Repertuar

12 listopada 2021

piątek

godz. 18:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Koncert jubileuszowy z okazji 75-lecia Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Piotr Sułkowski – dyrygent
Alexander Gadjiev (Włochy/Słowenia) – fortepian, laureat II nagrody 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 2021, Nagroda Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

Program:
Feliks Nowowiejski:
– Uwertura Powrót Syna Marnotrawnego
– Poemat symfoniczny Śmierć Ellenai op. 17 nr 3
– Marsz pretorianów z oratorium Quo Vadis op. 13
Maciej Zieliński – Uwertura koncertowa Fireworks na orkiestrę (prawykonanie – utwór specjalnie napisany na jubileusz Filharmonii)
Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21

 

 

Współorganizatorem wydarzenia jest Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego

 

 

 

Trudno wyobrazić sobie uroczysty koncert jubileuszowy w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej bez utworów jej patrona, Feliksa Nowowiejskiego. Trudno również wyobrazić sobie, by tego wieczoru nie zabrzmiała muzyka Fryderyka Chopina, skoro zaledwie trzy tygodnie wcześniej zakończył się w Warszawie Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Dołóżmy do tego dzieło napisane specjalnie na ten wieczór przez Macieja Zielińskiego, a otrzymamy program idealnego koncertu jubileuszowego.

 

Twórca melodii Roty obecny jest nieprzerwanie, od ponad stu lat, w kulturze polskiej. Ale z ogromnego dorobku Feliksa Nowowiejskiego wykonywana była tylko drobna część. Talent Nowowiejskiego, potwierdzony światową popularnością jego oratoriów, przyćmiony został przez Karola Szymanowskiego i jego następców. Dyskredytowano przy tym autora Legendy Bałtyku jako kompozytora wtórnego, epigona późnego romantyzmu. Brakowało – i wciąż brakuje – wydań nutowych jego większych dzieł. Trudno więc przecenić fakt, że w ostatniej dekadzie artyści Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i zaproszeni soliści pod kierunkiem Piotra Sułkowskiego, wykonali aż trzy wielkie oratoria najsłynniejszego barczewianina. Okazało się, że muzyka ta ma wielki potencjał: jest znakomicie napisana i niezwykle efektowna.

 

Na koncercie jubileuszowym usłyszymy uwerturę do oratorium Powrót syna marnotrawnego – kompozycję, która nie jest składanką motywów, lecz spójną opowieścią streszczającą całe oratorium. Odnajdziemy tu echa Berlioza i Wagnera, wyłaniają się również motywy przewodnie: akordy grane przez fagoty, kontrafagot, blachę z tłumikami, smyczki i organy symbolizują surową postać biblijnego Ojca, zaś wiolonczele i altówki grają melancholijny temat Syna. Z kolei poruszająca Śmierć Ellenai nawiązuje do poematu Anhelli Juliusza Słowackiego i słynnego obrazu Jacka Malczewskiego. Jest muzyczną, bardzo kameralną (tylko smyczki i klarnet) ilustracją trzynastego rozdziału Anhellego, w którym była zbrodniarka, towarzyszka tytułowego bohatera, umiera na sybirskim wygnaniu, a jej ciało zostaje wniebowzięte przez anielicę Eloe. Na przeciwległym biegunie znajduje się najsłynniejszy fragment Quo Vadis – bombastyczny, militarny Marsz pretorianów, który pojawia się w drugiej scenie oratorium. Bardzo często wykonywany bywa na koncertach jak osobny utwór, i trudno się dziwić – swoją chwytliwą melodią i symfonicznym rozmachem zawsze wywiera na słuchaczach wielkie wrażenie.

 

Jakie wrażenie wywrze Uwertura koncertowa Macieja Zielińskiego? Przekonamy się podczas uroczystego wieczoru, gdy zabrzmi po raz pierwszy. W zamierzeniu twórcy, jednego z czołowych polskich kompozytorów średniego pokolenia, ma wykorzystywać „współczesne brzmienie orkiestry symfonicznej i współczesne techniki orkiestrowe w unikatowy sposób”. Zapowiada się niezwykle ciekawie, bo Maciej Zieliński lubi korzystać z postmodernistycznej wolności i zderzać ze sobą nieoczywiste, unikatowe pomysły fakturalne, brzmieniowe czy narracyjne.

 

W drugiej części koncertu na estradzie olsztyńskiej filharmonii wystąpi Alexander Gadjiev, laureat tegorocznego Konkursu Chopinowskiego, którego krytycy nazwali „wizjonerem” i „rewolucjonistą”. Komentatorzy podkreślali też, że pianista nie przejmuje się kanonami wykonawczymi i gra „swojego” Chopina. W Olsztynie powtórzy Koncert fortepianowy f-moll op. 21, który wykonywał w finale Konkursu. Chopinowskie arcydzieło jest żarliwym wyznaniem miłości do sopranistki Konstancji Gładkowskiej. Robert Schumann w recenzji nie krył entuzjazmu: „Stoi tak wysoko, że zaledwie dosięgnąć go można, aby ucałować rąbek królewskiej szaty”. W formie i konwencji utwór nawiązuje do popularnych koncertów stylu brillant z pierwszych dekad XIX wieku. Tadeusz Zieliński, pisząc o tym rodowodzie, określa charakter partii solowej jako „popisowy i dekoracyjny” z „bogactwem wirtuozowskich i ornamentalnych figur pianistycznych”, w czym niewątpliwie ma rację. Ale ma też rację podkreślając, że konwencja ta połączyła się tu z „subtelną poezją, marzycielską aurą i finezją brzmienia, odsłaniając w istocie nową – jakże ujmującą – jakość estetyczną”. I choć każda z części ma inny charakter – marszowy, nokturnowy, taneczny – „jednoczy je i zestraja kategoria liryzmu, która zdominowała tematy wszystkich części Koncertu”, jak ujął to Mieczysław Tomaszewski.

 

Alexander Gadjiev

Urodził się 23 grudnia 1994 r. Studiuje w Mozarteum w Salzburgu w klasie Pavla Gililova oraz w Hanns Eisler Hochschule w Berlinie pod kierunkiem Eldara Nebolsina. Zdobywca I nagrod prestiżowych konkursow pianistycznych: IX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu oraz Monte-Carlo Piano Masters (2018). Pianista wystąpił też na wielu festiwalach, m.in. MITO Settembre in Musica w Turynie, Festiwalu Rubinsteina w Łodzi, Festiwalu Muzyki Kameralnej w Salzburgu. Wspołpracował z orkiestrami symfonicznymi w Monte Carlo, Tokio, Nagoi, Kyoto, Pradze czy Katowicach (NOSPR). W 2018 r. wydał debiutancką płytę Literary Fantasies z utworami Liszta i Schumanna.

 

 

Maciej Zieliński

Urodził się w 1971 r. w Warszawie. W 1996 r. ukończył z wyróżnieniem warszawską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Mariana Borkowskiego, a w 1999 r. – studia podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie pod kierunkiem Paula Pattersona. W latach 1993-97 uczestniczył w Międzynarodowych Kursach dla Młodych Kompozytorów (PTMW) oraz w I Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn (Holandia, 1995), pracując z kompozytorami takimi jak: L. Andriessen, O. Balakauskas, M. Finessy, Z. Krauze, Cl. Lefebvre, W. Szalonek, and J. Yuasa.

Jego twórczość współczesna jest określana mianem „postmodernizmu emocjonalnego”. Zwraca uwagę swoją ekspresyjnością, inwencją formalną i strukturalną, oryginalną orkiestracją oraz indywidualnym spojrzeniem na postmodernizm.

Jego utwory były wykonywane w ramach festiwali takich jak: Warszawska Jesień, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Forum Lutosławskiego, Musica Polonica Nova, Gaude Mater, AudioArt, XIV Synthesizer-Musik-Festival w Brunszwiku, Musica del Novecento w Rzymie, European Youth Music Festival Copenhagen ’96, Park Lane Festival w Londynie, Światowe Dni Muzyki w Rumunii, Prestigne Festival w Walli. Niektóre są dostępne na płytach wydanych przez EMI Music, Dux, Universal Music, Polskie Nagrania i Acte Préalable. Płyta z I Kwartetem smyczkowym w wykonaniu kwartetu DAFO, wydana przez PWM/Dux, otrzymała nagrodę Fryderyk 2002. We wrześniu 2011 roku ukazała się płyta monograficzna z jego twórczością poważną Across the Millenniums – Muzyka z przełomu tysiącleci. W lutym 2012 roku otrzymał nominację do nagrody Fryderyk 2012 w kategorii „Kompozytor Roku”. W roku 2014 jego album „V Symphony” otrzymał nominację do nagrody „Fryderyk 2014” w kategorii „Album roku”.

W 2000 r. jego kompozycja Lutosławski in memoriam na obój i fortepian została wybrana przez Associated Board of Royal Schools of Music do programu egzaminacyjnego szkół angielskich.

Maciej Zieliński jest laureatem wielu konkursów w Polsce i za granicą. Otrzymał m.in.: II Nagrodę Kapituły Krytyków II Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie, II Nagrodę w VI Konkursie Muzyki Syntezatorowej i Komputerowej w Braunschweig (Niemcy), II Nagrodę w I Konkursie Młodych Kompozytorów Musica Sacra w Warszawie, III Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Jihlava’96 (Czechy), III Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Gdańsk 1997, Nagrodę Główną w Konkursie PTMW na Projekt Multimedialny w Warszawie, Alan Bush Composition Prize (Wielka Brytania), Josiah Parker Composition Prize (Wielka Brytania).

Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki (1995) oraz British Council Fellowship Award (1998). W latach 1994-96 pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Zarządu Koła Młodych ZKP. W roku 2000 pełnił funkcję moderatora XX Międzynarodowych Kursów dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach, a w 2003 r. – dyrektora kursu. Uczestniczył w pracach krajowego jury festiwalu Światowe Dni Muzyki MTMW (2002 i 2004) oraz Konkursów Kompozytorskich im. Tadeusza Bairda i Musica Sacra. W latach 2002-2007 pełnił funkcję wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, a w latach 2013-2015 funkcję wiceprezesa Związku Kompozytorów Polskich.

Szerokiej publiczności znany jest jako twórca muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich lat (ponad 10 mln widzów), a także, jako autor piosenek i aranżacji dla gwiazd polskiej sceny muzycznej. Ostatnio rozwija swoją karierę również w USA, gdzie skomponował muzykę do kilku niezależnych filmów amerykańskich.

W 2016, 2017 i 2020 roku kompozytor otrzymał nominacje do Polskiej Nagrody Filmowej „Orły” w kategorii „Najlepsza Muzyka” za muzykę do filmów: „Fotograf” w reż. Waldemara Krzystka oraz „Sługi Boże” i „Sługi Wojny” w reż. Mariusza Gawrysia.

W 2019 roku otrzymał nagrodę „Best Score” na „New Filmmakers LA Awards” za muzykę do amerykańskiego filmu „Alaska is a Drag” w reż. Shaz Bennett oraz nominację do Crystal Pine Award na International Sound and Film Music Festival w Puli za muzykę do filmu „What a Country!” w reż. Vinko Bresana.

 

Więcej: www.maciejzielinski.pl

 

Uwertura Koncertowa „Fireworks” powstała na zamówienie Orkiestry Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i jest dedykowana orkiestrze oraz jej dyrektorowi Piotrowi Sułkowskiemu. Utwór składa się z trzech fragmentów poświęconych poszczególnym żywiołom – powietrzu, wodzie i ogniowi. Każda z części rozpoczyna się charakterystycznym motywem tutti, który w partyturze układa się w angielskie nazwy żywiołów: AIR, WATER, FIRE. Utwór powstał z myślą o koncercie jubileuszowym 75-lecia orkiestry, stąd wieńczy go uroczyste, fanfarowe zakończenie.

 

 


Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij