Repertuar

12 lutego 2021

piątek

godz. 19:00

sala koncertowa Filharmonii

kup bilet

Gala walentynkowa

Piotr Sułkowski – dyrygent

Adriana Ferfecka – sopran

Piotr Buszewski – tenor

Szymon Komasa – baryton

Janusz Ciepliński – prowadzenie koncertu

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

W programie:

Georges Bizet – I Suita z Carmen (cz. 1)

Giacomo Puccini – aria Lauretty O mio babbino caro z I aktu opery Gianni Schicchi

Stanisław Moniuszko – aria Stefana z kurantem Cisza dokoła z III aktu opery Straszny dwór

Stanisław Moniuszko – aria Miecznika Kto z mych dziewek z II aktu opery Straszny dwór

Georges Bizet – I Suita z Carmen (cz.2)

Charles Gounod – aria Julii Je veux vivre dans le reve z I aktu opery Romeo i Julia

Gioacchino Rossini – aria Figara Largo al factotum z I aktu opery Cyrulik sewilski

Wolfgang Amadeusz Mozart – duet La ci darem la mano z I aktu opery Don Giovanni

Georges Bizet – I Suita z Carmen (cz. 3 i 4)

Giuseppe Verdi – aria Księcia Mantui La donna e mobile z III aktu opery Rigoletto

Giacomo Puccini – aria Musetty Quando m’en vo    z II aktu opery La Boheme

Giacomo Puccini – duet Mimi i Rodolfo O soave fanciulla z I aktu opery La Boheme

Georges Bizet – I Suita z Carmen (cz. 5)

Georges Bizet – aria Toreadora (Escamillo) Votre toast z II aktu opery Carmen            

Giuseppe Verdi – duet Alfreda i Violetty – Libiamo z I aktu opery Traviata

 

„Jeżeli miłość żywi się pokarmem/ Muzyki – grajcie, aż poczuję przesyt,/ Aż mój apetyt osłabnie z nadmiaru/ I skona” – głosi słynny cytat z szekspirowskiego Wieczoru trzech króli. Muzyka towarzyszy miłosnym wyznaniom, miłosnym igraszkom i udrękom od zarania dziejów. Nic dziwnego – w końcu sztuka dźwięków jak żadna inna dotyka najgłębszych ludzkich emocji.

 Podczas walentynkowej gali w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zabrzmią najsłynniejsze arie z oper przedstawiających różne aspekty miłości: tragiczne, komiczne, ekstatyczne, wyciszone. Przypomnimy sobie postaci uwodziciela wszech czasów, Don Giovanniego z opery Mozarta, najsłynniejszych szekspirowskich kochanków Romea i Julię w ujęciu Charlesa Gounoda, a także magnetyzującą uwodzicielkę Carmen z przebojowego dzieła Georgesa Bizeta. Osobną kategorię stanowią bohaterki operowe Giacoma Pucciniego, zazwyczaj tragiczne, naznaczone chorobą czy wyobcowaniem, a zarazem silne wewnętrznie i niezapomniane. Mimi z Cyganerii jest operową „krewną” Violetty z Traviaty. Ich historie miłosne nie skończyły się dobrze, a jednak wszyscy tęsknimy za potężnym uczuciem, jakie stało się ich udziałem. Ponieważ jednak, jak wiemy z Rigoletta Verdiego, „kobieta zmienną jest niczym piórko na wietrze”, a i mężczyźni nie są pod tym względem lepsi, najlepiej chyba mieć tak zdrowe podejście do miłości jak Figaro znany z oper Rossiniego i Mozarta albo być „dzielnym człekiem”, jak wymarzony konkurent ze Strasznego dworu.

Niezależnie od tego w jakim nastroju będziemy obchodzić w tym roku dzień świętego Walentego, muzyczna uczta zawsze doda sił w miłosnych zmaganiach czy poszukiwaniach.

 

Adriana Ferfecka – sopran

Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego profesor Jolanty Janucik. W sezonie 2014/2015 była członkiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Adriana Ferfecka jest laureatką pierwszych nagród w licznych konkursach, między innymi: Międzynarodowym Konkursie dla Śpiewaków Operowych Ferruccio Tagliavini w Austrii (2014), Międzynarodowym Konkursie Le Grand Prix de l’Opera in Romania (2014), Konkursie Śpiewu Klasycznego DEBUT w Niemczech (2014), Międzynarodowym Konkursie Operowym Ottavio Ziino we Włoszech (2014), Międzynarodowym Konkursie Śpiewu Iris Adami Corradetti we Włoszech (2016). Zdobyła trzecią nagrodę oraz Nagrodę Specjalną Soroptimist Club Vercelli Prize w 69 Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Gian Battisty Viottiego we Włoszech.

W 2015 roku uczestniczyła w Projekcie Young Singers Project na Salzburger Festspiele w Austrii, gdzie wykonała partię Rozyny w operze Cyrulik Sewilski Rossiniego. W latach 2015–2017 związana była z berlińską Deutsche Oper Berlin, gdzie wystąpiła w takich partiach, jak Pierwsza Dama w Czarodziejskim flecie, Xanthe w Miłości Danae, Krista w Die Sache Makropulos, Barbarina w Weselu Figara, Frasquita w Carmen czy Zerlina w Don Giovannim. W sezonie 2016/2017 zadebiutowała na deskach Teatro dell’Opera di Roma jako Corinna w Podróży do Reims.

W kolejnych sezonach Adriana Ferfecka wystąpiła w rolach Zuzanny w Weselu Figara w Teatro Lirico di Cagliari, Nelli w Giannim Schicchim w Dutch National Opera w Amsterdamie, Valencienne w Wesołej wdówce w Teatro La Fenice oraz Teatro dell’opera di Roma, Micaeli w Carmen w Deutsche Oper w Berlinie, Ilii w Idomeneo w Teatro dell’opera di Roma.

Partią Mimi w Cyganerii w Operze Śląskiej w Bytomiu zadebiutowała na polskich scenach operowych. Kreowała postać Saffi w Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz Adiny w operze śląskiej. Angaże w sezonie artystycznym 2020/2021 to przede wszystkim partia Mimi w operze Wrocławskiej oraz Micaela i ponownie Mimi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a także rola Liu w Teatro dell’opera di Roma w Rzymie.

Wykonała główna role w operze Siostra Angelica na Inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Adriana Ferfecka współpracowała z takimi reżyserami, jak: Damiano Michieletto, Robert Carsen, David Alden, David Herman, Ole Anders Tandberg, Jan Philipp Gloger, Roland Schwab oraz dyrygentami: Stefano Montanari, Michele Mariotti, Bassem Akiki, Jerzy Maksymiuk, Marc Albrecht.

 

Piotr Buszewski – tenor

Naukę rozpoczął w ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Leszka Świdzińskiego oraz na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Knetiga. Kontynuował edukację w studiu operowym przy Accademia Nazionale di Santa Cecillia pod okiem Renaty Scotto, w Juilliard School w Nowym Jorku w klasie dr. Roberta C. White juniora oraz w Academy of Vocal Arts w Filadelfii w klasie Billa Schumana. W najbliższych miesiącach wystąpi w Il cappello di paglia di Firenze w operze w Grazu oraz powróci do produkcji Napoju miłosnego w reżyserii Rolando Villazóna w Operze w Lipsku. W przyszłym sezonie dołączy do zespołu Opery w Hamburgu, gdzie wykona partie Ismaela w Nabucco, Nemorina w Napoju miłosnym, Księcia w Rigoletcie oraz Kawalera de la Force w Dialogach karmelitanek. Zadebiutuje również na deskach Staatsoper w Berlinie jako Śpiewak Włoski w Kawalerze z różą oraz Nadir w Poławiaczach pereł wraz z Operą Wrocławską. Przyszłe sezony przewidują również debiuty w Metropolitan Opera w Nowym Jorku oraz Covent Garden w Londynie.

Piotr Buszewski ma swoim dorobku również debiut w amerykańskiej premierze jako tytułowy Pigmalion Donizettiego w New York City Opera. Artysta otwierał sezon w Operze w Lipsku jako Nemorino w produkcji Napoju miłosnego oraz w Azji jako Kamil de Rossillon w Wesołej wdówce w Hongkongu. Na polskiej scenie pojawił się w operze Wanda Antonína Dvořáka w ramach festiwalu Opera Rara w Krakowie oraz w Cyganerii w Operze Wrocławskiej. Wystąpił również w Rigoletcie w Filene Center wraz z Wolf Trap Opera, jako Leander w Le médicine malgré lui z Odyssey Opera w Bostonie oraz Tybalt w Romeo i Julii z Cinncinati Opera oraz wersji koncertowej opery Potępienia Fausta w Kluż-Napoce. Wystąpił także jako Edgardo w Łucji z Lamermooru, Loge w Złocie Renu, Książę w Rusałce oraz Ferrando w Così fan tutte wraz z Academy of Vocal Arts, Ernesto w Don Pasquale z Brevard Music Festival, Nemorino w Napoju miłosnym z Oberlin in Italy oraz Rinuccio w Gianni Schicchi w ramach Trentino Music Festival. Wykonywał również repertuar oratoryjny, między innymi Te Deum Berlioza z Memphis Symphony Orchestra.W koprodukcji z Hong Kong Ballet wystąpił w spektaklu Die sieben Todsünden Kurta Weilla.

Jednym z jego głównych celów artystycznych jest promowanie polskiej muzyki na arenie międzynarodowej, w ramach którego zaprezentował cykl pieśni Karola Szymanowskiego w Alice Tully Hall w Nowym Jorku oraz wykonał arię z kurantem podczas finałowego koncertu na deskach The Metropolitan Opera.

W 2019 roku Piotr Buszewski zwyciężył w konkursie Loren L. Zachary National Vocal Competition w Los Angeles, był laureatem szóstej nagrody oraz siedmiu nagród specjalnych w Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, został także finalistą National Council Auditions organizowanych przez The Metropolitan Opera w Nowym Jorku oraz konkursu Operalia organizowanego przez Placido Domingo. W 2018 zdobył trzecią nagrodę oraz nagrodę specjalną Accademia Teatro alla Scala na The Leyla Gencer Voice Competition w Istambule. W 2017 roku śpiewak otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie Mario Lanza w Filadelfii, drugą nagrodę w Giargiari Belcanto Competition w Filadelfii, trzecią nagrodę na Gerda Lissner International Vocal Competition w Nowym Jorku oraz wyróżnienie na Loren L. Zachary National Vocal Competition. W 2016 roku otrzymał trzecią nagrodę w międzynarodowym konkursie Zinka Milanov w Rijece, a także nagrodę specjalną w konkursie wokalnym Otto Edelmanna w Wiedniu. W 2015 roku Piotr Buszewski otrzymał drugą nagrodę w Marcella Sembrich International Vocal Competition w Nowym Jorku i konkursie organizowanym przez wydawnictwo Hal Leonard.

 

Szymon Komasa – baryton

Urodził się w Poznaniu. Naukę muzyki rozpoczął w wieku 7 lat od gry na wiolonczeli. Kontynuował ją w Szkole Muzycznej nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2004 roku rozpoczął studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Ukończył je w 2009 roku dyplomem z wyróżnieniem.

W tym samym roku rozpoczął podyplomowe studia śpiewu operowego w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, a następnie kontynuował naukę śpiewu w prestiżowej Juilliard School of Music w Nowym Jorku w programie Artist Diploma of Opera Singing w klasie śpiewu Edith Wiens. Jest laureatem i zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów wokalnych w kategoriach operowych m.in.: Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im.Veronicii Dunne w Dublinie w (2011), Międzynarodowego Konkursu im. Marcelli Sembrich-Kochańskiej w Nowym Jorku (2014) i pieśniarskich (Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu-2009). Zadebiutował partią Schaunarda w La Boheme w Teatro Filharmonico/Arena di Verona we Włoszech (2009).

Z recitalami pieśni wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku (2012) oraz Wigmore Hall w Londynie(2012). Śpiewa w wielu teatrach operowych w Polsce i za granicą.

Oprócz klasycznych partii operowych takich kompozytorów jak, Mozart, Bellini, Donizetti czy Verdi, artysta z ogromnym sukcesem wykonuje partie w operach współczesnych kompozytorów m.in. Korine Fujiwara (The Flood) czy Pawła Mykietyna (Czarodziejska góra).

Poza śpiewaniem Szymon Komasa uwielbia kino oraz akrobatykę.

 

Filharmonia Warmińsko-Mazurska jest objęta wsparciem

ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

 

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij