Repertuar

15 września 2023

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Inauguracja 78. sezonu artystycznego Filharmonii – Koncert symfoniczny

Anna Sułkowska-Migoń – dyrygentka
Qingzhu Weng (Chiny) – skrzypce
Laureat 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Janusz Ciepliński – prowadzenie koncertu

 

W programie:

Feliks Nowowiejski – Uwertura koncertowa Legenda Bałtyku op. 28

Pietro Mascagni – Intermezzo z opery Cavalleria rusticana (Rycerskość wieśniacza)

Benjamin Britten – The Young Person’s Guide to the Orchestra (Wprowadzenie młodych osób w orkiestrę) Wariacje i fuga na temat Purcella op. 34

Niccolò Paganini – I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6

 

 

Niccolò Paganini, włoski demon wiolinistyki, najsłynniejszy skrzypek w historii, swój I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6 komponował pod koniec drugiej dekady XIX wieku, gdy Chopin miał 8–9 lat i zapisywał pierwsze polonezy, Beethoven rozpoczynał szkicowanie IX Symfonii, a Rossini dawał premiery Kopciuszka i Sroki złodziejki. Ten ostatni był niewątpliwie najbardziej wówczas popularnym kompozytorem europejskim i właśnie muzyką Rossiniego, stylem włoskiego bel canta inspirował się Paganini, pisząc swój koncert. W tamtym czasie modny był również styl turecki, kojarzony z muzyką militarną: marszowe rytmy, kotły i trąbki, czasami dodatkowe instrumenty perkusyjne, zwane „banda turca”. Paganini komponował zgodnie z modą, dlatego – oprócz prawdziwie szatańskich popisów wirtuozowskich – w jego koncercie tak ważną rolę odgrywają perkusja i marszowe rytmy. Utwór zbudowany jest klasycznie z trzech części. Pierwsza to efektowne Allegro, wykorzystujące tematy niczym z opery komicznej. Warto dodać, że Paganini zawsze improwizował kadencję na zakończenie tej części koncertu i nigdy jej nie zapisał: autorem, który dopisał najsłynniejszą wersję kadencji był francuski kompozytor Émile Sauret. Drugie ogniwo, Adagio, według jednej z wczesnych recenzji, jest „wyrafinowaną, anielską pieśnią o wielkiej szlachetności i prostocie, która dotknęła serc słuchaczy […]. Na koniec tej części nie było oklasków, a publiczność siedziała jak sparaliżowana”. W finałowym Rondzie powracają popisy wirtuozowskie: skrzypce momentami udają flet, by innym razem zachwycić grą na kilku strunach naraz – była to jedna z technik udoskonalonych przez Paganiniego.

Genialny angielski kompozytor Benjamin Britten jest niemal nieobecny na polskich estradach i scenach. Nawet jego najsłynniejsze dzieło Wprowadzenie młodych osób w orkiestrę: Wariacje i fuga na temat Purcella op. 34 grywane jest rzadko. Jest jednym z wielu dowodów na zafascynowanie Brittena muzyką dawną, zwłaszcza barokową – tematem wariacji i fugi Britten uczynił rondeau z muzyki do sztuki Abdelazer Purcella. Ale jednocześnie jest to utwór dydaktyczny, w którym wszakże Britten nie ogranicza się do prostej demonstracji specyfiki zespołu symfonicznego, techniki gry na poszczególnych instrumentach czy do ukazania możliwości brzmieniowych i wyrazowych poszczególnych sekcji orkiestry. Przeciwnie – Wariacje są szalenie atrakcyjne po każdym względem, mienią się wszystkimi barwami wielkiej orkiestry, fascynują pomysłowością i znakomitym wykorzystaniem barokowych form w połączeniu z XX-wiecznym językiem muzycznym. Wszystko to sprawia, że opus 34 angielskiego kompozytora święci triumfy na estradach koncertowych całego świata i mimo upływu blisko 80 lat od jego powstania nie straciło nic ze swej atrakcyjności.

Program wieczoru uzupełni Legenda Bałtyku – uwertura op. 28 Feliksa Nowowiejskiego. Opera, do której utwór jest wstępem, za życia twórcy cieszyła się ogromnym powodzeniem. I trudno się dziwić – to świetnie napisana muzyka, pełna twórczych nawiązań do folkloru. Libretto oparte zostało na legendzie o zatopionym mieście Winecie, zaś pretekstem do powstania utworu było odzyskanie przez Polskę dostępu do morza w 1919 roku. Na popularności nigdy nie straciła za to jednoaktówka Rycerskość wieśniacza Pietra Mascagniego, której najsłynniejszy fragment – łagodne, sielskie Intermezzo – dopełni programu koncertu inaugurującego nowego sezon artystyczny.

 

 

 

Anna Sułkowska-Migoń – dyrygentka

Jak zauważa „Le Devoir”, Anna Sułkowska-Migoń jest dyrygentką, której nazwisko koniecznie trzeba zapamiętać. Wyróżnia się wrażliwością, szczerością oraz błyskotliwym talentem. Dodatkowo charakteryzuje się energicznym urokiem porównywanym do światowej klasy dyrygentki Mirgi Gražinyte-Tyla („Le Monde”). Jest zwyciężczynią prestiżowego konkursu La Maestra w Paryżu (2022), laureatką Taki Alsop Fellowship Award Recipient 2022–2024, Paszportu „Polityki” (2022) w kategorii Muzyka Poważna, Koryfeusza Muzyki Polskiej (2022) w kategorii Odkrycie Roku i nagrody Młody Promotor Polski w kategorii kultura (2022). Współpracuje z orkiestrami w Polsce i zagranicą.
W aktualnym sezonie artystycznym młoda artystka dyryguje wieloma zespołami prowadząc m.in. trasę koncertową Orchestre National de Lille oraz Orquesta de la Comunitat Valenciana. Koncertuje z Philadelphia Orchestra, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Deutsches Symphonie-Orchester w Berlinie, Dresdner Philharmonie, Orchestre de Chambre de Paris czy Orquestra Simfonica del Valles w Barcelonie. Wcześniej współpracowała z orkiestrami w Europie, Ameryce Północnej oraz Afryce. Była stypendystką licznych kursów mistrzowskich m.in. Gstaad Conducting Academy w Szwajcarii, a także uczestniczką programu Dyrygent-Rezydent, który realizowała w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa (2021/2022) oraz w Filharmonii Dolnośląskiej (2020/2021). Uczestniczy w mistrzowskich kursach dyrygenckich z Marin Alsop i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.
Naukę dyrygentury rozpoczęła pod okiem swojego ojca Piotra Sułkowskiego, szlifowała ją także podczas projektów asystenckich u Klausa Mäkelä, Jerzego Maksymiuka, Marka Pijarowskiego, Pawła Przytockiego i Antoniego Wita. Artystka jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie na dwóch kierunkach: dyrygentura symfoniczna w klasie Łukasza Borowicza oraz dyrygentura chóralna w klasie Lidii Matynian i Adama Korzeniowskiego.
(Fot. Piotr Banasik)

 

 

Qingzhu Weng – skrzypce

Artysta urodził się w 2001 roku. Studiuje w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Wcześniej kształcił się w Konserwatorium Muzycznym w Szanghaju i Szkole Muzycznej Xiamen w Chinach. Jest laureatem wielu nagród, w tym I miejsca w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Ysaÿe w Belgii (2018), I miejsca w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Mirecourt we Francji (2018) i II miejsca w Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Niemczech (2022). Występował jako solista z Orkiestrą Symfoniczną Radia Frankfurckiego, NDR Radiophilharmonie, Orkiestrą Kameralną w Pforzheim, Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz, Kammerphilharmonie Frankfurt i orkiestrą Kremerata Baltica.
(Fot. Łukasz Gdak/East News, Poznań 20.10.2022 16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego. III etap konkursu z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyr. Łukasza Borowicza)

 

 

 

KARTY

 

 

Koncert odbywa się w ramach oficjalnej trasy Laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, organizowanego przez Towarzystwo Wieniawskiego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

KARTY


Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” (zniżka 50% od ceny biletu normalnego), programem  „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY” oraz programem „KARTA DUŻEJ RODZINY” (Pakiet rodzinny w cenach: Rodzic – 30 zł, Dziecko – 15 zł). Bilety w cenach specjalnych do nabycia tylko w kasie Filharmonii za okazaniem Kart.

 

 

 

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij