30 listopada 2018
piątek
godz. 19:00
sala koncertowa filharmonii
Mistrzowskie recitale fortepianowe
Boris Spasski (Rosja) – fortepian
Program:
Część pierwsza
Piotr Czajkowski – Pory Roku op. 37 a „12 utworów charakterystycznych na fortepian”
Styczeń / Przy kominku
Luty/Zapusty
Marzec / Pieśń skowronka
Kwiecień / Pierwiosnek
Maj / Białe noce
Czerwiec / Barkarola
Lipiec / Pieśń kosiarza
Sierpień / Żniwa
Wrzesień / Polowanie
Październik / Pieśń jesienna
Listopad / Trojka
Grudzień / Boże Narodzenie
Przerwa
Część druga
Vladimir Brumberg (1920-1998) – Liść z albumu
Konstantin Geist (1906-1991) – Romans F-dur op. 15 nr 1
Orest Jevlachov (1912-1973) – Trzy Preludia op. 4
Nr 1 d-moll
Nr 2 b-moll
Nr 3 a-moll
Dymitr Kabalewski (1904-1987)– Trzy Preludia op. 38
Nr 2 a-moll
Nr 20 c-moll
Nr 16 b-moll
Leonid Desiatnikov (ur. 1955) – Trzy utwory
Dzwony g-moll,
Nokturn d-moll,
Z życia Kaschei c-moll
Sergiej Prokofiew (1891-1953)
Preludium C-dur op. 12 nr 7
Toccata d-moll op. 11
Aram Chaczaturian (1903-1978) – Dwa utwory z dramatu Lermontowa „Maskarada”
Mazurek Es-dur,
Walc a-moll
Izaak Dunajewski (1900-1955)
Księżycowy Walc Es-dur,
Ragtime C-dur
Boris Spasski – fortepian
Boris Spasski urodził się w Moskwie i od kilku lat mieszka w Szwajcarii. Pianista należy do młodego pokolenia rosyjskiej szkoły fortepianowej. Ukończył Rosyjską Akademię Muzyki imienia Gnessina w klasie profesora Olega Boszniakowicza, który był dziedzicem i opiekunem tradycji Rosyjskiej Szkoły Pianistycznej Antona Rubinsteina, Sergieja Rachmaninowa, Konstantina Igumnowa, Heinricha Neuhausa, Vladimira Sofronitskiego.
Począwszy od 1997 roku pianista występuje z licznymi recitalami solowymi, kameralnymi oraz jako solista z orkiestrami symfonicznymi. Gra utwory zarówno rosyjskich kompozytorów (Piotr Czajkowski, Siergiej Rachmaninow, Aleksander Skriabin, Siergiej Prokofiew, Milij, Bałakiriew, Modest Musorgski) jak i zachodnioeuropejskich (przede wszystkim utwory Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta, Roberta Schumanna, Franza Schuberta).
Boris Spasski chętnie koncertuje również z zespołami kameralnymi. Można wymienić kwartet imienia Czajkowskiego oraz Dominant-kwartet z Rosji, Casarati kwartet z Włoch, Aura kwartet ze Szwajcarii.
W swoim dorobku artysta posiada trzy albumy CD. Pierwsza płyta – z „Porami Roku” Czajkowskiego, druga – z „Balladami” oraz „Scherzami” Chopina. Na trzeciej płycie pianista umieścił Nokturny, Barcarolle, Berceuse oraz Fantasie-impromptu Chopina.
Wszystkie trzy płyty zyskały pochlebne opinie krytyków. „Jeszcze jedna piękna strona została dopisana do licznych interpretacji cyklu „Pory roku” (czasopismo „Zycie muzyczne”). Poważna szwajcarska gazeta „Neue Zurcher Zeitung” publikuje wspaniałą recenzję płyt z utworami Chopina, kończąc ją słowami – „to jest pianista i muzyk, na którego trzeba zwrócić uwagę”. „Monumentalny Chopin w interpretacji Spasskiego robi wrażenie…Wyczuwa się dojrzałość uczuć i rozumu. Przy całej powadze w stosunku do idei autora udaje mu się zachować jasność i poezję uczuć (czasopismo „Philharmonik” o płytach Chopina).
Twórczość Borisa Spasskiego jest wysoko ocenia zarówno w Rosji jak i w Europie. „Młody muzyk zdążył przyciągnąć uwagę publiczności rzadko spotykaną umiejętnością głęboko zrozumianej intencji autora, otworzyć wielobarwną obrazowością muzycznego wyrazu, doskonałą mistrzowską precyzją… Nie było jedynie zagranych „nut”, była cudowna muzyka z którą w żaden sposób nie możesz się pożegnać…” (gazeta „Kultura”).
„Wspaniały pianista, doskonały muzyk, prawdziwy artysta – on od razu bierze słuchacza do niewoli energetyką swojego gwałtownego temperamentu” (Czasopismo „Philharmonik”).
Wydanie internetowe w fotoreportażu z festiwalu Baszmeta w Sochi pisze, że Boris Spasski „przywrócił do życia muzykę polskiego romantyka”. Gazeta „Komsomolskaja prawda” nazwała go „niezrównanym wykonawcą utworów romantyków”.
Pianista regularnie bierze udział w różnych festiwalach europejskich:
„Radio „Orpheus” przedstawia…”, międzynarodowy festiwal w Moskwie, festiwal „Swiat-epoka-imiona”, międzynarodowy festiwal w Sochi, „Poliwanowo” – (Rosja);
„Szubertiade», międzynarodowy festiwal w Zurychu, „Les Sommet de Classique”, „Klavierissimo”, „Klassik Bulach” – (Szwajcarija);
„Langenargener Sommerkonzerte”, „Quedlinburger Musiksommer”, „Brandenburgische Sommerkonzerte” – (Niemcy);
„Vendsyssel festiwal“, „Nyborg Slotskonzerte“ – (Dania);
„Barcelona festival” – (Hiszpania);
„Sarajewska Zima” – (Bosnia i Herzegowina);
Międzynarodowy festiwal Griga i Czurlionisa – (Litwa);
Krym festiwal, „Muzyka bez granic” – (Ukraina);
„Zilele Muzicale Tîrgumureșene” – (Rumunia);
Festiwal Chopina w Płocku
Pianista koncertował w Rosji, Szwajcarii, we Włoszech, Bośnii i Hercegowinie, Holandii, Niemczech, Hiszpanii, na Białorusi, w Danii, na Litwie, w Norwegii, Polsce, na Ukrainie, w Wielkiej Brytanii, Rumunii.
Nagrywał dla rozgłośni radiowych w Rosji, Bośnii i Hercegowinie, Danii, Litwie i Białorusi.
Opis koncertu
Kolejny koncert Mistrzowskich Recitali Fortepianowych będzie odbywał się pod znakiem miniatury fortepianowej. W pierwszej części występu Borisa Spasskiego usłyszymy popularny cykl „Pory Roku” składający się z 12 programowych miniatur, odpowiadających kolejnym miesiącom roku. W mistrzowski, niezwykle sugestywny sposób oddaje w nich Czajkowski nastroje jakie towarzyszą człowiekowi podczas różnych aktywności związanych z poszczególnymi okresami roku np. kontemplacją wiosennej przyrody czy zimowym siedzeniem przy kominku.
Druga część recitalu będzie swoistą antologią XX wiecznej rosyjskiej miniatury fortepianowej. Obok takich nazwisk jak Chaczaturian czy Prokofiew usłyszymy kompozycje mniej znanych, także współcześnie żyjących (Leonid Desiatnikov) twórców rosyjskich. Zestawienie cyklu małych form wydaje się w tym przypadku bardzo dobrym pomysłem, który powinien przypaść do gustu nie tylko koneserom muzyki fortepianowej. Z pewnością warto wybrać się tego dnia do Filharmonii.
Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”