Repertuar

13 lutego 2021

sobota

godz. 18:00

platforma Filharmonii

kup bilet

TRANSMISJA ONLINE – Gala operowa

Najpiękniejsze polki i walce Straussa

 

Piotr Sułkowski – dyrygent

Katarzyna Mackiewicz – sopran

Michał Jopek – tenor

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Program:

Johann Strauss II – walc Nad pięknym modrym Dunajem op. 314

Giacomo Puccini – aria Lauretty O mio babbino caro z I aktu opery Gianni Schicchi

Johann Strauss II – polka Annen – Polka op. 117
Giacomo Puccini – aria Mimi Si, mi chiamano Mimi z opery La Boheme (opr. H. Prusinowski)

Johann Strauss II – walc Wino, kobiety i śpiew op. 333
Giuseppe Verdi – recytatyw i aria Violetty E strano!… Sempre libera z I aktu opery Traviata

Johann Strauss II – polka Tritsh-Tratsh – Polka op. 214

Emmerich Kálmán – Czardasz Silwy Heia, in den Bergen … z operetki Księżniczka Czardasza (opracowanie R. Kłoczko)

Leroy Anderson – Sleigh ride

Johann Strauss I – Marsz Radetzkiego

 

Do wysłuchania koncertu zapraszamy na stronę live.filharmonia.olsztyn.pl

Dla osób, które zakupią bilet na transmisję przygotowaliśmy dodatkową niespodziankę!

 

Tegoroczna gala operowa w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej połączy sprzeczne żywioły: skargi nieszczęśliwych kobiet z frywolnymi walcami i marszami znad pięknego, modrego Dunaju. W operze i na wojnie wszystko dozwolone!

 

Cyganeria Giacoma Pucciniego, opera powstała na podstawie Scen z życia cyganerii Henriego Murgera, nie jest szczególnie optymistyczną historią. Umierająca na suchoty na wychłodzonym poddaszu bohaterka, Mimi, nie spodziewała się zapewne, że jej aria będzie sąsiadowała z takimi zawadiackimi przebojami wiedeńskich koncertów noworocznych, jak walce i polki obu Johannów Straussów czy militarystyczny Marsz Radetzkiego. W scenerii paryskiego półświatka osadzona jest także Traviata Verdiego, powstała na podstawie powieści Aleksandra Dumasa Dama kameliowa. Treść opery Gianni Schicchi Giacoma Pucciniego została natomiast zaczerpnięta z Boskiej komedii Dantego. Jedna z najsłynniejszych arii operowych świata, O mio babbino caro, tak bardzo oderwała się od swoich korzeni, że mało kto wie, o co w niej tak naprawdę chodzi, a jest ona skargą dziewczyny skierowaną do tytułowego „tatusia”, Gianniego Schicchiego, XIII-wiecznego florenckiego rycerza. W starej jak świat historii ojciec zabrania córce widywać się z ukochanym. Romanse się kończą, a muzyka pozostaje: tę czarującą melodię potrafią zanucić melomani pod każdą szerokością geograficzną.

Galę zamknie doskonale znany zimowy standard Sleigh Ride stworzony przez Leroya Andersona jak na ironię podczas lipcowej fali upałów – w końcu taka nasza ludzka natura, że podczas mrozów marzymy o lecie i odwrotnie. Jednak „noworocznej” muzyki Straussów i popisowych arii operowych najlepiej słucha się właśnie zimą.

 

Katarzyna Mackiewicz – sopran 

Urodziła się w Lubaniu na Dolnym Śląsku. W 2009 roku ukończyła z wyróżnieniem Państwowe Konserwatorium Muzyczne im. N. Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu w klasie śpiewu solowego prof. N. Drozdowej Wajner. Podczas studiów odbyła staż w Akademii Młodych Śpiewaków Operowych przy Teatrze Maryjskim.

Katarzyna Mackiewicz jest laureatką wielu nagród międzynarodowych konkursów wokalnych, jak również nagród za osiągnięcia muzyczne. W 2019 roku została doceniona przez Wysoka Kapitułę Moskiewskiej „Złotej Maski” za kreację Hanny Glavari w operetce Lehára Wesoła wdówka w reżyserii G. Madia. W 2010 roku została uhonorowana prestiżową nagrodą teatralną „Zolotoj Sofit” za rolę Karlotty w operze komicznej C. Millockera  Gasparon, została również ogłoszona Najlepszą Aktorką Operetkowo-Musicalową w sezonie 2009/2010. W latach 2000 i 2005 była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki RP, w 2001 roku – stypendystką Prezydenta Miasta Wrocławia, została też laureatką nagrody „Szkolny Nobel – Wrocław 2000”, przyznawanej dla utalentowanej młodzieży przez władze Województwa Dolnośląskiego. W 2008 roku została laureatką programu stypendialnego „Młoda Polska”.

Jej przygoda z muzyką rozpoczęła się już w wieku 8 lat. W 1998 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im. L. Różyckiego w Świdnicy w klasie fortepianu. Naukę śpiewu rozpoczęła w 1998 roku w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu. W latach 2002–2005 studiowała na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii  Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. G. Flicińskiej-Panfil.

W repertuarze śpiewaczki znajdują się partie operowe i operetkowe. W 2019 roku rozpoczęła współprace z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie kreuje partię Szekspirowskiej Julii w operze Gounoda Romeo i Julia, a także Łucji w operze Donizettiego Łucja z Lammermooru. W 2016 roku rozpoczęła współpracę z Operą Wrocławską, gdzie występowała jako Micaela  w Carmen, Leila w Poławiaczach pereł, Violetta Valery w Traviacie i Małgorzata w Fauście (superprodukcja w Hali Stulecia w 2017 roku).

W 2015 roku na deskach Astana Opera w Kazachstanie zaśpiewała partię Violetty Valery. Tą rolą zadebiutowała też w październiku 2014 roku na deskach Teatru im. Stanisławskiego i Nemirowicza-Danczenko w Moskwie. Od 2014 roku współpracuje z Państwową Operą w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji, gdzie wykonuje partię Leily w operze Poławiacze  pereł. Od 2010 roku gościnnie występuje w Państwowej Tatarskiej Operze im. M. Dzhalila w Kazaniu, gdzie regularnie pojawia się w takich spektaklach, jak Carmen (Micaela), Czarodziejski flet (Pamina), Poławiacze pereł (Leila), Zemsta nietoperza (Rosalinda). Od 2009 roku jest solistką Teatru Komedii Muzycznej w Petersburgu, gdzie wciela się w Rosalindę w Zemście nietoperza, Hannę w Wesołej wdówce, Maricę w Hrabinie Marica, Fedorę w Księżniczce cyrku, Madelaine w Chłopce, Karlottę w Gasparon, Gabrielę w Wiedeńskiej krwi, Lizę w Krainie uśmiechu, Odettę w Bajaderze.

Uczestniczyła w licznych konkursach wokalnych, z których warto wyróżnić: The Riccardo Zandonai International Opera Competition 2014 w Riva del Garda (III nagroda); Belvedere Hans Gabor International Opera Competition 2013 w Amsterdamie (nagroda specjalna); Międzynarodowy Konkurs Wykonawstwa Muzyki  Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej 2010 w Krakowie (I nagroda); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. F. Lehára 2010 w Budapeszcie (I nagroda); Konkurs Wokalny Wiesna Romansa 2010 w Petersburgu (I nagroda); IV International Competition of Opera Singers St. Petersburg 2009 (nagroda specjalna); International Jacub Pustina Competition 2008 w Czechach (III nagroda); Międzynarodowy Konkurs Wokalny im I. Godina 2008 w Vrable na Słowacji (II nagroda); Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. F. Platówny 2002 we Wrocławiu (II nagroda); International Art & Music Competition 2001 w Takasaki, Japonia (I nagroda); International Vocal Competition A. Kucigins 2001 w Wilnie (I nagroda); International Takasaki Art & Music Competition 1999 w Japonii (II nagroda).

Prowadzi czynną działalność koncertową głownie za granicą. Brała udział w wielu festiwalach, m. in. w VII Internationale Musikfreizeit w 1999 roku w Limburgu, Festiwalu im. Moniuszki w Kudowie Zdroju w 2000 roku, VII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej we Wrocławiu w 2001 roku, III Festiwalu Międzynarodowy Tydzień Konserwatoriów w Petersburgu w 2003 roku, Międzynarodowym Festiwalu Gwiazdy Białych Nocy w Petersburgu w 2005 roku, Festiwalu Jakub Pustina i jego goście w 2008 w Czechach, Międzynarodowym Festiwalu Operowym im. F. Szaliapina w Kazaniu w latach 2010, 2011, 2013 i 2014, International Music Festival Musica Viva w Bukareszcie w 2013 roku, I Budapesti Operett Musical  Fesztival w Budapeszcie w 2013 roku, IV International Pafos Open Music Festival na Cyprze w 2014 roku, Musica Riva Festival w Riva del  Garda we Włoszech w 2014 roku, Opera in Tallin City Hall w Estonii w 2014 roku, Festival Silk Way 2015 w Astanie, Feel Russia 2016 w Monachium, Atenach i Wiedniu, XXIV Festiwalu Operowym w Bydgoszczy w latach 2017 i 2019. 51 i 52 Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju w 2017 i 2018 roku. Niejednokrotnie występowała na zaproszenie Polskich Instytutów Kultury, m.in. w Petersburgu, Pradze, a także Polskiej Ambasady w Czarnogórze,  Kazachstanie i Japonii. Corocznie w Petersburskiej Filharmonii im. D. Szostakowicza odbywają się jej solowe koncerty. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt występów podczas tournées po Holandii i Belgii razem z zespołem Opery im. M. Dhzalila w Kazaniu, gdzie występowała w takich spektaklach, jak Carmen jako Micaela (2010 i 2015), Czarodziejski flet jako Pamina (2011), gala koncertowa „Noc w Operze” (2012), Poławiacze pereł jako Leila (2014).

 

Michał Jopek – tenor

Ukończył ZPSM II stopnia im. G. Bacewicz w Koszalinie w klasie gitary Dariusza Schmidta. W szkole tej kształcił się również wokalnie pod okiem Lucyny Górskiej. Ukończył studia I stopnia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu Ryszarda Wiesława Bednarka oraz Bartłomieja Tomaki. Obecnie jest studentem I roku studiów II stopnia w klasie R.W. Bednarka i B. Tomaki. Brał udział w kursach wokalnych Barbary Kubiak, Mariusza Kwietnia oraz aktorskich Ireneusza Czopa i Renaty Dymnej.

W 2018 zdobył wyróżnienie w V Ogólnopolskim Konkursie w Brzesku. W latach 2018/2019 i 2019/2020 był stypendystą Rektora AMFN w Bydgoszczy. W październiku 2019 śpiewał na XXI Leszczyńskim Festiwalu Muzycznym im. Romana Maciejowskiego. W sierpniu 2020 wziął udział w cyklu koncertów „Tu gdzie śpiewał Jan Kiepura” w Krynicy-Zdroju.

Debiutował na scenie w roku 2017, kreując rolę Toniego w operetce Księżniczka czardasz Kálmána (adaptacja Wojciecha Adamczyka) w reżyserii Ryszarda Smędy. W 2018 roku wystąpił w Operze Nova jako Oficer w operze Cyrulik sewilski Rossiniego. Ma na swym koncie takie kreacje sceniczne jak: Karol w operetce Sto szaleństw, czyli nowy Don Kichot Moniuszki, Hrabia Daniłło i Camille de Rosillon w operetce Wesoła wdówka Lehára, Mengone w operze Aptekarz Haydna czy Damazy w operze Straszny dwór Moniuszki w inscenizacji Opery Nova. W swoim repertuarze posiada także dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in. Requiem d-moll KV 626 Mozarta.

Współpracował z Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Koszalińską (Familijny Park Sztuki), Filharmonią Pomorską (audycje dla dzieci). Śpiewał pod batutą Piotra Wajraka, Jerzego Wołosiuka, Michała Dworzyńskiego, Rafała Kłoczki. Brał udział w spektaklach reżyserowanych przez Beatę Redo-Dobber, Jitkę Stokalską, Marka Zajączkowskiego.

 

 

Filharmonia Warmińsko-Mazurska jest objęta wsparciem

ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij