13 lutego 2021
sobota
godz. 18:00
platforma Filharmonii
TRANSMISJA ONLINE – Gala operowa
Najpiękniejsze polki i walce Straussa
Piotr Sułkowski – dyrygent
Katarzyna Mackiewicz – sopran
Michał Jopek – tenor
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Program:
Johann Strauss II – walc Nad pięknym modrym Dunajem op. 314
Giacomo Puccini – aria Lauretty O mio babbino caro z I aktu opery Gianni Schicchi’
Johann Strauss II – polka Annen – Polka op. 117
Giacomo Puccini – aria Mimi Si, mi chiamano Mimi z opery La Boheme (opr. H. Prusinowski)
Johann Strauss II – walc Wino, kobiety i śpiew op. 333
Giuseppe Verdi – recytatyw i aria Violetty E strano!… Sempre libera z I aktu opery Traviata
Johann Strauss II – polka Tritsh-Tratsh – Polka op. 214
Emmerich Kálmán – Czardasz Silwy Heia, in den Bergen … z operetki Księżniczka Czardasza (opracowanie R. Kłoczko)
Leroy Anderson – Sleigh ride
Johann Strauss I – Marsz Radetzkiego
Do wysłuchania koncertu zapraszamy na stronę live.filharmonia.olsztyn.pl
Dla osób, które zakupią bilet na transmisję przygotowaliśmy dodatkową niespodziankę!
Tegoroczna gala operowa w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej połączy sprzeczne żywioły: skargi nieszczęśliwych kobiet z frywolnymi walcami i marszami znad pięknego, modrego Dunaju. W operze i na wojnie wszystko dozwolone!
Cyganeria Giacoma Pucciniego, opera powstała na podstawie Scen z życia cyganerii Henriego Murgera, nie jest szczególnie optymistyczną historią. Umierająca na suchoty na wychłodzonym poddaszu bohaterka, Mimi, nie spodziewała się zapewne, że jej aria będzie sąsiadowała z takimi zawadiackimi przebojami wiedeńskich koncertów noworocznych, jak walce i polki obu Johannów Straussów czy militarystyczny Marsz Radetzkiego. W scenerii paryskiego półświatka osadzona jest także Traviata Verdiego, powstała na podstawie powieści Aleksandra Dumasa Dama kameliowa. Treść opery Gianni Schicchi Giacoma Pucciniego została natomiast zaczerpnięta z Boskiej komedii Dantego. Jedna z najsłynniejszych arii operowych świata, O mio babbino caro, tak bardzo oderwała się od swoich korzeni, że mało kto wie, o co w niej tak naprawdę chodzi, a jest ona skargą dziewczyny skierowaną do tytułowego „tatusia”, Gianniego Schicchiego, XIII-wiecznego florenckiego rycerza. W starej jak świat historii ojciec zabrania córce widywać się z ukochanym. Romanse się kończą, a muzyka pozostaje: tę czarującą melodię potrafią zanucić melomani pod każdą szerokością geograficzną.
Galę zamknie doskonale znany zimowy standard Sleigh Ride stworzony przez Leroya Andersona jak na ironię podczas lipcowej fali upałów – w końcu taka nasza ludzka natura, że podczas mrozów marzymy o lecie i odwrotnie. Jednak „noworocznej” muzyki Straussów i popisowych arii operowych najlepiej słucha się właśnie zimą.
Katarzyna Mackiewicz – sopran
Urodziła się w Lubaniu na Dolnym Śląsku. W 2009 roku ukończyła z wyróżnieniem Państwowe Konserwatorium Muzyczne im. N. Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu w klasie śpiewu solowego prof. N. Drozdowej Wajner. Podczas studiów odbyła staż w Akademii Młodych Śpiewaków Operowych przy Teatrze Maryjskim.
Katarzyna Mackiewicz jest laureatką wielu nagród międzynarodowych konkursów wokalnych, jak również nagród za osiągnięcia muzyczne. W 2019 roku została doceniona przez Wysoka Kapitułę Moskiewskiej „Złotej Maski” za kreację Hanny Glavari w operetce Lehára Wesoła wdówka w reżyserii G. Madia. W 2010 roku została uhonorowana prestiżową nagrodą teatralną „Zolotoj Sofit” za rolę Karlotty w operze komicznej C. Millockera Gasparon, została również ogłoszona Najlepszą Aktorką Operetkowo-Musicalową w sezonie 2009/2010. W latach 2000 i 2005 była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki RP, w 2001 roku – stypendystką Prezydenta Miasta Wrocławia, została też laureatką nagrody „Szkolny Nobel – Wrocław 2000”, przyznawanej dla utalentowanej młodzieży przez władze Województwa Dolnośląskiego. W 2008 roku została laureatką programu stypendialnego „Młoda Polska”.
Jej przygoda z muzyką rozpoczęła się już w wieku 8 lat. W 1998 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im. L. Różyckiego w Świdnicy w klasie fortepianu. Naukę śpiewu rozpoczęła w 1998 roku w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu. W latach 2002–2005 studiowała na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. G. Flicińskiej-Panfil.
W repertuarze śpiewaczki znajdują się partie operowe i operetkowe. W 2019 roku rozpoczęła współprace z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie kreuje partię Szekspirowskiej Julii w operze Gounoda Romeo i Julia, a także Łucji w operze Donizettiego Łucja z Lammermooru. W 2016 roku rozpoczęła współpracę z Operą Wrocławską, gdzie występowała jako Micaela w Carmen, Leila w Poławiaczach pereł, Violetta Valery w Traviacie i Małgorzata w Fauście (superprodukcja w Hali Stulecia w 2017 roku).
W 2015 roku na deskach Astana Opera w Kazachstanie zaśpiewała partię Violetty Valery. Tą rolą zadebiutowała też w październiku 2014 roku na deskach Teatru im. Stanisławskiego i Nemirowicza-Danczenko w Moskwie. Od 2014 roku współpracuje z Państwową Operą w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji, gdzie wykonuje partię Leily w operze Poławiacze pereł. Od 2010 roku gościnnie występuje w Państwowej Tatarskiej Operze im. M. Dzhalila w Kazaniu, gdzie regularnie pojawia się w takich spektaklach, jak Carmen (Micaela), Czarodziejski flet (Pamina), Poławiacze pereł (Leila), Zemsta nietoperza (Rosalinda). Od 2009 roku jest solistką Teatru Komedii Muzycznej w Petersburgu, gdzie wciela się w Rosalindę w Zemście nietoperza, Hannę w Wesołej wdówce, Maricę w Hrabinie Marica, Fedorę w Księżniczce cyrku, Madelaine w Chłopce, Karlottę w Gasparon, Gabrielę w Wiedeńskiej krwi, Lizę w Krainie uśmiechu, Odettę w Bajaderze.
Uczestniczyła w licznych konkursach wokalnych, z których warto wyróżnić: The Riccardo Zandonai International Opera Competition 2014 w Riva del Garda (III nagroda); Belvedere Hans Gabor International Opera Competition 2013 w Amsterdamie (nagroda specjalna); Międzynarodowy Konkurs Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej 2010 w Krakowie (I nagroda); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. F. Lehára 2010 w Budapeszcie (I nagroda); Konkurs Wokalny Wiesna Romansa 2010 w Petersburgu (I nagroda); IV International Competition of Opera Singers St. Petersburg 2009 (nagroda specjalna); International Jacub Pustina Competition 2008 w Czechach (III nagroda); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im I. Godina 2008 w Vrable na Słowacji (II nagroda); Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. F. Platówny 2002 we Wrocławiu (II nagroda); International Art & Music Competition 2001 w Takasaki, Japonia (I nagroda); International Vocal Competition A. Kucigins 2001 w Wilnie (I nagroda); International Takasaki Art & Music Competition 1999 w Japonii (II nagroda).
Prowadzi czynną działalność koncertową głownie za granicą. Brała udział w wielu festiwalach, m. in. w VII Internationale Musikfreizeit w 1999 roku w Limburgu, Festiwalu im. Moniuszki w Kudowie Zdroju w 2000 roku, VII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej we Wrocławiu w 2001 roku, III Festiwalu Międzynarodowy Tydzień Konserwatoriów w Petersburgu w 2003 roku, Międzynarodowym Festiwalu Gwiazdy Białych Nocy w Petersburgu w 2005 roku, Festiwalu Jakub Pustina i jego goście w 2008 w Czechach, Międzynarodowym Festiwalu Operowym im. F. Szaliapina w Kazaniu w latach 2010, 2011, 2013 i 2014, International Music Festival Musica Viva w Bukareszcie w 2013 roku, I Budapesti Operett Musical Fesztival w Budapeszcie w 2013 roku, IV International Pafos Open Music Festival na Cyprze w 2014 roku, Musica Riva Festival w Riva del Garda we Włoszech w 2014 roku, Opera in Tallin City Hall w Estonii w 2014 roku, Festival Silk Way 2015 w Astanie, Feel Russia 2016 w Monachium, Atenach i Wiedniu, XXIV Festiwalu Operowym w Bydgoszczy w latach 2017 i 2019. 51 i 52 Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju w 2017 i 2018 roku. Niejednokrotnie występowała na zaproszenie Polskich Instytutów Kultury, m.in. w Petersburgu, Pradze, a także Polskiej Ambasady w Czarnogórze, Kazachstanie i Japonii. Corocznie w Petersburskiej Filharmonii im. D. Szostakowicza odbywają się jej solowe koncerty. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt występów podczas tournées po Holandii i Belgii razem z zespołem Opery im. M. Dhzalila w Kazaniu, gdzie występowała w takich spektaklach, jak Carmen jako Micaela (2010 i 2015), Czarodziejski flet jako Pamina (2011), gala koncertowa „Noc w Operze” (2012), Poławiacze pereł jako Leila (2014).
Michał Jopek – tenor
Ukończył ZPSM II stopnia im. G. Bacewicz w Koszalinie w klasie gitary Dariusza Schmidta. W szkole tej kształcił się również wokalnie pod okiem Lucyny Górskiej. Ukończył studia I stopnia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu Ryszarda Wiesława Bednarka oraz Bartłomieja Tomaki. Obecnie jest studentem I roku studiów II stopnia w klasie R.W. Bednarka i B. Tomaki. Brał udział w kursach wokalnych Barbary Kubiak, Mariusza Kwietnia oraz aktorskich Ireneusza Czopa i Renaty Dymnej.
W 2018 zdobył wyróżnienie w V Ogólnopolskim Konkursie w Brzesku. W latach 2018/2019 i 2019/2020 był stypendystą Rektora AMFN w Bydgoszczy. W październiku 2019 śpiewał na XXI Leszczyńskim Festiwalu Muzycznym im. Romana Maciejowskiego. W sierpniu 2020 wziął udział w cyklu koncertów „Tu gdzie śpiewał Jan Kiepura” w Krynicy-Zdroju.
Debiutował na scenie w roku 2017, kreując rolę Toniego w operetce Księżniczka czardasz Kálmána (adaptacja Wojciecha Adamczyka) w reżyserii Ryszarda Smędy. W 2018 roku wystąpił w Operze Nova jako Oficer w operze Cyrulik sewilski Rossiniego. Ma na swym koncie takie kreacje sceniczne jak: Karol w operetce Sto szaleństw, czyli nowy Don Kichot Moniuszki, Hrabia Daniłło i Camille de Rosillon w operetce Wesoła wdówka Lehára, Mengone w operze Aptekarz Haydna czy Damazy w operze Straszny dwór Moniuszki w inscenizacji Opery Nova. W swoim repertuarze posiada także dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in. Requiem d-moll KV 626 Mozarta.
Współpracował z Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Koszalińską (Familijny Park Sztuki), Filharmonią Pomorską (audycje dla dzieci). Śpiewał pod batutą Piotra Wajraka, Jerzego Wołosiuka, Michała Dworzyńskiego, Rafała Kłoczki. Brał udział w spektaklach reżyserowanych przez Beatę Redo-Dobber, Jitkę Stokalską, Marka Zajączkowskiego.
Filharmonia Warmińsko-Mazurska jest objęta wsparciem
ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19