Repertuar

2 lutego 2024

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Recital fortepianowy – przeniesiony na 10 maja

Szanowni Państwo,

Z przyczyn niezależnych od Filharmonii Recital fortepianowy zostaje odwołany.

Warmińsko-Mazurska Filharmonia w Olsztynie będzie dokonywała zwrotów pieniędzy za zakupione bilety na powyższy koncert na następujących zasadach:

– za bilety zakupione za pomocą strony internetowej zwroty zostaną dokonane automatycznie;

– za bilety zakupione w kasie biletowej zwroty będą dokonywane
od 22 stycznia 2024 r. do 29.02.2024 r., w kasie biletowej Filharmonii.

Kasa czynna pn.-pt. w godzinach od 10.00 do 17.00 oraz na godzinę przed koncertem,
tel. 89 527 23 02 e-mail: bilety@filharmonia.olsztyn.pl

Przepraszamy za zaistniałą sytuację i zapraszamy na pozostałe koncerty organizowane w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii.

 

Janusz Olejniczak – fortepian

Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie koncertu

 

W programie:
Fryderyk Chopin

– Sonata b-moll op. 35

– Scherzo b-moll op. 31

– Nokturn c-moll op. 48 nr 1

– 4 mazurki

– Balada g-moll op. 23

– 2 walce

– Polonez As-dur op. 53

 

Janusz Olejniczak, mistrz ujarzmiania czasu muzycznego, tempa rubato i zjawiskowego brzmienia, jest dziś jednym z najwybitniejszych chopinistów świata. Jak nikt zgłębił styl Chopina i jak nikt potrafi ukazać wyrafinowane niuanse jego muzyki, szczególnie tej bliskiej folklorowi. Na program jego olsztyńskiego recitalu złożą utwory niemal wszystkich uprawianych przez Fryderyka Chopina gatunków.

Pianista rozpocznie występ Sonatą b-moll op. 35, uważaną za jedno z największych arcydzieł XIX wieku. Sercem utworu jest najsłynniejszy w historii marsz żałobny. Jak ujął to Mieczysław Tomaszewski, „Sonata b-moll, rzec można, »urosła wokół marsza«. Stał się on dla niej punktem wyjścia, a zarazem punktem centralnym i kulminacyjnym. Obie części pierwsze, Allegro i Scherzo, ku niemu dążą. Finale pełni jedynie funkcję epilogu: »ogadywania po marszu«, który już minął”. Utrzymane w tej samej tonacji Scherzo b-moll op. 31 ma „rysy byroniczne” (Robert Schumann) i „akcenty demoniczne” (Ferdynand Hoesick). Zdzisław Jachimecki zwracał uwagę na „długą wstęgę melodii wyśpiewaną na jednym oddechu”, zaś Artur Hedley pisał o „ekstatycznym liryzmie utworu” oraz muzyce „wstrząsającej i porywającej”.

Ukojenie przyniesie Nokturn c-moll op. 48 nr 1, którego opowieść toczy się niespiesznie i półgłosem, zaś główna melodia „brzmi jak wzniosła, natchniona pieśń wypełniona powagą przesłania, autentycznym patosem i jakimś tragicznym majestatem” (Tadeusz Zieliński). Ballada g-moll op. 23 to pierwsze z dzieł tego gatunku w katalogu Chopina. Choć pozbawione jest jakiegokolwiek programu pozamuzycznego, przypuszcza się, że inspiracją dla kompozytora były słowa Mickiewicza: „Ballada jest to powiastka osnowana z przypadków życia pospolitego (to znaczy realnego) albo z dziejów rycerskich, ożywiona dziwnością ze świata romantycznego, śpiewana tonem melancholicznym, w stylu poważna, w wyrażeniach prosta i naturalna”. W programie recitalu znajdą się również wybrane walce – mistrzowsko stylizowane salonowe tańce paryskie, które Chopin podniósł do rangi wielkiej sztuki – oraz mazurki. Te drugie, obok polonezów, są najbardziej „polskimi” z utworów Chopina. To w nich kompozytor stworzył niedościgły wzorzec stylizacji tego co ludowe, narodowe, autentyczne.

Wreszcie na koniec Polonez As-dur op. 53, który Mieczysław Tomaszewski nazwał „poematem choreicznym” i zauważył, że bliższy jest on balladom niż tańcom, „choć majestatyczność poloneza wciąż wyraźnie z niego bije”. Zdzisław Jachimecki dzieło to uznał za „najdoskonalszy utwór w historii gatunku”. A Hugo Leichtentritt dowodził: „Wszystko, co pod względem blasku, dostojeństwa, siły i entuzjazmu tkwi w polonezie – zostało w arcydziele tym wyrażone w sposób najbardziej porywający z możliwych”.

 

 

Janusz Olejniczak – fortepian

Należy do najwybitniejszych współczesnych chopinistów. Urodzony we Wrocławiu, w 1970 r. był najmłodszym laureatem Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina, uczniem Luizy Walewskiej, Ryszarda Baksta, Zbigniewa Drzewieckiego oraz Karola Małcużyńskiego. Został także nagrodzony na Międzynarodowym Konkursie im. Alfreda Caselli w Neapolu.

Artysta koncertuje w Europie, obu Amerykach, Azji i Australii w najsłynniejszych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Teatro Colón w Buenos Aires, Salle Pleyel, Suntory Hall, Lincoln Center, Tonhalle w Düsseldorfie, czy Concertgebouw. Wielokrotnie zasiadał w jury konkursów pianistycznych i dawał lekcje mistrzowskie poza granicami kraju – w Europie, Kanadzie, Japonii, Kolumbii.

Poza żelaznym repertuarem klasycznym wykonuje i nagrywa także polską muzykę współczesną (m.in. Lutosławski, Górecki, Kilar). Występował z orkiestrami pod dyrekcją Witolda Rowickiego, Stanisława Wisłockiego, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Jerzego Maksymiuka, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Strugały, Charles’a Dutoit, Andrzeja Borejki, Grzegorza Nowaka, Jacka Kaspszyka i in. Od wielu lat współpracuje także z Markiem Mosiem i Orkiestrą Aukso.

Był jednym z pierwszych wykonawców muzyki Chopina na instrumentach historycznych (Érard i Pleyel); jest stałym gościem festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie, na którym zagrał m.in. u boku Marthy Argerich i Marii João Pires i Fransa Brüggena.

Jego dorobek artystyczny obejmuje ponad 40 nagrań repertuaru klasycznego, romantycznego i współczesnego, w tym ścieżki dźwiękowe do filmów Pianista Romana Polańskiego i Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego.

Artysta został uhonorowany Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2000), Złotym Medalem Gloria Artis (2005) oraz ośmiokrotnie nagrodą „Fryderyk”. W październiku 2015 r. rozpoczął stałą współpracę z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

(Fot. Bartek Bartczak)

 

KARTY


Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” (zniżka 50% od ceny biletu normalnego), programem  „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY” oraz programem „KARTA DUŻEJ RODZINY” (Pakiet rodzinny w cenach: Rodzic – 30 zł, Dziecko – 15 zł). Bilety w cenach specjalnych do nabycia tylko w kasie Filharmonii za okazaniem Kart.

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij