Repertuar

26 kwietnia 2019

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Koncert we współpracy z VIII Ogólnopolskim Konkursem Wokalnym w Mławie

Jerzy Kosek – dyrygent
Soliści – finaliści Konkursu Wokalnego Mława 2019
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Tradycyjnie już na scenie Filharmonii wystąpią finaliści i laureaci VIII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Mława 2019.  Cieszący się wielkim zainteresowaniem konkurs jest organizowany w  przez Państwową Szkołę Muzyczna I i II st. im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie w dniach 24 – 27 kwietnia 2019 roku. Dla wielu młodych śpiewaków koncert  w filharmonii  będzie pierwszą okazją do zaprezentowania się publiczności z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej.

Śpiew jest jedną z najstarszych form sztuki, uprawianych przez człowieka od zarania dziejów. W dawnych czasach nie był zastrzeżony dla artystów – wręcz przeciwnie, towarzyszył egzystencji człowieka od narodzin aż po grób, śpiewali wszyscy członkowie zbiorowości. W kulturze ludowej, żywej jeszcze w niektórych społecznościach, pieśni obrzędowe znaczyły każdy etap mijającego roku – istniały pieśni męskie, kobiece, przeznaczone dla panien i mężatek. Jednym z najstarszych rodzajów europejskiego śpiewu są joiki – archaiczne pieśni Saamów, związane z obrzędowością szamanistyczną. Naśladujące głosy zwierząt, portretujące różne istoty i zjawiska przyrodnicze, te pierwotne pieśni, spokrewnione zresztą ze śpiewami rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej, mogą się wydawać tak dalekie jak to tylko możliwe pieśniom Schuberta i Moniuszki, ariom Mozarta czy Pucciniego. A jednak wszystkie one pochodzą z tego samego źródła, wykonywane są przez ten sam, najbardziej niesamowity na świecie „instrument”, którym obdarzony jest niemal każdy z nas: ludzki głos.

Podobno Polacy są nacją wyjątkowo mało rozśpiewaną w porównaniu z sąsiadami zza miedzy z jednej, a kuzynami z Ameryki z drugiej strony. Ileż to razy oglądaliśmy z zazdrością w filmach sceny (wcale nie daleko odbiegające od rzeczywistości), w których Rosjanie podczas spotkania towarzyskiego zaczynają śpiewać na głosy, a amerykańscy gimnazjaliści na zakończenie semestru przygotowują musical. W Polsce wciąż jedno i drugie jest rzadkością. Wiele osób zraziło się do śpiewu już na etapie edukacji muzycznej w szkole – często bardzo źle, destrukcyjnie poprowadzonej. Wielu usłyszało, że „nie ma głosu” i że do opery dostanie się tylko wtedy, gdy kupi bilet. A to nieprawda. Każdy ma swój własny, unikatowy głos – dziś już wiadomo, że zarówno słuchanie śpiewu, jak i samo śpiewanie, ma bezcenne właściwości terapeutyczne. Sandra Trehub, kanadyjska psycholożka, badaczka wpływu muzyki na niemowlęta i starsze dzieci, podkreśla, że śpiewanie dzieciom kołysanek oraz piosenek związanych z zabawą jest obecne w każdej kulturze świata. „Nic nie zastąpi żywego śpiewania, barwy głosu rodzica, ciepła zawartego w śpiewie, kontaktu twarzą w twarz, nawet jeśli się trochę fałszuje! Wtedy rodzą się pieśni bliskości i bezpieczeństwa, takie intymne hymny – nawet gdy usłyszymy je w dorosłym życiu, w trudnych chwilach przywołają szczęśliwe wspomnienia dające siłę” – przypomina profesor Trehub. Śpiewajmy więc jak najwięcej, swoim dzieciom, roślinom, psom, albo po prostu dla przyjemności. Może nigdy nie osiągniemy takiego poziomu, jak znakomici młodzi laureaci VIII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Mławie, ale przecież, jak mówi poeta, „śpiewać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej”. Młodym śpiewaczkom i śpiewakom życzyć należy, aby śpiew zawsze pozostał dla nich nie tylko wyuczonym zawodem czy przedmiotem rywalizacji, lecz przede wszystkim przyjemnością i czynnością magiczną.

 

Jerzy Kosek – dyrygent

Ukończył z wyróżnieniem Średnią Szkołę Muzyczną w Olsztynie w klasie fortepianu, a następnie Akademię Muzyczną w Katowicach (dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury prof. Karola Stryi). Studia kontynuował w Halle w klasie prof. Olafa Kocha i w Wiedniu w klasie prof. Karla Ősterreichera i Vaclava Neumanna. Jest laureatem III Międzynarodowego  Konkursu Dyrygentów w Katowicach w 1987 roku, finalistą I Międzynarodowego Konkursu  Dyrygentów w Jerozolimie w 1995 roku.

Dyrygował większością orkiestr symfonicznych i kameralnych w Polsce, a także w Niemczech, Austrii, Danii, Holandii, Węgrzech, Ukrainie, Jugosławii, Wenezueli, Izraelu, Portugalii, Chinach, USA (m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku). W swoim dorobku posiada szesnaście płyt CD, muzykę do filmów, muzykę dla radia oraz telewizji polskiej, izraelskiej i amerykańskiej.

W roku 1985 został asystentem prof. Karola Stryi, później dyrygentem Filharmonii Śląskiej w Katowicach. W latach 1990–1999 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego

Filharmonii Częstochowskiej. Następnie przez cztery lata był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Olsztyńskiej. Od 2000 do 2004 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Koszalińskiej. W latach 2004–2006 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Rzeszowskiej. W latach 2010–2014 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Sudeckiej. Obecnie jest I dyrygentem gościnnym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

W latach 1985–1988 był zatrudniony w Akademii Muzycznej w Katowicach na etacie asystenta. Od 1994 do 1998 roku pracował jako asystent w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie. W latach 1999–2001 pracował w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, a następnie w Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach na stanowisku adiunkta. Od 2005 do 2011 roku pracował na Uniwersytecie Rzeszowskim na stanowisku profesora Uniwersytetu Rzeszowskiego. W latach 2006–2011 był prof. nadzw. dr hab. w Metropolitalnym Studium Organistowskim w Częstochowie. Od 2011 do 2018 roku pracował w Akademii Muzycznej im. J. I. Paderewskiego w Poznaniu jako Profesor Nadzwyczajny dr hab. W 2002 roku uzyskał kwalifikację I stopnia w dziedzinie dyrygentury w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2011 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od roku 2016 pełni funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij