Repertuar

6 listopada 2020

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Mozart wiecznie młody – koncert symfoniczny – ODWOŁANY

Szymon Makowski – dyrygent

Paweł Kowalski – fortepian

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Don Giovanni

Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy A-dur nr 23, KV488

Zygmunt Noskowski – II Symfonia c-moll Elegijna

 

 

Czy smutek, tęsknota, a nawet rozpacz mogą być piękne? Same te trudne emocje nie przedstawiają żadnej wartości estetycznej, a jednak przefiltrowane przez abstrakcyjny język muzyki potrafią przynieść ukojenie. Cudzy smutek, przeżyty przed laty i przemieniony w dźwięki, może dzisiaj przynieść nam otuchę. Taki właśnie, słodko-gorzki, jest program dzisiejszego koncertu.

 

„Gdy podziwiamy układ kości w pięknej twarzy, nie interesuje nas przecież osteologia”, pisze Charles Rosen po dokonaniu analizy drugiej części Koncertu fortepianowego A-dur KV 488 Wolfganga Amadeusa Mozarta. I dodaje: „Odczytywanie myśli kompozytora, śledzenie kolejnych kroków jego pracy nie jest produktywną metodą nawet wówczas, gdy kompozytor żyje i można go spytać, jak stworzył utwór – zwykle tego nie wie”. Można więc analizować na wszystkie strony cudowne Mozartowskie Adagio z melodią, której szkieletem jest gama opadająca, a jednak nie docieczemy nigdy, jak kompozytor wpadł na tak chwytający za gardło, od razu rozpoznawalny, wykorzystany w niezliczonych filmach i serialach temat. Koncert, którego serce i najbardziej znaną część stanowi owo Adagio, powstał zimą roku 1786, podczas pracy nad Weselem Figara. Jak pisze Alfred Einstein, w skomponowanych wówczas trzech koncertach fortepianowych słychać, iż „Mozart wyczuł, że posunął się za daleko, że przecenił możliwości publiczności wiedeńskiej i przekroczył granice muzyki «towarzyskiej». […] W Koncercie A-dur znowu udało się Mozartowi dostosować się do gustów publiczności, nie poświęcając niczego z własnej indywidualności”. Istotnie, muzyka koncertu może wydawać się przyjemna, wręcz lekka w porównaniu z dramatyzmem następnego Koncertu c-moll: w orkiestracji nie znajdziemy trąbek ani kotłów, atmosfera jest tu intymna, kameralna. Pierwsza część, Allegro w tonacji zasadniczej A-dur, (u Mozarta, jak pisze Einstein, to tonacja „barwności, przejrzystości kościelnego witrażu”), urzeka lekkością i klasyczną formą. Nastrój ulega diametralnej zmianie w części drugiej, wspomnianym już  Adagio. Jest to jedyna w twórczości Mozarta część dzieła napisana w tonacji fis-moll. Christian Schubart nazywał ją „ponurą tonacją, szarpiącą namiętność jak pies szarpie suknię; jej językiem są skarga i rozgoryczenie”. Jedynym jaśniejszym momentem tej części jest ustęp środkowy w A-dur, z melodią fletu i klarnetu, których Mozart użyje później w tercecie Ah! taci ingiusto core! z opery Don Giovanni. Wieńczące utwór Presto jest, według słów Einsteina, „niczym świeży powiew i promień słońca. Wesołość tego nieprzerwanego aż do ostatniej myśli nurtu melodii i rytmu jest nieodparta, ale nie jest to wesołość banalna”. Koncert A-dur jest dziełem dojrzałego mistrza i dojrzałego mężczyzny, który już niejedno przeżył, a pamiętajmy, że miał zaledwie trzydzieści lat. Jako ciekawostkę warto dodać, że ten właśnie koncert należał do ukochanych utworów Stalina i był ostatnim dziełem muzycznym, jakiego dyktator słuchał przed śmiercią.

 

Dziełem dojrzałego geniuszu i jednym z kamieni milowych kultury europejskiej jest opera Don Giovanni. Mozart ukończył ją w 1787 roku, prapremiera odbyła się w Pradze – początkowo miała odbyć się 14 października, ze względu na chorobę osoby z obsady została jednak przełożona na 29 października. Dzień wcześniej okazało się, że Mozart nie napisał jeszcze uwertury do opery: różne relacje donoszą, że kompozytor stworzył ją w dzień premiery bądź w noc poprzedzającą ów dzień. W każdym razie stało się to naprawdę w ostatniej chwili. Jak głosi anegdota, skłaniająca się ku drugiej wersji wydarzeń, Mozart pisał przez całą noc (nie było czasu na spisanie partytury, więc od razu pisał głosy orkiestrowe), a żona Konstancja pobudzała go ponczem i czytaniem poezji (o kawie nie wspominano). Efektem była uwertura o symfonicznym rozmachu, która ma niewiele wspólnych tematów z operą, ale pozostaje jedną z najbardziej dramatycznych, mrocznych introdukcji do jednej z najbardziej ikonicznych historii naszego kręgu kulturowego.

 

Do ważnych i tragicznych zdarzeń z historii Polski nawiązuje w swojej II Symfonii c-moll „Elegijnej” Zygmunt Noskowski. Napisany w latach 1875–1879 w Konstancji nad Jeziorem Bodeńskim utwór jest reminiscencją powstania styczniowego z 1863 roku, którego długofalowe skutki dało się odczuć na ziemiach polskich przez wiele lat. Represje i traumy związane z walką oraz zsyłkami na Syberię odzywają się echem w wielu wybitnych dziełach polskiej kultury. Warto zauważyć, że symfonia powstała mniej więcej w latach, w których rozgrywa się akcja Lalki Bolesława Prusa. I tu mamy do czynienia z romantyczną duszą w nieromantycznych czasach: język muzyczny pełen jest szerokich gestów, wspaniałej, bogatej instrumentacji. Prawykonanie Symfonii odbyło się w 1880 roku w Warszawie, do której Noskowski powrócił na zaproszenie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Warto przypominać ten pełen rozmachu utwór, przywodzący na myśl najlepsze dokonania europejskiego późnego romantyzmu: dzieła Dvořáka czy Brahmsa, a zarazem osobny. Finał dzieła, opatrzony maksymą Per aspera ad astra! („Przez trudy do gwiazd”), robi tak wielkie wrażenie, jak Step, najsłynniejszy poemat symfoniczny Noskowskiego. Siłą i świeżością symfonii zachwyca się w ostatnich latach coraz więcej melomanów na całym świecie. Romantyczny duch nie zna granic!

 

Szymon Makowski – dyrygent

Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu. W trakcie studiów uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich w Polsce i Europie, prowadzonych przez wybitnych profesorów, takich jak Jose Miguel Rodilla Tortajada (Murcia), Gabriel Chmura (Kraków) czy Alexander Polishchuck (Faro). Dodatkowo ukończył czteroletni kurs dyrygencki w Accademia Chigiana (Siena) pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego, trzykrotnie uzyskując Diploma di Merito oraz stypendia akademii. Potwierdzeniem nabytych umiejętności był udział w prestiżowych międzynarodowych konkursach dyrygenckich: w Atenach (2010, Konkurs im. Dmitri Mitropoulosa), w 53 Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Dyrygentów w Besançon (2013, gdzie dotarł do półfinału) oraz w konkursie im. G. Soltiego we Frankfurcie nad Menem (2015, gdzie również doszedł do etapu półfinałowego).

W pierwszej połowie roku 2011 był asystentem maestro Waltera E. Gugerbauera w Operze Wrocławskiej, współpracując przy Parsifalu Richarda Wagnera. W tym samym roku poprowadził orkiestrę Filharmonii Poznańskiej podczas swojego koncertu dyplomowego, dyrygował także Orchestra Sinfonica di Sanremo na koncercie upamiętniającym setną rocznicę urodzin Franco Ferrary. Wśród orkiestr, z którymi pracował samodzielnie, należy wymienić Narodową Orkiestrę Polskiego Radia w Katowicach, NFM Filharmonię Wrocławską, Orkiestrę Muzyki Nowej w Katowicach, orkiestry Filharmonii Sudeckiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Opolskiej. Szymon Makowski pracował w charakterze dyrygenta gościnnego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Teatrze Muzycznym w Lublinie, Teatrze Muzycznym w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrze Muzycznym. Spośród zagranicznych orkiestr pracował z Orchestre Philharmonique Monte Carlo, Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Praska Komorni Philharmonie, Orchestre National de Lorraine, Orchestre Victor Hugo Franche-Comte, Orquesta do Algarve, Sofia Festival Orchestra, Regensburg Theater oraz Orchestra della Fondazione Bulgaria Classic. W czasie tych koncertów współpracował z wieloma światowej sławy solistami, m.in Aleksandrą Kurzak, Stefanem Kocanem, Agatą Szymczewską, Claudio Bohorquezem, Ivo Kahankiem czy Igorem Szeligowskim.

Szymon Makowski od 2016 roku pełni funkcję dyrygenta Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. W 2020 roku wraz z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej dokonał premierowych nagrań utworów Ludomira Różyckiego.

 

Paweł Kowalski – fortepian

Jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków. Ma w repertuarze ponad czterdzieści utworów na fortepian i orkiestrę od Mozarta i Chopina, do Panufnika, Kilara i Góreckiego, recitale, muzykę kameralną, filmową oraz jazz. Pianista był pierwszym po Krystianie Zimermanie wykonawcą Koncertu fortepianowego Witolda Lutosławskiego, który zagrał w Warszawie pod dyrekcją kompozytora.Paweł Kowalski studiował w Kolonii, w Warszawie oraz w Vancouver – dzięki stypendium Witolda Lutosławskiego. Występował w 40 krajach na 4 kontynentach, we wszystkich polskich filharmoniach oraz w Salle Pleyel w Paryżu, Konzerthaus w Berlinie, Tonhalle w Zurychu, Konserwatorium Kólewskim w Brukseli, Conservatori Superior w Palma de Mallorca, Auditorio Mozart w Saragossie, Palau de la Musica w Walencji, Estonia Concert Hall w Tallinie, Narodowej Sali Koncertowej im. Bartoka w Budapeszcie, Filharmonii George Enescu w Bukareszcie, Casa de la Cultura w Buenos Aires oraz z Orquesta Sinfonica de Chile w Santiago; brał udział w festiwalach BBC Polish Season w Londynie, Europalia International Arts Festival w Brukseli, Klavierfestival Ruhr, Carinthischer Sommer, Festiwal Wiosenny w Budapeszcie, Izmir Festival, Moravsky podzim, Concentus Moraviae, w Międzynarodowych Festiwalach Chopinowskich w Warszawie, Dusznikach Zdroju, Antoninie, Mariańskich Łaźniach i Gaming, Festiwalach Mozartowskich w Warszawie i Gdańsku, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Bydgoskim Festiwalu Muzycznym, festiwalu Kwartet Śląski i Jego Goście i innych.

Paweł Kowalski koncertował z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcja Yehudi Menuhina, z orkiestrami radiowymi w Berlinie, Oslo, Zagrzebiu, Katowicach i Warszawie oraz z orkiestrami filharmonicznymi w Europie; dokonał nagrań dla radia i telewizji w wielu krajach Europy oraz nagrał płyty z utworami Chopina, Beethovena, Brahmsa, Zarębskiego i Panufnika. Był jurorem sześciu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Pianista komentował XVII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski dla TVP Kultura. W ciągu ostatnich dwóch sezonów wykonywał m.in. koncerty fortepianowe Mozarta z Reinhardem Goeblem, Fantazję chóralną op. 80 Beethovena, partię fortepianu w poemacie Prometeusz Aleksandra Skriabina, recitale na Festiwalach Chopinowskiech w Dusznikach i Antoninie oraz w Filharmonii w Luksemburgu, Paryżu, Ottawie, Bogocie, Limie, Ankarze. Grał Koncert warszawski Richarda Addinsella, Koncert fortepianowy Ignacego Jana Paderewskiego, Koncert fortepianowy f-moll Chopina z Narodową Orkiestrą Radiową w Bukareszcie, Koncert fortepianowy G-dur Ravela z Orquesta Sinfonica de Tenerife, Symfonię koncertującą Karola Szymanowskiego na koncercie finałowym Festiwalu Pianistyki Polskiej oraz I Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara z NOSPR pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. W 2018 roku, w dniu swoich urodzin 6 lipca, wystąpił z recitalem dla 1000 osób na X Festiwalu im Jerzego Waldorffa w Radziejowicach. W 2019 roku Paweł Kowalski wystąpił na 5 Festiwalu Muzyki Klasycznej KONEX w Buenos Aires, w Palau de la Musica Catalana w Barcelonie, w Valldemosie na Majorce, na Festiwalu Chopinowskim w Genewie,  dwukrotnie z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, gdzie wykonywał koncerty fortepianowe Gershwina i Lutosławskiego.

Paweł Kowalski Został odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony kulturze – Gloria Artis.

 

„[…] w panu Kowalskim znalazłem świetnego wykonawcę mego koncertu. Jest on wybitnie utalentowanym pianistą i wysoce inteligentnym muzykiem. […]”.

Witold Lutosławski

 

„Panu Pawłowi Kowalskiemu z wdzięcznością za piękne i tak bardzo «moje» wykonanie tego Koncertu […]”.

Wojciech Kilar

 

„Jestem pod silnym wrażeniem jego gry, która charakteryzuje się wielką muzykalnością, wrażliwością i doskonałością techniczną”.

Andrzej Panufnik

 

www.pawelkowalskipianist.com

www.facebook.com/Pawel.Kowalski.Pianist

 

 

 

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij