22 kwietnia 2022
piątek
godz. 19:00
sala koncertowa Filharmonii
Koncert we współpracy z X Ogólnopolskim Konkursem Wokalnym w Mławie
Piotr Sułkowski – dyrygent
Soliści: finaliści Konkursu Wokalnego Mława 2022
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
CZĘŚĆ I
Mozart – aria Zuzanny „Venite, inginocchiatevi” z opery “Wesele Figara”
KAROLINA BIELECKA – sopran
***
Mozart – aria Bastiena „Meiner Liebsten…” z opery „Bastien und Bastienne”
ERNEST TYMCZYSZYN – tenor
***
Dvorak – aria Rusałki „Mesicku na nebi hlubokem” z opery „Rusałka”
ANETA STRZELECKA – sopran
***
Donizetti – aria Belcore „ Come Paride vezzoso” z opery „ Napój miłosny”
ADRIAN JANUS – baryton
***
Puccini – aria Musetty „ Quando me’n vo’ ” z opery „Cyganeria”
ROKSANA KORBAN – sopran
***
Glinka – aria Susanina „Ciujut prawdu” z opery „Życie za cara”
FILIP RUTKOWSKI – bas – baryton
***
Verdi – aria Oscara „ Saper vorreste” z opery „ Bal maskowy”
WIKTORIA NOWAK – sopran
***
Mozart – recytatyw i aria Hrabiego „Hai gia vinta la causa… Vedro mentr’io sospiro’’ z opery „ Wesele Figara”
MATEUSZ ŁUGOWSKI – baryton
CZĘŚĆ II
Mozart – aria Barbariny „L’ho perduta” z opery „Wesele Figara”
MARIA WAJZER – sopran
***
Mozart – aria Papagena „Der Vogelfänger bin ich ja” z opery „Czarodziejski flet”
BARTŁOMIEJ MAZUREK – bas – baryton
***
Mozart – recytatyw i aria Zuzanny „ Giunse alfin il momento… Deh, vieni, non tardar” z opery „ Wesele Figara”
WIKTORIA NOWAK – sopran
***
Moniuszko – aria Stanisława „Nakaż niech ożywcze słonko” z opery „Verbum nobile”
MATEUSZ ŁUGOWSKI – baryton
***
Puccini – aria Mimi „Si, mi chiamano Mimi” z opery „Cyganeria”
ANETA STRZELECKA – sopran
***
Czajkowski – recytatyw i aria Oniegina „Wy mnie pisali/Kagda by zhizn” z opery „Eugeniusz Oniegin”
ADRIAN JANUS – baryton
***
Moniuszko – aria Hrabiny „Zbudzić się z ułudnych snów” z opery „Hrabina”
ROKSANA KORBAN – sopran
***
Moniuszko – polonez Stolnika „O mościwi mi panowie” z opery „Halka”
FILIP RUTKOWSKI – bas/baryton
Laureaci nagród
Tradycyjnie już na scenie Filharmonii wystąpią finaliści i laureaci X Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Mława 2022. Cieszący się wielkim zainteresowaniem konkurs jest organizowany w przez Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie. Dla wielu młodych śpiewaków koncert w filharmonii będzie pierwszą okazją do zaprezentowania się publiczności z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej.
Śpiew jest jedną z najstarszych form sztuki, uprawianych przez człowieka od zarania dziejów. W dawnych czasach nie był zastrzeżony dla artystów – wręcz przeciwnie, towarzyszył egzystencji człowieka od narodzin aż po grób, śpiewali wszyscy członkowie zbiorowości. W kulturze ludowej, żywej jeszcze w niektórych społecznościach, pieśni obrzędowe znaczyły każdy etap mijającego roku – istniały pieśni męskie, kobiece, przeznaczone dla panien i mężatek. Jednym z najstarszych rodzajów europejskiego śpiewu są joiki – archaiczne pieśni Saamów, związane z obrzędowością szamanistyczną. Naśladujące głosy zwierząt, portretujące różne istoty i zjawiska przyrodnicze, te pierwotne pieśni, spokrewnione zresztą ze śpiewami rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej, mogą się wydawać tak dalekie jak to tylko możliwe pieśniom Schuberta i Moniuszki, ariom Mozarta czy Pucciniego. A jednak wszystkie one pochodzą z tego samego źródła, wykonywane są przez ten sam, najbardziej niesamowity na świecie „instrument”, którym obdarzony jest niemal każdy z nas: ludzki głos.
Podobno Polacy są nacją wyjątkowo mało rozśpiewaną w porównaniu z sąsiadami zza miedzy z jednej, a kuzynami z Ameryki z drugiej strony. Ileż to razy oglądaliśmy z zazdrością w filmach sceny (wcale nie daleko odbiegające od rzeczywistości), w których Rosjanie podczas spotkania towarzyskiego zaczynają śpiewać na głosy, a amerykańscy gimnazjaliści na zakończenie semestru przygotowują musical. W Polsce wciąż jedno i drugie jest rzadkością. Wiele osób zraziło się do śpiewu już na etapie edukacji muzycznej w szkole – często bardzo źle, destrukcyjnie poprowadzonej. Wielu usłyszało, że „nie ma głosu” i że do opery dostanie się tylko wtedy, gdy kupi bilet. A to nieprawda. Każdy ma swój własny, unikatowy głos – dziś już wiadomo, że zarówno słuchanie śpiewu, jak i samo śpiewanie, ma bezcenne właściwości terapeutyczne. Sandra Trehub, kanadyjska psycholożka, badaczka wpływu muzyki na niemowlęta i starsze dzieci, podkreśla, że śpiewanie dzieciom kołysanek oraz piosenek związanych z zabawą jest obecne w każdej kulturze świata. „Nic nie zastąpi żywego śpiewania, barwy głosu rodzica, ciepła zawartego w śpiewie, kontaktu twarzą w twarz, nawet jeśli się trochę fałszuje! Wtedy rodzą się pieśni bliskości i bezpieczeństwa, takie intymne hymny – nawet gdy usłyszymy je w dorosłym życiu, w trudnych chwilach przywołają szczęśliwe wspomnienia dające siłę” – przypomina profesor Trehub. Śpiewajmy więc jak najwięcej, swoim dzieciom, roślinom, psom, albo po prostu dla przyjemności. Może nigdy nie osiągniemy takiego poziomu, jak znakomici młodzi laureaci VIII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Mławie, ale przecież, jak mówi poeta, „śpiewać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej”. Młodym śpiewaczkom i śpiewakom życzyć należy, aby śpiew zawsze pozostał dla nich nie tylko wyuczonym zawodem czy przedmiotem rywalizacji, lecz przede wszystkim przyjemnością i czynnością magiczną.
Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” (zniżka 50% od ceny biletu normalnego), programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY” oraz programem „KARTA DUŻEJ RODZINY” (Pakiet rodzinny w cenach: Rodzic – 22 zł, Dziecko – 11 zł). Bilety w cenach specjalnych do nabycia tylko w kasie Filharmonii za okazaniem Kart.