Repertuar

17 lutego 2023

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Miłość Ci Wszystko Wybaczy – Koncert walentynkowy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Daniel Nosewicz – dyrygent

Patrycja Kunert – śpiew

Wojciech Myrczek – śpiew

 

Dominik Kisiel – fortepian

Michał Zienkowski – gitara

Konrad Żołnierek – kontrabas

Sławek Koryzno – perkusja

Ignacy Wendt – trąbka

Jakub Klemensiewicz – saksofon tenorowy

Marcin Janek – saksofon altowy i sopranowy

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Janusz Ciepliński – prowadzenie koncertu

 

 

Program:

Wspomnij Mnie

To Ostatnia Niedziela

Co Ja Zrobię, Że Mi Się Podobasz

Już Nigdy

Umówiłem Się Z Nią Na Dziewiątą

Już Nie Zapomnisz Mnie

Miłość Ci Wszystko Wybaczy

Ach Śpij Kochanie

Połóż Dłoń Na Dłoni

Już Nie Mogę Dłużej Kryć

Czy Pamiętasz Tę Noc W Zakopanem

Na Pierwszy Znak

Nic o Tobie Nie Wiem

W Małym Kinie

 

 

Miłość to nie jest temat rzeka, to temat ocean. Można zaryzykować śmiałe stwierdzenie, że wszystkie dobre piosenki mówią o miłości, a lwia ich część opowiada o miłości nieszczęśliwej, niespełnionej, niedokończonej, niemożliwej. Co prawda Wisława Szymborska twierdziła, że miłość szczęśliwa istnieje: „Niech ludzie nie znający miłości szczęśliwej / twierdzą, że nigdzie nie ma miłości szczęśliwej. /Z tą wiarą lżej im będzie i żyć, i umierać”. Jednak w piosenkach, które usłyszymy podczas walentynkowego koncertu, przeważają słodkie początki miłości lub też gorzka refleksja nad istotą najpotężniejszego z ludzkich uczuć.

 

Wiele miłosnych przebojów okresu międzywojennego wyszło spod pióra kompozytora Henryka Warsa (właściwie Warszawskiego). Jego szlagiery wypełniały filmy tamtych lat, śpiewali je najwięksi gwiazdorzy, tacy jak Eugeniusz Bodo czy Adolf Dymsza. Ten właśnie duet wyśpiewał bodaj najsłynniejszą kołysankę, Ach śpij kochanie w filmie Paweł i Gaweł. Wars skomponował też tak poruszające i wciąż aktualne piosenki do tekstów Juliana Tuwima, jak Na pierwszy znak czy Miłość ci wszystko wybaczy, znane z niezapomnianych wykonań Hanki Ordonówny. „Choćbyś ją przeklął w rozpaczy, że jest okrutna i zła, miłość ci wszystko wybaczy, bo miłość, mój miły, to ja”. W dramatyczny nurt piosenek miłosnych wpisuje się również cieszące się międzynarodową sławą tango Jerzego Petersburskiego To ostatnia niedziela, zwane również „tangiem samobójców” ze względu na ponury i ostateczny wydźwięk. Smutnym, pełnym nieutulonej tęsknoty tangiem jest też Już nigdy, pamiętane z wykonania Sławy Przybylskiej. Zupełnie inny nastrój przywołuje Już nie zapomnisz mnie Henryka Warsa, znana z wykonania amanta Aleksandra Żabczyńskiego.

 

Miłość ma jednak wiele odcieni, w tym radosne oczekiwanie na spotkanie, wyobrażenie o jeszcze nie dość poznanym, a przez to intrygującym ukochanym czy ukochanej. Taki nastrój ma żartobliwa piosenka Umówiłem się nią na dziewiątą czy Nic o tobie nie wiem. Ostatecznie jednak każda miłość może się stać pięknym, choć bolesnym wspomnieniem: o tym mówi tango-oda do nostalgii, W małym kinie. „Na ekranie on ją kocha i umiera dla niej, my wierzymy, bośmy zakochani, dla nas to jest prawda, a nie gra” – śpiewał Mieczysław Fogg do muzyki Władysława Szpilmana. Wisienką na torcie walentynkowego przeglądu miłosnych przebojów będzie urocza i zachwycająca melodyjnością i operową wokalizą piosenka Wspomnij mnie z musicalu Upiór w operze Andrew Lloyd-Webbera. Prośba młodziutkiej śpiewaczki Christine, aby ukochany myślał o niej, brzmi jak wspomnienie pierwszego, niewinnego uczucia. A może wcale nie trzeba być młodym, żeby się zakochać, bo, wracając do słów poetów, wszak „nigdy nie wiadomo mówiąc o miłości / czy pierwsza jest ostatnią czy ostatnia pierwszą”.

 

 

Daniel Nosewicz – dyrygent

Kompozytor, aranżer, dyrygent i gitarzysta. Laureat Fryderyka w kategorii Fonograficzny Debiut Roku Jazz. Urodził się 4 maja 1987 roku w Lidzbarku Warmińskim, gdzie ukończył I stopień Państwowej Szkoły Muzycznej w klasie fortepianu i gitary klasycznej. Edukację muzyczną kontynuował w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Olsztynie w klasie gitary Adama Giski. W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Gdańsku na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa w klasie aranżacji i kompozycji prof. Leszka Kułakowskiego oraz w klasie gitary jazzowej dra Macieja Grzywacza. W latach 2010–2011 był studentem Royal Conservatoire de Musique de Bruxelles na Wydziale Jazzu w ramach programu Erasmus.

Jest laureatem wielu konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, m.in. programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2020), pierwszej nagrody w VII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy (2013). Został finalistą The 1st Annual Young European Bigband Composer Competition w Kopenhadze (2013), Oticons Faculty Film Music Competition (2016) oraz Young Talent Award (2015). Otrzymał Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego (2011), drugą nagrodę na Big Band Festival w Bydgoszczy (2009) i na Ogólnopolskim Festiwalu Big Bandów w Nowym Tomyślu (2010). Jest też laureatem konkursów gitarowych w Olsztynie (2006 i 2007 – I nagroda, 2005 – II nagroda, 2004 – wyróżnienie).

W 2014 roku odbyła się premiera jego koncertu na gitarę i orkiestrę symfoniczną w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej podczas IX Międzynarodowego Kursu i Konkursu Gitarowego w Olsztynie. W 2015 roku dyrygował orkiestrą podczas koncertu w 100. rocznicę urodzin Franka Sinatry w Operze Leśnej w Sopocie, gdzie wystąpili m. in. Kasia Cerekwicka, Kasia Wilk, Łukasz Zagrobelny, Sławek Uniatowski. Jest autorem aranżacji symfonicznych piosenek Sławka Uniatowskiego. Prapremiera odbyła się 25 września 2016 roku w Filharmonii w Szczecinie.

Daniel Nosewicz to dyrygent, aranżer i kierownik muzyczny programu telewizyjnego „Hit Hit Hurra!” w TVP1, w którym występował m.in. z Edytą Górniak, Kayah, Natalią Szroeder, Zbigniewem Wodeckim, Ryszardem Rynkowskim, Michałem Szpakiem, Sound’n’Grace.

​W 2016, 2017 i 2018 roku podczas festiwalu „Blues Na Świecie” dyrygował i aranżował dla czołówki europejskiego i światowego bluesa. W koncertach wzięli udział m.in. Frank McComb, Lachy Doley, Matt Schofield, Mike Andersen, Sari Schorr, Ben Poole, Henrik Freichlader, Innes Sibun, Stanisław Soyka, Grażyna Łobaszewska, Natalia Przybysz.

W sierpniu 2018 roku jako aranżer i dyrygent wystąpił wraz z orkiestrą podczas transmitowanego koncertu „The Best Of Sopot” w ramach Sopot Top of the Top Festival, towarzysząc gwiazdom polskiej estrady. Na scenie Opery Leśnej wystąpili: Edyta Górniak, Natalia Szroeder, Kasia Kowalska, Kasia Cerekwicka, Patricia Kazadi, Kasia Wilk, Izabela Trojanowska, Sławek Uniatowski, Andrzej Piaseczny, Andrzej Dąbrowski oraz zespoły Feel, Pectus i VOX.

​27 grudnia 2018 roku odbył się koncert „Muzyka Wolności” z okazji setnej rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Na Stadionie Miejskim w Poznaniu wystąpili Perfect, Kayah, Edyta Górniak, Lady Pank, Andrzej Piaseczny, Maryla Rodowicz, Natalia Kukulska, Margaret, Kamil Bednarek, Natalia Szroeder, Kasia Kowalska, Michał Szpak, Varius Manx & Kasia Stankiewicz, Anna Wyszkoni, Lombard, Cleo, Stanisław Soyka, Sebastian Riedel, Kasia Wilk & Mezo, Sztywny Pal Azji, Ola Gintrowska oraz orkiestra symfoniczna pod kierownictwem muzycznym Adama Sztaby, Daniela Nosewicza i Nikoli Kołodziejczyka. Organizatorem koncertu był Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Wydarzenie było transmitowane przez telewizję TVN.

​W 2020 roku artysta nagrał debiutancką płytę, na której można usłyszeć jego kwintet oraz orkiestrę symfoniczną Budapest Scoring, którą dyrygował podczas sesji nagraniowej w Studio 22 Węgierskiego Radia. Za album The Shining otrzymał Fryderyka w kategorii Fonograficzny Debiut Roku Jazz. Premiera koncertowa odbyła się 11 listopada 2022 roku podczas 49. Międzynarodowego Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu. W koncercie udział wzięli Daniel Nosewicz – gitara, Szymon Łukowski – saksofony, flet altowy, Ignacy Wendt – trąbka, flugelhorn, Michał Ciesielski – fortepian, Adam Żuchowski – kontrabas, Sławek Koryzno – perkusja oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Rubena Silvy.

​Daniel Nosewicz aranżował i dyrygował orkiestrą podczas jubileuszowego koncertu „Nasze 20-lecie” stacji TVN24. W koncercie na żywo wzięli udział m. in. Ewa Bem, Natalia Przybysz, Monika Brodka, Sylwia Grzeszczak, Andrzej Piaseczny, Stanisław Soyka, Tomasz Organek, Michał Szpak. Koncert odbył się 19 sierpnia 2021 roku w ramach Top of the Top Sopot Festival w Operze Leśnej w Sopocie.

​W czerwcu 2022 roku premierowo wykonane zostały aranżacje symfoniczne polskich utworów z okresu międzywojennego. Koncert „Już nie zapomnisz mnie” z cyklu „Artyści Andersa” został zamówiony przez Biuro Wydarzeń Kulturalnych IPN. Wykonawcami koncertu byli orkiestra symfoniczna pod batutą Nosewicza oraz soliści Sylwia Różycka i Jakub Szydłowski. Gospodarzem wydarzenia był Jerzy Petersburski Jr.

​Artysta aranżował i dyrygował orkiestrą podczas jubileuszowego koncertu na 25-lecie stacji TVN. W koncercie na żywo wzięli udział m. in. Ewa Bem, Natalia Przybysz, Andrzej Piaseczny, Grzegorz Markowski, Patrycja Markowska, Mrozu, Kayah, Mery Spolsky, Bovska, Nick Sinckler. Koncert odbył się 18 sierpnia 2022 roku w ramach Top of the Top Sopot Festival w Operze Leśnej w Sopocie.

​Ponadto Daniel Nosewicz tworzył aranżacje na zamówienie m.in. Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Opery Nova w Bydgoszczy, Teatru Muzycznego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

 

Patrycja Kunert – śpiew

 Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na wydziale Jazz i Muzyka Estradowa (specjalność Wokalistyka Jazzowa). Studia ukończyła z wyróżnieniem. Jest także absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku neurobiopsychologia. W 2009 roku wzięła udział w programie „Szansa na sukces” w odcinku z Anią Dąbrowską. Uczestniczka wielu warsztatów wokalnych m.in. z Bobem Stoloffem, Adamem Sztabą, Elżbietą Zapendowską czy Anną Serafińską. W sierpniu 2012 roku zdobyła I miejsce w konkursie wokalnym o Złotą Tarkę na Międzynarodowym Festiwalu Old Jazz Meeting. Aktualnie wykładowca na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. W 2019 roku została wybrana Belfrem Roku na Wydziale Sztuki. Uczy również śpiewu estradowego w Samorządowej Szkole Muzycznej I stopnia w Dywitach. Od czterech lat prowadzi własną szkołę śpiewu estradowego, w której kształci młode talenty. Jej uczniowie osiągają wielkie sukcesy w branży muzycznej – jedną z jej pierwszych podopiecznych była znana już dzisiaj wokalistka Zuza Jabłońska. Patrycja Kunert pozostaje także aktywną zawodowo artystką: jest wokalistką wielu projektów muzycznych m.in. „Tribute to Amy Winehouse” czy „Kolędy pod wspólnym niebem” (z zespołem Enej). Jest również związana jest z Uniwersyteckim Teatrem Muzycznym.

 

 

Wojciech Myrczek – śpiew

Wokalista jazzowy. Inspiracje czerpie ze swingowej tradycji, wzbogacając ją o elementy nowoczesnych stylów i technik. W swoim śpiewie swobodnie posługuje się zarówno słowem jak i scatem.

Myrczek jest laureatem wielu polskich i zagranicznych nagród, takich jak I miejsca w ankietach Jazz Top 2015 – 2021 miesięcznika Jazz Forum w kategorii Wokalista Roku, I miejsce i nagroda publiczności Shure Montreux Jazz Voice Competition w Szwajcarii (2013 r.), Grand Prix w międzynarodowym konkursie Jazz Voices na Litwie (2011 r.), nagroda dla Największej Indywidualności Konkursu Lotos Jazz Festival Bielska Zadymka Jazzowa (2010 r.), I nagroda w konkursie Międzynarodowe Spotkania Wokalistów Jazzowych w Zamościu (2007 r.), Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów (2014 r.). Otrzymał także nagrody Burmistrza Czechowic-Dziedzic oraz Starosty Bielskiego, przyznane za wkład w rozwój kultury.

Swoją muzykę prezentował na scenach światowych festiwali takich jak Montreux Jazz Festival, The Hague Jazz, Bielska Zadymka Jazzowa, Brisbane Jazz Festival, Kolory Polski, Jazz nad Odrą, Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Sofia Jazz Peak Festival, Celje International Jazz Festival oraz w salach koncertowych NOSPR w Katowicach, Konserwatorium w Sankt Petersburgu, Filharmonia “Sinfonia Baltica“, Filharmonia Zabrzańska, Filharmonia Świętokrzyska, Instytut Fiński w Paryżu, Opus Jazz Club w Budapeszcie, Teatr Roma w Warszawie, Hudson Studios w Nowym Jorku i wielu innych.

Współpracował z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Tomaszem Stańko, Robertem Majewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Lorą Szafran, Bernardem Maselim, Pawłem Tomaszewskim, Krzysztofem Herdzinem, Aukso, Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia i wieloma innymi artystami polskiej sceny muzycznej.

W swoim dorobku fonograficznym posiada trzy albumy solowe „Celebrating the Journey” (2022 r.), „Love Revisited” (2014 r.) oraz „We’ll Be Together Again” (2010 r.), a także gościnny udział w licznych wydawnictwach muzyki jazzowej, popowej i poważnej.

Pedagog Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie (od 2018 r.) oraz Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (w latach 2012-2019). W roku 2020 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.

 

 

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij