• 11 grudnia 2019 slajder

    11.12.2019 | MISTRZOWSKIE RECITALE FORTEPIANOWEKRYSTIAN TKACZEWSKI – FORTEPIAN, JAGIENKA PERLIKIEWICZ-KASS – PROWADZENIE | W PROGRAMIE: FRYDERYK CHOPIN, WOLFGANG AMADEUS MOZART, PIOTR CZAJKOWSKI/MIKHAIL PLETNEV

  • 12 grudnia 2019 slajder

    12.12.2019 | SCENA DLA MUZYKI POLSKIEJFILATURA DI MUSICA: MAREK NAHAJOWSKI – FLET PODŁUŻNY, JUDYTA TUPCZYŃSKA – SKRZYPCE BAROKOWE, JUSTYNA MŁYNARCZYK – VIOLA DA GAMBA, MAGDALENA PILCH – FLET TRAVERSO, PATRYCJA DOMAGALSKA-KAŁUŻA – POZYTYW, PIOTR MŁYNARCZYK – VIOLA DA GAMBA, KATARZYNA BIENIAS – ŚPIEW | W PROGRAMIE m.in.: ADAM JARZĘBSKI, WACŁAW Z SZAMOTUŁ, MIKOŁAJ GOMÓŁKA, ANDRZEJ ROHACZEWSKI, JAN STOBEUSZ

  • 20 21 grudnia 2019 slajder

    20,21.12.2019 | STANISŁAW MONIUSZKO – „STRASZNY DWÓR”PIOTR SUŁKOWSKI – DYRYGENT, SOLIŚCI: TOMASZ KUK, SEBASTIAN MARSZAŁOWICZ, MONIKA KORYBALSKA, EDYTA PIASECKA, LESZEK SKRLA, MAGDALENA BARYLAK, MICHAŁ KUTNIK, WOŁODYMYR PAŃKIW, KRZYSZTOF KOZAREK, WIESŁAW POPIOŁEK, ANNA GAJDZIK-KRZYŻANOWSKA, KAMILA MĘDREK-ŻUREK, ORKIESTRA FILHARMONII WARMIŃSKO-MAZURSKIEJ, CHÓR I BALET OPERY KRAKOWSKIEJ

  • 30 31 grudnia 2019 slajder
  • 10 stycznia 2020 slajder

    10.01.2020 | KONCERT MARSZAŁKOWSKI ROBY LAKATOS & SAWARS TANGO ORQUESTAPIOTR SUŁKOWSKI – DYRYGENT, ROBY LAKATOS (WĘGRY) – SKRZYPCE, GRZEGORZ LALEK – SKRZYPCE, MANDOLINA, PIOTR KOPIETZ – AKORDEON, BANDONEON, MIROSŁAW FELDGEBEL – FORTEPIAN, MARCIN OLAK – GITARA SEBASTIAN WYPYCH – KONTRABAS, ORKIESTRA SMYCZKOWA FILHARMONII WARMIŃSKO-MAZURSKIEJ

  • 11 stycznia 2020 slajder

    10.01.2020 | KONCERT NOWOWROCZNYPIOTR SUŁKOWSKI – DYRYGENT, ROBY LAKATOS (WĘGRY) – SKRZYPCE, GRZEGORZ LALEK – SKRZYPCE, MANDOLINA, PIOTR KOPIETZ – AKORDEON, BANDONEON, MIROSŁAW FELDGEBEL – FORTEPIAN, MARCIN OLAK – GITARA SEBASTIAN WYPYCH – KONTRABAS, ORKIESTRA SMYCZKOWA FILHARMONII WARMIŃSKO-MAZURSKIEJ

Repertuar

6 czerwca 2019

czwartek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Mistrzowskie Recitale Fortepianowe

Katarzyna Musiał – fortepian
Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie

 

program, m.in.:
Joaquín Turina – Tańce cygańskie op. 55
Isaac Albéniz – Sevilla z Suity hiszpańskiej op. 47
Alberto Ginastera – Tańce argentyńskie op. 2 (Taniec starego poganiacza bydła, Taniec pięknej dziewczyny, Taniec aroganckiego kowboja)
Manuel de Falla – Taniec młynarza z baletu Trójgraniasty kapelusz, Taniec grozy oraz Rytualny taniec ognia z baletu Czarodziejska miłość

Hiszpańska muzyka fortepianowa nieczęsto gości na polskich estradach koncertowych, a szkoda. Iberia to niezwykle ciekawa kraina, której bogactwo i różnorodność sławili hiszpańscy kompozytorzy. Warto pamiętać, że Hiszpania to kraj mocno sfederalizowany: mieszkańcy każdej z prowincji, mówiący swoim dialektem lub nawet odrębnym językiem, jak kataloński czy baskijski, identyfikują się w pierwszej kolejności z małą ojczyzną, a dopiero później z krajem. Wielokulturowość Hiszpanii, spowodowana między innymi wieloletnim arabskim panowaniem, sprawia, że muzyka iberyjska jest tak wielobarwna. Podczas recitalu Katarzyny Musiał usłyszymy nie tylko muzykę pochodzącą z Hiszpanii, lecz także z hiszpańskojęzycznej Ameryki Łacińskiej.

Joaquín Turina, kompozytor pochodzący z Andaluzji, utożsamianej przez wielu obcokrajowców z esencją hiszpańskości, studiował w Paryżu między innymi pod kierunkiem Maurycego Moszkowskiego. Wiele jego dzieł – w tym Tańce cygańskie op. 55 – powstało z inspiracji muzyką andaluzyjskich Cyganów – z nich pochodziła również słynna bohaterka opery Carmen.

Jednym z mistrzów Joaquína Turiny był podziwiany przez muzycznych impresjonistów Issac Albéniz, autor wielu utworów sławiących różnorodność hiszpańskiego krajobrazu: pamiętamy jego wirtuozowską Iberię, dzisiaj wysłuchamy fragmentów równie imponującej Suity hiszpańskiej op. 47.

Uczniem Albeniza był pochodzący z Katalonii Enrique Granados. Jak wielu hiszpańskich twórców tamtego czasu, kompozytor ten mocno inspirował się muzyką francuską i podobnie jak jego rówieśnicy studiował w Paryżu. Powrócił jednak do rodzinnej Barcelony i odnosił sukcesy jako koncertujący pianista. Napisał operę inspirowaną niepokojącymi obrazami Francisca Goyi: Goyescas (na jednej z jej arii został nawet oparty przebój Besame mucho). A podczas recitalu fortepianowego posłuchamy jeszcze popularniejszych Tańców hiszpańskich. Jego kariera została tragicznie przerwana w 1916 roku, kiedy statek, na którym kompozytor wracał wraz z żoną z nowojorskiej premiery Goyescas został storpedowany przez niemieckiego U-boota.

Kiedy na świat przyszedł Ernesto Lecuona, jego rodzinna wyspa Kuba wciąż znajdowała się, jako jedna z ostatnich latynoamerykańskich kolonii, pod panowaniem Hiszpanii. Lecuona miał stać się dla muzyki kubańskiej tym, kim George Gershwin był dla jazzu: wprowadził ludowe, charakterystyczne rytmy afrokubańskie do sal filharmonii. Wysłuchamy dziś jego przebojowych, porywających do tańca utworów La Comparsa oraz Malagueña.

Przeciwległym, w stosunku do ognistej muzyki Lecuony, biegunem będą intymne, impresyjne utwory Federico Mompou – jego Canciónes y danzas to niezwykle ciekawy, osobny w iberyjskiej muzyce zbiór, przypominający nieco nastrojem utwory Erica Satie. Canción y danza nr 6 dedykowana została Arturowi Rubinsteinowi.

W rzadko odwiedzany świat dźwiękowy zabierze nas niezwykły zbiór Danzas argentinas op. 2 jednego z najwybitniejszych twórców Ameryki Łacińskiej, Alberto Ginastery. Te nerwowe i atonalne tańce tworzą unikatowe portrety postaci charakterystycznych dla Argentyny: poganiacza bydła i gniewnego gaucho.

Na zakończenie zabrzmi muzyka jednego z najważniejszych hiszpańskich kompozytorów narodowych, Manuela de Falli. Pełne pasji tańce z baletu Czarodziejska miłość, zgodnie z podtytułem jednego z nich (Taniec ognia), mają moc odpędzania złych duchów.

 

 

Katarzyna Musiał – fortepian
Zdaniem krytyka „Chicago Classical Review”, polka pianistka obecnie rezydująca w Kanadzie, to „wielki talent obdarzony zdumiewającą techniką i interpretacyjną błyskotliwością”. Katarzyna Musiał koncertuje jako solistka, kameralistka, a także z orkiestrami w Ameryce Północnej, Europie, Azji i Afryce. „New York Concert Review” określił jej grę jako „czystą rozkosz” oraz „cudownie przedstawioną i przejrzyście precyzyjną interpretację, która sięga emocjonalnej głębi przy harmonijnej kolorystyce”. Według „Beijing Press” Katarzyna Musiał to „pianistka, która oczarowuje swoich słuchaczy olśniewającą grą”.

Katarzyna Musiał zdobyła pierwszą nagrodę na Bradshaw & Buono International Piano Competition (Nowy Jork), ponadto jest laureatką III Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego (Kraków), Kay Meek Competition (Vancouver), Nagrody im. Albana Berga przyznanej za najlepsze wykonanie jego utworów (Wiedeń) oraz Nagrody im. Philipa Cohena dla wyróżniającego się instrumentalisty (Montreal).

Ostatnie ważniejsze wydarzenia w karierze pianistki to występy w Carnegie Hall, Międzynarodowym Festiwalu Beethovenowskim w Chicago, Festiwalu Chopinowskim w  Mariańskich Łaźniach, Festiwalu l’Octobre Musical w Tunisie, Festiwalu Musicale delle Nazioni w Rzymie, Festiwalu Music in the Mountains w Kalifornii,  XXIII Festiwalu Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego, XX Festiwalu Jubilaei Cantus oraz trasa koncertowa po siedmiu największych chińskich miastach; jako solistka koncertowała także z New York Camerata, Chicago Prometheus Chamber Orchestra, Toronto Sinfonietta, Orchestre Symphonique de L’Isle, McGill Chamber Orchestra,  l’Orchestre de l’Université de Montréal, l’Ensemble Arkea oraz z Bielską Orkiestrą Kameralną na Inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Johanna Sebastiana Bacha.

Jej ostatni album Come dance with me otrzymał bardzo pochlebne recenzje i można go było usłyszeć w ponad stu stacjach radiowych, w tym w BBC (Wielka Brytania), CBC (Kanada), WQXR, WFMT (USA). Ponadto płyta została wybrana „CD of the Week” WGBH w Bostonie i „Download of the Week” KDFC w San Francisco.

Katarzyna Musiał, należąca do elitarnego grona Artystów Steinway’a, zachwyca publiczność repertuarem, który obejmuje dzieła od baroku do współczesności. Występowała w wielu prestiżowych salach koncertowych, między innymi w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Krakowskiej, Shanghai Oriental Art Center, Tianjin Grand Theatre, Chan Center w Vancouver, Elizabeth Bader Theater w Toronto, Place des Arts w Montrealu, Hatch Recital Hall in Rochester oraz w Weill Recital Hall w Nowym Jorku.

Pianistka jest założycielką i dyrektorem artystycznym Festivalu Stella Musica w Montrealu, promującego kobiety w muzyce. W 2019 festiwal odbędzie się po raz piąty.

Katarzyna Musiał ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Stefana Wojtasa, uzyskała Artist Diploma w Academy of Music w Vancouver pod kierunkiem profesora Lee Kum-Singa oraz Diploma in Advanced Music Performance Studies na Uniwersytecie Concordia w Montrealu w klasie prof. Anny Szpilberg i Philipa Cohena.

Artystka jest stypendystką Instytutu Adama Mickiewicza, Mrs. Cheng Koon (S.K.) Lee Scholarship, Conseil des art et lettre du Québec – Vivacité Montréal, the Banff Centre, Vancouver Chopin Society oraz Polskiej Fundacji Społeczno-Kulturalnej w Québec’u.

www.pianist.pl

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij