Repertuar

10 maja 2019

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

„MONIUSZKO NA X-LECIE”

2019 Rokiem Stanisława Moniuszki

X-lecie Chóru „CANTORES VARMIENSES” przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie

Wykonawcy:

Chór CANTORES VARMIENSES przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie

Benedykt Błoński – dyrygent
Mirosław Siedler – prowadzenie koncertu
Hanna Maria Zajączkiewicz – sopran
Dominik Opaliński – bas
Grażyna Ney – fortepian
Liudmila Sivaronava – fortepian

Zespół muzyczny  w składzie:
Patrycja Kunert – śpiew
Konrad Żołnierek – gitara basowa
Tymoteusz Ławrukajtis – instrumenty klawiszowe
Adam Golicki – perkusja

W programie m.in.
Stanisław Moniuszko – Postój piękna gołąbeczko, Kum i kuma, Pieśń wieczorna, Spod igiełek kwiaty rosną, Prząśniczki, Mazur z opery „Straszny dwór”, Prząśniczka, Modlitwa w kościółku, Ojcze nasz, Darmozjad, Aria Skołuby z III aktu opery „Straszny dwór”  – „Ten zegar stary” , Dziad i baba, Przylecieli sokołowie

Robert Ray – Gospel Mass

 

Niezwykle ciekawie zapowiada się pierwszy majowy koncert w naszej filharmonii. Obchodzący dziesięciolecie swego istnienia Chór Cantores Varmienses prowadzony przez doskonale Państwu znanego Benedykta Błońskiego zaprasza nas do wysłuchania utworów Stanisława Moniuszki, którego rok  jest obchodzony w Polsce w 200. lecie urodzin kompozytora.

Wspólny śpiew jest doświadczeniem jednoczącym zbiorowość – wzmacnia więź pomiędzy śpiewającymi, wytwarza jedyne w swoim rodzaju poczucie jedności, współtworzenia, a zarazem uczestnictwa w czymś większym. Bycie częścią chóru czy choćby niewielkiego ansamblu wokalnego to przeżycie, które warto mieć w swoim bagażu życiowym: siłę płynącą z połączonych głosów trudno porównać z czymkolwiek innym. Wiedzieli o tym twórcy muzyczni od stuleci, wiedzieli Afroamerykanie gromadzący się w kościołach i śpiewający w niepowtarzalny sposób pieśni gospel, wiedział i Stanisław Moniuszko. Podczas dzisiejszego koncertu będziemy mieli okazję przekonać się, że od Śpiewnika domowego do Mszy gospel droga wcale nie jest tak daleka, jak by się mogło wydawać. Wszystkie utwory, które wybrał na swój jubileusz chór Cantores Varmienses, działający od dekady przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, łączą silne, pierwotne emocje oraz „ludowy” rodowód (rozumiany nieco inaczej w przypadku salonowych pieśni Moniuszki, a inaczej w religijnych pieśniach czarnej społeczności amerykańskiej, a jednak czytelny). Zarówno Moniuszkowskie pieśni i opery, jak utwory gospel miały za zadanie konsolidowanie uciśnionej społeczności, przypominanie jej o najważniejszych dla niej wartościach i elementach kultury w czasach prześladowań.

Usłyszymy wiele zabawnych i dramatycznych pieśni Moniuszki powstałych do tekstów poetów romantycznych, jak figlarna Kum i kuma, napisana do słów Jana Czeczota ze zbioru Z piosnek wieśniaczych znad Niemna, powstałe również do słów Czeczota pieśni „ornitologiczne”: Postój piękna gołąbeczko i Przylecieli sokołowie czy spopularyzowana przed laty przez Marka Grechutę Dziad i baba do słów Józefa Ignacego Kraszewskiego. Zabrzmią ognisty Mazur ze Strasznego dworu i nieśmiertelna aria Ten zegar stary, której echa przy odrobinie dobrej woli można usłyszeć w musicalu Upiór w operze Andrew Lloyd Webbera. Jednak chór przypomni też utwory religijne Moniuszki: opracowanie modlitwy pańskiej Ojcze nasz oraz pochodząca z opery Halka Modlitwę w kościółku. Ten duchowy wątek w twórczości mistrza Moniuszki będzie doskonałym wstępem do drugiej części koncertu: Gospel Mass afroamerykańskiego kompozytora Roberta Raya. Msza gospel powstała z inspiracji postanowieniami II Soboru Watykańskiego, a także ruchem Black Power, zapoczątkowanym przez Martina Luthera Kinga. Jak twierdzi sam kompozytor, pochodzący z St. Louis nauczyciel muzyki Robert Ray, natchnienie zesłane przez Boga też odegrało wielką rolę w powstaniu dzieła. „Napisałem ten utwór w dwa tygodnie. Najtrudniejsze dla mnie było to, że nie miałem formalnego wykształcenia kompozytorskiego. Moja kreatywność była wynikiem boskiej inspiracji. On pracował razem ze mną”. Efektem tej współpracy jest porywające swoją żywiołowością połączenie katolickiej mszy z harmonią oraz ekspresją typową dla muzyki afroamerykańskiej. Gospel Mass od ponad trzech dekad święci triumfy na całym świecie – niech mocy wspólnego śpiewu da się porwać również warmińska publiczność.

Dominik Opaliński – bas-baryton

Jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (studia licencjackie) oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (studia magisterskie). Na scenie zadebiutował jeszcze jako student, partią Sempronia w operze Lo Speziale Josepha Haydna podczas III Operowego Forum Młodych (Opera Nova, Bydgoszcz 2011). Ponadto wykonywał partie w operach Haendla, Paisiella, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Pucciniego, Wagnera, Nymanna. W 2016 roku powierzono mu rolę Bourdera w operze Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego (Opera Śląska, Bytom). Premiera została okrzyknięta najlepszą z dotychczasowych realizacji tego tytułu oraz zdobyła Złotą Maskę w kategorii Najlepszy Spektakl.

W swoim repertuarze ma wiele dzieł oratoryjnych, m.in. Magnificat i Oratorium Bożonarodzeniowe J.S. Bacha, Requiem d-moll KV 626, Mszę C-dur KV 317, Mszę c-moll KV 427 Mozarta, Stabat Mater D 383, Mszę G-dur D 167 Schuberta, Requiem d-moll op. 45 Faurégo, Te Deum Pendereckiego. Współpracuje z Filharmonią Pomorską, Filharmonią Śląską, Filharmonią Warmińsko-Mazurską, Operą Śląską, Operą Wrocławską. Brał udział w licznych festiwalach, m.in. w Bydgoskim Festiwalu Operowym, Bydgoskim Festiwalu Muzycznym, Opera Rara w Krakowie, Festiwalu Oper Współczesnych we Wrocławiu, Poziom 320 w Zabrzu, Penderecki85 w Krakowie.

Hanna Maria Zajączkiewicz – sopran

Swoją przygodę ze śpiewem rozpoczęła w 2001 roku w Chórze Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku w klasie prof. Bożenny Sawickiej. Studiowała na Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku u prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz, a także śpiew solowy w Conservatorio Statale di Musica E.F. Dall’Abaco w Veronie we Włoszech u prof. Marii Sokolińskiej-Noto. W roku 2011 ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne na białostockim Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym UMFC wklasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana. Jest też absolwentką Wydziału Lekarskiego UMB (2007) oraz Studiów Doktoranckich UMB przy Klinice Otolaryngologii Dziecięcej UDSK w Białymstoku (2013). Pracuje w Klinice Otolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi USK w Olsztynie. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez J. Rappe, Izabelę Kłosińską, Bożenę Harasimowicz, M. Sokolińską-Noto, Johanna Tillego (Finlandia), Olgę Makarinę (Nowy Jork), Pille Lill (Estonia), Denie Mazzole (Mediolan). Ma w swoim dorobku liczne koncerty zarówno pieśniarskie, oratoryjno-kantatowe, jak i operowe. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych. Zdobyła m.in. wyróżnienie w Moniuszkowskim Konkursie Wokalnym „Pieśń wieczorna” (2007), I nagrodę oraz Nagrodę za Osobowość Sceniczną w Regionalnym Konkursie Wokalnym Hetmanowej Izabeli Branickiej w Białymstoku (2010), II miejsce podczas Międzynarodowego Konkursu Giovani Musicisti Antonio Salieri w Legnago we Włoszech (2011), II miejsce w 22. Międzynarodowym Konkursie  Giovani Musicisti Città di Barletta we Włoszech (2012). We wrześniu 2012 roku otrzymała Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretacje Muzyki Sakralnej podczas Międzynarodowego Konkursu Musica Sacra Beata Paola Montaldi (Mantova,  Włochy), a w 2013 roku, w tym samym konkursie – Nagrodę Finalisty. Rok później podczas konkursu Australian Concerto and Vocal Competition zdobyła II miejsce. W roku  2016 otrzymała Główną Nagrodę podczas Międzynarodowego Konkursu Lekarzy Śpiewających w Szczecinie. W 2018 roku otrzymała III nagrodę podczas Alion Baltic Intenational Music Festival w Tallinie (Estonia).W  2014 roku otrzymała Stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku dla Młodych Twórców na realizację projektu „Liryka wokalna polskich kompozytorów współczesnych”, której efektem było nagranie i wydanie płyty CD. W latach 2011–2014 prowadziła klasę śpiewu w Państwowym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” w Białymstoku. Jako pedagog i konsultant prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu emisji głosu. Od 2012 roku na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym UMFC oraz od 2017 w Instytucie Muzyki na Wydziale Sztuki UWM w Olsztynie prowadzi klasę emisji głosu. Od 2016 roku jest korepetytorem emisji głosu w Chórze Cantores Varmienses przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie.

Patrycja Kunert – śpiew

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku na wydziale Jazz i Muzyka Estradowa (dyplom z wyróżnieniem), jak również Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Neurobiopsychologia. W

2009 roku wzięła udział w programie „Szansa na sukces” w odcinku z Anią Dąbrowską. Uczestniczyła w wielu warsztatach wokalnych, m.in. z Bobem Stoloffem, Adamem Sztabą, Elżbietą Zapendowską czy Anną Serafińską. W sierpniu 2012 roku, zdobyła I miejsce w wokalnym konkursie o Złotą Tarkę na Międzynarodowym Festiwalu Old Jazz Meeting. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim na Wydziale Sztuki, uczy także śpiewu estradowego w Powiatowej Szkole Muzycznej I stopnia w Dywitach.

 

 

 

 

1 a moniuszko

 

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij