Repertuar

16 czerwca 2023

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

W letnim nastroju…

Benedykt Błoński – dyrygent

Daria Falkiewicz – flet

Michał Marcol – skrzypce

Marcela Opalińska – sopran

Dominik Opaliński – bas
Chór CANTORES VARMIENSES

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie koncertu

 

Program:

Antonio Vivaldi – Koncert nr 2 g-moll Lato z cyklu Cztery pory roku op. 8

Koncert fletowy D-dur Il Gardellino op. 10 nr 3, RV 428

Credo e-moll RV 591

 

Georg Friedrich Haendel – Aria Almireny z II aktu opery Rinaldo„Lascia, ch’io pianga mia crude sorte”

Aria Ariodate z III aktu z opery Xerxes „Del ciel d’amore”

Aria z oratorium Mesjasz „The people that walked in darkness”


Pejzaże muzyczne Warmii i Mazur – Lato
(PRAWYKONANIE, muzyka: Tomasz Szymuś, słowa: Bartosz Wąs)

 

Chór Cantores Varmienses

 Chór powstał w październiku 2009 roku przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie i jest najmłodszym, amatorskim, aktywnie działającym zespołem chóralnym w Olsztynie. Skład chóru tworzą studenci, nauczyciele, prawnicy, pracownicy sektora publicznego. Od początku istnienia dyrektorem artystycznym i dyrygentem jest prof. Benedykt Błoński. W 2016 roku zespół przyjął nazwę Cantores Varmienses.

Od początku działalności Chór stale współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, z którą wykonał dziesiątki koncertów z muzyką wokalno-instrumentalną. Prezentuje się także z programem a cappella, zawsze zbierając pochlebne recenzje od krytyków muzycznych w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. kilkakrotnie w Kaliningradzie, Grodnie (Białoruś), Kłajpedzie, Wilnie i Šiauliai (Litwa), Barcelonie (Hiszpania), Porto (Portugalia), a także w Primorsku i Kiten (Bułgaria).

W Kiten (Bułgaria) jury przyznało Chórowi pierwsze miejsce na Balkan Folk Festival 2010 w kategorii chórów mieszanych, w Lloret de Mar (Barcelona, 2014) zespół zdobył Złote Medale w kategoriach „Musica Sacra” i „Pop Music” IV Międzynarodowego Konkursu Chóralnego. W 2019 roku Chór Cantores Varmienses uczestniczył w dwóch konkursach: Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Vocal Art Choir Competition w Pacos de Ferreira (Portugalia), w którym zdobył srebrny medal w kategorii „Folk” w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Chóralnej Šiauliai Cantat (Litwa), który ukończył na drugim miejscu w kategorii „Folk” i trzecim miejscu w kategorii „Sacrum”.

W grudniu 2018 roku zespół został zaproszony do Nowego Jorku, gdzie wykonał kilka koncertów z programem a cappella (kolędy i pastorałki polskie, a także amerykańskie pieśni bożonarodzeniowe). Rokrocznie występuje na koncertach charytatywnych, pomagając zbierać fundusze na wakacje dla dzieci z najuboższych olsztyńskich rodzin.

W repertuarze wokalno-instrumentalnym Chór posiada m.in. takie dzieła, jak: Carmina burana C. Orffa, Requiem d-moll i Msza koronacyjna W.A. Mozarta, Polskie Requiem K. Pendereckiego,
Requiem J. Ruttera (prawykonanie olsztyńskie), Messe modale en septuor J. Alaina (prawykonanie polskie), Missa pro pace, Angelus i Victoria W. Kilara, IX Symfonia L. van Beethovena, Te Deum M.-A. Charpentiera, Stabat Mater i Msza G- dur F. Schuberta, Missa pro pace op. 49 nr 3 F. Nowowiejskiego, Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Symfonia „Fatima” H.J. Botora (prawykonanie światowe), Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego, Tosca G. Pucciniego, Traviata G. Verdiego, Jaś i Małgosia E. Humperdincka, Amahl i nocni goście G.C. Menottiego, Księżniczka czardasza I. Kálmána, Zemsta nietoperza J. Straussa, Skrzypek na dachu J. Bocka, Pora  jeziora T. Szymusia.

Chór nieustannie się rozwija. Atrakcyjny repertuar a cappella (utwory polskich i obcych kompozytorów od muzyki dawnej do czasów współczesnych, standardy muzyki rozrywkowej, artystyczne opracowania polskich i zagranicznych pieśni ludowych, polskie i zagraniczne kolędy
i pastorałki) i wokalno-instrumentalny o wysokim stopniu trudności i profesjonalnym wykonaniu świadczy o znakomitej pozycji zespołu w polskim i zagranicznym środowisku muzycznym.

 

 

Benedykt Błoński – dyrygent  

Dyrygent, pedagog, animator życia muzycznego. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, profesor dr hab. szt. Bezpośrednio po ukończeniu studiów (1982) wrócił do Olsztyna, gdzie rozpoczął działalność artystyczną i naukową. Jest pracownikiem naukowym w Instytucie Muzyki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (od roku 2012 dziekan Wydziału Sztuki), recenzentem wielu prac doktorskich i habilitacyjnych, promotorem czterech prac doktorskich, członkiem Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w latach 2009–2020. Wykłada również dyrygowanie i metodykę prowadzenia chórów na Podyplomowych Studiach Chórmistrzostwa i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie pełni również funkcję kierownika naukowego. Przez 27 lat (od 1982 do 2009) prowadził Chór im. prof. W. Wawrzyczka, z którym zdobył najwyższe nagrody w krajowych i międzynarodowych konkursach.

W dorobku ma setki koncertów w kraju i za granicą (Grecja, Irlandia, Wielka Brytania, Belgia, Francja, Portugalia, Watykan, Włochy, Hiszpania, Niemcy, Rosja, Meksyk, Argentyna, Litwa, USA), z muzyką polską i zagraniczną, a także liczne prawykonania utworów oraz 13 płyt CD. Od 2009 roku prowadzi, również z sukcesami na arenie międzynarodowej, Chór Cantores Varmienses w Olsztynie. Zasiada w radach artystycznych i uczestniczy w pracach jury (w tym jako przewodniczący) licznych konkursów i festiwali chóralnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, jest m.in. członkiem International Choir Olympic Council. Był dyrektorem artystycznym międzynarodowych warsztatów chóralnych Eurochor 2001, dyrektorem artystycznym Polsko-Niemieckiej Akademii Chóralnej In Terra Pax. Od 2009 roku dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie. Za swoją działalność artystyczną, pedagogiczną i organizacyjną został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Odznaką Ministra Kultury i Sztuki „Zasłużony Działacz Kultury” (1997), Honorową Odznaką Wojewody Olsztyńskiego „Zasłużony dla Warmii i Mazur” (1997), Złotym Krzyżem Zasługi (2001), nagrodą indywidualną Prezydenta Miasta Olsztyna (2002), Odznaką Honorową Złotą z Laurem Zarządu Głównego PZChiO, nagrodami indywidualnymi I i II stopnia Rektora UWM w Olsztynie, Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007), Nagrodą im. Feliksa Nowowiejskiego przyznawaną przez Prezydenta Miasta Olsztyna w dziedzinie sztuk muzycznych (2011), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2012), Nagrodą Prezydenta Olsztyna – Statuetką św. Jakuba w dziedzinie „Nauka” (2016), Medalem im. Biskupa Ignacego Krasickiego (2016), Ikoną Warmii i Mazur w uznaniu wybitnych osiągnięć w dziedzinie kultury (2018).

 

Dominik Opaliński – bas/baryton

Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Kętrzynie w klasie fortepianu, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (studia licencjackie) oraz Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie (studia magisterskie). Na scenie zadebiutował jeszcze jako student, partią Sempronia w operze Lo Speziale J. Haydna podczas III Operowego Forum Młodych (Opera Nova, Bydgoszcz 2011). W 2018 roku dwukrotnie z okazji obchodów 85 lecia urodzin Krzysztofa Pendereckiego, wykonał „Te Deum” samego kompozytora. W październiku 2019 roku wziął udział w prawykonaniu dzieła Jamesa Newtona „Psalm 119” („Zain”) z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus. Ponadto wcielał się w role w operach takich twórców jak: G.F. Haendel, G. Paisiello, W.A. Mozart, G. Rossini, S. Moniuszko, G. Puccini, R. Wagner, M. Nymann. W 2016 roku powierzono mu rolę Bourdera w operze Ubu Rex K.Pendereckiego (Opera Śląska, Bytom). Premiera została okrzyknięta najlepszą z dotychczasowych realizacji tego tytułu oraz zdobyła ZŁOTĄ MASKĘ w kategorii NAJLEPSZY SPEKTAKL.
W swoim repertuarze ma wiele dzieł oratoryjnych (m.in. Magnificat BMV 243, Weihnachts Oratorium J.S.Bacha, Requiem d-moll KV 626, Msza C-dur KV 317, Msza c-moll KV 427 W.A. Mozarta, Stabat Mater D.383, Msza G-dur D.167 F. Schuberta, Requiem d-moll op.45 G. Faurego, Te Deum – K. Pendereckiego.). Współpracuje z Filharmonią Pomorską, Filharmonią Śląską, Filharmonią Warmińsko – Mazurską, Operą Śląską, Operą Wrocławską. Brał udział w w licznych festiwalach m.in.: Bydgoski Festiwal Operowy, Bydgoski Festiwal Muzyczny, Opera Rara w Krakowie, Festiwal Oper Współczesnych we Wrocławiu, Poziom 320 w Zabrzu, Penderecki85 w Krakowie. Występował u boku takich dyrygentów jak np.: Mirosław Jacek Błaszczyk, Benedykt Błoński, Kai Bumann, Jurek Dybał, Piotr Sułkowski, Marek Wroniszewski, Janusz Przybylski, Zygmunt Rychert, Piotr Deptuch, Rafał Janiak, Volker Perplies, Dainius Pavilionis.

 

Marcela Wierzbicka-Opalińska – sopran

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w seminariach wokalnych prowadzonych m.in. przez Olgę Pasiecznik, Izabellę Kłosińską, Claudię Visca, Neila Shicoffa, Tomasza Koniecznego oraz Marka Rzepkę. Na scenie zadebiutowała partią Tatiany w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (XXII Bydgoski Festiwal Operowy). Ponadto wcieliła się w czołowe partie mozartowskie, takie jak: Hrabina w Weselu Figara, Pamina w Czarodziejskim flecie czy Donna Elvira w Don Giovannim (Kammeroper Rheinsberg). Wzięła udział w prawykonaniu dzieła Jamesa Newtona – Psalm 119 (Caph) z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Symfonia Iuventus pod dyrekcją Wojciecha Semerau-Siemianowskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, gdzie rok wcześniej wykonała partię Woglindy z opery Das Rheingold R. Wagnera z udziałem Tomasza Koniecznego i Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Michała Klauzy. W swoim repertuarze obok partii operowych oraz pieśni posiada wiele dzieł oratoryjnych. Występuje na scenach w kraju i za granicą. Jest finalistką IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Nicalaja Ghiaurova w Modenie (2022), X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Klaudii Taev w Estonii (2017) oraz laureatką III Nagrody na VII Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie (2016), III Nagrody oraz Nagród Specjalnych na V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2015), III Nagrody oraz Nagród Specjalnych na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Sosnowcu (2015). Do 2018 roku była uczestniczką Akademii Operowej (Program Kształcenia Młodych Talentów) działającej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij