• 28 czerwca 2019 slajder c
  • arena 2019 slajder
  • 28 czerwca 2019 slajder
  • arena 2019 slajder
  • 28 czerwca 2019 slajder d
  • 28 czerwca 2019 slajder b
  • 9 lipca 2019 slajder n

    9.07.2019 | MUZYCZNA PODRÓŻ DO HISZPANIIQUATUOR EUROPA: CRISTIAN IFRIM – I SKRZYPCE, ANNA RADOMSKA GARDYJAS – SKRZYPCE, JORGE WOJTYSIAK – ALTÓWKA, MAŁGORZATA SĘK – WIOLONCZELA | W PROGRAMIE: GRANADOS, ALBENIZ, SARASATE, TELEMANN, BOCCHERINI, BIZET, CHUECA

Repertuar

22 marca 2019

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Koncert symfoniczny we współpracy z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Dyplomanci Wydziału Dyrygentury Akademii Muzycznej im.Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy:

Natalia Karolak (z klasy prof. dr Wojciecha Michniewskiego)

Kamil Lewandowski (z klasy dr hab. Bohdana Jarmołowicza Prof. uczelni)

Anna Sułkowska (z klasy dr hab. Piotra Sułkowskiego Prof. uczelni)

Anna Kocent (z klasy dr hab. Piotra Sułkowskiego Prof. uczelni)

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Program:

Robert Schumann – Uwertura “Manfred” op. 115

Edvard Grieg – Suity 1 (op. 46) i 2 (op. 55) “Peer Gynt”

Gioacchino Rossini – Uwertura do opery “Wilhelm Tell”

Georges Bizet – Suity 1 i 2 z opery “Carmen”

 

 

Nowocześni dyrygenci, „władcy absolutni” sali koncertowej, pojawili się w XIX wieku. Był to czas, gdy materia muzyczna stała się na tyle skomplikowana, zaś aparat wykonawczy na tyle rozbudowany, że niezbędny stał się wysoce wyspecjalizowany kapelmistrz. Podobno jeszcze Robert Schumann uważał, że orkiestra – na zasadzie republikańskiej równości – powinna grać sama, nie tyranizowana przez nikogo. Ale jak podkreśla Jerzy Waldorff w książce Diabły i anioły, „publiczność opowiedziała się za »dyktaturą batuty«, związaną swymi początkami z osobą Hansa von Bülowa, pierwszego w historii muzyki dyrygenta w nowoczesnym tego słowa znaczeniu, to jest takiego, który nie komponował i nie prowadził dzieł własnych, lecz całkowicie i zawodowo poświęcił się prowadzeniu muzyki pisanej przez innych”.

Bülow, który dla okazania szacunku Beethovenowi prowadził jego symfonie w białych skórzanych rękawiczkach, zwykł był mawiać: „nie ma dobrych orkiestr, są tylko dobrzy dyrygenci”. Na próby przynosił orkiestrze przemyślany i naszpikowany wskazówkami wykonawczymi materiał (smyczkowanie dla kwintetu, wskazania miejsc oddechów w partiach instrumentów dętych), a muzyków trenował niemalże do nieprzytomności, czyli do osiągnięcia absolutnej perfekcji. On też wprowadził zwyczaj wstępnego, analitycznego omawiania wykonywanych utworów, zanim zaczęto odczytywać pierwsze dźwięki. Kontrolował wszystko i wszystkich. Dalej historia dyrygentury potoczyła się już szybko. Nastała era gigantów batuty końca XIX i XX wieku, których interpretacje do dziś wielu uważa za niedościgłe.

Współcześnie można jednak zaobserwować odwrotną tendencję. Coraz więcej orkiestr nie ma stałego szefa, grywa nawet bez dyrygenta, a zamiast niego – jak w XVIII wieku – wykonanie prowadzi solista lub koncertmistrz. Przyczynił się do tego niewątpliwie ruch wykonawstwa historycznego. Istnieje również sporo utworów napisanych tak, by zespół mógł poradzić sobie sam, choćby Concerto festivo Andrzeja Panufnika czy II Symfonia Witolda Lutosławskiego. Trudno jednak wyobrazić sobie wykonania większości dzieł symfonicznych XIX, XX i XXI wieku bez kapelmistrza. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że era tyranów batuty, terroryzujących orkiestrę już dawno się skończyła. W świecie równouprawnienia, demokracji, kontroli czasu pracy, przestrzegania zapisów kodeksowych i liczenia się ze związkami zawodowymi dawny etos „władcy absolutnego” orkiestry już nie istnieje.

Oczywiście nadal na wszystkich szanujących się wyższych uczelniach muzycznych na świecie istnieją wydziały dyrygentury, które rokrocznie wypuszczają (w Polsce) kilkudziesięciu adeptów tej trudnej sztuki. Wśród nich coraz więcej jest kobiet. Podczas dzisiejszego koncertu będziemy mieli okazję sprawdzić, jaki poziom prezentują świeżo upieczeni dyplomanci Akademii Muzycznej w Bydgoszczy z klas profesorów Wojciecha Michniewskiego, Bohdana Jarmołowicza i Piotra Sułkowskiego.

Młodzi kapelmistrzowie poprowadzą wykonania czterech popularnych dzieł kompozytorów XIX wieku. Zabrzmią dwie słynne uwertury: Manfred op. 115 Roberta Schumanna i Wilhelm Tell Gioacchina Rossiniego. Ta pierwsza jest częścią cyklu zainspirowanego dramatem poetyckim Byrona, ta druga – genialnym wstępem do ostatniej opery Rossiniego, który Hector Berlioz nazwał „symfonią w czterech częściach”. Posłuchamy również dwóch Suit op. 46 i op. 55 z muzyki do sztuki Peer Gynt Edvarda Griega. Dwadzieścia dwa numery, które złożyły się na ilustrację do dramatu Henryka Ibsena z pewnością nie udźwignęły treści artystycznych dzieła literackiego, ale okazały się genialną ilustracją muzyczną scen, z których kompozytor wybrał osiem i połączył w niezwykle popularne suity orkiestrowe. Z kolei dwie Suity z opery Carmen Georgesa Bizeta są zbiorami najbardziej wpadających w ucho fragmentów genialnej opery, w których francuski kompozytor przemawia po hiszpańsku tak, że jego dialekt wydaje się prawdziwy samym Hiszpanom.

 

Przed nami zatem wieczór muzyki bezwstydnie pięknej, która za każdym razem potrafi olśnić, nawet jeśli znamy ją na pamięć. Dodatkowym magnesem, który może przyciągnąć do filharmonii, będą z pewnością pełne młodzieńczej pasji interpretacje dyplomantów bydgoskiej Akademii Muzycznej.

 

 

Natalia Karolak – dyrygentka

Urodzona w Kaliszu, absolwentka klasy wiolonczeli Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy. W 2011 roku podjęła studia z zakresu edukacji muzycznej i dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest absolwentką klasy dyrygowania dra hab. Piotra Jańczaka. W 2016 roku ukończyła studia z wyróżnieniem, uzyskując tytuł magistra sztuki.

Jest laureatką Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w  twórczości artystycznej (2014), a także dwukrotną stypendystką Rektora AM. W 2015 roku brała udział w XI Wydziałowym Konkursie dla Dyrygentów Chóralnych, w którym zdobyła II nagrodę (I nagrody nie przyznano). W 2016 roku została wyróżniona w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych im. prof. S. Kulczyńskiego w Poznaniu.

W trakcie studiów współpracowała z orkiestrą symfoniczną PZSM im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, przygotowując koncert dyplomowy. Od 2016 roku jest dyrygentką Chóru Ewangelickiego im. Oskara Kolberga w Pile. Rozpoczęła także współpracę z Filharmonią Pomorską, gdzie prowadzi koncerty edukacyjne dla dzieci i młodzieży. W 2016 roku rozpoczęła studia dyrygenckie w specjalności symfoniczno-operowej w klasie prof. Wojciecha Michniewskiego w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w  Bydgoszczy.

 

Kamil Lewandowski – dyrygent

Po ukończeniu Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Toruniu rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klarnetu prof.  Andrzeja Dudzińskiego, które ukończył w 2017 roku. Od 2014 roku studiuje w klasie dyrygentury prof. Bohdana Jarmołowicza (specjalność Dyrygentura Symfoniczno-Operowa). W 2012 roku rozpoczął karierę zawodową jako klarnecista Orkiestry Wojskowej w Toruniu, a w latach 2016–2017 pełnił funkcję dyrygenta tejże orkiestry. W tym czasie pod jego batutą orkiestra zagrała ponad 30 koncertów, m. in. podczas ogólnopolskiego Konkursu Orkiestr Wojskowych w Świeradowie Zdroju. Miał przyjemność poprowadzić Polską Filharmonię Sinfonia Baltica w Słupsku, gościnnie występował w roli solisty oraz dyrygenta z młodzieżową orkiestrą symfoniczną Słupska Sinfonietta. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych klarnecistów oraz dyrygentów. Od 2015 roku spełnia się również jako pedagog klasy klarnetu w Publicznej Szkole Muzycznej. Obecnie jest asystentem dyrygenta Orkiestry Wojskowej w Toruniu.

 

Anna Sułkowska – dyrygentka

Edukację muzyczną rozpoczęła i kontynuowała w Krakowie. W czasie studiów instrumentalnych w klasie altówki prof. P. Reicherta i as. K. Budnik-Gałązki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, uczestniczyła w wielu projektach orkiestrowych reprezentujących uczelnię w Polsce i za granicą m.in. w Niemczech, Francji, Włoszech i Korei Południowej. W 2016 roku wraz z zespołem kameralnym (sekstet) została laureatką I miejsca w grupie uczelni wyższych na III Ogólnopolskim Turnieju Kameralnym w Trzech Odsłonach, organizowanym w Bydgoszczy. W latach 2016–2017 była stypendystką projektu orkiestrowego i kameralnego Arkansas State University w Stanach Zjednoczonych. Od 2015 roku studiuje dyrygenturę symfoniczno-operową na Akademia Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie dr hab. Piotra Sułkowskiego prof. nadzwyczajnego. Od marca 2018 roku prowadzi chór Akademii Ignatianum w Krakowie. W ostatnich dwóch latach czynnie działa przy promocji kultury wśród dzieci i młodzieży w Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej – jest pomysłodawcą i organizatorką koncertów Harcerskie Jazzy ‘17, Harcerskie Jazzy ‘18 oraz współrealizatorką płyty Harcerska Piosnka – płyta z okazji Roku Harcerstwa w Polsce. Projekty te były współfinansowane w ramach programów Kultura-Interwencje Narodowego Centrum Kultury, Mecenat Małopolski Województwa Małopolskiego oraz Niepodległa ZHR. Współpracuje z Fundacją Barbakan oraz RMF Classic przy audycji Magdaleny Miśki-Jackowskiej „Zagraj to jeszcze raz”.

 

Anna Kocent – dyrygentka

Jest tegoroczną dyplomantką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy  na kierunku Dyrygentura Symfoniczno-Operowa, z klasy dyrygentury dr hab. Piotra Sułkowskiego   prof. nadzwyczajnego. Ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej na tej samej uczelni (specjalizacja: prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych) w klasie dyrygowania prof. zw. dr hab. Janusza Staneckiego oraz na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu dr Agnieszki Piass. Jest także absolwentką Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie fortepianu i śpiewu. Na koncie swych artystycznych dokonań ma wiele koncertów i projektów artystycznych.
W roku 2015 została wyróżniona na XI Wydziałowym Konkursie dla Dyrygentów Chóralnych w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Była też stypendystką rektora AM. Jako dyrygent współpracowała zarówno z zespołami wokalnymi, chórami, jak i orkiestrami. W maju 2017 roku brała udział w przygotowaniach do prapremiery spektaklu „Demony z Edinrath” wystawionego w Operze Nova w Bydgoszczy w ramach Operowego Forum Młodych. Brała udział w licznych dyrygenckich kursach mistrzowskich, prowadzonych m. in. przez Pawła Kotlę, Philipa Lawsona (The King’s Singers), Michele Peguri (Konserwatorium Muzyczne w Rovigo), Roberta Sunda (Szwecja), Tatianę Malyshevą (Akademia Muzyczna w Moskwie), Rogera Treece (USA), Jona Fyllinga (Finlandia). Uczestniczyła także w warsztatach wokalnych, prowadzonych przez m. in.: Huberta Noé (Wiedeń), Piotra Bednarskiego (Drezno). Obecnie pełni rolę II dyrygenta Akademickiego Chóru Collegium Medicum w Bydgoszczy, jest też pracownikiem naukowym bydgoskiej Akademii Muzycznej.

 

 

 

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

22 marca 2019 male b
kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij