Repertuar

25 lutego 2021

czwartek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Mistrzowskie Recitale Fortepianowe – Muzyka przy samowarze

Viacheslav Zubkov (Ukraina) – fortepian

Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie

 

Program:

Piotr Czajkowski – Medytacje op. 72 nr 5

Siergiej Rachmaninow – Elegia op. 3 nr 1

Modest Musorgski – Obrazki z wystawy

Aleksandr Scriabin – Etiudy: op. 2 nr 1.; op. 8 nr 11, 12; op. 42 nr 4, 5

Siergiej Rachmaninow – Preludia op. 32 nr 5, 12; op. 23 nr 2, 4, 5

Piotr Czajkowski/ Viacheslav Zubkov – Walc kwiatów z suity „Dziadek do orzechów”

 

Muzyka rosyjska, tak słowiańsko liryczna, jest nam bardzo bliska pod względem emocjonalnym. Kiedy chcemy się po prostu porządnie wzruszyć, warto sięgnąć po kompozytorów z Rosji: smakowity ich przegląd zabrzmi podczas listopadowego recitalu Viacheslava Zubkova.

 

Piotr Czajkowski to jeden z najbardziej ukochanych i najczęściej grywanych kompozytorów w dziejach muzyki. Walc kwiatów z suity baletowej Dziadek do orzechów przywołuje wspomnienia dzieciństwa, kiedy wszystko zdawało się łatwiejsze. Nie należy zapominać, że te piękne melodie komponował Czajkowski z prozaicznych powodów: w liście do brata Modesta tak pisał o utworach z op.72: „W międzyczasie , aby zarobić trochę grosza, skomponuję kilka utworów fortepianowych i romansów”. Jednym z tych lirycznych dziełek pisanych dla chleba są pełne zadumy Medytacje.

 

Rówieśnikiem Piotra Czajkowskiego był Modest Musorgski, zawodowy wojskowy i muzyk samouk. O ile jednak Czajkowskiego możemy nazwać artystą bardzo kosmopolitycznym, czerpiącym w równym stopniu z rodzimego folkloru, co z dzieł klasyków wiedeńskich, o tyle Musorgski był twórcą na wskroś rosyjskim. Z pewnością był najbardziej oryginalnym twórcą spośród członków Potężnej Gromadki. Alfred Einstein nazywa go nawet kompozytorem „naiwnym”. Z Petersburga wyjechał tylko raz pod koniec życia, kiedy udał się w podróż na południe Rosji. Pod tym względem jego życie przypomina życie Franciszka Schuberta: on również dzielił pokój z różnymi przyjaciółmi, dzięki którym nie uległy zniszczeniu utwory pozostawione przez Musorgskiego w stanie szczątkowym.

 

„Dźwięki i myśli przylatują do mnie jak pieczone gołąbki. Połykam i połykam je aż do przesytu. Zaledwie udaje mi się przenieść wszystko z konieczną szybkością na papier…”, pisał o Obrazkach z wystawy w jednym z listów Musorgski. I tak właśnie, niemal od ręki, powstało dziesięć genialnych miniatur, które cenił nawet sam ich twórca, zwykle bardzo krytycznie nastawiony do własnych utworów. Zadowolony był zwłaszcza z promenad, które mają być jego autoportretami. Władimir Stasow, adresat dedykacji, pisał tak: „Kompozytor przedstawił tu samego siebie, jak kieruje się raz w lewo, to znów w prawo, lub niezdecydowanie kręci się wkoło czy podbiega szybko do jakiegoś obrazu; często zasępia się też jego oblicze: wtedy myśli ze smutkiem o swym zmarłym przyjacielu”. Przyjacielem, o którym wspominał Stasow, był Wiktor Hartman, którego akwarele i rysunki stały się inspiracją do napisania cyklu – Musorgski oglądał je podczas wystawy zorganizowanej przez Stasowa w 1874 roku tuż po śmierci malarza. Promenada pojawia się na początku całego cyklu, a potem powraca jeszcze cztery razy. Pozostałe części cyklu i znane doskonale, zwłaszcza chyba z opracowania orkiestrowego Maurice’a Ravela, obrazki to: Gnom, Stary zamek, Tuileries, Bydło, Taniec kurcząt w skorupkach, Samuel Goldenberg i Szmul, Rynek w Limoges, Katakumby, Chatka na kurzej stopce, Wielka brama w Kijowie.

 

„Muzyka Rachmaninowa to dzieło człowieka, który w najwyższym stopniu rozumiał możliwości i ograniczenia instrumentu. Dlatego właśnie jest tak atrakcyjna: to muzyka pianisty, a jej trudność techniczna zawsze ma swoje uzasadnienie”, pisał John Culshaw. Sergiusz Rachmaninow nazywany bywa ostatnim romantykiem – w jego muzyce mnóstwo jest bezwstydnego liryzmu i kipiących emocji. Rosyjski mistrz fortepianu wpatrzony był także w wielkich romantyków przeszłości: kiedy słucha się Preludiów op. 23 i Preludiów op. 32 nie sposób uciec od porównań z Chopinem. Rachamaninow, podobnie jak Chopin i Bach, a także kilku współczesnych mu kompozytorów, stworzył 24 preludia we wszystkich tonacjach koła kwintowego. Nie są one jednak ułożone po kolei, ale zebrane w dwóch zbiorach. Najbardziej znane preludium z op. 23 to nr 5 g-moll z 1901 roku. Preludia op. 32 pełne są kojącego liryzmu: ekstatyczna melodia Preludium G-dur nr 5 niesie otuchę, natomiast często wykonywane przez pianistów na efektowny bis Preludium gis-moll nr 12 bywa przez swoje „harfowe” figuracje porównywane do kropel deszczu spływających po szybach rosyjskiej daczy. Nastrój typowo rosyjskiego smutku, czy może należałoby powiedzieć – chandry, przywołuje zgodnie z tytułem Elegia op. 3 nr 1, napisana w klarownej, trzyczęściowej formie.

 

Najbardziej rewolucyjnym z prezentowanych dziś kompozytorów był z pewnością Aleksander Skriabin: droga twórcza wiodła go od wzorców chopinowskich i lisztowskich przez inspirację Wagnerem aż do wypracowania oryginalnego, osobnego języka muzycznego. Rozwój ten możemy prześledzić w miniaturze podczas dzisiejszego koncertu: wysłuchamy Etiud z trzech różnych okresów życia artysty, z opusów 2, 8 i 42. Pierwszą z nich napisał Skriabin jako piętnastolatek, jeszcze pod mocnym wpływem Chopina. Etiudy op. 8 to z kolei burzliwe, pełne emocji dzieła: nr 11 przypomina swoim posępnym liryzmem utwory Czajkowskiego, zaś nr 12 nazywana jest czasem skriabinowskim odpowiednikiem Etiudy rewolucyjnej Chopina. Etiudy op. 42 różnią się bardzo pod względem emocjonalnym: jak pisze George Ledin, Etiuda Fis-dur jest niczym chwila prawdziwego spokoju, jak Lilie wodne Claude’a Moneta, natomiast najsłynniejsza w tym zbiorze Etiuda cis-moll nr 5 ma niebywały wręcz rozmach: „Statek kosmiczny walczy z gigantycznymi falami. Podróż okrętu jest śmiała i rewolucyjna, a jego kurs i przeznaczenie – niepewne. Ta etiuda jest niczym jedna z zapierających dech atrakcji w skriabinowskim Prometejskim Parku Wrażeń”.

 

 

Viacheslav Zubkov – fortepian

Urodził się 3 października 1976 roku w Kijowie. Ukończył Ukraińską Państwową Akademię Muzyczną im. Piotra Czajkowskiego, w której odbył również staż – asystenturę w 2002 roku w klasie profesora Borysa Arkhimowicza. Pianista jest zwycięzcą międzynarodowych i krajowych (ukraińskich) konkursów muzycznych, w tym: Ogólnoukraińskiego konkursu im. Sergiusza Rachmaninowa (1993, Cherson), II Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów im. Vladimira Horowitza (1997, Kijów), Włoskiego Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego (2000). Jest również laureatem III nagrody I Międzynarodowego Konkursu im. Krajniewa (1992, Charków, Ukraina).

Artysta z powodzeniem koncertował w Niemczech, Szwecji, na Węgrzech, w Chorwacji, Rosji, Mołdawii, Holandii i USA. Wystąpił m.in. na scenie Concertgebouw w Amsterdamie, w Carnegie Hall w Nowym Jorku, (z grupą laureatów konkursu im. Horowitza). Ma na swoim koncie współpracę z najlepszymi orkiestrami i dyrygentami ukraińskimi. Ważnym elementem artystycznej aktywności Viacheslava Zubkova jest popularyzowanie twórczości Siergieja Bortkiewicza, popularnego w Europie kompozytora pochodzenia polskiego, który działał w pierwszej połowie XX wieku. Viacheslav Zubkov został pierwszym wykonawcą trzech koncertów fortepianowych Bortkiewicza. Grał je m.in. w salach koncertowych na Ukrainie, Białorusi oraz w USA.

W ostatnim czasie pianista rozpoczął współpracę z Maestro Michaiłem Kazinikiem. Jej efektem była trasa koncertowa po największych salach koncertowych Rosji (Moskwa, Sankt Petersburg, Czeliabińsk, Niżnyj Nowogród, Kazań, Iżewsk), Białorusi (Mińsk), Łotwy (Ryga), Estonii (Talin), Finlandii (Helsinki) i USA (Nowy Jork, Chicago, Boston).

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij