1 października 2017
niedziela
godz. 11:00
sala koncertowa Filharmonii
Koncert Rodzinny – ORGANOWY ELEMENTARZ
„Organy są największym z instrumentów muzycznych o najbardziej skomplikowanej budowie, posiadającym najrozleglejszą skalę dźwięków, najróżnorodniejszych w swej barwie. Stosunek jakiegokolwiek innego instrumentu do organów jest taki, jak jednej marchewki do całego ogrodu warzywnego.” Takie obrazowe porównanie użył w rozdziale poświęconym organom pt. Instrument nad instrumentami Jerzy Waldorff w książce „Sekrety Polihymnii.” Czy organy słusznie zasłużyły na takie warzywne porównanie? Co to jest szafa organowa i jakie skrywa tajemnice? Czy piszczałki piszczą i czy jest ich tyle ile liter w alfabecie? Czy wypada grać na organach nogami? Czy organy idą z duchem czasu? Na te pytania jak i również pytania publiczności odpowiedzą podczas Koncertu rodzinnego dwaj znakomici organiści: Jarosław Ciecierski i Maciej Sternicki. Oczywiście zaprezentują również słuchaczom kompozycje napisane specjalnie na organy jak i takie, które znamy z wykonań na innych instrumentach. A wszystko będzie się działo w dniu 1 października, w którym (od 1975 r.) świętujemy Międzynarodowy Dzień Muzyki – w tym roku koncertem z organami w roli głównej.
Scenariusz i prowadzenie – Maciej Sternicki oraz Jarosław Ciecierski
Jarosław Ciecierski – organy, pozytyw, klawesyn,
Maciej Sternicki – organy, prezentacje instrumentów
A – jak Anonim
– Dwa tańce z tabulatury Jana z Lublina (ca 1546): Zaklolam sziją tharnem oraz Preambulum In F
B – jak Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Toccata C-dur (początek tryptyku Toccata, Adagio i Fuga C, BWV 564)
C – jak François Couperin (1668-1733)
– Qui tollis peccata mundi, suscipe (Który gładzisz grzechy świata, zmiłuj się)
z organowej „Messe solemnele à l’usage des paroisses”
D – jak Louis-Claude Daquin (1694-1772)
– Kukułka
E – jak Johann Ernst Eberlin (1702-1762)
– Toccata Nona (fragment końcowy – Fuga)
F – jak César Franck (1822-1890)
– Prière i Non troppo lento ze zbioru „L’Organiste”:
G – jak Eugène Gigout (1844-1925)
– Toccata h-moll
H – jak Joseph Haydn (1732-1809)
– Dwa utwory na zegar fletowy: Andantino – Vivace („Młynek do kawy”)
H – jak Georg Friedrich Händel (1685-1759)
– Przyjazd Królowej Szeby z oratorium „Salomon”
I – jak Improwizacja
– Temat z filmu „Król Lew”
– Louis-James-Alfred Lefébure–Wély (1817-1869) – Sortie