Repertuar

25 lutego 2022

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Pod chorwackim niebem – Zakończenie karnawału

Filip Pavišić (Chorwacja) – dyrygent

Viktorija Đurđek (Chorwacja) – sopran

Adam Sobierajski – tenor

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Janusz Ciepliński – prowadzenie koncertu

 

W programie arie i duety z oper i operetek

m.in. Pucciniego, Verdiego, Offenbacha, Straussa, Gounoda

 

Czy emocje przeżywane podczas oglądania sportowych zmagań można porównywać z tymi, których doznajemy, słuchając arii operowych? Jak najbardziej, zwłaszcza jeśli chodzi o najbardziej karkołomne, wirtuozowskie numery, które dają śpiewakom pole do popisu. Na polsko-chorwackim koncercie  będziemy mieć okazję pokibicować to „współzawodniczącej”, to zgodnie współśpiewającej parze wykonawców. Nie można oczywiście zapominać o całej drużynie muzyków orkiestrowych.

 

Nawiązaniem do olimpijskich zmagań będzie napisana na igrzyska olimpijskie w Barcelonie w 1992 roku piosenka Andrew Lloyd-Webbera Amigos para siempre. Warto przypomnieć, że było to sportowe święto wyjątkowo mocno zapisane w historii muzyki popularnej, gdyż na tę samą okazję powstała Barcelona nieodżałowanego Freddiego Mercurego i Monserrat Caballe. Prawdziwy popis koloraturowej gimnastyki – wysokość, na jaką musi wznieść się głos śpiewaczki w tej arii określana jest jako „stratosferyczna” – zabrzmi w arii Les oiseaux dans la charmille z Opowieści Hoffmanna Jacquesa Offenbacha. Nazywana również Arią lalki śpiewana jest w operze przez mechaniczną dziewczynę, stworzoną przez szalonego naukowca. Wyjątkowe to wyzwanie – zaśpiewać równie dobrze jak maszyna, która z kolei pragnie zaśpiewać równie dobrze jak człowiek. Można powiedzieć, że E.T.A. Hoffmann antycypował wiele niepokojów i dylematów naszej epoki…

 

Takich rozterek nie mają natomiast bohaterowie operetek Imre Kálmán i Franza Lehár, których głównym zajęciem wydaje się zakochiwanie się i śpiewanie o tym. Żeby ta operowo-sportowa gala nie była jednak zbyt słodka, wysłuchamy rozterek tragicznych kochanków z Romea i Julii Charlesa Gounoda oraz Cyganerii Giacoma Pucciniego. Instrumentalnym uzupełnieniem karnawałowego programu będą dwa utwory o tanecznej proweniencji: Taniec baskijski z baletu Borisa Asafjewa Płomień Paryża oraz utwór chorwackiego kompozytora Jakova Gotovaca Simfonijsko kolo z 1926 roku, prezentujący w wersji orkiestrowej taniec kolo, rozpowszechniony na Bałkanach i będący jednym z najbardziej archaicznych tańców słowiańszczyzny.

 

 

Filip Pavišić – dyrygent

Urodził się w Zagrzebiu, gdzie ukończył liceum muzyczne w klasie waltorni, uczęszczał na lekcjach gry na fortepianie i teorii muzyki. Studiował grę na waltorni w Akademii Muzycznej Uniwersytetu w Zagrzebiu, a następnie dyrygenturę w klasie Vjekoslava Šuteja, uczestnicząc w seminariach dyrygenckich Saše Britvića, Krešimira Šipuša, Klausa Arpa i Jurija Simonova w Budapeszcie w 2007 i 2008 roku. Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Zagrzebiu przez dwa lata uczył się pod kierunkiem Uroša Lajovića, rozpoczynając studia podyplomowe na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Podczas studiów w Wiedniu brał udział w seminariach Fabia Luisiego i Sir Simona Rattla.

Następnie został zatrudniony jako dyrygent Opery Chorwackiego Teatru Narodowego w Osijeku, którego dyrektorem został mianowany w 2011 roku. Wśród udanych produkcji na uwagę zasługuje premiera opery Królowie i stajenny w kwietniu 2011 roku w ramach 26. Biennale Muzycznego w Zagrzebiu autorstwa kompozytorki Sanji Drakulić i librecisti Miri Gavrana. Po 31-letniej przerwie rozpoczął w Osijeku sezon koncertów symfonicznych. W Zagrzbiu aktywnie przyczynia się do powrotu – po ponad 40 latach – baletu (Dziadek do orzechów  Czajkowskiego). Współpracuje z mistrzami baletu HNK Zagreb Ediną Pličanić i Tomislav Petranovićem, a także mistrzami baletu HNK Split (Ieva Karpilovska i Mihai Mezei). Na szczególną uwagę zasługuje premierowe wykonanie Normy Belliniego, która do tej pory, w 107-letniej historii teatru, nigdy nie była wystawiana i za której wykonanie był nominowany do chorwackich Nagród Teatralnych w kategorii najlepszego dyrygenta. Za wystawienie Toski Pucciniego otrzymał Nagrodę Teatralną w tej samej kategorii (2018).

Jako dyrygent występował z Filharmonią Zagrzebską, chórem i orkiestrą Chorwackiego Radia i Telewizji, orkiestrą Chorwackiego Teatru Narodowego, Operą Belgradzką, NFM Orkiestrą Symfoniczną we Wrocławiu, Orkiestrą Symfoniczną w Dubrowniku, Orkiestrą Liszt-Wagner, Cantus Ensemble, Orkiestrą Kameralną Pro Arte, Filharmonią w Sarajewie, Chorwacką Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną w Varaždinie. Dyrygował Traviatą podczas Letnich Majowych Wieczorów w Skopje, a w niemieckim Wernigerode dyrygował koncertem otwierającym festiwal. Występował również z Chórem Akademickim im. Ivana Gorana Kovačića, Chórem Kameralnym im. Ivana Filipovića, chórem i orkiestrą Akademii Muzycznej w Zagrzebiu. W 2011 roku brał udział w międzynarodowym konkursie młodych dyrygentów Lovro von Matačić i wszedł do finału tego konkursu. Jest wielokrotnym stypendystą Funduszu Lovro i Lilly Matačić.

 

Viktorija Đurđek – sopran

Artystka urodziła się w Zagrzebiu. Już w czasie studiów w Akademii Muzycznej w rodzinnym mieście, w klasie prof. Dunji Vejzović, zdobyła wiele nagród w konkursach krajowych i międzynarodowych. Wówczas też zadebiutowała jako solistka w Sali Koncertowej im. Vatroslava Lisinskiego w Zagrzebiu z tamtejszą Orkiestrą Filharmoniczną w tytułowej roli w operze Agrypina Händla. Występowała z Stuttgarter Philharmoniker, Kammersymphonie w Lipsku, Chorwacką Orkiestrą Kameralną, orkiestrami Teatru Narodowego w Zagrzebiu, Osijeku i Rijece oraz z Cantus Ensemble, specjalizującym się w muzyce nowej. W Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie uczyła się w klasie liryki wokalnej Cornelii Witthoefft, pracowała także pod kierunkiem Frederique Friess. Uczestniczyła w seminariach i kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Eddę Moser, Thomasa Hampsona, Melanie Diener, Giorgia Suriana, Vitomira Marofa, Gerharda Zellera.

Występowała z takimi dyrygentami, jak: Dan Ettinger, Peter Gülke, Srba Dinić, Nikša Bareza, Berislav Šipuš. Po ukończeniu studiów w 2019 roku zadebiutowała w roli Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta w Chorwackim Teatrze Narodowym w Zagrzebiu. Rolę tę wykonywała także sezonie 2020/2021, śpiewała również partię Rozyny w Cyruliku sewilskim Rossiniego. W 2021 roku odbył się jej debiut w roli Królowej Nocy na deskach Chorwackiego Teatru Narodowego w Rijece oraz w teatrze w Bad Lauchstädt. W Chorwackim Teatrze Narodowym w Zagrzebiu wystąpiła jako Frasquity w Carmen Bizeta.

 

 

Adam Sobierajski – tenor

W 2005r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie śpiewu prof. Alicji Słowakiewicz-Wolańskiej.  Obecnie solista Opery Krakowskiej oraz Opery Śląskiej w Bytomiu.

Jest laureatem IV (2006r.) i II (2008r.) nagrody na Konkursie Operetkowym im. I. Borowickiej w Krakowie. W 2008r. zdobył wyróżnienie i 4 nagrody specjalne  ( w tym dla Najlepszego Tenora ) na Międzynarodowym Konkursie Operowym im. A. Didura w Bytomiu. Jest również zdobywcą III nagrody na I Europejskim Konkursie Tenorów w Sosnowcu (2009). W  2014 r. występował w muzycznym programie TVP2 SuperSTARcie reprezentując gatunek muzyczny – Opera. Ponadto gościnnie współpracuje z Operą Wrocławską , Operą Nova w Bydgoszczy,  Teatrem Wielkim w Łodzi.  Prowadzi również bogatą działalność koncertową występując w takich miejscach jak NOSPR w Katowicach oraz Filharmonie : Zabrzańska, Śląska, Krakowska, Łódzka, Bydgoska, Płocka, Toruńska, Olsztyńska.

Jego repertuar obejmują główne partie operowe jak: Tamino  (Czarodziejski flet), Don Ottavio  (Don Giovanni), Almaviva (Cyrulik Sewilski), Don Narcisio  (Turek w Italii), Nemorino (Napój Miłosny), Leicester (Maria Stuarda), Alfred (La Traviata), Leński (Eugeniusz Oniegin), Rodolfo (Cyganeria) oraz operetkowe jak: Adam (Ptasznik z Tyrolu), Su-Czong (Kraina Uśmiechu), Tassilo (Hrabina Marica), Edwin (Księżniczka Czardasza), Barinkay (Baron Cygański).

 

Patronat honorowy

 

 

 

 

KARTY


Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” (zniżka 50% od ceny biletu normalnego), programem  „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY” oraz programem „KARTA DUŻEJ RODZINY” (Pakiet rodzinny w cenach: Rodzic – 22 zł, Dziecko – 11 zł). Bilety w cenach specjalnych do nabycia tylko w kasie Filharmonii za okazaniem Kart.

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij