Repertuar

11 stycznia 2020

sobota

godz. 16:00

sala koncertowa Filharmonia

kup bilet

KONCERT NOWOROCZNY Roby Lakatos & SawarS Tango Orquesta

 

Szanowni Państwo.
Mamy ostatnie bilety na Koncert Noworoczny!

Zakup możliwy jedynie w kasie biletowej, która dziś jest czynna w godz. 10:00-20:00.
Kontakt do kasy: 89 527 51 75 wewn. 134, 135. Zapraszamy!

 

 

Piotr Sułkowski – dyrygent
Roby Lakatos (Węgry) – skrzypce
Grzegorz Lalek – skrzypce, mandolina
Piotr Kopietz – akordeon, bandoneon
Mirosław Feldgebel – fortepian
Marcin Olak – gitara
Sebastian Wypych – kontrabas

Orkiestra smyczkowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Program:
Carlos Gardel – tango argentyńskie Volver (aranż. Krzysztof Herdzin)
Despina Olympiou – tango greckie Vale mousiki (aranż. Krzysztof Herdzin)
Hans Fritz Beckmann, Hans-Otto Borgmann – tango niemieckie Tango notturno (aranż. Hadrian Filip Tabęcki)
Autor nieznany – tango tureckie (aranż. Krzysztof Herdzin)
Unto Mononen – tango fińskie Satumaa (aranż. Urszula Borkowska)
Pescha’ke Burstein, Lith Frey – tango żydowskie Miasteczko Bełz (aranż. Krzysztof Herdzin)
Izaak Dunajewski – tango rosyjskie Sierdce (aranż. Urszula Borkowska)
Astor Piazzolla – tango argentyńskie Chiquilín de Bachin (aranż. Krzysztof Herdzin)
Jerzy Petersburski – tango polskie Tango milonga (aranż. Hadrian Filip Tabęcki)
Oskar Strok – tango rosyjskie Czornyje głaza (aranż. Krzysztof Herdzin)
Gerardo Matos Rodrígues – tango urugwajskie La Cumparsita (aranż. Urszula Borkowska)
Dirk van Esbroeck, Juan Masondo – tango flamandzkie Rookgordijnen (aranż. Krzysztof Herdzin)
Jacob Gade – tango duńskie Jalousie (aranż. Hadrian Filip Tabęcki)
Jerzy Petersburski – tango polskie Ta ostatnia niedziela (aranż. Krzysztof Herdzin)

 

Nazywany „diabelskim skrzypkiem”, obdarzony „najszybszymi palcami świata” Roby Lakatos to jedna z największych gwiazd współczesnej wiolinistyki. Kiedy Yehudi Menuhin usłyszał grę młodego Lakatosa w brukselskiej restauracji, tak się zachwycił, że zrobił wszystko, aby pomóc piekielnie zdolnemu cygańskiemu skrzypkowi w karierze. Ogniste czardasze, klezmerskie melodie – cała tradycja muzyki węgierskich i karpackich Romów, z których wywodzi się urodzony w Budapeszcie skrzypek, ożywa pod jego palcami i porywa do szaleńczego tańca. Zapewne trudno będzie usiedzieć spokojnie na miejscu w filharmonii, kiedy taki muzyk będzie grał najbardziej namiętny taniec świata: tango. Trudno wyobrazić sobie lepsze wejście w 2020 rok!

 

W wykonaniu Roby’ego Lakatosa i znakomitej SawarS Tango Orquestra zabrzmią barwne tanga z różnych stron świata: od argentyńskiej kolebki tego portowego tańca po zimne rubieże północnej Europy, Finlandię, Rosję i Danię, gdzie tango również znalazło sobie gorących wielbicieli i zadomowiło się na dobre. Oto, co o tangu mówią znawczynie gatunku: „Tango jest pojedynkiem o dominację. Partner przeciwko partnerce, mężczyzna przeciwko kobiecie, samiec zwodzący samicę przy użyciu broni i pułapek seksualności”, pisze w krótkiej sztuce teatralnej Historia tanga Gretchen Elizabet Smith, a instruktorka tanga i akordeonistka Marianna Dąbek twierdzi, że „tango argentyńskie nie jest układem choreograficznym. Partnerka nie wie, co się wydarzy, dlatego musi wyczuć intencję partnera i podążać za nim przez cały czas trwania utworu”.

 

Korzenie tego tańca-zjawiska tkwią w Ameryce Południowej – kontynencie, którego niezwykła kultura już od niemal pół tysiąca lat budowana jest na mieszaniu tradycji oraz na wyjątkowo okrutnej przemocy. Podboju Ameryki Łacińskiej dokonali Hiszpanie i Portugalczycy – nacje, od których przejęliśmy pojęcie machismo. Tango z pewnością posiada ogromny ładunek symbolicznej przemocy i dominacji nad kobietą. Wysokie obcasy, w których zazwyczaj porusza się tancerka, same w sobie są wymyślną formą tortury, utrudniającą swobodę ruchów. W reakcji na seksizm i nierówność zawarte w samej idei tanga narodził się ruch queer tango, kwestionujący przypisane z góry role partnerów, dopuszczający zamianę ról oraz oczywiście taniec dwóch kobiet czy dwóch mężczyzn. W istocie pomysł ten wskrzesza i przypomina o prawdziwych korzeniach tanga: na przełomie XIX i XX stulecia w Buenos Aires brakowało kobiet. „Mężczyźni tańczący ze sobą w parach, poszukujący najlepszych sposobów zadowolenia kobiety, kiedy ta prawdziwa wreszcie znajdzie się w ich ramionach – to właśnie oni wynaleźli tango jako taniec”, pisze Christine Denniston w eseju Banały na temat tanga. Korzenie tańca.

 

Tango w zależności od miejsca, w którym jest grane i tańczone, przybiera lokalne barwy: mamy więc rzewne i chwytające za serce tanga rosyjskie, mówiące, jakżeby inaczej, o czarnych oczach. Mamy tanga żydowskie – warto pamiętać, że mówiący w języku jidysz imigranci z Europy Wschodniej w Argentynie odegrali ważną rolę w kształtującym się nowym gatunku. Wielki kompozytor i reformator tanga, twórca tango nuevo, Astor Piazzolla, w dzieciństwie mieszkał w Nowym Jorku i w wieku pięciu lat pełnił rolę szabes-goja – dorabiał do kieszonkowego gasząc świece w synagodze. Po latach wspominał, że na brzmienie jego muzyki duży wpływ miały melodie usłyszane na żydowskich weselach.  Tango tańczy się teraz i gra na całym świecie: istnieje lokalna odmiana tanga fińskiego – melancholijnego, niemal zawsze w minorowej tonacji, opiewającego północną przyrodę i korespondującego z nieśmiało-rubasznym charakterem mieszkańców kraju Kalevy. Taniec przybył do Finlandii w pierwszych latach XX stulecia i tak się tam zadomowił, że już w latach czterdziestych ponad połowę najpopularniejszych przebojów stanowiły tanga. W międzywojennej Polsce tango również cieszyło się popularnością – trudno zapomnieć o takich przebojach skomponowanych przez Jerzego Petersburskiego, jak To ostatnia niedziela czy Tango milonga. Usłyszymy również tanga greckie, niemieckie, a także flamandzkie: to ostatnie stworzone zostało przez Dirka van Esbroeka, urodzonego w Argentynie Belga, który po powrocie do kraju przodków tworzył tanga ze słowami w języku flamandzkim, co dało bardzo ciekawe efekty brzmieniowe.

 

Jednak jednym z najważniejszych artystów w historii tanga był niewątpliwie Carlos Gardel – jego słynne tango Volver, tak pięknie przypomniane przed trzynastu laty w filmie Pedra Almodóvara, niech towarzyszy nam w Nowym Roku: „I choć zapomnienie niszczy wszystko,/ Mam w sercu płomyk nadziei/ Całe moje szczęście”.

 


Roby Lakatos

Skrzypek cygański, najwyższej klasy wirtuoz i muzyk o niespotykanej wszechstronności urodził się w rodzinie z wielkimi tradycjami muzycznymi. W wieku dziewięciu lat rozpoczął karierę jako pierwszy skrzypek kapeli cygańskiej. W 1984 roku ukończył Konserwatorium Budapeszteńskie im. Béli Bartóka w klasie skrzypiec z pierwszą nagrodą. Z równą swobodą gra muzykę klasyczną, jazz i rodzimą muzykę węgierskich Romów. Jest muzykiem unikatowym, którego niepodobna zaszufladkować. Mówi się o nim skrzypek cygański, wirtuoz muzyki klasycznej, improwizator jazzowy, kompozytor i aranżer, mistrz muzyki XIX-wiecznej – każde z tych określeń jest w pełni zasłużone. Koncertował w największych salach koncertowych Europy, Azji i Ameryki. Współpracował z Vadimem Repinem, Stephanem Grapellim, jego muzykę uwielbiał Yehudi Menuhin. W 2004 wystąpił z Maximem Vengerovem w głośnym koncercie „Genius of the Violin” z towarzyszeniem Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej.

 


SawarS Tango Orquesta

Orkiestrę założył w 2015 roku kontrabasista Sebastian Wypych. To jeden z niewielu zespołów tangowych nawiązujący stylem gry do dawniej istniejących w Argentynie Orquestas Tipicas. Czerpie również inspiracje z brzmienia zespołu Astora Piazzolli Quinteto Tango Nuevo, a także zespołów tangowych przedwojennej Warszawy. Artyści SawarS Tango Orquesta mają za sobą występy na wielu znaczących festiwalach, takich jak: Festiwal Tanga w Paryżu, Zelt-Music-Festival we Fryburgu, Gdańska Wiosna, Wieczory w Arsenale we Wrocławiu, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Juve Awards  – Alte Oper Frankfurt 2008, Expo 2008 Saragossa, Skrzyżowanie Kultur 2008, Sezon Kultury Polskiej w Rosji – Kostroma 2009, III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej we Lwowie 2010, Geyer Music Factory.

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij