieci w świat muzyki współczesnej, z czego duża część na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Za utwór „Titelitury” do baśni Braci Grimm kompozytor otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Murraya Schafera. Twórca szeregu utworów interaktywnych. Projekt performatywny oparty na sensorach pt. „Którędy do dźwięku” stworzony na zamówienie Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu miał już ponad 200 realizacji na terenie całego kraju i zagranicą. Na uwagę zasługują także dwa projekty realizowane na zamówienie Filharmonii Gorzowskiej: „Księga bałaganu” (dzieci) oraz „Księga emocji” (młodzież) oraz „Generator X” i „Generator Y” na zamówienie Filharmonii w Szczecinie. Kordaczuk jest autorem unikatowego w skali światowej „Koncertu fortepianowego dla dzieci” oraz opery „Gwiezdnik” poruszającej trudny dla dzieci temat odchodzenia bliskich. W 2020 roku stypendysta Ministra MKiDN, projekt Chromatofon – warsztaty koloru i dźwięku oparte na prototypowym instrumencie przetwarzającym kolory RGB na sygnały MIDI. W 2021 roku w ramach projektu „Dotykanie dźwięku” opracował system obiektów drżących, w których dźwięk jest wyzwalany i oczytywany dotykiem. Umożliwia to wykonanie cyklu 3 utworów Kordaczuka pod tym samym tytułem przez osoby niesłyszące.
Izabela Kościesza
Choreograf, tancerka, aktorka, reżyser, performer. Od wielu lat zajmuje się tańcem – jako tancerka i choreografka. Liczne projekty zrealizowane z dorosłymi i z dziećmi w ramach współpracy m.in. Eranova, Studio Animacji Ruchowej RYTM, Centrum Rozwoju Kobiet ALCHEMIA, Wytwórnia Zdarzeń Sonokinetycznych, Przedszkole Niepubliczne TEMPOO i in. Od kilku lat w centrum jej zainteresowania i aktywności znajduje się teatr ruchu z elementami pantomimy. Jest założycielem Teatru Ruchu LUSTRO działającego od 2020 roku. Współpracuje też jako aktorka z Teatrem Prawie Dorosłym z Bartąga. Choć nie unika projektów dla dojrzałej publiczności, jej specjalnością jest praca z dziećmi i młodzieżą. W tym zakresie posiada ogromne, udokumentowane licznymi projektami doświadczenie choreograficzne i animacyjne. Od kilku lat zajmuje się też „choreografią sensoryczną”, czyli kreowaniem ruchu i gestów, które poprzez system sensorów elektronicznych generują dźwięk współtworząc formę muzyczną. Na uwagę zasługuje tu zwłaszcza jej edukacyjny projekt sonokinetyczny (dźwiękowo-ruchowy) „Którędy do dźwięku”, który realizowany był już kilkadziesiąt razy na terenie całej Polski i zagranicą.
Instytucje kultury Warmii i Mazur
Partnerzy artystyczni
Mecenas i sponsorzy