Repertuar

5 kwietnia 2019

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Koncert symfoniczny

5 kwietnia (piątek), godz. 18.00
sala kameralna Filharmonii – Piotr Matwiejczuk, wprowadzenie do koncertu

 

Piotr Sułkowski – dyrygent
Piotr Tarcholik – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Program:
Béla Bartók – I i II Rapsodia na skrzypce i orkiestrę
Georges Bizet – II Symfonia C-dur Roma

 

Muzyka jednego z najoryginalniejszych kompozytorów XX wieku inspirowana folklorem transylwańskim i karpackim oraz wrażenia z pobytu we Włoszech zapisane dźwiękami przez francuskiego twórcę, autora jednej z najpopularniejszych oper wszech czasów. Na program tego koncertu symfonicznego złożą się dwa niezwykle kolorowe, a jednocześnie rzadko wykonywane dzieła Béli Bartóka i Georgesa Bizeta.

Obie Rapsodie na skrzypce i orkiestrę Béla Bartók skomponował dla swoich bliskich przyjaciół, węgierskich wirtuozów skrzypiec Josepha Szigetiego i Zoltána Székelya. Początkowo oba utwory, powstałe w 1928 roku, przeznaczone były na skrzypce i fortepian, jednak już rok później, 1 listopada w Królewcu, pod batutą Hermana Scherchena, odbyło się prawykonanie wersji orkiestrowej. W obu Rapsodiach główną rolę grają skrzypce, akompaniament stanowi jedynie tło, wprowadza także dysonansowe brzmienia. Oba utwory składają się z dwóch skontrastowanych części, wolnej szybkiej. Materiał melodyczny tematów został przez Bartóka zaczerpnięty z muzyki ludowej: w pierwszej części I Rapsodii jest to transylwańska melodia oparta na skali lidyjskiej oraz karpacki lament. Druga część I Rapsodii ma budowę łańcuchową – składa się z pięciu luźno połączonych ze sobą melodii. II Rapsodia jest bardziej wyrafinowana i przekomponowana, jednak znajdziemy w niej również ślady wpływów muzyki etnicznej: w pierwszej części to cygańskie melodie skrzypcowe oraz tańce z rejonu dzisiejszej Ukrainy. Bartók podkreślał zawsze, jak ważna dla niego jest muzyka ludowa – sięgał po surowy materiał muzyczny, dodawał doń akompaniament, wstęp i zakończenie, podkreślając jednak, że powstałe w ten sposób dzieło jest wtórne wobec muzyki korzeni.

Oszałamiający sukces opery Carmen niewątpliwie przyćmił resztę kompozytorskiego dorobku Georgesa Bizeta, a szkoda. Młodo zmarły twórca pozostawił po sobie bowiem wiele interesujących dzieł orkiestrowych, wśród których najdłużej cyzelowaną była II Symfonia C-dur „Roma”. Utwór powstawał przez jedenaście lat i wielu badaczy jest skłonnych widzieć w nim raczej suitę symfoniczną niż zwartą formę symfonii. Bizet nigdy nie był do końca zadowolony ze swojej II Symfonii – poddawał ją nieustającym korektom. Dzieło nigdy nie zabrzmiało w całości za jego życia, wykonywano tylko osobno poszczególne części. „Roma”, utrzymana w C-dur, tej samej tonacji co pierwsza symfonia Bizeta, zawdzięcza swój podtytuł otrzymaniu przez kompozytora Prix de Rome, nagrody dla artystów ufundowanej jeszcze przez Ludwika XIV. Wyróżnienie pozwalało laureatom na zamieszkanie w Rzymie na okres kilku lat – Bizet skorzystał z niego w latach 1857–1860. Właśnie w Italii wpadł na pomysł symfonii, której każda z części byłaby poświęcona jednemu z włoskich miast. I tak część pierwsza stała się dźwiękowym portretem Rzymu, druga – Wenecji, trzecia – Florencji, a finał – Neapolu. Na wiadomość o chorobie matki Bizet pospiesznie opuścił Włochy, zarzucił także na pewien czas pracę nad nową symfonią. Potem zaczął wprowadzać w niej liczne zmiany, również w programowych podtytułach części – utwór stał się teraz dźwiękową opowieścią wyłącznie o Rzymie. Za najbardziej udaną część uważa się powszechnie Scherzo, a finałowa część, nosząca podtytuł Karnawał rzymski, bywa często grywana na koncertach jako samodzielny utwór. Mimo niezadowolenia samego twórcy, wielkim entuzjastą Symfonii był Gustav Mahler. Nic dziwnego, odnaleźć w niej można przedsmak orkiestrowych barw i bogactwo melodii, które po kilkudziesięciu latach miały stać się znakiem rozpoznawczym środkowoeuropejskiego geniusza.

 

Piotr Tarcholik – skrzypce

Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie Ewy Szubry-Jargoń, następnie doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem Grigorija Zhislina oraz Wiesława Kwaśnego. Jest laureatem  konkursu Jeunesse Musicales w Weikersheim oraz Konkursu Mozartowskiego w Krakowie.

Od września 2004 roku pełni funkcję pierwszego koncertmistrza Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, z którą występował wielokrotnie także jako solista oraz dokonał szeregu nagrań archiwalnych, w tym  koncertów skrzypcowych Sergiusza Prokofiewa, Igora Strawińskiego, Samuela Barbera, Tadeusza Paciorkiewicza oraz Giji Kanczelego. W poprzednich latach był liderem oraz współzałożycielem Sinfonietty Cracovii (1992–1998), koncertmistrzem gościnnym Radiowej Orkiestry Symfonicznej w Krakowie oraz koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia (1998–2004).

Artysta koncertował  w wielu krajach Europy, USA oraz Japonii, grał na najważniejszych europejskich festiwalach muzycznych, często jako gościnny koncertmistrz. Jest stałym gościem  Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog w Holandii, na którym występował z artystami tej miary, co Lorenzo Gatto, Philippe Graffin, Chen Halevi czy David Selig. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Kameralna, Cappella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, a także z większością polskich orkiestr filharmonicznych oraz Przemyską Orkiestrą Kameralną – od 2003 roku prowadzi ten zespół od pulpitu koncertmistrza. W swoim dorobku ma wiele nagrań płytowych (wydanych m.in. przez DUX, CD Accord, Chandos Records, Virgin Classics) i radiowych.

Z zamiłowaniem wykonuje muzykę kameralną – jest prymariuszem NOSPR String Sextet oraz członkiem tria TesTar. Z  Moniką Wilińską-Tarcholik tworzy duet sonatowy, który ma już na koncie trzy płyty, znakomicie oceniane przez krytykę muzyczną.

Piotra Tarcholik prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Krakowie, współpracuje również z Akademią Orkiestrową NFM oraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Jest wykładowcą wielu kursów mistrzowskich w Polsce, Holandii, we Włoszech oraz na Litwie.

KARTY

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij