Repertuar

31 grudnia 2019

wtorek

godz. 17:00

sala koncertowa filharmonii

kup bilet

Gala sylwestrowa – „Hommage a Blues Brothers”

Bassem Akiki (Liban) – dyrygent

Zbigniew Zamachowski – aktor
Maciej Miecznikowski – aktor
Jolanta Szczepaniak-Przybylińska – aktorka

Artur Jurek – instrumenty klawiszowe
Krzysztof Paul – gitara
Piotr Lemańczyk – gitara basowa
Roman Ślefarski – perkusja

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

 

W programie usłyszymy:

– Peter Gunn
– Everybody Needs Somebody to Love
– Rawhide
– Shake a Tail Feather
– Think
– Minnie the Moocher
– Soul Man
– Sweet Home Chicago
– She Caught the Katy
– Jailhouse Rock
– Kiedy byłem małym chłopcem (muz. i sł. T. Nalepa)
– Ghost Riders in the Sky
– The Old Landmark
– Stand by Your Man
– Gimme Some Lovin’
– New Orleans

 

Urok tanich drani, oldskulowy styl nie do podrobienia, niewyczerpana energia i zaraźliwy optymizm, którego tytułowym braciom nie brakuje, choć wciąż pakują się w tarapaty – oto tajemnica sukcesu Blues Brothers. Duet debiutował w amerykańskim programie komediowym Saturday Night Live, ale popularność na całym świecie zyskał dzięki filmowi z 1980 r. – komedii muzycznej z plejadą gwiazd (takich jak Aretha Franklin, Steven Spielberg czy Ray Charles), pełnej samochodowych kraks, widowiskowych scen tanecznych, a przede wszystkim niesamowitej muzyki. Jake Blues wychodzi z więzienia i wraz z bratem Elwoodem postanawia uratować przed zamknięciem bankrutujący sierociniec, w którym się obaj wychowali. Reaktywują swój dawny, nieprzynoszący wcześniej profitów zespół i ruszają w trasę koncertową po USA. Fabuła jest pretekstem do pojawienia się w filmie znakomitych piosenek, które podbiły świat i wywołały modę na soul i rhythm and blues. Kto nie tańczył choć raz do Everybody Needs Somebody to Love, piosenki, z której przesłaniem trudno się nie zgodzić? Kto nie słyszał nigdy uporczywego i odrobinę złowieszczego ostinata gitary i fortepianu, najbardziej charakterystycznego motywu z Blues Brothers? To temat z serialu detektywistycznego Peter Gunn z lat HOMMAGE A BLUES BROTHERS 50. Z kolei Jailhouse Rock to przebój samego Elvisa Presleya. Gimme Some Lovin’, hit z lat 60., bracia Blues śpiewają w barze dla miłośników country, na estradzie za kratami. Po paru taktach wyjaśnia się, skąd taka aranżacja wnętrza – niezadowolona publiczność ma zwyczaj rzucania butelkami w artystów. Bohaterzy ratują się wykonaniem tematu z westernowego serialu Rawhide – ballada o pracy pastucha bydła przypada słuchaczom do gustu. Wiecznie młoda Minnie the Moocher, piosenka z 1931 r., swoją nieustającą popularność zawdzięcza scatowemu refrenowi powtarzanemu przez publiczność. Te i inne przeboje w obowiązkowych czarnych okularach, kapeluszach i białych skarpetkach do garniturów wykonają Zbigniew Zamachowski i Maciej Miecznikowski wraz z Jolantą Szczepaniak i muzykami Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Zamachowski, szerokiej publiczności znany jako aktor, był wielokrotnie doceniany i nagradzany za talent wokalny. Piosenkarz Macie Miecznikowski poczuciem humoru i dystansem do świata i samego siebie dorównuje braciom Blues. Jolanta Szczepaniak jest prawdziwą osobowością polskiego jazzu i soulu. Doborowa obsada i skrząca się radością muzyka gwarantują, że po koncercie będziemy nucić bluesowe przeboje przez wiele dni, a dobry humor pozostanie z nami przez cały 2020 rok.

 

Bassem Akiki

Libańsko-polski dyrygent, który występował w wielu słynnych filharmoniach i teatrach operowych na całym świecie, miedzy innymi w belgijskim Théâtre de La Monnaie, Filharmonii Paryskiej, na Féstival d’Aix-en-Provence. Prowadził Chamber Orchestra of Philadelphia, dyrygował orkiestrą Teatru Wielkiego–Opery Narodowej oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. W 2016 roku był nominowany do International Opera Award, a ostatnio zdobył polską Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii najlepszy dyrygent. Do końca 2018 roku zajmował stanowisko dyrektora artystycznego Opery Śląskiej w Bytomiu. Od 2015 roku jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Noworocznego NFM we Wrocławiu.

Bassem Akiki rozpoczął edukację muzyczną w Wyższym Konserwatorium Muzyki w Bejrucie. Jest absolwentem kierunku dyrygentura chóralna na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz studiów magisterskich z dyrygentury na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Studia filozoficzne umożliwiły mu pogłębioną analizę relacji pomiędzy filozofią a muzyką – po obronie pracy magisterskiej na temat związków między Richardem Wagnerem, Fryderykiem Nietzschem a Richardem Straussem, obronił na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie rozprawę doktorską Antropocentryzm i teocentryzm w muzyce XXI wieku na przykładzie opery Petera Eötvösa „Angels in America”. Opera ta została wykonana po raz pierwszy w Polsce pod jego batutą w ramach Festiwalu Opery Współczesnej jesienią 2012 roku we Wrocławiu. Oprócz dyrygowania Bassem Akiki zajmuje się wzajemnymi wpływami tradycji muzycznych Wschodu i Zachodu – od 2007 roku wygłasza na ten temat wykłady na Uniwersytecie w Marburgu. Prowadzi także kursy mistrzowskie w prestiżowych instytucjach, takich jak Queen Elisabeth Music Chapel w Waterloo, Akademia Operowa przy Operze Królewskiej La Monnaie w Brukseli oraz Swarthmore College w Stanach Zjednoczonych.

Bassem Akiki zadebiutował w wieku dwudziestu czterech lat Traviatą Verdiego z zespołem Opery Wrocławskiej, gdzie do 2013 roku był dyrygentem. Artysta posiada bogaty repertuar symfoniczny i operowy, w którym znajdują się między innymi Così fan tutte, Don Giovanni, Czarodziejski flet, La finta giardiniera  Mozarta; La traviata, Rigoletto, Falstaff, Giovanna d’Arco, Nabucco Verdiego; Carmen Bizeta; Kobieta bez cienia R. Straussa; Opowieści Hoffmanna Offenbacha; Cyganeria, Turandot Pucciniego; Borys Godunow Musorgskiego; Romeo i Julia Gounoda; Ognisty anioł Prokofiewa, To Be Sung Dusapina, Powder Her Face Adèsa. W 2013 roku debiutował w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej, gdzie prowadził Nabucca Verdiego, Jolantę Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego Bartóka.

W 2012 roku Bassem Akiki przygotował i dyrygował światową prapremierą opery Slow man N. Lensa i J. M Coetzeego na Festiwalu Malta w Poznaniu, w 2015 roku w brukselskim Królewskim Teatrze Operowym przygotował światową premierę opery Medúlla z muzyką Björk, w 2018 roku zaprezentował operę Orfeo and Majnun w La Monnaie oraz na Festiwalu w Aix-en-Provence, a w marcu 2019 roku przygotował światową premierę opery Marka Gery’ego Frankenstein.

 

kontakt

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij