Repertuar

10 listopada 2023

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Koncert dla Niepodległej – „Płyń Wisełko”

Bartosz Smorągiewicz – aranżacje, duduk, saksofony

Izabela Buchowska – wiolonczela
Paweł Stankiewicz – gitary, ukulele, mandolina

Aurelia Luśnia, Piotr Kosewski – śpiew

Orkiestra Kameralna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Janusz Ciepliński – prowadzenie koncertu

 

Program:
O mój rozmarynie
Pąki białych róż
Hej, hej ułani,
Kalina malina
Prząśniczka
Płyń Wisełko
To ostatnia niedziela
Marsz lwowskich dzieci
Szara Piechota
Przybyli ułani pod okienko
Marsz Pierwszej Brygady
Hymn Strzelecki
Uwertura

 

Bartosz Smorągiewicz – aranżacje, klarnet, flet, duduk, saksofony

Ukończył klasę saksofonu jazzowego na Akademii Muzycznej w Würzburgu (Hochschule für Musik Würzburg) w klasie prof. Leszka Żądło oraz klasę kompozycji prof. Chrisa Beiera. Studiował również w klasie klarnetu prof. Zdzisława Nowaka Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Jednym z jego wielu osiągnięć jest wygrana w konkursie amerykańskiej organizacji Meet The Composer, w wyniku której otrzymał grant na realizację projektu kompozytorskiego „Diaspora Crossings”, sfinalizowanego serią koncertów w Nowym Jorku. Otrzymał pierwszą nagrodę w IV i trzecią nagrodę w VII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy w Słupsku. Podczas studiów w Niemczech dwukrotnie został laureatem stypendium fundacji Leni Geisler Stiftung.

Otrzymał zamówienia na skomponowanie muzyki dla różnych festiwali muzycznych. Na dziesiątą rocznicę powstania International Chopin & Friends Festival (Nowy Jork) stworzył utwór wykonany następnie przez kwintet klarnetowy do instalacji multimedialnej. Z MKiDN otrzymał dofinansowanie na „Rozrywkowe mazurki” na skrzypce i wiolonczelę w ramach priorytetu Kolekcje – Zamówienia Kompozytorskie, realizowanego przez IMiT – prawykonanie odbyło podczas festiwalu Emanacje. Jest również laureatem stypendium MKiDN „Kultura w sieci”. Komponował i aranżował muzykę do filmów i seriali: Stulecie winnych, Wszystko przed nami, Dom pod dwoma orłami, Polot, Bez skrupułów, Dom wariatów, Kruk czorny woron nie śpi, Pogrom 1905. Napisał muzykę do sztuk teatralnych Ósmy cud świata oraz Piękna i bestia w Teatrze Powszechnym w Radomiu, a także do przedstawień Olsztyńskiego Teatru Tańca nie-Uprzejmość w Oprze oraz MOA. Zaaranżował i skomponował muzykę do koncertu telewizyjnego z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej.

Jego jazzowe kompozycje i aranżacje wykonywały Big Band Konglomerat, 3275kg Orchestra, Filharmonia Warmińsko-Mazurska, Würzburger Jazz Orchestra, Big Band Akwarium, Big Band Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Big Band Hochschule für Musik Würzburg, Score Jazz Orchestra z Holandii, Big Band Aachen, Filharmonia Belgorod w Rosji. Kompozycje kameralne i solowe Bartosza Smorągiewicza wykonywane były na Teheran International Contemporary Music Festival, Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, Festiwalu Emancje w Dębnie, Festiwalu Strefa Ciszy w Łazienkach Królewski w Warszawie, Janowieckich Interpretacjach Muzyki, Falenickich Koncertach Letnich w Warszawie czy Festiwalu Telemannowskim w Żarach oraz Audio Stage w Warszawie.

Jako jedna z kilkunastu osób z całego świata został zaproszony do udziału w legendarnych warsztatach kompozytorskich założonych przez Boba Brookmayera, a obecnie kontynuowanych przez Jima McNeelyego BMI Jazz Composers’ Workshop, odbywających się w Nowym Jorku.

Jako multiinstrumentalista (saksofonista, klarnecista i flecista) występował w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Japonii. Koncertował na licznych festiwalach: Tokio Jazz Festival, International Chopin and Friends Festival (Nowy Jork), Jazz Jamboree, Folk Blues & Rock Festival w Czechach, Rokov Festival na Białorusi, Bayerisches Weekend in Regensburg, Heilbronne Jazztage, Würzburger Giterrentage, Django Festival in Burgthann, Jazztage Gaggenau w Niemczech, Festiwal Mniejszości Narodowych w Warszawie, Festiwal Muzyka Świata w Warszawie, Jazz w Parku Dreszera w Warszawie, Staromiejskie Koncerty Jazzowe i Kameralne w Poznaniu, Manu Summer Jazz Sundays w Łodzi, Festiwal Telemannowski w Żarach, Tauron Nowa Muzyka w Katowicach, Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym, Festiwal Sztuki Naiwnej w Katowicach, Festiwal Goodfest Polish New Music w Dębicy, Europejski Stadion Kultury w Rzeszowie, Emanacje, Chopin na Krakowskim Przedmieściu, Seifert Competition w Krakowie, Red Bull Music Academy Warszawa, Dzieżgońskie Spotkania z Old Jazzem, Strefa Ciszy w Łazienkach Królewskich, Letnia Akademia Jazzu w Łodzi, Jazz na Kresach w Zamościu, Festiwal Filmowy NNW w Gdyni, Festiwal Zbliżenia Kultur „Melodie Bożych Trąb” w Łochowie, Puls Wolności Warszawa, Jazz nad Niegocinem, Kemerynki w Koszalinie, Wjazd Króla, Audio Stage, Lubliner Festival, Piątki z Jazzem we Wrześni, Festiwal Trzech Kultur.

W sierpniu 2017 roku ukazała się płyta z jazzowymi kompozycjami Bartosza Smorągiewicza Hustle & Bustle, a w 2021 roku – płyta z muzyką do spektaklu Olsztyńskiego Teatru Tańca nie-Uprzejmość w Oprze.

Współpracował z wieloma słynnymi artystami, takimi jak: Dave Douglas, Leszek Możdżer, Andy Sheperd, Kayah, Monika Brodka, Wojciech Waglewski, Jerzy Kornowicz, Milo Kurtis, Krzysztof Knittel, Agata Zubel, Natalia Sikora, Dariusz Stachura, Jim McNeely, Hans Peter Salentin, Leszek Żądło, Mike Svoboda, Ryszard Borowski, Krzysztof Przybyłowicz, Rafał Grząka, Zbigniew Wrombel, Steve Hunt, Maciej Fortuna, Marcin Masecki, Krzysztof Gradziuk, Izabela Buchowska, Paweł Pańta, Józef Eliasz, Michał Jaros, Krzysztof, Lenczowski, Kuba Kujawa, Andrzej Święs, Miłosz Oleniecki, Jan Stokłosa, Lewis Robinson, Christian Fabian, John Blair, Rehan Syed, Harald Oeler, Bertram Oeler, Max Ludwig, Felix Himmler, Markus Geiselhart, Sylwia Bialas, Nobuko Miyazak, Emi Inaba, Patryk Piłasiewicz, Piotr Wrombel, Katarzyna Stroińska, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Dorota Samsel, Maciej „Tryfonidis” Bielawski, Waldemar Franczyk, Maciej Wojcieszuk, Mark Sheperd.

 

 

 

Izabela Buchowska – wiolonczela

Jest absolwentką uczelni muzycznych w Polsce, Niemczech i USA. Ostatni semestr studiów spędziła jako gościnna artystka w nowojorskiej Juilliard School. Jako solistka i kameralistka występowała na wszystkich kontynentach oprócz Australii i Antarktydy. Grała między innymi w Hong Kongu, Japonii, USA, Indiach, Wietnamie, Chile, Argentynie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Grecji, Hiszpanii, Francji, Rosji, Norwegii, Szwecji, Niemczech, we Włoszech, na Sri Lance, Bermudach, Karaibach i Taiwanie.

W listopadzie 2014 roku nakładem firmy Dux ukazała się jej debiutancka płyta Polish Music for Cello and Piano, którą nagrała z pianistą Jakubem Tchorzewskim w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Płyta została znakomicie przyjęta przez uznanych krytyków w Polsce i za granicą. Kilka lat później ukazała się płyta zespołu Cello 2 Cello z muzyką łączącą klasyczną wirtuozerię z muzyką rozrywkową na wiolonczelach akustycznych i elektrycznych. Jako wokalistka i wiolonczelistka jest w obsadzie musicalu „Once” w Teatrze Muzycznym w Toruniu.

W październiku 2017 roku z pianistką Barbarą Drążkowską została zaproszona przez Instytut Adama Mickiewicza do wykonania serii koncertów w Moskwie, gdzie koncertowała też jako solistka z orkiestrą. Kilkakrotnie została zaproszona do Bangladeszu, gdzie wraz z czołowymi muzykami scen ponad 20 krajów z całego świata brała udział w muzycznym programie Wind of Change telewizji Gaan Bangla. Izabela często pojawia się jako wiolonczelistka w programach telewizyjnych i radiowych, nagrywa też muzykę do filmów i seriali TV. Koncertuje również na specjalnie dla niej zaprojektowanej wiolonczeli elektrycznej i na wiolonczeli amplifikowanej.

Współpracowała z wieloma orkiestrami, m.in. Chelsea Symphony, Orkiestra Musica Viva w Moskwie, Kammerorchester Luebeck, Schleswig-Holstein Festival Orchestra oraz z polskimi orkiestrami symfonicznymi. Jako kameralistka koncertuje w różnych składach, wielokrotnie nagrywała muzykę do teatru, radia i telewizji. Muzyka współczesna stanowi dużą część jej repertuaru, często dokonuje prawykonań utworów młodych polskich kompozytorów, z których wiele jest jej dedykowanych.

Izabela Buchowska występowała podczas znaczących festiwali muzycznych, m.in. Emanacje (Małopolska), International Chopin & Friends Festival w Nowym Jorku, Strefa ciszy (Warszawa), Brahms Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Schleswig-Holstein Festival w Niemczech, Rudersdal Sommerkoncerter (Dania). Gościła w wielu słynnych salach koncertowych, takich jak Carnegie Hall/Isaac Stern Auditorium, Merkin Concert Hall (Nowy Jork), Auditorium Parco della Musika (Rzym).

Jest laureatką wielu nagród i stypendiów. Niektóre z nich to: nagroda „Talent Roku” w kategorii antycznej muzy Euterpe, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wygrana w prestiżowym konkursie na roczne stypendium Rządu Niemieckiego DAAD, nagroda Foerderer Gesselschaft der Musikhochschule Luebeck, stypendium artystyczne Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Rotary Clubu, Instytutu Adama Mickiewicza i Prezydenta Miasta Olsztyn.

Lekcje gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku lat jedenastu w Olsztynie, a następnie kształciła się na uczelniach w Poznaniu, Lubece i Nowym Jorku. Ogromną rolę w jej edukacji muzycznej odegrał prof. Kazimierz Michalik, u którego uczyła się przez wiele lat. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiowała pod kierunkiem prof. Stanisława Pokorskiego i dra Tomasza Lisieckiego, studiów podyplomowych w Musikhochschule Lübeck (Niemcy) w klasie prof. Ulfa Tischbirka oraz studiów profesjonalnych w Mannes College of Music (Nowy Jork) w klasie światowej sławy wiolonczelistki, prezydent Violoncello Society w Nowym Jorku, prof. Barbary Stein-Mallow. Swoje umiejętności doskonaliła również na kursach mistrzowskich, współpracując z tak wybitnymi osobowościami, jak: Baruch Arnon, Andrzej Bauer, Colin Carr, Lynn Harrel, Roman Jabłoński, Grzegorz Kurzyński, Kazimierz Michalik, Edna Michell, Tomasz Strahl, Paul Tobias czy James Tocco.

(Fot. Robert Zuchniewicz)

 

 

 

Aurelia Luśnia – śpiew

Absolwentka wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku (2004).
Jest laureatką wielu festiwali piosenki, m.in.: III Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego(Gdańsk, Grand Prix 2015), Festiwalu operetkowo- -musicalowego Face to face(Poznań, Grand Prix 2011), Festiwalu piosenki kabaretowej J. Przybory (Warszawa 2013).
Gra w musicalu 'Kongo’ w Teatrze Capitol w Warszawie, którego premiera odbyła się w marcu 2022r.
Została zaproszona do nagrania piosenek w polskiej wersji językowej bajki Dzwoneczek (Tinkerbell) produkcji W. Disneya (2008).
Jej debiutancka płyta „Wracam do domu” została wydana w 2009 r. Piosenka „Ze snów” z tejże płyty została hitem lata 2010 r. Radia Olsztyn.
Druga płyta „Pozytywka”‚ jest zadedykowana młodszej widowni, a piosenki z albumu często goszczą na antenie radiowej Trójki w programie „Zagadkowa niedziela” Katarzyny Stoparczyk. Disneyowskie utwory, które znalazły się na płycie zostały zaaranżowane na symfoniczny skład orkiestry i goszczą na scenach polskich filharmonii.
Aktualnie ukazał się trzeci, autorski album „Po godzinach”. Singiel „Nienazwany szkic” usłyszeć można na falach Radiowej Jedynki czy Radia Merkury. Znalazł się także na ścieżce dźwiękowej serialu „Przyjaciółki”. Płyta została bardzo pozytywnie przyjęta przez Marka Niedźwieckiego, co zaowocowało zaproszeniem do Jego audycji „Markomania”.
Wraz z grupą Scena Babel wielokrotnie miała przyjemność występować u boku Krzysztofa Kolbergera i Ewy Błaszczyk w programie „Śpieszmy się kochać ludzi..” do słów ks. J. Twardowskiego z muzyką H. F. Tabęckiego.
Jej interpretacja piosenki „Ubóstwiam drakę” znalazła się na płycie „Jeremi Przybora wyśpiewany”, nagrała również piosenki francuskie oraz żydowskie dla wydawnictwa MTJ wydane na płytach „Legendy piosenki francuskiej” oraz „Tradycja”. Aurelię usłyszeć można także na płytach „50 x Jacques Brel” oraz „46 x Paulo Conte”.
Na co dzień współpracuje z kompozytorem, aranżerem, gitarzystą Pawłem Stankiewiczem biorącym udział w spektaklach K. Warlikowskiego w Teatrze Nowym, koncertach/nagraniach Pawła Mykietyna czy Michała Bajora.
Pod koniec 2017 r. nagrała wraz z Maciej Stuhrem autorską piosenkę świąteczną „Idą, idą święta”.
Od 2006 r. współpracuje z Fundacją Anny Dymnej Mimo Wszystko prowadząc warsztaty wokalne z uczestnikami Festiwalu Zaczarowanej Piosenki.

 

Piotr Kosewski – śpiew

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (Wydział Wokalno-Aktorski, specjalność musical). Ukończył również Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim. Pracuje jako aktor, wokalista, reżyser, producent i pedagog. Jest założycielem Teatru Niedużego, który ma obecnie swoją rezydenturę w sopockim Teatrze Atelier. Współpracował z wieloma instytucjami kultury w Trójmieście, Polsce i poza jej granicami (m.in. Teatrem Polonia, Operą Bałtycką, Teatrem Wybrzeże, Teatrem na Plaży). Brał udział w koncertach m.in. z Polską Filharmonią Kameralną Sopot i Elbląską Orkiestrą Kameralną.

Do ważniejszych produkcji zalicza: spektakl Szelmostwa Lisa Witalisa – Teatr Polonia (rola tytułowa, reżyseria, muzyka, ruch sceniczny), operę The Medium G.C.Menottiego – Teatr Nieduży (produkcja, reżyseria, kostiumy), spektakl muzyczny BallaDina na podstawie twórczości Jeremiego Przybory – Teatr Nieduży (aktor, produkcja, reżyseria), spektakl muzyczny Gołoledź – Teatr na Plaży (aktor, reżyser), koncert Starsi Panowie Dwaj – Opera Leśna w Sopocie (wokalista, reżyser), spektakl muzyczny Brel/Młynarski – Fundacja Róbmy swoje dla Kultury (aktor, reżyseria), spektakl Z Królestwa Wszechwanny na podstawie tekstów Hanocha Levina – Międzynarodowy Festiwal Literacki Sopot (aktor, reżyser).

Otrzymał wiele nagród, m.in. I miejsce na Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego, Grand Prix i I miejsce na Festiwalu Piosenki Aktorskiej Reflektor. Wyróżniony Sopocką Muzą dla Młodych Twórców. Dyrektor Festiwalu Twórczości Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego.

W 2020 wydał album Piosenki na depresję z piosenkami duetu Przybora-Wasowski.

Artysta związany z Olsztynem (ukończył Gimnazjum nr 3 i I Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza). Tutaj też rozpoczął edukację muzyczną w Państwowej Szkole Muzycznej im. F. Chopina. W latach 2006-2008 prowadził Olsztyńską Grupę Metro, z którą wystawił musicale Metro oraz Romeo i Julia.

(Fot. Paweł Lęcki)

 

 

 

KARTY


Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” (zniżka 50% od ceny biletu normalnego), programem  „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY” oraz programem „KARTA DUŻEJ RODZINY” (Pakiet rodzinny w cenach: Rodzic – 30 zł, Dziecko – 15 zł). Bilety w cenach specjalnych do nabycia tylko w kasie Filharmonii za okazaniem Kart.

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij