20 grudnia 2018
czwartek
godz. 19:00
sala koncertowa filharmonii
Koncert kolęd – „Music from American Christmas”
Barry Epperley (USA) – dyrygent
Patrycja Kunert – mezzosopran
Chór Cantores Varmienses przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej (przygotowanie chóru – Benedykt Błoński)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
W programie m.in.:
Piotr Czajkowski – „Dziadek Do Orzechów”, Walc Finałowy z II aktu (Finale & Apotheosis)
Leroy Anderson – „Sleighride”
Jan Sebastian Bach – Jesu, Joy Of Man’s Desiring
(nr 10 z Kantaty „Herz und Mund und Tat und Leben” BWV 147)
Mark Lowry – Mary Did You Know? – aranż. Larry Dalton
Franz Xaver Gruber – „Cicha Noc” – aranż. Larry Dalton
„Christmas at the Movies” – aranż. Bob Kronstadt
Mikołaj Leontowicz-Szczedrik (“Carol of the Bells”) Larry Dalton
Craig Courtney – „A Musicological Journey Through Twelve Days of Christmas”
Michael W. Smith & Wayne Kirkpatrick) – „All is Well”, aranż. Ronn Huff –
Ralph Manuel – Alleluja aranż. Larry Dalton
John Wesley Work Jr. „Go Tell it on the Mountain”
I’m Dreaming Of A White Christmas (aranż. Larry Dalton),
Christmas At The Movies (aranż. Kronstadt), Carol Of The Bells (aranż. Larry Dalton)
i inne…
Barry Epperley – dyrygent
Dr Barry Epperley, dyrygent i założyciel orkiestry Symfonia Signature (dawniej Oklahoma Sinfonia), którą kieruje od 35 lat. Orkiestra znana jest z tego, że dzieli się radością płynącą z muzyki na żywo zarówno z muzykami, jak i mecenasami, tworząc wspaniałą mieszankę klasycznych, popowych, jazzowych i big-bandowych utworów na każdą serię koncertów.
Jego długoletnia kariera, wszechstronne doświadczenie sceniczne i pedagogiczne obejmujące ponad 35 lat pracy sytuuje go wśród rozpoznawalnych artystów USA. Warto nadmienić, iż dyrygent pracował jako aranżer/producent zespołów muzycznych w wytwórni Walta Disney’a współprodukując programy z takimi legendami, jak Duke Ellington, Count Basie, Johnny Mathis i Tony Bennett. Służył również w Białym Domu podczas trzech administracji prezydenckich jako dyrygent Orkiestry Kameralnej Armii Stanów Zjednoczonych, Zespołu Herald Trumpets i Chóru Armii Stanów Zjednoczonych. Po powrocie z Tulsy w 1977 r. pracował przez 18 lat na wydziale Uniwersytetu Orala Roberts’a jako dyrektor Orkiestry Uniwersyteckiej i Chóru Kameralnego; w 1995 r. został dyrektorem założycielem Instytutu Sztuk Scenicznych Community College w Tulsie, za pośrednictwem którego koordynował coroczny Tulsa Fest Festival of the Arts i inne programy edukacyjne w zakresie sztuki.
Barry Epperley tytuł doktora sztuk muzycznych na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. W 2004 roku został wprowadzony do Galerii Sław Uniwersytetu Stanowego w Oklahomie i był laureatem nagrody Gubernatora Stanu Oklahoma (Oklahoma Governor’s Arts Award) w 2013 roku.
Po przejściu na emeryturę w 2014 roku, Epperley był konsultantem podczas prac projektowych nowego Centrum Sztuk Scenicznych i Wydziału Muzyki na Uniwersytecie Stanowym w Oklahomie, a obecnie występuje z założonym przez siebie w Tulsie zespołem wokalno-jazzowym Sheridan Road.
Chór Cantores Varmienses przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Chór powstał w październiku 2009 roku przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i jest najmłodszym, amatorskim, aktywnie działającym zespołem chóralnym w Olsztynie. Jego skład tworzą studenci, nauczyciele, prawnicy, pracownicy sektora publicznego. Od początku istnienia dyrektorem artystycznym i dyrygentem jest prof. Benedykt Błoński. W 2016 roku przyjął nazwę Chór Cantores Varmienses przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie.
Zespół stale współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, z którą wykonał dziesiątki koncertów z muzyką wokalno-instrumentalną, m.in.: Carmina burana C. Orffa, Requiem d-moll, Msza
C-dur „Koronacyjna” W.A. Mozarta, Requiem J. Ruttera (prawykonanie olsztyńskie), Messe modale en septuor J. Alaina (prawykonanie polskie), Missa pro pace, Angelus, Victoria W. Kilara, IX Symfonia L. van Beethovena, Te Deum M.A. Charpentiera, Stabat Mater F. Schuberta, Missa pro pace op. 49 nr 3 F. Nowowiejskiego, Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Symfonia „Fatima” H.J. Botora (prawykonanie światowe), Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego, opery: Tosca G. Pucciniego, Traviata G. Verdiego, Jaś i Małgosia E. Humperdincka, Amahl i nocni goście G.C. Menottiego, operetki: Księżniczka czardasza I. Kalmana, Zemsta nietoperza J. Straussa, musical Skrzypek na dachu J. Bocka.
Repertuar urozmaica program a cappella polskich i zagranicznych kompozytorów, zawsze zbierający pochlebne recenzje krytyków muzycznych w kraju i za granicą. Prezentowany był m.in. kilkakrotnie w Kaliningradzie (Rosja), w Grodnie (Białoruś), w Kłajpedzie i Wilnie (Litwa), Barcelonie (Hiszpania). Podczas Balkan Folk Festival 2010, który odbywał się
w Primorsko i Kiten (Bułgaria), warmińscy kantorzy zajęli pierwsze miejsce w kategorii chórów mieszanych, zaś na IV Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Lloret de Mar i Barcelonie (2014) zdobyli złote medale w kategoriach musica sacra i pop music.
W grudniu 2017 roku, na zaproszenie Polonii amerykańskiej, Chór Cantores Varmienses udał się do Nowego Jorku, by podczas 9 koncertów, m.in. w polskim konsulacie, siedzibie ONZ, Centrum Polsko-Słowiańskim, klubach seniora, kościołach i szkołach, zaprezentować polskiej i amerykańskiej publiczności rodzime kolędy i pastorałki.
Rokrocznie artyści biorą udział w koncertach charytatywnych, pomagając zbierać fundusze na wakacje dla dzieci z najuboższych olsztyńskich rodzin.
Chór nieustannie się rozwija. Atrakcyjny repertuar a cappella (utwory polskich i obcych kompozytorów, od muzyki dawnej do czasów współczesnych, standardy muzyki rozrywkowej, artystyczne opracowania polskich i zagranicznych pieśni ludowych, polskie i zagraniczne kolędy i pastorałki) i wokalno-instrumentalny, o wysokim stopniu trudności, świadczy o znakomitej pozycji zespołu w lokalnym i krajowym środowisku muzycznym.
Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” oraz programem „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY”