Repertuar

28 lutego 2019

czwartek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Mistrzowskie Recitale Fortepianowe

Paweł Kubica – fortepian
Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie

 

Program:

Fryderyk Chopin:

Ballada As-dur op. 47

3 Mazurki op. 59: nr 1 a-moll , nr 2 As-dur, nr 3 fis-moll

Etiuda c-moll op. 10 nr 12

Nokturn Es-dur op. 9 nr 2

Tarantella As-dur op. 43

Walc cis-moll op. 64 nr 2

Walc As-dur op. 42

przerwa

Ignacy Jan Paderewski:

Nokturn B-dur op. 16 nr 4

Menuet G-dur op. 14 nr 1

Karol Szymanowski:

Etiuda b-moll op. 4 nr 3

Mazurek op. 50 nr 13

Juliusz Zarębski:

Tarantella op. 25

Fryderyk Chopin:

Fantaisie – Impromptu cis-moll op. 66

Polonez As-dur op. 53

 

Kolejny mistrzowski recital fortepianowy w tym sezonie koncertowym wypełni w całości polska muzyka. Tak zdecydował Paweł Kubica, pianista, który spróbuje uwieść Państwa tego wieczoru swoim talentem i wirtuozerią.

 

Paweł Kubica, jeden z najciekawszych polskich pianistów, uczestnik dwóch Konkursów Chopinowskich, przywiezie do Olsztyna swoją subiektywną, małą antologię polskiej literatury fortepianowej XIX i początków XX stulecia. Obok arcydzieł Fryderyka Chopina zabrzmi muzyka będąca echem twórczości największego polskiego kompozytora. Bo przecież każdy z komponujących pianistów żyjących po Chopinie musiał odnieść się do jego spuścizny – dialogował z nią, dyskutował lub inspirował się nią.

Fryderyk Chopin stworzył wiele nowych gatunków muzyki fortepianowej lub rozwinął i wypracował genialne wzorce tych, które istniały już wcześniej. Chopinowskie arcydzieła nie miały sobie równych w czasach, gdy były komponowane. Do dziś zresztą pozostają niedościgłymi realizacjami założeń poszczególnych gatunków muzycznych.

Ballady, bodaj najpiękniejsze i najbardziej nowatorskie dzieła Chopina, zainspirowane zostały gatunkiem ballady literackiej. Pozostają muzyką narracyjną, ale nie mają w sobie żadnych treści pozamuzycznych, nie posiadają też programów literackich. Choć w Balladzie As-dur op. 43 znalazły się fragmenty dramatyczne, nawet groźne, ale jest ona od swoich poprzedniczek zdecydowanie jaśniejsza, a jej dwa główne tematy wyznaczają zakres nastrojów od „rozśpiewanego” do „rozigranego”.

Nie byłoby Mazurków gdyby nie trzy polskie tańce narodowe (mazur, oberek, kujawiak), których elementy Chopin stopił w nowatorską całość. Trzy skontrastowane Mazurki op. 59 (1845) stanowią cykl, którego słuchanie „przynieść może przeżycie o charakterze katharsis” (Mieczysław Tomaszewski). Jednym z niewielu kompozytorów, którzy z wielkim powodzeniem podjęli Chopinowskie dzieło mazurkowe, był Karol Szymanowski. W opus 50 kompozytor skojarzył elementy muzyki ludowej Mazowsza i Kujaw z folklorem podhalańskim, bogatą inwencją melodyczną i nowoczesną harmonią. Mazurek op. 50 nr 13 otwiera czwarty zeszyt tych utworów, dedykowany Jarosławowi Iwaszkiewiczowi, należy do najpiękniejszych miniatur Szymanowskiego.

W ramach dydaktycznego gatunku etiudy Chopin stworzył dzieła, które stały się epokowymi odkryciami w zakresie faktury i techniki, miniaturowymi arcydziełami ekspresji muzycznej. Najsłynniejsza jest Etiuda c-moll op. 10 nr 12, nazywana „rewolucyjną”. To „masa brzmień wzburzonych i gniewnych”, które „strzelają w nieczułe niebo o kształcie okrzyków i wołań” (Mieczysław Tomaszewski). Bezpośrednio z etiud Chopina wywodzą się Etiudy Karola Szymanowskiego. Najpopularniejsza Etiuda b-moll op. 4 nr 3 ma piękną, liryczno-melancholijną melodię i narastającą dynamikę. Spopularyzował ją Ignacy Jan Paderewski już na początku XX wieku.

Ten największy polski pianista wszechczasów w swojej własnej twórczości silnie inspirował się dziedzictwem Chopinowskim. Nokturn B-dur op. 16 nr 4 Paderewskiego jest tego znakomitym przykładem. Zarówno ten utwór, jak i Nokturn Es-dur op. 9 nr 2 Chopina (niemal symbol pełnej ornamentów śpiewności), choć różnią się metrum, są „pieśnią nocy” i „bel canto fortepianu”. Z natchnioną atmosferą i intymnym tonem wyraźnie kontrastuje słynny Menuet G-dur op. 14 nr 1 Paderewskiego, napisany jako żart w stylu Mozarta.

Chopinowskie walce, niepowtarzalne i łatwo rozpoznawalne od pierwszych taktów, pełne są elegancji, czaru, błyskotliwości. Do typu koncertowego należy Walc As-dur op. 42, rodzaj „poematu choreicznego” (Mieczysław Tomaszewski), zakrojonego na wielką skalę. Równym arcydziełem, choć w mniejszej skali, jest Walc cis-moll op. 64 nr 2, zwięzły, ale bardzo poetycki i melancholijny.

Bliskie walcom miejsce w katalogu dzieł Chopina zajmuje Tarantella As-dur op. 43. Być może inspirowana tarantelą wokalną Rossiniego, stanowi stylizację włoskiego tańca ludowego – kolejne tematy ujęte zostały w formę, która sprawia, że i wykonawca, i słuchacz, wpadają w swego rodzaju trans. Podobnie działa późniejsza o cztery dekady Tarantella op. 25 Juliusza Zarębskiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich XIX wieku, ucznia Ferenca Liszta, który żył tylko 31 lat i nie zdołał rozwinąć w pełni swych artystycznych skrzydeł.

Do programu swojego recitalu Paweł Kubica wybrał ponadto Fantaisie-Impromptu cis-moll op. 66 Chopina, posiadające odwróconą formę nokturnu – śpiewną, marzycielską cząstkę środkowa okalają szybkie, wirtuozowskie, niemal etiudowe cząstki skrajne. Stosownym finałem będzie zaś Polonez As-dur op. 53 Chopina, wielki poemat dźwiękowy o charakterze majestatycznego poloneza. Chopinolog Hugo Leichtentritt słusznie zauważył, że „wszystko, co pod względem blasku, dostojeństwa, siły i entuzjazmu tkwi w polonezie – zostało w arcydziele tym wyrażone w sposób najbardziej porywający z możliwych”.

 

 Paweł Kubica – fortepian

Ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w 1996 roku w klasie Janusza Olejniczaka. Wcześniej, przez wiele lat, był uczniem prof. Jerzego Łukowicza. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą. Pracował pod kierunkiem takich pedagogów, jak Halina Czerny-Stefańska, Andrzej Jasiński, Vlado Perlemuter, Rudolf Buchbinder, Lee Kum Sing, Jean Marc Luisada.

Jest laureatem konkursów krajowych i zagranicznych, m.in. Konkursu Pianistycznego Fundacji Muzycznej Stendal w Detmold (1992, I nagroda), I Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi (1996, nagroda specjalna), II Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (1998, I nagroda w kategorii solistów oraz nagroda specjalna). Dwukrotnie uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995, 2000).

Paweł Kubica prowadzi ożywioną solową działalność artystyczną, zdobywając uznanie publiczności i krytyki zarówno w kraju, jak i za granicą. Koncertował m.in. w Anglii, Austrii, Francji, Niemczech, Włoszech, Rosji, Słowacji, Serbii. Zapraszany jest do udziału w tak prestiżowych imprezach muzycznych, jak Festiwal Chopinowski w Nohant (Francja), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, „Chopin w Barwach Jesieni” w Antoninie, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Letni Festiwal Muzyczny „Wawel o zmierzchu”. Jako solista koncertów symfonicznych występował m.in. z SWF Sinfonieorchester, Orkiestrą Filharmonii w Tomsku, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Rzeszowskiej, Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej. Grał pod batutą takich dyrygentów, jak: Arnold Östman, Wojciech Michniewski, Wojciech Rajski, Michał Klauza, Michał Nesterowicz, Wojciech Czepiel, Paweł Przytocki, Zygmunt Rychert. Jako kameralista występował m.in. z Kwartetem Śląskim i wiolonczelistą Adamem Klockiem. Paweł Kubica od wielu lat zajmuje się także kameralistyką wokalno-fortepianową.  Niejednokrotnie pracował jako akompaniator na kursach wokalnych prowadzonych przez takich mistrzów, jak Teresa Żylis-Gara, Ryszard Karczykowski i Helena Łazarska.

Pianista posiada bogaty repertuar, obejmujący dzieła twórców z różnych epok. Jest cenionym wykonawcą muzyki Fryderyka Chopina. Często sięga również po muzykę współczesną, z powodzeniem wykonuje m.in. koncerty fortepianowe Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Paweł Kubica posiada w swoim dorobku płytę z utworami Roberta Schumanna, nagraną z SWF Sinfonieorchester (Arte Nova, 1995), a także płytę Music and Politics z utworami Prezydenta Chorwacji Ivo Josipovića (Polskie Nagrania, 2011). Spośród licznych nagrań dokonanych dla radia i telewizji należy wyróżnić nagranie Koncertu fortepianowego a-moll Roberta Schumanna z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego (2002), a także, nagrany na żywo, Koncert fortepianowy Francisa Poulenca z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Michała Klauzy (2013).

Artysta zajmuje się również działalnością pedagogiczną, prowadzi klasę kameralną w Katedrze Kameralistyki w Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

 

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij