Repertuar

10 września 2021

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

September Symphony – koncert w 20. rocznicę ataku na WTC

Wykonawcy:
Piotr Sułkowski – dyrygent
Jacek Muzyk – waltornia
Orkiestra symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Janusz Ciepliński – prowadzenie

 

Program:
Samuel Barber – Adagio na smyczki
Kenneth Fuchs – Koncert waltorniowy Canticle to the Sun
Wojciech Kilar – III Symfonia September Symphony

 

Z powodu obostrzeń związanych z przeciwdziałaniem rozpowszechniania się COVID-19, przybycie JoAnn Falletta w podanym terminie nie było możliwe.

 

Koncert ma być polsko-amerykańskim hołdem dla ofiar zamachu terrorystycznego, a zarazem apoteozą radości życia. Adagio na smyczki Samuela Barbera, żelazny klasyk muzyki amerykańskiej, będący fragmentem Kwartetu smyczkowego op. 11 27-letniego kompozytora zawiera w sobie ogromny ładunek emocjonalny: patos, ból, smutek po największej stracie. Kontrapunktem dla niego będzie koncert waltorniowy Canticle to the Sun Kennetha Fuchsa, zainspirowany Pieśnią słoneczną św. Franciszka z Asyżu („Pochwalony bądź, mój Panie,/przez brata Ogień,/ który rozświetla mroki nocy”). Odnajdziemy w nim melodię XVII-wiecznego hymnu protestanckiego Lasst uns Erfreuen, wielokrotnie aranżowanego przez kompozytorów anglosaskich. Wojciech Kilar nigdy nie ukrywał swojej miłości do Ameryki. Jego September Symphony jest hołdem dla ofiar zamachów 11 września. W monumentalnym, klasycznie zbudowanym dziele pojawia się cytat z pieśni Samuela Warda America, the Beautiful.

 

JoAnn Falletta
Amerykańska dyrygentka, laureatka nagrody Grammy, jest dyrektorką muzyczną Buffalo Philharmonic Orchestra i Virginia Symphony Orchestra, główną dyrygentką gościnną Brevard Music Center oraz doradczynią artystyczną Hawaii Symphony Orchestra. Ponadto zajmuje stanowiska głównej dyrygentki Ulster Orchestra, głównej dyrygentki gościnnej Phoenix Symphony, dyrektorki muzycznej Long Beach Symphony Orchestra, Denver Chamber Orchestra i The Women’s Philharmonic, a także zastępczyni szefa artystycznego Milwaukee Symphony Orchestra. Prowadziła ponad sto orkiestr północnoamerykańskich i wiele najsłynniejszych zespołów w Europie, Asi, Ameryce Południowej i Afryce. Wraz z objęciem stanowiska dyrektorskiego w Buffalo, JoAnn Falletta stała się pierwszą kobietą sprawującą tego rodzaju funkcję w Ameryce. W ciągu swojej trzydziestoletniej kadencji uczyniła z tego zespołu jedną z ważniejszych orkiestr w Stanach Zjednoczonych.
Buffalo Philharmonic Orchestra stała się również jedną z czołowych orkiestr wytwórni płytowej Naxos, występowała też w nowojorskiej Carnegie Hall: w 2004 roku (po dwudziestoletniej przerwie) i ponownie w 2013 roku w ramach Spring for Music Festival. W 2018 roku zespół po raz pierwszy od trzech dekad odbył zagraniczne tournée – występował między innymi na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. JoAnn Falletta i BPO zostali uhonorowani kilkoma nagrodami ASCAP (Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców), stworzyli festiwal Beau Fleuve w Buffalo, a także Międzynarodowy Konkurs Gitarowy. Odbyli cztery trasy koncertowe po Florydzie, a ich występy transmitowane były przez National Public Radio, SymphonyCast i Europejską Unię Nadawców. Dyskografia JoAnn Falletty zawiera ponad 120 tytułów. W 2019 roku zdobyła po raz pierwszy nagrodę Grammy jako dyrygentka London Symphony w kategorii Best Classical Compendium za premierowe nagranie utworu Spiritualist Kennetha Fuchsa. Z kolei w 2021 roku z Buffalo Philharmonic otrzymała Grammy w kategorii Best Choral Performance za rejestracją The Passion of Yeshua Richarda Danielpoura. Jej nagranie Mr. Tambourine Man: Seven Poems of Bob Dylan Johna Corigliano zrealizowane dla Naxosu otrzymało Grammy w 2008 roku. JoAnn Falletta jest członkinią prestiżowej Amerykańskiej Akademii Sztuki i Nauki, była również przedstawicielką prezydenta w Narodowej Radzie Sztuki w czasie kadencji George’a W. Busha i Baraka Obamy. Prowadziła wykonania ponad 500 utworów kompozytorów amerykańskich, w tym 100 prapremier. W marcu 2019 roku otrzymała tytuł Classical Woman
of The Year najpopularniejszej audycji radiowej o muzyce klasycznej w USA – Performance Today. Rok wcześniej Classic FM umieściło nazwisko artystki na liście 10 najwybitniejszych
na świecie dyrygentek.

 

Jacek Muzyk

Grę na rogu rozpoczął w wieku 18 lat. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Krakowie doskonalił swoje umiejętności w USA, najpierw w The Mannes College of Music, potem w Juilliard School of Music w Nowym Yorku, a następnie w Rice University w Houston, TX. Karierę zawodową rozpoczął jeszcze jako student w Capelli Cracoviensis, następnie Sinfonii Varsovii i Polskiej Filharmonii Kameralnej. Po odbyciu studiów stypendialnych powrócił do Polski, gdzie pracował w Polskiej Orkiestrze Radiowej, Filharmonii Narodowej oraz Filharmonii Krakowskiej. Współpracował jednocześnie z wieloma orkiestrami krajowymi (m.in. Orkiestrą Kameralną PR „Amadeus”, Sinfoniettą Cracovią) oraz zespołami zagranicznymi (m.in. Danish Chamber Players, Camerata Sweden, Sinfonia Helvetica, Basel Sinfonietta). W 1999 roku został pierwszym waltornistą Polskiej Orkiestry Festiwalowej Krystiana Zimermana, z którą zagrał 42 koncerty w Europie oraz USA, prezentując obydwa koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina. Po powrocie do USA pracował w Houston Grand Opera, Dallas Symphony, Buffalo Philharmonic Orchestra, Houston Symphony, współpracował też między innymi z Chicago Symphony, Pittsburgh Symphony, Saint Louis Symphony, Saint Paul Chamber Orchestra, Los Angeles Philharmonic, głównie realizując pierwszy głos w grupie rogów.

Jego działalność solowa oraz dydaktyczna obejmuje recitale, koncerty solowe i kursy mistrzowskie w Europie, USA, Ameryce Południowej, Chinach i Japonii. Obecnie jest wykładowcą w University at Buffalo oraz Eastman School of Music. Dokonał licznych nagrań archiwalnych solowych i orkiestrowych dla Polskiego Radia, uczestniczył w wielu nagraniach płytowych z orkiestrami polskimi i amerykańskimi oraz wydał trzy płyty solowe, na których znalazły się między innymi wszystkie koncerty waltorniowe Mozarta, transkrypcje trzech Suit wiolonczelowych Bacha oraz utwory prezentujące róg w kombinacji brzmieniowej z innymi instrumentami.

 

Filharmonia Warmińsko-Mazurska jest objęta wsparciem

ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij