Repertuar

14 grudnia 2018

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Mistrzowskie Recitale Organowe

Karel Martinek (Czechy) – organy
Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie

 

Program:
Johann Sebastian Bach:
Fuga sopra il Magnificat BWV 733
Preludium chorałowe Minął stary rok, BWV 614
Preludium i fuga e-moll BWV 548

 Feliks Nowowiejski – Fantazja polska op. 9

Louis Vierne – Utwory fantastyczne
Prélude (I suita op. 51)
Carillon de Westminster (III suita op. 54)

 Marcel Dupré – Symfonia-Passion, na organy op. 23:
Świat w oczekiwaniu na Zbawiciela
Nativité

Leoš Janáček – Postludium z Missa Glagolitica

Jehan Alain – Wiszący ogród
Litanies

Karel Martinek – Improwizacja

 

Karel Martínek – organy
Jest szefem chóru i organistą w Kościele św. Maurycego w swoim rodzinnym Ołomuńcu, gdzie gra na słynnym instrumencie Michaela Englera.
Urodził się w 1979 r. i tam studiował na Uniwersytecie Palackiego (Wydział Matematyczno-Fizyczny, później Wydział Filozoficzny – muzykologia). W latach 2004-2009 studiował grę na organach w Akademii Muzycznej im. L. Janáčka w Brnie pod kierunkiem K. Klugarovej i improwizację organową pod kierunkiem K. Pokory.
Brał udział w wielu kursach mistrzowskich pod kierunkiem znanych organistów (Susan Landale, Martin Sander, Günther Kaunzinger, Julian Gembalski, Reitze Smits), a także w kilku konkursach interpretacyjnych i improwizacyjnych. Od 2014 roku doskonali swoje umiejętności improwizatorskie pod okiem Philippe Lefebvre‘a, tytularnego organisty katedry Notre-Dame w Paryżu.
Jego koncerty w Czechach i za granicą (Francja, Niemcy, Austria, Włochy, Finlandia, Polska, Słowacja, Netherlads, Ukraina) obejmują literaturę organową wszystkich epok stylowych; jednak wiele uwagi poświęca improwizacji. Jego recitale odbywały się w słynnych katedrach w Europie (Notre-Dame de Paris, Stefansdom w Wiedniu, Basilica S. Rita w Turynie i innych). Był pedagogiem improwizacji w Konserwatorium Kościelnym w Opawie (2007-2009). Aktualnie jest wykładowcą organów w Konserwatorium Akademii Ewangelickiej w Ołomuńcu.
Regularnie współpracuje z wybitnymi morawskimi zespołami muzycznymi. Nagrał i wyprodukował kilka płyt CD i brał udział w tworzeniu filmów dokumentalnych dla Uniwersytetu Palackiego. Karel Martínek jest również kompozytorem, Oprócz utworów solowych na organy skomponował utwory na fortepian, chór i orkiestrę. Niektóre z nich zdobyły nagrody na konkursach kompozycyjnych.
Organista jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Ołomuńcu.

 

Omówienie wybranych pozycji z programu:
Jan Sebastian Bach
Preludium chorałowe BWV 614
(Minął stary rok)
Powstanie przepięknego zbioru opracowań chorałów na organy, tzw. Orgelbuchlein (BWV 599-644) przypada na okres niemal ostatnich tygodni pobytu Bacha w Weimarze – w dodatku przymusowego, gdyż książę Johann Ernst kazał zamknąć za kratki „uparcie” proszącego o zwolnienie ze służby Bacha. Ten zbiór niewielkich utworów można zaliczyć do dzieł, które nam pozwalają nam wejrzeć w głąb osobowości twórczej kompozytora.

W tytule Bach napisał: „Orgelbuchlein. W której początkującemu organiście wskazówki są dane, jako na wszelkie sposoby chorał wykonywać…” Nie należy jednak zapominać , że obok celu dydaktycznego, w rzeczywistości opracowania chorałów są wspaniałymi klejnotami sztuki kompozytorskiej.

Preludium i fuga e-moll BWV 548 słusznie są uważane za najtrudniejsze dzieła w repertuarze organistów. Trudne pod względem technicznym jak i interpretacyjnym stawiają wysoko poprzeczkę przed wykonawcą, który musi  nadać odpowiedni wyraz wewnętrznej wielkości tej muzyki, wspaniałej zarówno w formie jak i brzmieniu.

Preludium zdumiewa logiką konstrukcji a materiał tematyczny jest zdumiewająco jednolity: nawet motywy poboczne wyrastają z istoty tematu głównego.

Fuga nawiązuje w budowie do późniejszego rozwoju klasycznej sonaty z ekspozycją, przetworzeniem i repryzą. Jednym słowem: Geniusz Bacha w każdym takcie!

 

Feliks Nowowiejski – Fantazja polska op. 9 nr 1 „Pasterka na Wawelu”
Fantaisie polonaise op. 9 nr 1: Minuit de Noël dans la Cathédrale au Wawel de Cracovie została wydana po raz pierwszy w 1911 roku w oficynie Gebethner & Wolff (Warszawa). Polski tytuł – Fantazja Polska op. 9 nr 1. Pasterka na Wawelu – pojawił się w następnych wydaniach (opartych na pierwodruku) w 1960 roku (PWM Kraków, wznowienia: 1977, 1987, 1998) i w 1994 roku (Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie). Kompozytor wykorzystał w tym utworze tematy kolęd Anioł pasterzom mówił i Gdy się Chrystus rodzi, zestawiając je w kontrapunkcie najniższych głosów. Główny temat stanowi melodia Anioł pasterzom mówił, pojawiająca się w kulminacyjnym momencie w wielogłosowym opracowaniu chorałowym. Motywy towarzyszące mają charakter stylizacji nawiązujących do odgłosu dzwonów kościelnych i muzyki górali podhalańskich (z użyciem charakterystycznej dla niej skali lidyjskiej).

 

Louis Vierne – Utwory fantastyczne
Prélude (I suita op. 51)
Carillon de Westminster (III suita op. 54)

Powyższe kompozycje w niezwykły sposób eksplorują możliwości brzmieniowe współczesnych organów z całą paletą ich przebogatych możliwości kolorystycznych, brzmieniowych i wyrazowych. Louis Vierne będąc od urodzenia niemal całkowicie niewidomym posiadał szczególną wrażliwość na brzmienie. Studiował w Institution des Jeunes Aveugles w Paryżu oraz w Konserwatorium Paryskim; uczeń Charlesa-Marie Widora i Césara Francka. Kontynuował  zapoczątkowany przez Césara Francka symfonizm organowy. Od  1900 był organistą katedry Notre-Dame w Paryżu, uczył także w paryskim konserwatorium. Do jego uczniów należą: Joseph Bonnet, Marcel Dupré i Nadia Boulanger. Dwukrotnie odbył podróż koncertową do Anglii (1926, 1927), a w 1928 po Ameryce Północnej (USA, Kanada), zbierając środki na remont organów w katedrze Notre-Dame.

Zmarł 2 czerwca 1937 w trakcie koncertu w katedrze Notre-Dame, podczas którego towarzyszył mu Maurice Duruflé. Pogrzeb odbył się 5 czerwca w tej samej świątyni, a jego ciało spoczęło na Cmentarzu Montparnasse w Paryżu.

 

 

Omówienie koncertu – Janusz Ciepliński


 

 

 

ARS PRO ARTE LOGO-07a_poziom

 

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij