Repertuar

11 maja 2019

sobota

godz. 18:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Mistrzowskie Recitale Organowe

Ludmila Golub (Rosja) – organy
Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie
Program:
Juan Bautista José Cabanilles – Batalla Imperial
Louis Claude Daquin – nr 1 z cyklu Noel 1
Jan Sebastian Bach – Chorał Fantasia Nun komm, der Heiden Heiland BWV 660 (z rękopisu lipskiego)
Jan Sebastian Bach (w transkrypcji A. Vivaldiego) – Koncert a moll BWV 593
Jan Sebastian Bach – Toccata i Fuga F-dur BWV 540
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura C-dur KV 399
César Franck – Preludium, Fuga i Wariacje op. 18
Feliks Nowowiejski – Fantazja Pasterka w Mariackim w Prastarym Kościele Mariackim
Sergei Prokofiev – Gavot z I Symfonii D-dur „Klasycznej”, op. 25, Marsz z opery Miłość do trzech pomarańczy op. 33
Charles Ives – Wariacje na temat Ameryki

 

W okresie baroku organy były najbardziej złożonym mechanizmem stworzonym przez człowieka.  Nazywane przez Henry’ego Purcella „cudowną maszyną”, ulubiony instrument Johanna Sebastiana Bacha i Feliksa Nowowiejskiego, należą do muzycznych zjawisk, które albo się kocha, albo się ich nie znosi. Organiści i organistki mają wśród muzyków szczególną pozycję – najczęściej pracują sami, wysoko na kościelnym chórze, panując nad instrumentem, który może zajmować powierzchnię połowy ściany gotyckiej katedry. Instrument niezwykły, skomplikowany, którego zadaniem od początku było naśladowanie barw innych instrumentów – stąd liczne głosy organowe – a więc w pewnym sensie instrument totalny, instrument-orkiestra. Niektórych słuchaczy organowa potęga onieśmiela i drażni, innych wprawia w drżenie i zachwyt. Oczywiście na recital znakomitej rosyjskiej organistki Ludmily Golub zapraszamy i organowych wyznawców, i niedowiarków – a nuż tym razem przekonają się do piszczałkowego olbrzyma.

Różnorodny repertuar artystki będzie wyborną okazją do prześledzenia, jak poprzez wieki zmieniały się utwory organowe. Nie zabraknie dzieł barokowych –  trudno wyobrazić sobie jakikolwiek koncert organowy bez Johanna Sebastiana Bacha. Tym razem wysłuchamy również utworu kompozytora zwanego „hiszpańskim Bachem”, Juana Bautisty José Cabanillesa, a także próbki francuskiego baroku bożonarodzeniowego w postaci dzieł Louisa Claude’a Daquina, autora słynnej, efektownej Kukułki. Będzie obecny również barok włoski: Bachowski Koncert organowy a-moll BWV 593 jest bowiem transkrypcją Koncertu na dwoje skrzypiec a-moll RV 522 Antonia Vivaldiego. Czysto niemiecki rodowód ma Fantazja chorałowa „Nun komm, der Heiden Heiland” BWV 660 oparta na luterańskim chorale Zbawco pogan, przybądź już. Swojego szacunku i fascynacji dla muzyki Johanna Sebastiana nie ukrywał nigdy Wolfgang Amadeus Mozart – w jego klasycznej twórczości znajdziemy wiele utworów napisanych zgodnie z prawidłami barokowego kontrapunktu – przykładem Uwertura KV 399. Wchodząc pośrodku tego utworu do kościoła czy sali koncertowej, naprawdę trudno byłoby uwierzyć, że te solenne, pełne namaszczenia misterne kontrapunkty wyszły spod pióra świetlistego, dzwoneczkowego Mozarta.

César Franck, Belg pracujący w Paryżu, to najwybitniejszy kompozytor kręgu francuskiego drugiej połowy XIX wieku, znany bywalcom sal koncertowych chyba przede wszystkim z Symfonii d-moll, poematów symfonicznych czy słynnej Sonaty skrzypcowej A-dur. Przede wszystkim był jednak Franck najwybitniejszym organistą tamtego czasu, przez ponad cztery dekady piastującym stanowisko organisty tytularnego bazyliki św. Klotyldy w Paryżu. Franck uważany jest za twórcę „symfonizmu organowego”. Tym razem wysłuchamy jednego z jego wcześniejszych dzieł – Preludium, Fugi i Wariacji op. 18. Fantazja. Pasterka w prastarym Kościele Mariackim w Krakowie op. 31 nr 3 to kolejny utwór nawiązujący do Bożego Narodzenia – tym razem w wydaniu polskim. Feliks Nowowiejski sięgnął po melodie rodzimych kolęd, tworząc odświętną fantazję na swój ulubiony instrument. Warto pamiętać, że urodzony w Barczewie twórca pierwsze kroki jako organista stawiał w Świętej Lipce, gdzie znajduje się legendarny prospekt organowy.

Ulubiony repertuar Ludmily Golub stanowi muzyka XX wieku – artystka zorganizowała pierwsze rosyjskie wykonania wielu XX-wiecznych twórców, m.in. Charlesa Ivesa, którego Wariacje na temat pieśni „Ameryka”, będącej w czasach kompozytora nieoficjalnym hymnem Stanów Zjednoczonych (i, co ciekawe, dzielącej melodię z obecnym hymnem Wielkiej Brytanii God Save the Queen), usłyszymy podczas recitalu. Nie mogło zabraknąć muzyki rosyjskiej: pojawi się ona w postaci lubianych, efektownych utworów Sergiusza Prokofiewa: transkrypcji organowej Marsza z opery Miłość do trzech pomarańczy op. 33 oraz Gawota z I Symfonii D-dur op. 25 „Klasycznej”.

 

Ludmila Golub – organy

Ukończyła Moskiewskie Konserwatorium, gdzie uczyła się gry na fortepianie, organach i klawesynie na wykładach profesora Roizmana. Jest uznaną solistką, występuje w Moskwie, Petersburgu i wielu innych miastach Rosji, bierze także udział w międzynarodowych festiwalach.

Repertuar organowy Goluby obejmuje głównie dzieła Bacha, Mozarta, Brahmsa i Franka, a także koncerty na organy i orkiestrę Haendla, Bacha, Mozarta, Salieriego, Haydna, Poulenca, Hindemitha, Křeneka, Barbera. Artystka lubi szczególnie muzykę XX wieku, zorganizowała rosyjskie premiery utworów Ivesa, Messiaena, Joliveta, Ligetiego, Kagela i innych.

Ludmila Golub często wykonuje utwory organowe takich rosyjskich kompozytorów, jak Szostakowicz, Sznitke, Denisow, Gubajdulina, Słonimski, Szczedrin. W jej repertuarze znajdują się także kompozycje z towarzyszeniem organów, przeznaczone na skrzypce, wiolonczelę, trąbkę, puzon, obój. Podczas koncertów w Filharmonii Moskiewskiej artystka wykonywała partię organów w wielu światowych prapremierach, m.in. symfonii Gubaiduliny i Requiem Sznitkego. Grała pod batutą tak znakomitych dyrygentów, jak G. Rozhdestvensky, E. Svetlanov, V. Sinaisky, V. Jurovsky, A.  Lazarev.

Jako solistka i muzyk orkiestrowy odbyła podróże do Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, USA, Czech, Finlandii, Hiszpanii i innych krajów. Jest organistką grającą na największych organach firmy Klais w Domu Muzyki w Moskwie i organistką Filharmonii Moskiewskiej.

ARS PRO ARTE LOGO-07a_poziom

 

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij