Repertuar

9 lutego 2024

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Koncert kameralny

Kwintet dęty Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej:
Daria Falkiewicz – flet
Agnieszka Zwolska – obój
Dominik Grędziński – klarnet
Sergio Mondejar Alarcon – waltornia
Jacek Płóciennik – fagot

Liliana Przyborowska – fortepian

Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie koncertu

 

W programie:
Paul Taffanel – Kwintet g-moll na instrumenty dęte
Béla Bartók – Tańce rumuńskie
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwintet KV 452 na obój, klarnet, fagot, waltornię i fortepian
Vincent d’Indy – Menuet i Sarabanda op. 72 na kwintet dęty i fortepian

 

 

Kameralny zespół dęty to „dziecko” klasycyzmu – właśnie w drugiej połowie XVIII wieku niewielkie (a czasami całkiem spore) zespoły instrumentów dętych w rozmaitych konfiguracjach cieszyły się największą popularnością. Wiele utworów, i to znakomitych, na grupy dęte pisali najwięksi kompozytorzy. Upodobanie do lekkich i zwiewnych brzmień aerofonów powracało i później, szczególnie u twórców, którzy inspirowali się muzyką dawniejszą, jak Vincent d’Indy. Był on uczniem Césara Francka i bodaj pierwszym z najważniejszych francuskich neoklasyków. Pod koniec XIX wieku założył w Paryżu słynną Schola Cantorum – szkołę, która propagowała twórczość dawnych mistrzów jako podstawę kształcenia muzycznego. Trudno więc dziwić się, że wśród dokonań kompozytorskich d’Indy’ego znajduje się urocza stylizacja barokowych tańców – Menuet i sarabanda op. 72 na kwintet dęty i fortepian.

W kontekście kameralistyki na instrumenty dęte wyjątkowo często pojawiają się nazwiska francuskie, bowiem to właśnie we Francji instrumenty dęte cieszyły się od wieków szczególną estymą (zupełnie jak instrumenty smyczkowe w Italii). Popularnym w XIX wieku twórcą repertuaru dętego był flecista Paul Taffanel. Jego Kwintet g-moll należy do nielicznych utworów na taki skład, powstałych w połowie stulecia romantyzmu. Jest w dodatku wyjątkowo udany – łączy klasycystyczną klarowność brzmienia i kapitalną inwencję melodyczną z oryginalną, romantyczną harmonią, ciekawymi brzmieniami i efektowną wirtuozerią. W nurt ten wpisuje się również opracowanie popularnych Tańców rumuńskich Beli Bartóka.

Dziełem najwybitniejszym w programie dzisiejszego koncertu jest z pewnością Kwintet Es-dur KV 452 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jego niezwykłość wynika z głębokiego zrozumienia i genialnego wykorzystania możliwości brzmieniowych i charakteru każdego z instrumentów dętych i fortepianu. Podczas słuchania utworu warto pamiętać, że instrumenty dęte związane były ściśle z obrządkiem wolnomularskim, zaś tonacja Es-dur (z trzema bemolami) miała wymiar symboliczny. W Kwintecie żaden z instrumentów dętych nie wysuwa się na pierwszy plan, nawet klarnet, żaden też nie jest mniej ważny od pozostałych – partie wszystkich iście po bratersku splatają się ze sobą, co niewątpliwie również uznać trzeba za odzwierciedlenie idei masońskich, które w ostatnich latach życia Mozarta były dla niego tak ważne. Warto także pamiętać, że to właśnie ten utwór Wolfgang Amadeus uważał za – jak pisał w liście do ojca – „najlepszą rzecz, jaką dotychczas skomponował”. Czy potrzeba lepszej rekomendacji?

 

 

 

Kwintet Dęty Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Zespół rozpoczął swoją działalność w 2021 roku. Tworzą go muzycy związani z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie. Łączy ich miłość i pasja do muzyki kameralnej. Chociaż każdy z muzyków ma odmienny charakter, w zespole dopełniają się tworząc niepowtarzalną mieszankę stylu i wdzięku. Kwintet ma na swoim koncie kilka koncertów w Olsztynie i regionie Warmii i Mazur, występował również podczas Festiwalu Organowego w Świętej Lipce.

Daria Falkiewicz – flet
Pochodzi z Radomia, ukończyła studia na wydziale instrumentalnym UMFC w Warszawie. Jest laureatką wielu konkursów instrumentalnych, a także uczestniczką kursów fletowych pod kierunkiem m.in. Łukasza Długosza i Jánosa Bálinta. Obecnie jest flecistką Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie i pedagogiem Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach.

Agnieszka Zwolska – obój
Jest absolwentką białostockiej Filii Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Uczestniczyła w międzynarodowych kursach muzycznych Jeunesses Musicales oraz Ogólnopolskim Seminarium Instrumentów Dętych Drewnianych. Jest dwukrotną laureatką pierwszego miejsca na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie. Otrzymała stypendium Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Obecnie jest pierwszą oboistką w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i pedagogiem Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach

Dominik Grędziński – klarnet
Pochodzi z Elbląga, ukończył studia w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie zdobył też tytuł naukowy doktora sztuk muzycznych. Laureat wielu konkursów jako solista i kameralista. Uczestnik kursów mistrzowskich w klasach m.in. Andrzeja Janickiego, Olli Lepaniemi, Nicolasa Baldreyrou. Kilkakrotnie występował z orkiestrami jako solista, wykonując utwory Kurpińskiego, Ponchiellego i Bozzy. W latach 2012–2015 był członkiem Baltic Youth Philharmonic i I’Culture Orchestra, z którymi odbył łącznie pięć tras koncertowych po Europie. Współpracuje stale z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie, jest nauczycielem Samorządowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Dywitach

Jacek Płóciennik – fagot
Ukończył Akademię Muzyczną w Poznaniu, studiował też w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich. Obecnie pracuje jako pierwszy fagocista w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie oraz w Filharmonii Kaliskiej.

Sergio Mondejar Alarcon – waltornia
Studiował w Akademii Muzycznej im. Joaquina Rodriga w Walencji oraz w Casena we Włoszech. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich i warsztatach, prowadzonych przez takich muzyków, jak: Luca Benucci, Eduardo Sanz, Salvador Navarro. Występował z orkiestrami w Hiszpanii, Włoszech i Polsce, obecnie jest pierwszym waltornistą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie.

Liliana Przyborowska – fortepian
Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku na wydziale instrumentalnym, uzyskując dyplomy w dwóch specjalizacjach – gry na waltorni oraz gry na fortepianie. Jako waltornistka brała udział w licznych projektach orkiestrowych Filharmonii Bałtyckiej, Płockiej Orkiestry Symfonicznej, Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, zespołu Capella Gedanensis oraz Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Jako pianistka specjalizuje się w akompaniamencie, współpracując z wieloma instrumentalistami. W 2020 roku została stypendystką programu „Kultura w sieci” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizując projekt „Domowe duety”, który stworzyła z mężem trębaczem. Pracuje jako pedagog w Państwowej Szkole Muzycznej, gdzie prowadzi klasy waltorni i fortepianu oraz akompaniuje w różnych sekcjach instrumentalnych, od 2021 roku współpracuje z Instytutem Muzyki UWM jako pianistka i akompaniatorka.

 

 

 

KARTY


Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” (zniżka 50% od ceny biletu normalnego), programem  „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY” oraz programem „KARTA DUŻEJ RODZINY” (Pakiet rodzinny w cenach: Rodzic – 30 zł, Dziecko – 15 zł). Bilety w cenach specjalnych do nabycia tylko w kasie Filharmonii za okazaniem Kart.

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij