Repertuar

4 stycznia 2019

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

KONCERT MARSZAŁKOWSKI 50 lat – The Beatles symfonicznie

Piotr Sułkowski – dyrygent
Vadim Brodski – skrzypce
Julian Brodski – saksofon
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

w programie: największe przeboje zespołu The Beatles – legendarnej „Czwórki z Liverpoolu”

 

Raz na wiele setek lat gwiazdy ustawiają się w szczególną konfigurację, aby mogło pojawić się muzyczne zjawisko, które zmieni historię na zawsze. Takim zjawiskiem była czwórka chłopaków z robotniczego miasta w północnej Anglii, której nie trzeba nikomu przedstawiać. Mamy cztery żywioły, cztery strony świata, cztery ściany – czterej Beatlesi tworzyli pełnię, piąty element: alchemiczną muzyczną doskonałość.

Muzyka The Beatles łączy pokolenia. Dziś słuchają jej wychowane na niej trzy albo i cztery generacje dziadków, rodziców, dzieci, wnuków. Żaden inny zespół w historii muzyki popularnej nie ma takiego potencjału jednoczenia – godził ze sobą różne style, gatunki muzyczne, różne filozofie, bo przede wszystkim był konstelacją czterech silnych osobowości. Może to dzięki temu czwórka z Liverpoolu pozostaje ukochanym zespołem milionów ludzi na świecie oraz kulturalnym fenomenem, który nie ma i chyba już nie będzie miał sobie równych. Niezależnie od tego, czy najbliższy nam jest musicalowy, melodyjny styl Paula McCartneya, zadziorne, psychodeliczne utwory Johna Lennona, inspirowane muzyką indyjską pieśni George’a Harrisona czy poczciwe piosenki Ringo Starra, na pewno znajdziemy w ogromnym Beatlesowskim katalogu coś dla siebie. Jest tu przecież i klasycznie rockandrollowa energia w króciutkich, dwuminutowych piosenkach, i barwne aranżacje orkiestrowe, i prekursorsko brudne hardrockowe brzmienie, piosenki niczym z nieistniejącego musicalu, awangardowe, eksperymentalne utwory jak z Warszawskiej Jesieni, elementy World Music. Nade wszystko zaś są melodie – genialnie proste, a jakby istniejące od zawsze, zupełnie jak u Mozarta, rozpoznawalne od pierwszych taktów i będące dla muzyków całego świata niewyczerpaną studnią inspiracji.

Piosenki Beatlesów były przerabiane już setki razy w rozmaitych stylach: country, barok, hip-hop, jazz. Na rodzinnym koncercie Vadima Brodskiego i jego syna Juliana wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zabrzmią symfoniczne aranżacje wielu przebojów Fantastycznej Czwórki. W wielu przypadkach orkiestrowe wersje utworów rockowych są prostym zwielokrotnieniem linii melodycznej i dodaniem piosenkom orkiestrowego wolumenu. Vadim Brodski w swoich interpretacjach jest bardziej wyrafinowany: skrzypce, saksofon lub gitara, w zależności od charakteru utworu, mają tu solową rolę, jak ludzki głos. W nostalgicznej balladzie And I Love Her usłyszymy solo gitarowe. Orkiestrowe aranżacje Beatlesów są o tyle uzasadnione, że muzycy sami często sięgali po elementy muzyki klasycznej – przykłady można mnożyć. Spoglądając na program olsztyńskiego koncertu i wspominając oryginalny kształt brzmieniowy utworów wystarczy wspomnieć kwartet smyczkowy z Eleanor Rigby czy kameralną lekkość fortepianu i smyczków połączoną z partią dętą w Martha My Dear. Ciekawym i zabawnym elementem będzie z pewnością otwierający Beatlesowski Biały Album utwór Back in the USSR – dla Vadima Brodskiego to wspomnienie kraju pochodzenia będzie słodko-gorzką podróżą w przeszłość. Warto pamiętać, że to właśnie piosenki Beatlesów były dla wielu młodych obywateli Związku Radzieckiego powiewem wolności i symbolem innego świata, a piosenka Z powrotem w ZSRR stała się podziemnym hitem. „Jesteśmy tam lubiani – mówił autor utworu, Paul McCartney. – Nawet jeśli nie przez szefów na Kremlu, to przez dzieciaki. I to wydaje mi się bardzo ważne dla przyszłości narodu”.

Aż trudno uwierzyć, że w 2018 roku świętowaliśmy pięćdziesięciolecie Białego Albumu, a w 2019 roku półwiecze obchodzić będą kolejne legendarne płyty: Abbey Road oraz Yellow Submarine. Szalony, dziarski utwór tytułowy z płyty i filmu o Żółtej łodzi podwodnej usłyszymy w finale noworocznego koncertu, a z Beatlesowskiego opus magnum Abbey Road zabrzmi nieco krwawa, musicalowa piosenka o Maxwellu i jego srebrnym młotku. Słowa są niepotrzebne: każdy ma je wyryte w pamięci od lat, kiedy uczył się angielskiego początkowo tylko po to, żeby zrozumieć Beatlesów. Na olsztyńskim koncercie spotkają się pokolenia – być może dla niektórych najmłodszych słuchaczy będzie to pierwsze spotkanie z Czwórką z Liverpoolu – ale jedno jest pewne: wszystkim ta ponadczasowa, wiecznie świeża muzyka przyniesie czystą radość życia.

 

Vadim Brodski

Jest jednym z nielicznych skrzypków w historii, który grał na słynnym instrumencie Guarneriego del Gesú „Il Canonne”, należącym do Niccola Paganiniego. Koncertował na tych skrzypcach podczas tournée po Włoszech z Orchestra Sinfonica di Savona w 1998 roku.

Artysta urodził się w Kijowie. Był uczniem Olgi Parchomienko i Dawida Ojstracha. W wieku 11 lat wykonał Koncert skrzypcowy Dymitra Kabalewskiego z Orkiestrą Filharmonii Kijowskiej pod dyrekcją kompozytora. Zwyciężył we wszystkich międzynarodowych konkursach skrzypcowych, w których brał udział: im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1977), im. Niccola Paganiniego w Genui (1984), im. Tibora Vargi w Szwajcarii (1984). Sukces w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego pozwolił artyście wystąpić podczas wielu koncertów w najlepszych salach Europy. Niestety, ówczesne władze radzieckie zabroniły młodemu skrzypkowi wyjazdów zagranicznych i Vadim Brodski przez prawie pięć lat nie mógł koncertować poza ZSRR. W 1981 roku przeprowadził się do Polski.

Nowojorski debiut artysty w 92nd Street Y w 1982 roku zaowocował podpisaniem kontraktu z wytwórnią Musical Heritage Society, dla której nagrał m.in. koncerty skrzypcowe Brahmsa, Bartóka, Paganiniego, Czajkowskiego, Wieniawskiego, Saint-Saënsa i Sibeliusa oraz 6 Sonat na skrzypce solo Eugène Ysaÿe.

W następnych latach Vadim Brodski kontynuował działalność koncertową – występował z tak znakomitymi zespołami, jak Orkiestra Filharmonii Moskiewskiej, Orkiestra Filharmonii Petersburskiej, Orkiestra Filharmonii Narodowej Ukrainy w Kijowie, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orquesta Sinfónica Nacional de México, London Philharmonic Orchestra, Jerozolimska Orkiestra Symfoniczna, New Jersey Symphony Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie. Zagrał też z Real Orquesta Sinfónica de Sevilla z okazji otwarcia Teatro de la Maestranza w Sewilli. Jako dyrygent podjął współpracę z Orchestra della Svizzera Italiana w Lugano. Współpracuje regularnie z telewizją włoską, dla której – z Orchestra Nazionale della RAI – nagrał koncerty skrzypcowe Brucha, Beethovena, Czajkowskiego, Paganiniego, Bartóka i Vivaldiego. W 2004 roku ukazał się album artysty Arcydzieła na skrzypce i orkiestrę (DUX).

Vadim Brodski często występuje w Telewizji Polskiej. Chętnie wykonuje repertuar lżejszy – nagrał m.in. płyty The Beatles, Bolling Vilensky z Brodsky Jazz Quartet, Scott Joplin Ragtimes. Wystąpił jako aktor w komedii filmowej To ja złodziej i serialu U Pana Boga w ogródku (reż. Jacek Bromski). Zajmuje się również działalnością pedagogiczną. Prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Artysta gra na skrzypcach Gennaro Gagliano z 1747 roku.

 

Julian Brodski

Urodził się w Rzymie w 1998 roku. Naukę gry na saksofonie rozpoczął w wieku 13 lat u Roberta Todiniego i Paola Rigliariego. Jest członkiem Umbria Jazz Band, z którym wielokrotnie występował podczas tak prestiżowych wydarzeń, jak Gubbio Summer Festival, Federico Cesi Festival, Festival dei 2 Mondi di Spoleto, 25 lat Centrum Paderewskiego czy podczas serii koncertów bydgoskich Rzeka Muzyki. Był również zapraszany do występów z Benevento Conservatory Orchestra, Orkiestrą Symfoniczną San Remo, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Symfoniczną Karola Namysłowskiego w Zamościu, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej, Cappellą Gedanensis. Uczestniczył w kilku kursach mistrzowskich, między innymi u Roberta Todiniego, Federika Mondelciego, Nikity Zimina. Obecnie studiuje w Konserwatorium Muzycznym w Pesaro w klasie Federika Mondelciego.

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij