Repertuar

18 stycznia 2019

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Mistrzowskie Recitale Organowe

Tommaso Maria Mazzoletti (Włochy) – organy
Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie

W programie m.in. utwory kompozytorów: Charles-Marie Widor, Jan Sebastian Bach, César Franck, Feliks Nowowiejski, Marco Enrico Bossi, Pietro Alessandro Yon

 

Tommaso Maria Mazzoletti – organy

Urodził się w 1991 roku w Novara. Od dzieciństwa uczył się muzyki – najpierw gry na fortepianie, potem na organach u Alberta Sali, a następnie w Konserwatoriach Muzycznych w Novara i Cuneo. Był m.in. uczniem Massimo Nosettiego w klasie organów i kompozycji. Specjalistyczne studia z zakresu francuskiej muzyki organowej (od romantycznej po współczesną) odbył w Paryżu pod kierunkiem Pierre’a Mea. Włoski repertuar organowy studiował u Emanuele Vianellego, zaś sztuki improwizacji uczył się u Fausto Caporalego. W 2017 roku z tytułem „Master de Concert” ukończył Haute École de Musique de Genève w klasie Alessia Cortiego. Uczestniczył w seminariach i kursach mistrzowskich u tak znakomitych artystów, jak Massimo Nosetti, Andrea Macinanti, Pier Damiano Peretti, Stefan Kagl, Michel Colin, Maxine Thevenot, Ben Van Oosten, Giancarlo Parodi i Olivier Latry.

W 2014 roku zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Award of the Arts w Rzymie. W latach 2014–2017 był organistą katedry w Vercelli. Od 2008 roku jest organistą kościoła opactwa benedyktyńskiego św. Nazariusza i Celsusa w San Nazzaro Sesia (Novara), zaś w 2016 otrzymał stanowisko organisty kościoła protestanckiego w miastach Gland i Vich (Szwajcaria). Rok później został wybrany prezesem stowarzyszenia Orgue en Jeux-la

Côte (Mauvernay, Vaud) oraz dyrektorem artystycznym festiwalu Orgue en Jeux. W tym samym czasie założył prywatną szkołę muzyczną Centre Musical Stravinsky. W kwietniu ubiegłego roku został zastępcą głównego organisty katedry w Lozannie.

 

Omówienie programu

Organiści dzielą się na tych, którzy swoje recitale rozpoczynają muzyką Bacha i na tych, którzy muzyką Bacha kończą… To żart, w którym jednak jest ziarenko prawdy – jedni uważają bowiem, że od Bacha wszystko się zaczęło, inni – że do Bacha wszystko dąży. Czy jedni albo drudzy mają rację? Trudno powiedzieć. Pewne jest natomiast, że dziedzictwo Bachowskie odbija się do dziś szerokim echem, i to przede wszystkim w muzyce organowej. Recital Tommasa Marii Mazzolettiego będzie tego dobrym przykładem.


Preludium i fuga e-moll
BWV 548 Johanna Sebastiana Bacha
to jedno z dość późnych, powstałych w Lipsku, mistrzowskich ujęć gatunku dualistycznej formy organowej, złożonej ze swobodnego wstępu i ścisłej części drugiej. Ciemne, wręcz ponure preludium poprzedza czterogłosową fugę, której pełen chromatycznych dźwięków temat uparcie krąży wokół tonacji zasadniczej. To jeden z najdłuższych, najbardziej kunsztownych i wirtuozowskich utworów organowych Bacha.

 

Nawiązaniem do barokowych form jest Preludium e-moll Feliksa Nowowiejskiego, utrzymane w tej samej tonacji co dzieło Bacha. Jest zaledwie ułamkiem ogromnej, dziś bardzo popularnej na całym świecie, twórczości organowej najwybitniejszego kompozytora warmińskiego. Warto przypomnieć, że pierwsze szlify muzyczne urodzony w Barczewie twórca zdobywał w Świętej Lipce, że grywał na organach katedry olsztyńskiej oraz że w 1931 roku został mianowany honorowym członkiem The Organ Music Society w Londynie.

 

César Franck był najwybitniejszym kompozytorem kręgu francuskiego drugiej połowy XIX wieku, autorem dzieł orkiestrowych, które świetnie znają bywalcy sal koncertowych oraz słynnej Sonaty skrzypcowej A-dur. Przede wszystkim jednak był najsłynniejszym organistą swoich czasów. Przez ponad cztery dekady pełnił funkcję organisty tytularnego bazyliki św. Klotyldy w Paryżu. Franck uważany jest za twórcę „symfonizmu organowego”. Usłyszymy najbardziej znany Jego Chorał – III  a-moll, który został napisany przez Césara Francka w 1890 roku,  w ostatnim roku życia tego belgijskiego kompozytora.
Również w Paryżu tworzył Charles Maria Widor – francuski kompozytor i organista przełomu XIX i XX wieku, przez ponad sześćdziesiąt lat organista kościoła św. Sulpicjusza w Paryżu, drugiej co do wielkości – po katedrze Notre-Dame – świątyni paryskiej. W jej wnętrzu wyróżnia się imponujący prospekt organowy: instrument powstał w latach sześćdziesiątych XVIII wieku, po stu latach został rozbudowany. Organy te, liczące aż 101 głosów, mają we Francji status pomnika narodowego i są znane na całym świecie ze względu na brzmienie i mistrzowską konstrukcję. Właśnie na ten instrument Widor napisał dziesięć symfonii organowych – w Olsztynie usłyszymy Allegro z VI Symfonii. Nazwa może zaskakiwać, bo przecież symfonia to utwór na orkiestrę symfoniczną, jednak to właśnie dzięki organom, które miał do dyspozycji, Widor stworzył muzykę monumentalną, o bogatym, potężnym brzmieniu przypominającym wielki zespół orkiestrowy.

 

Recital zakończy się dziełami twórców pochodzących z ojczyzny wykonawcy. Najpierw zabrzmią Entrée Pontificale op. 104 nr 1, Pieśń wieczorna op. 92 nr 1, Etiuda symfoniczna op. 78 Marca Enrica Bossiego. Wykształcony w konserwatoriach Bolonii i Mediolanu Bossi – kompozytor, organista katedry w Como, profesor organów w konserwatorium Neapolu, a następnie w Bolonii, Wenecji i Rzymie – położył podwaliny pod standardy nauczania gry organowej, obowiązujące we Włoszech do dziś. Kompozytor miał niebywałą okazję zagrać na największych działających organach na świecie – instrumencie Wanamakera w Filadelfii, jednak przypłacił tę podróż życiem: zmarł w 1925 roku na statku, w drodze powrotnej z Ameryki. Nawiązaniem do Bacha będzie Preludium na temat Chorału a-moll J.S. Bacha Ottorina Respighiego. Najwybitniejszy włoski kompozytor pierwszej połowy XX wieku, ale także muzykolog i znawca muzyki dawnej lubił w swojej twórczości sięgać w przeszłość – jego język muzyczny był tradycyjny, a we wszystkich utworach słychać tęsknotę za harmoniami minionych wieków.

 

Pietro Alessandro Yon, ostatni kompozytor, którego dzieła usłyszymy, pochodził z Piemontu, podobnie jak Tommaso Maria Mazzoletti, jednak większość życia spędził w Stanach Zjednoczonych, tam też zrobił karierę. On również grał na organach Wanamakera, a w 1921 roku został mianowany tytularnym organistą Watykanu. Podczas recitalu usłyszymy jego bardzo kontrastowe dzieła: uroczą, lekką Humoreskę „l’Organo Primitivo” (Toccatinę fletową), dramatyczne Canto Elegiaco oraz Rapsodię włoską.

 

WSPÓŁPRACA PROGRAMOWA

ARS PRO ARTE LOGO-07a_poziom

 

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij