Repertuar

8 marca 2020

niedziela

godz. 18:00

Sala Koncertowa Filharmonii

kup bilet

Bukiet barwnych głosów z okazji Dnia Kobiet

Szanowni Państwo.
Z przyczyn niezależnych od filharmonii nastąpiła zmiana dyrygenta.
Koncert poprowadzi maestro Jerzy Kosek.

 

Jerzy Kosek – dyrygent
Magdalena Stefaniak (laureatka II nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Złote Głosy 2019, nagroda pozaregulaminowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej)

Nikhil Goyal (Indie) – baryton  (laureat II nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Złote Głosy 2019, nagroda pozaregulaminowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej)
Chór Cantores Varmienses (przygotowanie – Benedykt Błoński)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Program:

L. v. Beethoven – Uwertura Coriolan z opery Fidelio
W. A. Mozart – recytatyw i aria Hrabiego Hai gia vinta la causa… Vedro’ mentr’io sospiro z opery Wesele Figara
W.A. Mozart – duet Zerliny i Don Giovanniego La ci darem la mano z I aktu opery Don Giovanni
G. Puccini – walc Musetty Quando m’en vo z II aktu opery Cyganeria
W.A. Mozart – duet Susanny i Hrabiego Crudel! Perchè finora  z III aktu opery Wesele Figara
G. Puccini – aria Lauretty O mio babbino caro z I aktu opery Gianni Schicchi
G. Bizet – aria Escamillia Votre toast, je peux vous z I aktu opery Carmen
G. Verdi – chór cyganów Vedi, le fosche notturne spoglie z II aktu opery Il Trovatore
P. Czajkowski – aria Oniegina Vy mne pisali… Kogda by zhizn z I aktu opery Eugeniusz Oniegin
G. Verdi –  chór kobiet Noi siamo zingarelle z II aktu opery Traviata
G. Rossini – aria Figara Largo al factotum z I aktu opery Cyrulik Sewilski
G. Verdi – chór niewolników Va pensiero z III aktu opery Nabucco
G. Verdi – recytatyw i aria Violetty E strano!… Sempre libera z I aktu opery Traviata
W.A. Mozart – duet Pa pa pa Papageny i Papagena z II aktu opery Czarodziejski Flet

 

Najbardziej lubimy te piosenki, które dobrze znamy: ten popularny slogan dotyczy również świata opery i operetki. Słynnych arii i chórów operowych słuchamy w oderwaniu od fabuły i dramaturgicznej całości dzieła – stały się one dla nas, odbiorców, atrakcyjnymi przebojami, natomiast dla wykonawców są materiałem na popisowe recitale. Rzadko chyba, słuchając operowych fragmentów, zastanawiamy się, jaką rolę owa aria czy chór pełniły w oryginalnym dziele. Taki sposób odbioru nie jest jednak wynalazkiem naszych czasów – bynajmniej! W ten sposób popisywały się już diwy i śpiewacy za czasów Bacha, a potem Mozarta i Beethovena. Warto jednak przy okazji znakomitego, przebogatego recitalu dwojga młodych śpiewaków, Magdaleny Stefaniak i Nikhila Goyala, przypomnieć sobie okoliczności powstania niektórych z tych ponadczasowych melodii.

 

Ponieważ świętujemy w tym roku 250 urodziny Ludwiga van Beethovena, warto zacząć od wielkiego solenizanta i jego uwertury Coriolan. Wiedeński dramatopisarz Heinrich von Collin miał czelność zmierzyć się z bohaterem, który został już uwieczniony przez Szekspira: rzymskim generałem Coriolanusem. Niestety Collinowi brakło talentu mistrza ze Stratfordu, miał za to więcej szczęścia niż on jeśli chodzi o kompozytora – tylko dzięki Beethovenowi nazwisko dramaturga nie popadło w kompletne zapomnienie. Uwertura powstała w wyjątkowo płodnym dla Beethovena 1807 roku, pomiędzy symfoniami Czwartą i Piątą. Echa tej ostatniej usłyszymy w Koriolanie: pierwszy temat utrzymany jest w tak lubianej przez Beethovena tonacji c-moll, natomiast drugi, liryczny, w równie często wykorzystywanej przezeń bohaterskiej Es-dur.

 

Jednym z najsłynniejszych numerów operowych wszech czasów jest chór Va, pensiero z opery Nabucco Giuseppe Verdiego. Biblijna opowieść o Żydach w babilońskiej niewoli po zburzeniu pierwszej świątyni w Jerozolimie stała się dla włoskiego kompozytora nośnikiem własnej tragicznej historii: w ciągu dwóch lat Verdi stracił dwoje małych dzieci i młodą żonę. Ton skargi i gniewu słychać we wstępnych akordach, potężnym fortissimo, które następnie przechodzi w łagodną, pastoralną niemal pieśń chóru. To pieśń o utracie, zrodzona z bólu i ogromnej straty. Pamiętajmy, że powstała ona rok po deklaracji Verdiego – wywołanej niepowodzeniem wcześniejszej opery oraz śmiercią najbliższych – że już nigdy niczego nie skomponuje. Jak dobrze, że rozpacz nie zwyciężyła.

 

Czy ktoś dziś pamięta, że treść opery Gianni Schicchi Giacomo Pucciniego została zaczerpnięta z Boskiej komedii Dantego? Jedna z najsłynniejszych arii operowych świata, O mio babbino caro, tak bardzo oderwała się od swoich korzeni, że mało kto wie, o co w niej tak naprawdę chodzi. A to po prostu skarga dziewczyny, która żali się tytułowemu „tatusiowi” (Gianniemu Schicchiemu, trzynastowiecznemu florenckiemu rycerzowi), że ten zabrania się jej widywać z ukochanym.

 

Historie miłosne się kończą, słowa ulatują, a muzyka pozostaje: uroczą melodię arii Pucciniego potrafią zagwizdać ludzie pod każdą szerokością geograficzną. Tak jak melodie większości arii,  duetów i chórów operowych, które zabrzmią na dzisiejszym koncercie.

 

Jerzy Kosek – dyrygent

Ukończył z wyróżnieniem Średnią Szkołę Muzyczną w Olsztynie w klasie fortepianu, a następnie Akademię Muzyczną w Katowicach (dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury prof. Karola Stryi). Studia kontynuował w Halle w klasie prof. Olafa Kocha i w Wiedniu w klasie prof. Karla Ősterreichera i Vaclava Neumanna. Jest laureatem III Międzynarodowego  Konkursu Dyrygentów w Katowicach w 1987 roku, finalistą I Międzynarodowego Konkursu  Dyrygentów w Jerozolimie w 1995 roku.

Dyrygował większością orkiestr symfonicznych i kameralnych w Polsce, a także w Niemczech, Austrii, Danii, Holandii, Węgrzech, Ukrainie, Jugosławii, Wenezueli, Izraelu, Portugalii, Chinach, USA (m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku). W swoim dorobku posiada szesnaście płyt CD, muzykę do filmów, muzykę dla radia oraz telewizji polskiej, izraelskiej i amerykańskiej.

W roku 1985 został asystentem prof. Karola Stryi, później dyrygentem Filharmonii Śląskiej w Katowicach. W latach 1990–1999 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego

Filharmonii Częstochowskiej. Następnie przez cztery lata był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Olsztyńskiej. Od 2000 do 2004 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Koszalińskiej. W latach 2004–2006 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Rzeszowskiej. W latach 2010–2014 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Sudeckiej. Obecnie jest I dyrygentem gościnnym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

W latach 1985–1988 był zatrudniony w Akademii Muzycznej w Katowicach na etacie asystenta. Od 1994 do 1998 roku pracował jako asystent w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie. W latach 1999–2001 pracował w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, a następnie w Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach na stanowisku adiunkta. Od 2005 do 2011 roku pracował na Uniwersytecie Rzeszowskim na stanowisku profesora Uniwersytetu Rzeszowskiego. W latach 2006–2011 był prof. nadzw. dr hab. w Metropolitalnym Studium Organistowskim w Częstochowie. Od 2011 do 2018 roku pracował w Akademii Muzycznej im. J. I. Paderewskiego w Poznaniu jako Profesor Nadzwyczajny dr hab. W 2002 roku uzyskał kwalifikację I stopnia w dziedzinie dyrygentury w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2011 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od roku 2016 pełni funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

 

Magdalena Stefaniak

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego dr hab. Barbary Mądrej. Jest adeptką Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Zadebiutowała w 2013 roku jako Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta pod batutą Macieja Wielocha na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu. Zaowocowało to szeregiem kolejnych kreacji scenicznych: Musetta w Cyganerii G. Pucciniego, Psyche w Erosie i Psyche L. Różyckiego (Opera Bałtycka w Gdańsku), Papagena w Czarodziejskim flecie Mozarta, Alicja w Alicji w Krainie Czarów G. Kaczmarka, Fruma Sara w Skrzypku na dachu J. Bocka (Teatr Wielki w Poznaniu), Pierwsza Dama i Papagena w spektaklu O Królestwie Dnia i Nocy i zaczarowanych instrumentach będącym adaptacją Czarodziejskiego fletu Mozarta, Paź w Rigoletcie G. Verdiego, Basia w Cudzie albo Krakowiakach i Góralach J. Stefaniego (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie), jedna z Sióstr w Ognistym Aniele S. Prokofiewa (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Grand Théâtre de Provence we Francji), Walentyna w Wesołej Wdówce F. Lehára (Mazowiecki Teatr Muzyczny w Warszawie).W 2019 roku wykonywała partię sopranową w Weselu I. Strawińskiego, wystawionym na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: Patrick Fournillier, Michał Klauza, Kazushi Ono, Grzegorz Nowak, Gabriel Chmura, Rafał Kłoczko, Arif Dadashev, Warcisław Kunc. Występowała w spektaklach takich reżyserów, jak m.in. Mariusz Treliński, Karen Stone, Sjaron Minailo, Henryk Końwiński. Swoje umiejętności doskonaliła podczas licznych kursów i warsztatów wokalnych, prowadzonych przez wybitnych pedagogów i śpiewaków, takich jak: Olga Pasiecznik, Izabela Kłosińska, Thomas Hampson, Mariusz Kwiecień, Tomasz Konieczny, Eytan Pessen, Ewa Podleś, Hedwig Fassbender, Rene Massis, Matjaž Robavs, Matthias Rexroth.

Ponadto prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i zagranicą, współpracuje z m.in. Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Poznańską, Filharmonią Warmińsko-Mazurską, Filharmonią Świętokrzyską, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Białoruską Państwową Akademią Muzyczną w Mińsku (Białoruś).

 

Nikhil Goyal

Urodzony w Indiach baryton. Debiutował rolą Fiorella w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi w 2014 roku. W 2019 roku otrzymał drugą nagrodę w konkursach Bella Voice i Złote Głosy. Rok wcześniej zdobył wyróżnienie za interpretację pieśni polskiej w Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Koncertował w Niemczech, Francji, Polsce i Indiach,

Nikhil Goyal ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi w 2015. Swoje umiejętności doskonalił u takich pedagogów, jak Leonard Mróz, Ewa Iżykowska-Lipińska, Dorota Wójcik, Jerzy Artysz, Andrzej Niemierowicz.

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij