• 20 21 grudnia 2019 slajder

    20, 21.12.2019 | STANISŁAW MONIUSZKO – „STRASZNY DWÓR”PIOTR SUŁKOWSKI – DYRYGENT, SOLIŚCI: TOMASZ KUK, SEBASTIAN MARSZAŁOWICZ, MONIKA KORYBALSKA, EDYTA PIASECKA, LESZEK SKRLA, MAGDALENA BARYLAK, MICHAŁ KUTNIK, WOŁODYMYR PAŃKIW, KRZYSZTOF KOZAREK, WIESŁAW POPIOŁEK, ANNA GAJDZIK-KRZYŻANOWSKA, KAMILA MĘDREK-ŻUREK, ORKIESTRA FILHARMONII WARMIŃSKO-MAZURSKIEJ, CHÓR I BALET OPERY KRAKOWSKIEJ

  • 30 31 grudnia 2019 slajder
  • 10 stycznia 2020 slajder

    10.01.2020 | KONCERT MARSZAŁKOWSKI ROBY LAKATOS & SAWARS TANGO ORQUESTAPIOTR SUŁKOWSKI – DYRYGENT, ROBY LAKATOS (WĘGRY) – SKRZYPCE, GRZEGORZ LALEK – SKRZYPCE, MANDOLINA, PIOTR KOPIETZ – AKORDEON, BANDONEON, MIROSŁAW FELDGEBEL – FORTEPIAN, MARCIN OLAK – GITARA, SEBASTIAN WYPYCH – KONTRABAS, ORKIESTRA SMYCZKOWA FILHARMONII WARMIŃSKO-MAZURSKIEJ

  • 11 stycznia 2020 slajder

    10.01.2020 | KONCERT NOWOWROCZNYPIOTR SUŁKOWSKI – DYRYGENT, ROBY LAKATOS (WĘGRY) – SKRZYPCE, GRZEGORZ LALEK – SKRZYPCE, MANDOLINA, PIOTR KOPIETZ – AKORDEON, BANDONEON, MIROSŁAW FELDGEBEL – FORTEPIAN, MARCIN OLAK – GITARA, SEBASTIAN WYPYCH – KONTRABAS, ORKIESTRA SMYCZKOWA FILHARMONII WARMIŃSKO-MAZURSKIEJ

  • 16 stycznia 2020 slajder

    16.01.2020 | SCENA DLA MUZYKI POLSKIEJ – ÃTMA QUARTETKATARZYNA GLUZA – SKRZYPCE, PAULINA MARCISZ – SKRZYPCE, KAROLINA ORSIK-SAUTER – ALTÓWKA, DOMINIKA SZCZYPKA – WIOLONCZELA | W PROGRAMIE: LESSEL, MONIUSZKO, PANUFNIK, SZYMANOWSKI

Repertuar

7 listopada 2019

czwartek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Scena dla Muzyki Polskiej – inauguracja cyklu

Cuore Piano Trio
Zuzanna Budzyńska – skrzypce
Jadwiga Roguska – wiolonczela
Szymon Ogryzek – fortepian

 

Program:

Karol Lipiński – Polonez A-dur op. 9 nr 1 (oprac. na skrzypce i fortepian – Piotr Wróbel),
Polonez es-moll op. 9 nr 2 (oprac. na skrzypce i fortepian – Piotr Wróbel), Polonez D-dur op. 9 nr 3 (oprac. na skrzypce i fortepian – Piotr Wróbel)
Franciszek Lessel – Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian E-dur op. 5
Artur Malawski – Trio fortepianowe
Ludomir Różycki – Rapsodia op. 33 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę

 

Koncert współorganizowany
w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca
„Scena dla Muzyki Polskiej”

IMiT_logo [Przekonwertowany]

 

Karol Lipiński był nie tylko oklaskiwanym na estradach całej Europy wirtuozem skrzypiec – występował u boku Niccolò Paganiniego w 1818 oraz w 1829 roku podczas uroczystości koronacji cara Mikołaja I – lecz także twórcą, który spopularyzował formę poloneza koncertowego. Wkrótce potem osiągnęła ona swoją najdoskonalszą formę w dziełach Fryderyka Chopina. Podczas koncertu młodego zespołu kameralnego Cuore Piano Trio będziemy mieć rzadką okazję posłuchania Trzech polonezów op. 9 Karola Lipińskiego. Stanowią one ogniwo łączące utwory tego gatunku pisane przez Michała Kleofasa Ogińskiego z tymi tworzonymi przez Chopina. To jednak niejedyna ich zaleta. Poloneza A-dur Lipiński zadedykował księciu Nikołajowi Golicynowi, zamiłowanemu wiolonczeliście, stąd wirtuozeria w stylu brillant nie tylko w partii pierwszych skrzypiec, którą stworzył z myślą o sobie, ale i w partii wiolonczeli. Pozostałe dwa polonezy w tonacjach e-moll i D-dur są równie porywające i skłaniają do refleksji, dlaczego tak znakomita muzyka wciąż nieczęsto gości w programach koncertowych. Lipiński był prawdziwą gwiazdą na firmamencie XIX-wiecznego życia muzycznego – występował z powodzeniem m.in. we Lwowie, Kijowie, Wilnie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Lipsku, Berlinie, Moskwie i Petersburgu. Piastował również funkcję pierwszego skrzypka Dworu Królestwa Polskiego oraz Dworu Carskiego. Kompozytor wniósł swój poważny wkład w rozwój światowej techniki skrzypcowej – wynalazł szczególny sposób prowadzenia smyczka zwany odtąd „długim smyczkiem Lipińskiego”.

 

W zespole kameralnym grywającym we Lwowie u hrabiego Łączyńskiego zasiadali obok siebie Karol Lipiński oraz Franciszek Lessel. Urodzony w Warszawie kompozytor czeskiego pochodzenia pobierał nauki u Józefa Haydna w Wiedniu, co słychać w całej jego twórczości. Dzieła Lessla są najpełniejszym w muzyce polskiej przejawem dojrzałego stylu klasycznego. Ukształtowane pod okiem mistrza umiejętności, klasyczną budowę i wdzięk możemy podziwiać w Triu fortepianowym E-dur op. 5.

 

Ciekawą decyzją wykonawczą jest zestawienie tego utworu z Triem fortepianowym Artura Malawskiego – to dwa różne światy brzmieniowe. Za skomponowane w pamiętnym 1953 roku dzieło kameralne krakowski kompozytor otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki. Jak pisał Stefan Kisielewski, Artur Malawski to „najbardziej samodzielny i bezkompromisowy ze współczesnych kompozytorów polskich. Idzie swoją drogą, tworząc własny, na wskroś współczesny język twórczy, własną technikę i estetykę o charakterze uniwersalnym. Nawet sięgając po problem ludowy przetwarza go za pomocą swej specyficznej techniki i ubiera w swoją szatę dźwiękową, nie posługując się nigdy cytatami. Muzyka jego jest nieraz radykalna i ostra, często przepojona głęboką emocją, zawsze nacechowana odrębnością języka, pozwalającą z łatwością orzec: to napisał Malawski”. Styl ekspresyjnego neoklasycyzmu, połączony z elementami ludowymi, sprawia, że napisane na cztery lata przed śmiercią Trio słusznie nazywane jest klejnotem polskiej kameralistyki.

 

Ludomir Różycki, jeden z przedstawicieli Młodej Polski w muzyce, Rapsodię na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 33 stworzył podczas pobytu w Berlinie przed pierwszą wojną światową. To dzieło kameralne nawiązujące swoim brzmieniem do bogatej w skrajne emocje estetyki romantycznej. Liczne kulminacje typowe są dla języka muzycznego rozmiłowanego w romantyzmie kompozytora.

 

 

 

Cuore Piano Trio

Zespół powstał w 2017 roku z inicjatywy studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zuzanna Budzyńska (skrzypce) studiuje w klasie prof. Andrzeja Gębskiego, Jadwiga Roguska (wiolonczela) – w klasie prof. Tomasza Strahla i asystenta Mateusza Szmyta, natomiast Szymon Ogryzek (fortepian) – w klasie prof. Joanny Ławrynowicz-Just. Jako zespół muzycy kształcą się w klasie kameralistyki prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz. Trio zdobywa czołowe miejsca w międzynarodowych konkursach kameralnych, m.in. w Singapurze (2019), Atenach i Bydgoszczy (2018). Cuore Piano Trio zostało laureatem programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej”, dzięki czemu w sezonie artystycznym 2019/2020 wykona trzy recitale – w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Świętokrzyskiej i Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

 

Trio aktywnie koncertuje na terenie Polski w takich miejscach, jak Filharmonia Świętokrzyska, Sala Koncertowa UMFC, Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie, Pałac na Wyspie w Łazienkach Królewskich czy Sala Balowa Zamku w Łańcucie. W maju 2018 roku na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza zespół wziął udział w XIV Rosyjsko-Polskim Festiwalu Młodzieżowa Akademia Sztuki w Moskwie, gdzie koncertował m.in. w Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina, Muzeum Domu A. Puszkina, Muzeum im. A. Skriabina oraz w Ambasadzie RP. W 2017 roku zespół zainaugurował Festiwal Mikstury Kultury w Warszawie.

 

Trio systematycznie rozwija swoje umiejętności oraz poszerza repertuar podczas licznych kursów i lekcji mistrzowskich u profesorów takich jak Siergiej Krawczenko, Ligija Triakina (Moskiewskie Konserwatorium Państwowe im. P. I. Czajkowskiego), Marialena Fernandes (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien), Michael Flaksman (Staatliche Hochschule für Musik und darstellende Kunst Mannheim), Frank-Immo Zichner (Universität der Künste Berlin) czy Szymon Krzeszowiec (Akademia Muzyczna w Katowicach, Kwartet Śląski).

 

Budzyńska-Ogryzek Duo

Duet w składzie Zuzanna Budzyńska – Szymon Ogryzek kształci się w klasie kameralistyki prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz. W ubiegłym roku ukończyli roczne studia na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, gdzie studiowali w klasie skrzypiec prof. Edwarda Zienkowskiego, klasie fortepianu prof. Jana Jiracka von Arnim, a także w klasie kameralistyki prof. Marialeny Fernandes.

 

Duet powstał w 2017 roku, kiedy Zuzanna i Szymon zostali zwycięzcami 10. Konkursu o Stypendium Banku Societe Generale. W ramach stypendium duet nagrał swoją pierwszą płytę, na której znalazło się siedem najpiękniejszych polonezów na skrzypce i fortepian w kompozytorów polskich. Rok później nagranie zostało ponowione w ramach wygranej w konkursie Instytutu Muzyki i Tańca o dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyczny ślad 2018”, a płyta Polonaises została wydana przez firmę DUX.

Jako duet muzycy zdobyli wiele ważnych nagród w międzynarodowych konkursach, m.in. w Szwecji, Bośni i Hercegowinie (2019), Grecji, Bydgoszczy (2018) i Warszawie (2017). Artyści regularnie koncertują w Polsce (Filharmonia Narodowa, Filharmonia Podkarpacka, Filharmonia Lubelska, Zamek Królewski w Warszawie), a także w Austrii, Francji, Rosji i we Włoszech. Zespół pobiera lekcje mistrzowskie u takich pedagogów, jak Edward Zienkowski, Jan Jiracek von Arnim, Michael Frischenschlager, Evan Rothstein, Maria Szwajger-Kułakowska, Andrzej Gębski, Agata Szymczewska.

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij