12 lutego 2021
piątek
godz. 19:00
sala koncertowa Filharmonii
Gala walentynkowa
Piotr Sułkowski – dyrygent
Adriana Ferfecka – sopran
Piotr Buszewski – tenor
Szymon Komasa – baryton
Janusz Ciepliński – prowadzenie koncertu
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
W programie:
Georges Bizet – I Suita z Carmen (cz. 1)
Giacomo Puccini – aria Lauretty O mio babbino caro z I aktu opery Gianni Schicchi
Stanisław Moniuszko – aria Stefana z kurantem Cisza dokoła z III aktu opery Straszny dwór
Stanisław Moniuszko – aria Miecznika Kto z mych dziewek z II aktu opery Straszny dwór
Georges Bizet – I Suita z Carmen (cz.2)
Charles Gounod – aria Julii Je veux vivre dans le reve z I aktu opery Romeo i Julia
Gioacchino Rossini – aria Figara Largo al factotum z I aktu opery Cyrulik sewilski
Wolfgang Amadeusz Mozart – duet La ci darem la mano z I aktu opery Don Giovanni
Georges Bizet – I Suita z Carmen (cz. 3 i 4)
Giuseppe Verdi – aria Księcia Mantui La donna e mobile z III aktu opery Rigoletto
Giacomo Puccini – aria Musetty Quando m’en vo z II aktu opery La Boheme
Giacomo Puccini – duet Mimi i Rodolfo O soave fanciulla z I aktu opery La Boheme
Georges Bizet – I Suita z Carmen (cz. 5)
Georges Bizet – aria Toreadora (Escamillo) Votre toast z II aktu opery Carmen
Giuseppe Verdi – duet Alfreda i Violetty – Libiamo z I aktu opery Traviata
„Jeżeli miłość żywi się pokarmem/ Muzyki – grajcie, aż poczuję przesyt,/ Aż mój apetyt osłabnie z nadmiaru/ I skona” – głosi słynny cytat z szekspirowskiego Wieczoru trzech króli. Muzyka towarzyszy miłosnym wyznaniom, miłosnym igraszkom i udrękom od zarania dziejów. Nic dziwnego – w końcu sztuka dźwięków jak żadna inna dotyka najgłębszych ludzkich emocji.
Podczas walentynkowej gali w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zabrzmią najsłynniejsze arie z oper przedstawiających różne aspekty miłości: tragiczne, komiczne, ekstatyczne, wyciszone. Przypomnimy sobie postaci uwodziciela wszech czasów, Don Giovanniego z opery Mozarta, najsłynniejszych szekspirowskich kochanków Romea i Julię w ujęciu Charlesa Gounoda, a także magnetyzującą uwodzicielkę Carmen z przebojowego dzieła Georgesa Bizeta. Osobną kategorię stanowią bohaterki operowe Giacoma Pucciniego, zazwyczaj tragiczne, naznaczone chorobą czy wyobcowaniem, a zarazem silne wewnętrznie i niezapomniane. Mimi z Cyganerii jest operową „krewną” Violetty z Traviaty. Ich historie miłosne nie skończyły się dobrze, a jednak wszyscy tęsknimy za potężnym uczuciem, jakie stało się ich udziałem. Ponieważ jednak, jak wiemy z Rigoletta Verdiego, „kobieta zmienną jest niczym piórko na wietrze”, a i mężczyźni nie są pod tym względem lepsi, najlepiej chyba mieć tak zdrowe podejście do miłości jak Figaro znany z oper Rossiniego i Mozarta albo być „dzielnym człekiem”, jak wymarzony konkurent ze Strasznego dworu.
Niezależnie od tego w jakim nastroju będziemy obchodzić w tym roku dzień świętego Walentego, muzyczna uczta zawsze doda sił w miłosnych zmaganiach czy poszukiwaniach.
Adriana Ferfecka – sopran
Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego profesor Jolanty Janucik. W sezonie 2014/2015 była członkiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Adriana Ferfecka jest laureatką pierwszych nagród w licznych konkursach, między innymi: Międzynarodowym Konkursie dla Śpiewaków Operowych Ferruccio Tagliavini w Austrii (2014), Międzynarodowym Konkursie Le Grand Prix de l’Opera in Romania (2014), Konkursie Śpiewu Klasycznego DEBUT w Niemczech (2014), Międzynarodowym Konkursie Operowym Ottavio Ziino we Włoszech (2014), Międzynarodowym Konkursie Śpiewu Iris Adami Corradetti we Włoszech (2016). Zdobyła trzecią nagrodę oraz Nagrodę Specjalną Soroptimist Club Vercelli Prize w 69 Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Gian Battisty Viottiego we Włoszech.
W 2015 roku uczestniczyła w Projekcie Young Singers Project na Salzburger Festspiele w Austrii, gdzie wykonała partię Rozyny w operze Cyrulik Sewilski Rossiniego. W latach 2015–2017 związana była z berlińską Deutsche Oper Berlin, gdzie wystąpiła w takich partiach, jak Pierwsza Dama w Czarodziejskim flecie, Xanthe w Miłości Danae, Krista w Die Sache Makropulos, Barbarina w Weselu Figara, Frasquita w Carmen czy Zerlina w Don Giovannim. W sezonie 2016/2017 zadebiutowała na deskach Teatro dell’Opera di Roma jako Corinna w Podróży do Reims.
W kolejnych sezonach Adriana Ferfecka wystąpiła w rolach Zuzanny w Weselu Figara w Teatro Lirico di Cagliari, Nelli w Giannim Schicchim w Dutch National Opera w Amsterdamie, Valencienne w Wesołej wdówce w Teatro La Fenice oraz Teatro dell’opera di Roma, Micaeli w Carmen w Deutsche Oper w Berlinie, Ilii w Idomeneo w Teatro dell’opera di Roma.
Partią Mimi w Cyganerii w Operze Śląskiej w Bytomiu zadebiutowała na polskich scenach operowych. Kreowała postać Saffi w Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz Adiny w operze śląskiej. Angaże w sezonie artystycznym 2020/2021 to przede wszystkim partia Mimi w operze Wrocławskiej oraz Micaela i ponownie Mimi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a także rola Liu w Teatro dell’opera di Roma w Rzymie.
Wykonała główna role w operze Siostra Angelica na Inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
Adriana Ferfecka współpracowała z takimi reżyserami, jak: Damiano Michieletto, Robert Carsen, David Alden, David Herman, Ole Anders Tandberg, Jan Philipp Gloger, Roland Schwab oraz dyrygentami: Stefano Montanari, Michele Mariotti, Bassem Akiki, Jerzy Maksymiuk, Marc Albrecht.
Piotr Buszewski – tenor
Naukę rozpoczął w ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Leszka Świdzińskiego oraz na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Knetiga. Kontynuował edukację w studiu operowym przy Accademia Nazionale di Santa Cecillia pod okiem Renaty Scotto, w Juilliard School w Nowym Jorku w klasie dr. Roberta C. White juniora oraz w Academy of Vocal Arts w Filadelfii w klasie Billa Schumana. W najbliższych miesiącach wystąpi w Il cappello di paglia di Firenze w operze w Grazu oraz powróci do produkcji Napoju miłosnego w reżyserii Rolando Villazóna w Operze w Lipsku. W przyszłym sezonie dołączy do zespołu Opery w Hamburgu, gdzie wykona partie Ismaela w Nabucco, Nemorina w Napoju miłosnym, Księcia w Rigoletcie oraz Kawalera de la Force w Dialogach karmelitanek. Zadebiutuje również na deskach Staatsoper w Berlinie jako Śpiewak Włoski w Kawalerze z różą oraz Nadir w Poławiaczach pereł wraz z Operą Wrocławską. Przyszłe sezony przewidują również debiuty w Metropolitan Opera w Nowym Jorku oraz Covent Garden w Londynie.
Piotr Buszewski ma swoim dorobku również debiut w amerykańskiej premierze jako tytułowy Pigmalion Donizettiego w New York City Opera. Artysta otwierał sezon w Operze w Lipsku jako Nemorino w produkcji Napoju miłosnego oraz w Azji jako Kamil de Rossillon w Wesołej wdówce w Hongkongu. Na polskiej scenie pojawił się w operze Wanda Antonína Dvořáka w ramach festiwalu Opera Rara w Krakowie oraz w Cyganerii w Operze Wrocławskiej. Wystąpił również w Rigoletcie w Filene Center wraz z Wolf Trap Opera, jako Leander w Le médicine malgré lui z Odyssey Opera w Bostonie oraz Tybalt w Romeo i Julii z Cinncinati Opera oraz wersji koncertowej opery Potępienia Fausta w Kluż-Napoce. Wystąpił także jako Edgardo w Łucji z Lamermooru, Loge w Złocie Renu, Książę w Rusałce oraz Ferrando w Così fan tutte wraz z Academy of Vocal Arts, Ernesto w Don Pasquale z Brevard Music Festival, Nemorino w Napoju miłosnym z Oberlin in Italy oraz Rinuccio w Gianni Schicchi w ramach Trentino Music Festival. Wykonywał również repertuar oratoryjny, między innymi Te Deum Berlioza z Memphis Symphony Orchestra.W koprodukcji z Hong Kong Ballet wystąpił w spektaklu Die sieben Todsünden Kurta Weilla.
Jednym z jego głównych celów artystycznych jest promowanie polskiej muzyki na arenie międzynarodowej, w ramach którego zaprezentował cykl pieśni Karola Szymanowskiego w Alice Tully Hall w Nowym Jorku oraz wykonał arię z kurantem podczas finałowego koncertu na deskach The Metropolitan Opera.
W 2019 roku Piotr Buszewski zwyciężył w konkursie Loren L. Zachary National Vocal Competition w Los Angeles, był laureatem szóstej nagrody oraz siedmiu nagród specjalnych w Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, został także finalistą National Council Auditions organizowanych przez The Metropolitan Opera w Nowym Jorku oraz konkursu Operalia organizowanego przez Placido Domingo. W 2018 zdobył trzecią nagrodę oraz nagrodę specjalną Accademia Teatro alla Scala na The Leyla Gencer Voice Competition w Istambule. W 2017 roku śpiewak otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie Mario Lanza w Filadelfii, drugą nagrodę w Giargiari Belcanto Competition w Filadelfii, trzecią nagrodę na Gerda Lissner International Vocal Competition w Nowym Jorku oraz wyróżnienie na Loren L. Zachary National Vocal Competition. W 2016 roku otrzymał trzecią nagrodę w międzynarodowym konkursie Zinka Milanov w Rijece, a także nagrodę specjalną w konkursie wokalnym Otto Edelmanna w Wiedniu. W 2015 roku Piotr Buszewski otrzymał drugą nagrodę w Marcella Sembrich International Vocal Competition w Nowym Jorku i konkursie organizowanym przez wydawnictwo Hal Leonard.
Szymon Komasa – baryton
Urodził się w Poznaniu. Naukę muzyki rozpoczął w wieku 7 lat od gry na wiolonczeli. Kontynuował ją w Szkole Muzycznej nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2004 roku rozpoczął studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Ukończył je w 2009 roku dyplomem z wyróżnieniem.
W tym samym roku rozpoczął podyplomowe studia śpiewu operowego w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, a następnie kontynuował naukę śpiewu w prestiżowej Juilliard School of Music w Nowym Jorku w programie Artist Diploma of Opera Singing w klasie śpiewu Edith Wiens. Jest laureatem i zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów wokalnych w kategoriach operowych m.in.: Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im.Veronicii Dunne w Dublinie w (2011), Międzynarodowego Konkursu im. Marcelli Sembrich-Kochańskiej w Nowym Jorku (2014) i pieśniarskich (Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu-2009). Zadebiutował partią Schaunarda w La Boheme w Teatro Filharmonico/Arena di Verona we Włoszech (2009).
Z recitalami pieśni wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku (2012) oraz Wigmore Hall w Londynie(2012). Śpiewa w wielu teatrach operowych w Polsce i za granicą.
Oprócz klasycznych partii operowych takich kompozytorów jak, Mozart, Bellini, Donizetti czy Verdi, artysta z ogromnym sukcesem wykonuje partie w operach współczesnych kompozytorów m.in. Korine Fujiwara (The Flood) czy Pawła Mykietyna (Czarodziejska góra).
Poza śpiewaniem Szymon Komasa uwielbia kino oraz akrobatykę.
Filharmonia Warmińsko-Mazurska jest objęta wsparciem
ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19